Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handdriven tvättmaskin  (läst 24368 gånger)

Vattenloppan

• Närke
Handdriven tvättmaskin
« skrivet: 07 maj-12 kl 13:09 »
Vet att detta ämne diskuterats tidigare på forumet men.... Inläggen är ganska gamla och jag antar att det nu finns ytterligare lösningar.
Bor i mitt lilla torp i skogen, har el men ej vatten... förutom i dunkar då  ;)

Det ska finnas en tvättmaskin som heter Wonder Wash - Vad tycker ni om den? Var kan man köpa den, i Sverige? Finns det andra lösningar? Jag är inte tekniskt lagd men har en tvättrumma ligger och skräpar... kan jag enkelt bygga en tvättmaskin själv?

Hjälp! Tvätthögen växer.... ;D
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Handdriven tvättmaskin
« Svar #1 skrivet: 07 maj-12 kl 13:20 »

Hjälp! Tvätthögen växer.... ;D

Den lågtekniska lösningen är att handtvätta i en balja.  ;)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #2 skrivet: 07 maj-12 kl 13:22 »
Haha.... jo jag vet... men är galet trött på det  ;D
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 13:38 »
Haha.... jo jag vet... men är galet trött på det  ;D

Det förstås.  :) Bara att det är så lätt ibland att glömma bort de enkla och billiga lösningarna.  ;)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #4 skrivet: 07 maj-12 kl 13:42 »
Det förstås.  :) Bara att det är så lätt ibland att glömma bort de enkla och billiga lösningarna.  ;)

Körde handtvätt förra sommaren.... Nu har jag flyttat hit på heltid, därför vill jag åt en smidigare lösning...
Vad jag förstår så ska wonder wash inte vara så rackarns dyra (?)... är villig att testa men vet inte var jag får tag på en... ???

RM

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 07 maj-12 kl 13:49 »

Vattenloppan

• Närke
« Svar #6 skrivet: 07 maj-12 kl 13:55 »
http://www.fritidsmetropolen.se/tvattmaskin-wonderwash/7718-0

Här finns den! 695,-

Tack!!
Har du erfarenhet av den?

Vill gärna veta om folk är nöjda med den....

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #7 skrivet: 07 maj-12 kl 14:28 »
Man måste inte ha indraget vatten för att ha en eldriven tvättmaskin. Det är bara att ha en toppmatad och stänga av elen varje gång den vill ha vatten, vänta tills luckan går att öppna och fylla på. Du behöver inte ens värma vattnet.

Men du kanske vill ha utan el. :-[

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 maj-12 kl 14:34 »
Man måste inte ha indraget vatten för att ha en eldriven tvättmaskin. Det är bara att ha en toppmatad och stänga av elen varje gång den vill ha vatten, vänta tills luckan går att öppna och fylla på. Du behöver inte ens värma vattnet.

Googlade mig fram till vattenåtgången 50 liter för en nyare tvättmaskin, rätt mycket konkande, men det borde väl gå att förse tvättmaskinen med vatten från dunkar, fast hur?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #9 skrivet: 07 maj-12 kl 14:42 »
Googlade mig fram till vattenåtgången 50 liter för en nyare tvättmaskin, rätt mycket konkande, men det borde väl gå att förse tvättmaskinen med vatten från dunkar, fast hur?

Min maskin drar 45 liter, 60 liter om jag kör en 90 tvätt. Dock går det åt mindre vatten än om jag handtvättar samma mängd tvätt.
Jag ska köpa en pump http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Pumpautomat-PA-17961/ och ha vatten i en tunna vintertid, när det är plusgrader kan jag pumpa vattnet direkt ur brunnen.

kbh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 maj-12 kl 15:01 »
Min maskin drar 45 liter, 60 liter om jag kör en 90 tvätt. Dock går det åt mindre vatten än om jag handtvättar samma mängd tvätt.
Jag ska köpa en pump http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Pumpautomat-PA-17961/ och ha vatten i en tunna vintertid, när det är plusgrader kan jag pumpa vattnet direkt ur brunnen.
Se då till att ha ett filter i mellan  pump och slang annars så slits dom ut gaska fort vist  enligt grannen som har haverera några.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 07 maj-12 kl 15:22 »
Se då till att ha ett filter i mellan  pump och slang annars så slits dom ut gaska fort vist  enligt grannen som har haverera några.
Absolut, tack för tipset.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #12 skrivet: 07 maj-12 kl 19:24 »

Tack för tipset... vore guld att ha en eldriven men att släpa så mycket vatten upp till stugan (Bergatorp, ligger en bit upp) är tyvärr inte ett alternativ  :(

Fler ideér, någon??  :)

Gronavagen

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 07 maj-12 kl 19:34 »
Du har väl ett tak och det regnar ju en hel del i det här landet.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #14 skrivet: 07 maj-12 kl 19:39 »
Du har väl ett tak och det regnar ju en hel del i det här landet.

Hehe... Här i Paradiset skiner alltid solen  ;D
Dessutom så vill jag inte förlita mig på regnvatten, vet ju aldrig hur mycket det kommer... Men en intressant tanke.. :)

Gronavagen

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 07 maj-12 kl 19:48 »
Sådana där kubikmetertankar väger inte så mycket när de är tomma. Rulla upp dem för berget och fyll dem med regnvatten. En sådan räcker till 22 tvättar. När snön smälter svämmade min över.

Hur långt ner finns brunnen?

kbh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 maj-12 kl 19:53 »
Tack för tipset... vore guld att ha en eldriven men att släpa så mycket vatten upp till stugan (Bergatorp, ligger en bit upp) är tyvärr inte ett alternativ  :(

Fler ideér, någon??  :)
Om du nu vill ska en eldriven så är det väll lika bra att du gräver ner en vatten ledning med  gräver du lite var dag i om gångar  och börjar nu så är du garanterat färdig till hösten  så hade ja gjort i vart fall .

joyshanti

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 maj-12 kl 20:01 »
Men en stor fördel med "Wonder Wash" (och liknande lösningar) är att den förbrukar knappt något vatten alls, iaf jämfört med en eldriven tvättmaskin. Och så går det mycket fortare också, efter 10 minuter är tvätten klar och du har du hunnit skölja av tvättmedlet en gång också.

Här är några recensioner:
Deal or Dud: Wonder Wash

Wonder Wash and Mini Spinner Review - Go Green With Your Laundry

Här är ett alternativ till Wonder Wash, en liknande idé men man vevar på toppen istället för på sidan.
Detta är en "infomercial" så ingen recension som de andra.. The Laundry Pod
The Laundry POD Non-Electric Washing Device

kbh

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 maj-12 kl 20:05 »
Dessutom så är det bra med indraget vatten när man blivit fler eller lite äldre .

Vattenloppan

• Närke
« Svar #19 skrivet: 07 maj-12 kl 20:27 »

Hur långt ner finns brunnen?

Brunn?... Nja, Statoil 2 mil bort  ;)... Dunkar gäller här...

Om du nu vill ska en eldriven så är det väll lika bra att du gräver ner en vatten ledning med  gräver du lite var dag i om gångar  och börjar nu så är du garanterat färdig till hösten  så hade ja gjort i vart fall .

Hur långt ska jag gräva?  ;D

Dessutom så är det bra med indraget vatten när man blivit fler eller lite äldre .

Jo, åldern kryper ju på... men borra brunn får vänta tills lottovinsten infinner sig... Skämt åsido, det kommr nog bli brunn här men inte på några år :)

Här är ett alternativ till Wonder Wash, en liknande idé men man vevar på toppen istället för på sidan.
Detta är en "infomercial" så ingen recension som de andra.. The Laundry Pod
The Laundry POD Non-Electric Washing Device

Den var ny för mig, tack... men varför dubbelt så dyr som wonder wash? Är den så mycket bättre?

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser