Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handdriven tvättmaskin  (läst 24366 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Handdriven tvättmaskin
« Svar #40 skrivet: 08 maj-12 kl 20:02 »
Såg förresten någon ny liknande manick i nån tråd om samma ämne, men det verkade som om de bara såldes i Amerikat.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #41 skrivet: 09 maj-12 kl 12:18 »
I Amerikatt ...  Undras, om Amish är lika framåt på handdrivna saker som på hästdrivna?  Lika drivna, om man säger så ...  I så fall borde det finnas multum.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #42 skrivet: 09 maj-12 kl 12:34 »
I Amerikatt ...  Undras, om Amish är lika framåt på handdrivna saker som på hästdrivna?  Lika drivna, om man säger så ...  I så fall borde det finnas multum.

Finns i någon tidigare wonder wash tråd en länk till fler alternativa lösningar, bl.a olika lösningar som amish folket använder sig av också.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #43 skrivet: 16 maj-12 kl 17:09 »
Många tankar och ideer som jag tackar för  :)

Inser dock att wonder wash inte är en bra investering... Vill desperat göra en egen handdriven maskin av min tvättrumma... Saknar dock svets och kunskap... Men hur svårt kan det vara?  :-\

Ide'er på hur jag går vidare? Ser framför mig den dära filmen, där man trampar runt trumman som en cykel... Motion och nytta  ;D
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)
Hoppas lyckas fylla jordkällaren med hemodlat :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #44 skrivet: 16 maj-12 kl 17:28 »
Många tankar och ideer som jag tackar för  :)

Inser dock att wonder wash inte är en bra investering... Vill desperat göra en egen handdriven maskin av min tvättrumma... Saknar dock svets och kunskap... Men hur svårt kan det vara?  :-\

Ide'er på hur jag går vidare? Ser framför mig den dära filmen, där man trampar runt trumman som en cykel... Motion och nytta  ;D
Är det inte otion att bära 45-60 liter uppför ett berg ;) Tänk på att det bara är en till två ggr per vecka.

Vattenloppan

• Närke
« Svar #45 skrivet: 16 maj-12 kl 17:41 »
Är det inte otion att bära 45-60 liter uppför ett berg ;) Tänk på att det bara är en till två ggr per vecka.

Nejnej... Har inte plats för en tvättmaskin... Vill dessutom klara mig utan el in i det längsta  :)
Bor, med två kissar, där skogsvägen tar slut i ett litet torp. Har el men inget vatten, det fungerar alldeles utmärkt :)

Trollmor

• -
« Svar #46 skrivet: 16 maj-12 kl 20:00 »
Om det kan handla om sambeställning så kan jag vara intresserad.  Vem antar utmaningen att konstruera underverket?  Någon på Meka?  :)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #47 skrivet: 16 maj-12 kl 20:09 »
Om det kan handla om sambeställning så kan jag vara intresserad.  Vem antar utmaningen att konstruera underverket?  Någon på Meka?  :)

Hör hör... Väl talat...
Som sagt: hur svårt kan det vara  ;D

Har kollat på min trumma... Kommer rita en lösning(?) och sedan försöka övertala någon kunnig att fixa.... Övertalningen är nog det svåra.... Kanske har det löst sig till nästa sommar... Bättre sent än aldrig  :)
Men gött vore om någon på detta forum kunde berätta VAR man kan lämna in en trumma ...  :) Som sagt, har ju tummen mitt i foten  ;D

Trollmor

• -
« Svar #48 skrivet: 16 maj-12 kl 20:14 »
Nämnd kroppsdel är ungefär lika illa ute för mig.  Men hur är det med de duktiga typerna på Meka-tavlan?  Att åka några mil för att lösa ut en BRA grej som kommer att fungera ...  eh ...

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=110632.0;all

;)

Vattenloppan

• Närke
« Svar #49 skrivet: 16 maj-12 kl 20:28 »
Nämnd kroppsdel är ungefär lika illa ute för mig.  Men hur är det med de duktiga typerna på Meka-tavlan?  Att åka några mil för att lösa ut en BRA grej som kommer att fungera ...  eh ...

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=110632.0;all

;)

Kollade lite på länken.... De verkar "bara" frakta saker... Eller? Kan de hjälpa oss i vårat trångmål?  ;D

kbh

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 16 maj-12 kl 20:54 »
Kollade lite på länken.... De verkar "bara" frakta saker... Eller? Kan de hjälpa oss i vårat trångmål?  ;D
Met var nog meningen att den skulle kunna fraktas . Men ni får väll sätta upp krtierier hur maskineska se ut  som hur stor den ska vara  om den ska va hand vevad eller trampad och om det ska vara med centrifug ;D mm

Trollmor

• -
« Svar #51 skrivet: 17 maj-12 kl 10:05 »
Den tråden avser föra ihop folk som kan frakta med folk som behöver frakt.  Av saker, djur eller follk.  Stort såväl som smått.  Jag har inte rensat i tråden på ett tag, ja, ja jag SKAA, men inte idag!  Men nånstans i den finns ett fint inlägg från Evamarta (tror jag) där hon erbjuder en hel bil, till den som har körkort!

Dbs har gjort sig känd för stor knepighet när det gäller tekniska och praktiska saker!  Nu kan det bli nåt!

För min del är jag mycket starkare i benen än i armarna.  Dessutom har jag inget emot att kunna t ex läsa eller sticka under tiden ...  ::)  Hur blir det om man vill ha den flexibel, så att det GÅR att koppla in någn annan kraftkälla, t ex en traktor eller vindsnurra?

Vilket är effektivast, att låta tvätten snurra runt i en trumma, eller att krama ur den upprepade gånger?  Visst finns det vattensnåla tvättmaskiner, som bara tar in så mycket vatten som kläderna suger åt sig?  Har nån en aning om hur effektiva dessa är?

För om man gör sig besväret att tvätta utan el, då vill man ju att även hårt smutsade plagg faktiskt blir rena!

Återstår att lösa sånt som termostat och uppvärming.

Misse

• nr 9424
« Svar #52 skrivet: 17 maj-12 kl 10:56 »
Hör hör... Väl talat...
Som sagt: hur svårt kan det vara  ;D

Har kollat på min trumma... Kommer rita en lösning(?) och sedan försöka övertala någon kunnig att fixa.... Övertalningen är nog det svåra.... Kanske har det löst sig till nästa sommar... Bättre sent än aldrig  :)
Men gött vore om någon på detta forum kunde berätta VAR man kan lämna in en trumma ...  :) Som sagt, har ju tummen mitt i foten  ;D

Har man inga bra kontakter så tar man med det som man vill ha fixat  till närmaste vettiga mekaniska verkstad och berättar sina tankar.   Men det brukar kosta ca 5-700 spänn i timmen.  Känner man dom väl så kan man komma undan med hälften kanske, svart alltså.
Så funkar det på ''min'' vekstad som jag utnyttjar i stan (WhereMountain) när mina egna resurser inte räcker till.

Ibland finns det ute på landet fåniga byoriginal/bysmeder,  som tex liknar mig själv som man kan låna. 
Är väl inte svårare än att sätta drev/kedja/rem som går från en halv cykel  in i en uppkapad toppmatad tvättmaskin där man manuellt häller i varmvatten och sen trampar runt ett tag.

Själv tvättar jag tusen gånger hellre i ett vanligt litet plastfat än att försöka tillverka en trampdriven tvättmaskin.  Men det är ju jag det ;)

EDIT;  oj upptäckte nu i efterhand att denna tråd hade Flera sidor..  :P
« Senast ändrad: 17 maj-12 kl 10:59 av Misse »
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #53 skrivet: 17 maj-12 kl 11:22 »
Det är nog inte lätt att nå samma tvättresultat som med en modern elektrisk maskin. En stor del av tvätteffekten kommer av att trumman lyfter upp tvätten och den trillar sedan ner med ett plask. Så kan det hålla på någon timme. Förr använde man tvättklappa och bösteträ för liknande effekt om man ville få det riktigt rent. Sköljning är också mycket effektiv i en modern maskin eftersom den kan centrifugera lite mellan sköljningarna. Skall man skölja lika bra manuellt får man skölja flera gånger och krama mycket noga emellan.

Visst går det att tvätta utan maskin, men räkna inte med att det blir lika bra. Var noga med att använda snälla tvättmedel så att kvarvarande rester inte framkallar allergi.

Förr var man noga med att lufta och fläckbehandla kläder. Det innebar att man inte behövde tvätta lika ofta.

Det kunde kanske vara idé att försöka få tillträde till någons tvättstuga ibland?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 17 maj-12 kl 11:31 »
Förkläde och arbetskläder är ett väldigt effektivt sätt att spara tvätt.

Trollmor

• -
« Svar #55 skrivet: 17 maj-12 kl 11:57 »
Spara tvätt, visst.  Men när vi måste till Den Stora Staden då?  För att t ex arbeta ihop till amorteringen på det lilla torpet vi bebor?  Folk i stan har sällan tillåtelse att släppa in nån annan i sina tvättstugor, och de flesta jag har lånat hos har använt SKÖLJMEDEL ...  Som gör kläderna oanvändbara för mej.  Ibland går det att skölja ur tvättmaskinen, ibland inte.  Och så finns det ju kläder man är rädd om, tiden inne i stan räcker ofta inte till att handla ens ...

Det finns 100 goda skäl att ha egen manick.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 17 maj-12 kl 12:02 »
OBS! Jag har inte läst hela tråden!)

Ja, och denna manick bör nog inte vara byggd av en eldriven, konventionell tvättmaskin.

Basic: Balja och tvättbräda.

Lite mer avancerat: Tvättmaskin, handvevad, inköpt.

Ännu mer avancerat: Hemmabygge.

Har sett en dokumentär/inslag om en tvättmaskinssamlare med massor av handdrivna baljor och byttor och ppryttlar, men jag kan inte komma ihåg var-när-hur nu. Ska googla. Återkommer. 

Trollmor

• -
« Svar #57 skrivet: 17 maj-12 kl 12:05 »
5 - 6 tusen är ju att ta i för en sån som mig.  Men jag ÄR beredd att  betala ett rimligt pris för en grunka som FUNGERAR för MIG.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 17 maj-12 kl 12:11 »
Lite länkar:

http://www.tekniskamuseet.se/1/2680.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hagalunds_tv%C3%A4tterimuseum

Mayapedal Washing Machine- Innovate or Die competition

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #59 skrivet: 17 maj-12 kl 22:31 »
I och med att det har tillkommit folk som inte har följt hela tråden, så tar jag mig friheten att påminna om nedanstående igen.

Och än en gång drar jag mig till minnes alla arbetsstudier som dåvarande Konsumentinstitutet gjorde kring det här med handvevade tvättmaskiner på 60- och 70-talet, som alltid kom fram till samma resultat - nämligen att sådana maskiner inte sparade in något arbete alls jämfört med att tvätta för hand på vanligt sätt.
Det är nog en bättre affär att lägga lite tid på att optimera sina handtvättsmetoder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare (1 dolda)
defiantwhim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser