Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge  (läst 39190 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #100 skrivet: 23 maj-12 kl 12:31 »
Jag menade inte rast som i "släppa ut nya killingarna på vilt främmande rastplats", utan snarare "ta en paus i körandet och servera folk och fä lite att dricka medan de fortfarande är kvar i bilen" ;) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #101 skrivet: 23 maj-12 kl 12:40 »
Ja kära skräptanten, dé fattar ja la :D! Förklarade bara min synpunkt.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #102 skrivet: 23 maj-12 kl 13:22 »
Det var bara jag som inte fattade då med andra ord  :-[
Tänkte att de kanske ville ut ur bilen!
Men nu blir det att de får åka bak i bilen, med mig som sällskap  ;D
Och då kan de ju röra sig som de vill, och dricka när de vill!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #103 skrivet: 23 maj-12 kl 13:56 »
 :) :)  Låter perfekt. Ta med kameran, vi är tokiga i bilder här :D!

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #104 skrivet: 23 maj-12 kl 14:52 »
När jag hämtade mina killingar så fick de åka bak i hundburen, gick galant. Den vuxna bocken fick däremot åka transport :)

Låter super mysigt att sitta med dem i baksätet, men om man krockar så är de inte så kul med flygande getter.. Så därför rekomenderar jag att man har dem i nån hundbur eller liknande.. för säkerhetsskull.. De kommer till största sannolikhet att lägga sig ner ganska snabbt.
Även om de är väldigt tama (mina var ganska ohanterade..) så kommer det troligen tycka att allt är ganska läskigt precis i början och sakna sina mammor.

Ser framemot bilder! Lycka till!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #105 skrivet: 23 maj-12 kl 15:05 »
Hmm.. tål att tänkas på med flygande getter  :o
Men tror inte att jag får in alla den hundburen jag har, tyvärr.
Tar den med mig så får vi se. Fast jag tror nog att det blir att de får sitta där bak med mig.
Jag har ingen aning om hur hanterade de är. Det kommer ju att bli spännande att se  ::)

Kamera är alltid med, eller mobil i varje fall med kamera  8)
Så bilder kommer!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #106 skrivet: 23 maj-12 kl 17:06 »
Japp, tre timmar ska inte vara nåt stort problem.  Jag tänkte nog lite fel där, tänkte på mina egna fordomtida långtransporter.  :-[  8)  De kissar när de känner fast mark under fötterna, därför är stoppen "riskabla".  LYCKA TILL!!!  :D  Vi ser fram emot dina rapporter om gosiga mysiga småblyga busiga ...  KILLINGAR!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #107 skrivet: 23 maj-12 kl 18:30 »
Men nu blir det att de får åka bak i bilen, med mig som sällskap  ;D

Trodde du har en combi eller liknande. Tre killingar lösa i baksätet under färd låter jobbigt och helt klart inte trafiksäkert :o. Nå, detta blir ett äventyr, lycka till!  :)!

 

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #108 skrivet: 23 maj-12 kl 18:47 »
Trodde du har en combi eller liknande. Tre killingar lösa i baksätet under färd låter jobbigt och helt klart inte trafiksäkert :o. Nå, detta blir ett äventyr, lycka till!  :)!
Lugn! De får vara bakbak i bilen och jag bara bak!  ;D
Vi har combi, så det är inget problem. Men jag vill ju vara nära dem så att jag har lite koll!
Och kunna stjäla till mig en klapp eller två  ;)
Trollmor: lovar att det kommer rapporter  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #109 skrivet: 23 maj-12 kl 18:51 »
Lugn! De får vara bakbak i bilen och jag bara bak!  ;D
Vi har combi, så det är inget problem.


 :D Ja, jag tänkte väl det! Det är intressant hur olika man tolkar det skrivna ordet. Men säg inte att vi inte är engagerade i ert projekt  ;D  ;D!

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #110 skrivet: 23 maj-12 kl 19:20 »
Sant. Det är lätt att mycket blir misstolkat och fel. Tur att man kan förklara sig  :P
Jo, och det är kul att det är andra som är engagerade i vårt projekt. För oss är det ju GETTEstort projekt som vi är riktigt glada för.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #111 skrivet: 23 maj-12 kl 19:24 »
Haha, klart vi är!  Killingar är ju getter-trevliga, jue!  :D

Men jag förstår inte varför jag inte sett detta inlägg förut:
Det var bara jag som inte fattade då med andra ord  :-[
Tänkte att de kanske ville ut ur bilen!
Men nu blir det att de får åka bak i bilen, med mig som sällskap  ;D
Och då kan de ju röra sig som de vill, och dricka när de vill!
  Även jag fattar trögt, jag menar "rasta" som i "rasta hunden", dvs låta den kissa - utanför bilen ...  ;D

:) :)  Låter perfekt. Ta med kameran, vi är tokiga i bilder här :D!
Ja, vi är så ...  8)  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #112 skrivet: 24 maj-12 kl 06:20 »
Jo, och det är kul att det är andra som är engagerade i vårt projekt. För oss är det ju GETTEstort projekt som vi är riktigt glada för.

Det är getteroligt att få följa det - och i morgon är det fredag..... :D !

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #113 skrivet: 24 maj-12 kl 14:26 »
Nu har jag läst hela tråden och måste få kasta mig in i den. Jag är nämligen uppe i samma process som 4-ever fast inte riktigt lika långt kommen.
Fick satt upp staket förra året ( 160 högt ) och hoppas slippa sätta eltråd innanför men är beredd på att jag kanske blir tvungen. Det roligaste med allt detta var när man frågade runt på olika stängelfirmor om råd. Så fort man sade ordet Get drabbades alla försäljare av stora fnissattacker varefter de rekommenderade viltstängsel på minst 180 i höjd.  Kände att jag kunde bjuda på de skratten eftersom jag till slut hittade rätt både material och stängselsättare.  :-[ 8)

Är i färd med att förvandla fem gamla takstolar till ett fungerande getstall ( !!! ) som inte blir lika snyggt som 4-evers men va f-n det blir funktionellt. Har också för ett tag sedan bestämt mig för att vara med och bidra till lantrasernas bevarande och eftersom jag är skåning ( bor inte så himla långt från 4-ever faktiskt ) får det bli Göingeget.

Följer med spänning morgondagens gethämning och hopps de inte hinner käka upp stoppningen i sätena innan de är hemma.  ;) :D
Lycka till. Och ja....många bilder på kelgrisarna.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #114 skrivet: 24 maj-12 kl 14:47 »
Viltstängsel åt get?  ???  Såvitt jag kan förstå går en normal get bara rakt igenom maskorna.  Då spelar det ingen roll hur högt det är ...  ;D

  Jag tror inte de små liven bryr sig ett vitten om hur huset de bebor ser ut, men väl om ifall det blir dragfritt och fuktfritt, samt att det luktar tryggt av bekanta människor och getter!

  Dynorna klarar sig säkert från att bli sönderbitna.  Men kanske inte från att bli kissade på ...  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #115 skrivet: 24 maj-12 kl 15:16 »
Skånetösen- jag tycker nog att du kan "dela" tråd här lite med mig och skicka bilder du också  ;D
Vi byggde på det material vi hade hemma, köpte takreglar bara, resten är ihopaplock!
Eltråden kom till efter att ha lyssnat på dem som vet här! Inga onödiga motionsrundor efter getter hoppas jag!
Trollmor- viltstängslet är sådant som är stort uppe och smått nere  :) Det är de 3 översta som är "stora", vet inte om du har samma Skånetösen?
Har gjort bilen i ordning inför färden i morgon  ;D Tvättat den (och det är för min och inte getternas skull :P)
Tagit ut allt i kofferten, förutom den där gummisaken som ligger i botten, in med en filt och en skål som jag ska kunna ha vatten i.
När mannen kommer hem ska han få berätta var det där nätet/gallret finns som ska sitta mellan kofferten och baksätet, sen ska det också i.
SEN är vi redo :)
Ehh... eller nästan. Vatten!!  :o :-X Dricker de ur hinkar? Har ju glömt att göra något i gethuset  :-[
Kan vi sätta upp sådana hinkhållare som man har till hästar och sen en hink i där? På låg höjd då naturligtvis?!?!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #116 skrivet: 24 maj-12 kl 15:34 »
Skånetösen- jag tycker nog att du kan "dela" tråd här lite med mig och skicka bilder du också  ;D

Eltråden kom till efter att ha lyssnat på dem som vet här! Inga onödiga motionsrundor efter getter hoppas jag!
Trollmor- viltstängslet är sådant som är stort uppe och smått nere  :) Det är de 3 översta som är "stora", vet inte om du har samma Skånetösen?

Dricker de ur hinkar? Har ju glömt att göra något i gethuset  :-[
Kan vi sätta upp sådana hinkhållare som man har till hästar och sen en hink i där? På låg höjd då naturligtvis?!?!

Tack...jag smyger gärna med i den här tråden.  o:) Bilder blir det nog värre med...ska försöka övervinna teknikskräcken och försöka från jobbdatorn.
Mitt stängsel har små rutor underst ( lite avlånga kvadrater eller hur man nu ska beskriva det  :-[ ) och stora överst men de översta är inte så stora att en get skulle kunna tränga sig igenom. Eller? De är ju Houdinisar allihop. Hmmm. Återstår att se. Jag har bara en granne här ute i kohagen och de är förvarnade om getplanerna. Deras hus ligger precis intill hägnet så det är ju tur att de inte bryr sig om määää-ande och lukt. Därmed inte sagt att jag har lust att hämta dem i deras trädgård eller en kilometer upp i backen hos storbonden. Å andra sidan har han haft önskemål om att få låna dem till bete ute i hans kulturbete för att få koll på slyet ( det som korna ratar ).
Hink och hinkhållare funkar säkert jättebra. Lokalföreningen i Hörby har en utmärkt samling pastellfärgade (!!!) hinkar och hinkhållare för en billig penning.  ;D ;D ;D Lite färg piffar alltid upp tillvaron. Hur tuggsäkra de är...tja ingen aning?
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #117 skrivet: 24 maj-12 kl 16:00 »
När jag fraktar getter i bil brukar jag lägga en bit presenning i bakluckan, med uppvikta kanter. Ovanpå presenningen kan man lämpligen lägga halm eller hö. Då slipper bilen bli blöt av kisset, och geten förhoppningsvis slipper bli blöt när den ska lägga sig, eftersom pisset oundvikligen rinner omkring när bilen rör sig. Men om det finns hö att ligga på så skyddar det geten lite mot det blöta.
Som sagt tidigare, de lägger sig gärna ner under färd! Det är svårt att stå upp och hålla balansen i flera mil, en get blir fort trött i benen av det.
 Och pissar gör de gärna när bilen stannar, om än bara vid ett rödljus. Det kanske går att få geten att hålla sig om man ska en kortare bit, men inte om man ska många mil.
Däremot är det lättare att få geten att hålla sig om man sitter med den i baksätet. har provat detta en gång, och inte en enda olycka hände mellan göteborg och skåne. Tror det beror på att baksätet är mycket vingligare och ostabilt för geten att stå på, i och med att det fjädrar och har sig, så det blir inte lika naturligt för geten att sätta sig och kissa där. men då måste man självfallet stanna och rasta geten ofta så att den får släppa på trycket! :)

tillägg: jag skulle undvika ha en skål  fylld med vatten i bakluckan hos getterna. Det blir troligtvis bara en massa slabb när bilen rör sig, och getterna dricker nog inte ändå under färd. Istället kan man erbjuda dem att dricka ur en liten skål varje gång man stannar för att rasta! Bara häll upp några deciliter i skålen och erbjud getterna. Man kan fylla några pet-flaskor med vatten att ha med sig i bilen.
« Senast ändrad: 24 maj-12 kl 16:10 av Hippievagnen »

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #118 skrivet: 24 maj-12 kl 16:05 »
Mej oj så spännande det här blir! Kul att ni satsar på allmogegetter båda två! Hinkhållare och hinkar har jag alltid använt, utom när det funnits nyfödda killingar. Jag tycker eltråd innanför stängsel är mycket bra, då getterna från början får respekt för stängslet. Viltsaltsten (grå) ska de ha också.

Skånetösen, är det det "riktiga" viltstängslet (svindyrt) du har satt upp så tar sig inga getter igenom :). Fem gamla takstolar är en underbar början till ett gethus!

Hippievagnens tips är bra!

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #119 skrivet: 24 maj-12 kl 16:17 »
Då ska jag genast gå och skruva ner de hinkhållarna som finns i stallet:) (har varit hästar i det innan vi köpte stället)
Här återanvänder vi allt!!
Riktigt viltstängsel är det här med, fast vi köpte ju vårt begagnat, med stolpar. Dyrt var det ändå  :-[

Ser fram emot att se skånetösens projekt också!

Hippievagnen-  vi har ju en sådan där gummi/plast matta i kofferten som går upp ett par cm i kanterna. Sen tog jag ett stort gammalt
täcke och la i. Ska jag slänga i lite hö också?
Kissar de nu så tar ju täcket upp det.  Men det blir ju iof en blöt fläck där ::) hmm... hö fick det bli också!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare
Be, von tratt, ojoj

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser