Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi har en uggla i kattuggleholken  (läst 9678 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vi har en uggla i kattuggleholken
« skrivet: 08 maj-12 kl 11:01 »
Vi har satt en kattuggleholk 4 m upp i en tall, vänd norrut mot skogen, 10 m in i skogen, västerut från vår gäststuga. Under de ca 3 år den har suttit där har vi aldrig märkt tecken på att den varit bebodd. Detta ändrade sig denna vårvinter, då vi började höra kattugglans distinkta "ho-ho-hoo" nästan varje kväll när vi satt i gäststugan. Vi misstänkte att det betydde att holken fått en intressent, och mycket riktigt: Igår kväll när jag stod och pinkade utanför gäststugan såg jag något brunspräckligt vid holkmynningen. "Märkligt", tänkte jag, "har där börjat växa mossa?" Några sekunder senare försvann "mossan" in i hålet, och jag förstod att vi fått en hyresgäst.

Nu sticker ugglan ut huvudet och tittar på oss varje gång vi går i trappan i gäststugan, eller på altanen utanför. Det ser ganska lustigt ut; han/hon sticker ut huvudet snett utåt, med ansiktet vänt mot oss, och sitter sedan och betraktar oss utan att röra sig en millimeter. Den har ett grått huvud och kolsvarta ögon, och är enligt min amatörmässiga bedömning mycket riktigt en kattuggla.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Monica H

• Halland
SV: Vi har en uggla i kattuggleholken
« Svar #1 skrivet: 08 maj-12 kl 16:11 »
Hoppas det är en snäll uggla, de kan bli väldigt ilskna, speciellt när ungarna lämnat boet. Min man blev anfallen av en kattuggla när han skulle "slå en drill" utomhus, så någon slags huvudbonad är att rekomendera.
Halland è bäst

kbh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 maj-12 kl 16:29 »
Man ska definitivt inte härma dom det kan göra ont  som bara den det har ja fått är fara när ja var grabb .

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 08 maj-12 kl 16:32 »
Jag skulle bara tycka det var kul om han anföll mig. Jag älskar att bevittna vilda djur på nära håll. Och "uggle-ärr", tänk vilket konversationsämne på fester!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 11 maj-12 kl 13:11 »
Vill ni höra något korkat? Jag tror jag har skrämt bort ugglan.   :'(

I förrförrgår kväll var jag förbannad över en grej, och drämde till handen hårt i huset, så det smällde högt. Då hörde jag ett vagt hoande. "Fan, jag kanske skrämde ugglan nu", tänkte jag. Och sedan dess har jag inte sett ugglan. :( Han/hon brukade sticka ut huvudet flera gånger om dagen, men inte nu...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 11 maj-12 kl 21:35 »
Uppdatering!

Jag såg precis ugglan i holken igen, och bakom tallen där holken sitter så promenerade en räv förbi! Önskar jag hade haft en bra kamera på mig, att få en räv och en uggla på samma foto kan inte vara helt vanligt.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 11 maj-12 kl 22:01 »
Spännande! Ut och fota med dig, vill se!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 11 maj-12 kl 22:02 »
Spännande! Ut och fota med dig, vill se!

För mörkt nu!

Ska försöka tänka på att fota någon annan gång, kanske i morgon (det är lite lömskt också för ugglan syns tydligen inte så ofta som jag först trodde).

Har rätt dåliga kameror här hemma, men någon sorts bild kanske jag kan bidra med!

(Förvänta er dock inte att räven ska komma tillbaka igen. :D)

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 maj-12 kl 22:07 »
(Förvänta er dock inte att räven ska komma tillbaka igen. :D)
Du får ordna en tax eller en gul katt istället då

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 11 maj-12 kl 22:31 »
Du får ordna en tax eller en gul katt istället då

En sak slog mig precis: Jag såg rävrackaren igår på vägen 100 m bort, kl 23. Så mellan 22-23 verkar han röra sig i samma område. Har jag extrem tur, och sitter och vakar vid uggleholken vid 22-tiden, kan jag få samma fototillfälle igen!

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 maj-12 kl 23:41 »
Är det inte för mörkt för att fota då?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 12 maj-12 kl 00:04 »
Är det inte för mörkt för att fota då?

Jo, kanske. Det var mest halvdunkelt nu.

Men ugglan brukar synas mitt på dagen iaf. :)

Micki o Molly

• -
« Svar #12 skrivet: 12 maj-12 kl 00:09 »
 Det sitter nått stoort på byggställningen och tittar på mig när jag tar in ankorna för natten.

Uggla utav nått slag, slaguggla   ;D   Nattuggla  ;D    ?
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Micki o Molly

• -
« Svar #13 skrivet: 12 maj-12 kl 00:11 »
 ;D
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #14 skrivet: 12 maj-12 kl 00:21 »
Häftigt!  ;D

Vad sitter den på?
Vet du vad det är för art?

Micki o Molly

• -
« Svar #15 skrivet: 12 maj-12 kl 00:44 »
Jag vet inte vad det är för art, den sitter på ett rör på byggställningen utanför sovrummet.
Flucktuggla kanske  ;)

Det händer att han sitter uppepå en lampa,,då blir hanses skugga enorm,,,huvva.
Jag är lite skrajsen, vill inte ha han sittandes i nacken på mig,,,

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 12 maj-12 kl 12:51 »
Två dagsfärska bilder, en från innan kamerablixten väckte den, en från efter.  :P

Det verkar vara  en unge, för den är så dunig.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #17 skrivet: 12 maj-12 kl 13:00 »
Vilket spännande äventyr inpå knuten!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

hustran

« Svar #18 skrivet: 12 maj-12 kl 13:46 »
så härligt! Uggleungar brukar "hoppa ut" ganska tidigt och sitta i träden i väntan på mat.

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 12 maj-12 kl 13:55 »
De lämnar till och med boet före de kan flyga, så den kommer sitta på den där grenen och vänta en vecka. Men det är ganska tidigt, de brukar komma några veckor senare

Dela detta:

* Inloggade just nu

1738 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser