Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge  (läst 43109 gånger)

4-ever

• Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #140 skrivet: 26 maj-12 kl 23:43 »
Och lite halvdåliga bilder på de små liven!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

• Skåne
« Svar #141 skrivet: 26 maj-12 kl 23:45 »
Och ett par till  :D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #142 skrivet: 26 maj-12 kl 23:59 »
Ge dom lite tid att lugna sig.  Försök förklara för dem på getspråket att du inte tänker fånga dem, bita dem, äta upp dem eller öronmärka dem!  Låt dem undersöka sin nya bostad och börja återfå sin naturliga nyfikenhet.  Du ska se att det inte dröjer såååå länge innan problemet blir det motsatta:  dom bosätter sig i dina fickor, kommer med in, hoppar in i bilen, i besökares bilar ...

Försåvitt inte dom är så grundligt skrämda att dom har sorterat in människor under samma etikett som vargar och örnar, dvs livsfarliga varelser.  Då kan det ta månader innan dom vågar ta godis ur din hand.

A och O är att aldrig någonsin göra en rörelse som kan misstolkas som ett försök att fånga.

Är det alltså säljaren som håller dem i famnen på ett par av bilderna?  De ser ju inte helt panikslagna ut där.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

• Skåne
« Svar #143 skrivet: 27 maj-12 kl 00:08 »
Hur funkar getspråket där menar du?? Jag kan ju inte deras språk riktigt ännu!!!
Det är jag och dottern på ngt av fotona  :-[
Var ju tvungen att få kela liiiite med dem i varje fall  :-[

Trollmor

• -
« Svar #144 skrivet: 27 maj-12 kl 00:12 »
Aha, det är du och dottern.  Då är det nog igen fara!  Ge dem bara några dagar att fatta att de är hos vänner!

Getspråket lär dom dej.  Jag tänkte närmast på att getter är bytesdjur, och deras enda chans att överleva ett möte med rovdjur är att fly.  Bete dig då inte som ett rovdjur, som smyger sig på och fångar.  Det är då de (för)blir rädda.  Låt dem komma själva.

4-ever

• Skåne
« Svar #145 skrivet: 27 maj-12 kl 00:20 »
Aha, då bara precis fortsätter jag att sitta där med godiset då.
Ska jag låta dem vara kvar i boxen eller ska jag flytta dem nu till gethuset?
Känns på något sätt bättre att ha dem i boxen där jag kan gå in lite då och då och sätta mig med dem.

Trollmor

• -
« Svar #146 skrivet: 27 maj-12 kl 00:31 »
Gå du och lägg dej,  Det borde jag också göra ...  ::)  Låt dom vara i fred så gott det går till i morgon bitti.  Dom har en lång och spännande dag bakom sej, med resa och  allt.  Allting är nytt för dom.  I morgon har dom lugnat sej och är lagom intresserade av mat och dryck.  Det såg ut som att höet ligger på golvet, det måste du ändra på i det långa loppet, blir för dyrt annars.

Och grattis!  :D  Välkommen i vårt glada gäng av folk som inte kan låta bli att pyssla med getter!  :D

4-ever

• Skåne
« Svar #147 skrivet: 27 maj-12 kl 00:34 »
De fick hö istället för halm att ligga på då i paniken i natt.
Nu har de fått lite annat att ligga på och sen har de höet på en liten "säng"
Jag får ta ett tag i morgon och göra något åt panikboxen, om du inte tycker jag ska flytta dem till deras eget hus?
Men blir jag inte hemsk igen då? För då måste jag ju jaga fatt dem igen!!
Och tack för alla kloka svar!!!

Trollmor

• -
« Svar #148 skrivet: 27 maj-12 kl 00:39 »
Jo, det är nog då du kan bli hemsk ...  Nu ska vi se, dom är alltså i nån sorts hästbox?  Och sen ska dom till sitt egna hus?  Vilket guldläge, behåll dom i den lilla boxen tills dom åtminstoner vågar fortsätta att äta fast du kommer in, helst tills dom kommer fram till dej.  Då blir det lättare att komma till tals med dom i en hage när dom går fritt.  Att inte försöka fånga dom är inte detsamma som att ge dom hela världen att springa undan på!  ;)

Och se för allt i världen till att både killingarna och vi får sova i natt!  För nu sitter vi ju uppe och njuter av dina killingar både du och jag ...   :-[ :-[  Troll ska sova så här dags!   :-[ :-[

Trollmor

• -
« Svar #149 skrivet: 27 maj-12 kl 07:58 »
"Och hur har natten varit?"

4-ever

• Skåne
« Svar #150 skrivet: 27 maj-12 kl 08:45 »
Då får de stanna kvar i boxen tills de har kommit över att jag är farlig!
Natten har varit god:)
Men de har inte kommit över mig ännu, de står fortfarande och tittar på mig från ett hörn i boxen.
Ser inte ut som om de har ätit ngt  ???
Möjligen hö, men ingen lucernpellets eller ngt av det andra jag lagt in.
Får hoppas att de snart kommer över det hela. Stackarna.
Idag får de vara ifred fram till kvällen. Sen blir det ngn timme där ute i kväll.
Ha en fin dag på er alla!

Trollmor

• -
« Svar #151 skrivet: 27 maj-12 kl 08:53 »
Små stackare ...   :-* :-*  Nej det där kan missförstås ...  Av dem.  Men jag har för mig att just detta problem har övervunnits av mer än en killing här på forumet.  Hav tröst, de kommer att klättra på dig om ett tag och skrika i ditt öra:  "GE OSS GODISET NUUU!!!"  :D

Sussilo

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 27 maj-12 kl 10:18 »
Vad skönt att getterna äntligen har kommit. Skrattade mig halvt fördärvad över beskrivningen av tankningen av bilen ;D!
Beroende på hur handtama killingarna var i sitt förra hem kan det ta kortare eller mycket lång tid att få dem tillitsfulla. Är bocken i det nya gethuset nu? Man kan se väldigt olika på det, men jag skulle sätta upp en temporär nätremsa ovanför grindarna + nät på insidan av fönsten till det nya gethuset för att göra det absolut rymningssäkert. Det blir visserligen litet obekvämt att ta sig in men det är ju en kortare tid. Sedan skulle jag faktiskt fånga in killingarna och bära dem (stadigt tag) dit där de ska vänja sig att vara. Man ska inte jaga dem för att få fatt i dem. Är man helst tre pers, kan två hålla en nätremsa utsträckt mellan sig och lugnt mota in killingarna i ett hörn där den tredje personen tar ett stadigt tag om den ena killingen och de andra två hjälps åt med den andra. Sedan är det lugn och ro, tid och tålamod som gäller.
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 10:21 av Sussilo »

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #153 skrivet: 27 maj-12 kl 11:09 »
Om du gör stängslet av stående järnvägsräls 2,5 över mark och 1 meter under mark,  fästade i en gjuten cement-syll, och med max 30 cm lucka mellan räls-järnen OCH armerings-matta på insdan, samt eltrådar på var 15 cm på både in och utsidan i en höjd av 1,60 m från marken och uppåt, KANSKE  Du kan hålla dem i sär! ;)

Jag har försökt att skilja dem åt genom skilda hagar och skilda hus på var sin sida av min mark, och trots cyklon-nät, samma som används av djurparker för Elefanter,  ::)  gick antingen bocken till getterna, eller getterna till bockarna!

Kan man inte gå igenom stängslet, kan man klättra över det, kan man inte heller klättra över det, kan man gräva "tunnlar" under det, eller dra upp alla stolparna, och lägga dem och stängslet ned.  Man kan också hålla upp stängslet för kompisen medan denne går ut, sedan håller förste man upp stängslet för kamraten från utsidan, sedan går man lycklig och potent på giljare-stråt tillsammans! Bockars konkurens är till bara vissa delar sann!

Getlagens 1:a § lyder: En var bock bör betäcka mesta möjliga antal getter idag, ty om morgondagen vet get intet!
                 2:a § lyder: Endast den bock som serverar sly åt små killingar och vakar noga över dem, är attraktiv för geten då digivningen är över!

Men jag önskar Dig lycka till!
/ Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #154 skrivet: 27 maj-12 kl 11:27 »
Och jag som trodde att bocken lastades av på en annan gård ...  ???  Men Torptomten då, så fel du har!  Så där står det inte alls i Getlagen §1!  Den lyder:

§1 Envar get hör till en flock, och ska följa denna vart den än går.
§2 Om någon mer vill tillhöra flocken, så är den välkommen
    §2 a) även en människa eller en hund kan bli medlem i en getflock.
Men i getlagen §8 står det som du skrivit!  :P
De flesta getter föredrar "bästa partiet" när det gäller äktenskap.  Att skaffa mat åt hela flocken gör en individ till ledare.  Vilket kan vara bra för oss människor.  Om vi vill bli ledare, så bör vi alltså "böja ner" sly och löv åt dem.  Det är faktiskt något du kan prova:  Plocka något riktigt mumsigt löv, och gå in till dem.  När de känner doften, så sänk sakta kvisten, så att de skulle kunna komma åt den - om de blott tar ett enda litet steg åt ditt håll.  Sträck dig sakta mot dem tills du ser om de TÄNKER "komma" eller "fly".  Tänker de på att flyö så drar du dig tillbaka.  Tänker de på att äta, så hav tålamod, och tänk på att de nyligen fått märken i öronen, blivit infångade, transporterade, delat bil med främlingar, hivats in i en alldeles ny okänd box ...  Sånt tar TID att komma över!

Ovh jag skulle absolut satsa på att bli medlem i killingarnas flock först, och försöka flytta dem sen. 

Sussilo

• Gäst
« Svar #155 skrivet: 27 maj-12 kl 14:56 »
Torptomten, så svåra är de inte, då skulle ingen kunna ha bock och getter på samma gård :). Läs Skräptantens inlägg. Men visst måste man ibland vara litet uppfinningsrik och det är jag säker på att både 4-ever och mannen är! När hongetterna väl uppnått "lovlig" ålder släpper man ju ihop dem med bocken.

(...) Riktigt hemska är de inte att stängsla in (...)  Här går två grupper på bete, bockarna går på elnät och getterna går på enbart 3 eltrådar, det är c:a 50 meter mellan hagarna. De går så snällt i sina grupper, t o m när jag då och då glömmer att slå på strömmen igen

Trollmor, så olika man kan tycka ibland ;) !

Trollmor

• -
« Svar #156 skrivet: 27 maj-12 kl 15:01 »
Jadå, men bara dessa killingar tycker om sin matte snart, så :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 27 maj-12 kl 15:09 »
För "omtyckets" skull är jag ganska övertygad om att en lugn och vänlig flytt till den definitiva bostaden inte spelar någon roll. Där finns ju dessutom en litet äldre artfrände i ena änden av gethuset (om jag fattat rätt). Tror att både han och killingarna kommer att ha en lugnande inverkan på varandra. Getter är som bekant flockdjur. Men det är upp till getägarna att avgöra :).

Trollmor

• -
« Svar #158 skrivet: 27 maj-12 kl 15:14 »
Jasså, är det DÄR han är!  Då är hela saken i ett helt annat läge!

Sussilo

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 27 maj-12 kl 15:24 »
Jag antar att han är där eftersom han inte fanns med på bilderna. Men han kanske står i en annan av hästboxarna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser