Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja opastöriserad mjölk olagligt för att tjäna mer pengar på kossorna?  (läst 10713 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Tror jag inte kommer gå så bra för det blir det nog en hel del böter av. Men i Åre genomförs en manifestation nu på lördag för att uppmärksamma att mjölkbönderna försvinner en efter en i Jämtland och att försäljning direkt till konsument skulle kunna vara ett sätt att rädda situationen. De tar på sig böterna för sakens skull. www.fjallbete.se är organisationen bakom.

Lokal tv - http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_ostersund?title=tv4nyheterna_ostersund_08_34&videoid=2183561&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

Lokal press: http://ltz.se/nyheter/are/1.4626223-nu-ska-den-forbjudna-aremjolken-saljas

Gör de rätt?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Lena i Fjollträsk

• Gäst

Georgisten

• Östergötland
Varför inte?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

DiselDoris

• Södermanland
Jag tycker dom gör helt rätt. Dels borde konsumenten själv få välja, dels behöver vi alla tappra mjölkbönder som härdar ut, så skulle det ge mer i plånboken, fine!Det är så idiotiskt som det är nu att vi måste importera mjölk för vi inte har tillräckligt.
Jag vill prova att göra egen ost, men det finns ingen opastöriserad, ohomogeniserad mjölk att få tag på, ingen råmjölk till kalvdans heller. Tänk att kunna hämta en kanna mjölk, och kunna göra ost, smör och allt möjligt!

Kör på!!!

Georgisten

• Östergötland
Jag tycker dom gör helt rätt. Dels borde konsumenten själv få välja, dels behöver vi alla tappra mjölkbönder som härdar ut, så skulle det ge mer i plånboken, fine!Det är så idiotiskt som det är nu att vi måste importera mjölk för vi inte har tillräckligt.
Jag vill prova att göra egen ost, men det finns ingen opastöriserad, ohomogeniserad mjölk att få tag på, ingen råmjölk till kalvdans heller. Tänk att kunna hämta en kanna mjölk, och kunna göra ost, smör och allt möjligt!

Kör på!!!

Jag håller med. Varför ska inte jag som konsument själv få välja vad jag vill stoppa i min kropp? Om bonden är en människa jag litar på och han råkar sälja sin obehandlade mjölk i en hygienisk automat i ett köpcenter nära mig till ett pris jag kan tänka mig att betala för hans mjölk... varför ska staten hindra oss båda från att göra affärer med varandra?

Skytten

• Skåne
Det är en viss skillnad på olagligt och rätt. Man bör kalkylera priset, för det kan ha en kostnad.
Man bör också räkna med risker av annat slag, än direkta påföljder av lagbrottet.
Det är dessutom svårt att smyga med, då man naturligtvis, måste gå ut offentligt med att mjölken är opastöriserad.

För ett antal år sen fanns en bonde i Dörröd, som fick ganska mycket problem. Han tom marknadsförde mjölken som kattmat, men detta godtogs inte.

Vi behöver fler små producenter som kan leverera direkt, mycket av lagar och bestämmelser har mest den påföljden att det gynnar stordrift.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Georgisten

• Östergötland
Det är en viss skillnad på olagligt och rätt. Man bör kalkylera priset, för det kan ha en kostnad.
Man bör också räkna med risker av annat slag, än direkta påföljder av lagbrottet.
Det är dessutom svårt att smyga med, då man naturligtvis, måste gå ut offentligt med att mjölken är opastöriserad.

För ett antal år sen fanns en bonde i Dörröd, som fick ganska mycket problem. Han tom marknadsförde mjölken som kattmat, men detta godtogs inte.

Vi behöver fler små producenter som kan leverera direkt, mycket av lagar och bestämmelser har mest den påföljden att det gynnar stordrift.

Exakt. Jag kan inte se några förbud mot grönsaker trots att dessa kan orsaka stora utbrott av sjukdomar till följd av bakteriespridning -http://www.sik.se/notice/notice_read.asp?id=286. Men gällande obehandlad mjölk så har mejerimonopolen en affärsplattform att försvara. Och staten kommer ju i god svensk tradition gärna till hjälp för dessa.

Gamina

Jag tycker det är rätt. Varför ska myndigheterna bestämma vad jag ska äta. Varför är det inte tillåtet med opastöriserad mjölk men en massa konstiga tillsatser som man ibland tom vet är farliga.
Sverige är ett lustigt land. I det här landet är vi så rädda för bakterier att vi blir sjuka pga bristen av dem. Utan bakterier dör vi och om vi får i oss några som vi inte behöver så tränas immunförsvaret. Om jag ser på min egen bekantskapskrets så är de som är mest rädda för att bli sjuka och är övernitiska med hygienen de som är mest sjuka. De som är lite mer avlappnade eller tom lite lagom slarviga är tvärtom nästan aldrig sjuka.
Genbank för Gotlandshöns

Mata

• Södermanland

Vi behöver mer såna aktioner. :)

Vad jag förstått så analyserar de mjölken innan försäljning.
Priset gillar jag, mjölk ska verkligen inte vara billigare än läsk och mineralvatten, det är helt galet.

DiselDoris

• Södermanland
Och tänk, Gud förbjude, Arla skulle få konkurrens och kanske till och med få minskad andel på marknaden! Nej det går ju inte ;D

Existens?

• Gäst
Nu hann jag inte läsa länkarna, men jag ser mer de praktiska problemen för att det ska göra nån effekt.

Säg en normal mjölkbonde med 5 miljoner i lån och har en fast kostnad i månaden på kanske 40 000.

Lyckas han sälja 50 liter mjölk per dag 30 dagar/mån så är det 1500 liter i månaden. Efter att alla ökade kostnader för att sälja på detta viset dragits ifrån, så kanske han tjänar 2 kr extra per liter. 3000 kr i månaden alltså.

Kommer det verkligen att göra en dramatisk förändring för hans möjligheter att överleva som bonde?

Möjligen för de som bor nära en stor stad och har tillgång till några hundratusen konsumenter. Men att urholka den fina lönsamheten som mjölken i närheten av tätorter har för mejeriet, kommer det att gynna den bonde som bor längst ut på mejeriets slinga, och inte har nåt kundunderlag för att sälja sin mjölk själv?

mysk-åsbomamma

• Uppland
Tycker det vore jätte bra om bönderna kunde få sälga egen mjölk!
Jag är uppväxt på "riktig" ko mjölk och vi va alla friska som barn. Det vore ju dessutom jätte bra om an lagligt kunde köpa färkmjölk till kalvdans. Eller mjölk att göra ost och dyligt av.

Vist det finns en liten risk för smitta men om viljan finns tror jag inte det skulle vara helt omöjligt att göra någon typ av hem test för detta endamål.

Heja mjölkbönderna!!!!

Lena i Fjollträsk

• Gäst
Är ni inte lite väl historielösa nu? Att det förnärvarande antagligen är relativt ofarligt att dricka opastöriserad mjölk, innebär inte att det alltid kommer att vara det i framtiden. 
Anledningen till att det förmodligen är ganska ofarligt beror dessutom på att det inte görs i någon större omfattning och smittspridning via mjölk därför begränsats.

DiselDoris

• Södermanland
Nu hann jag inte läsa länkarna, men jag ser mer de praktiska problemen för att det ska göra nån effekt.

Säg en normal mjölkbonde med 5 miljoner i lån och har en fast kostnad i månaden på kanske 40 000.

Lyckas han sälja 50 liter mjölk per dag 30 dagar/mån så är det 1500 liter i månaden. Efter att alla ökade kostnader för att sälja på detta viset dragits ifrån, så kanske han tjänar 2 kr extra per liter. 3000 kr i månaden alltså.

Kommer det verkligen att göra en dramatisk förändring för hans möjligheter att överleva som bonde?

Möjligen för de som bor nära en stor stad och har tillgång till några hundratusen konsumenter. Men att urholka den fina lönsamheten som mjölken i närheten av tätorter har för mejeriet, kommer det att gynna den bonde som bor längst ut på mejeriets slinga, och inte har nåt kundunderlag för att sälja sin mjölk själv?

Man kanske inte behöver gör antingen eller utan lite av varje?Att ha valmöjlighet är alltid trevligt.Jag tycker det är toppen att människor bestämmer sej för att sätta sej på tvären och göra saker utanför ramarna.Det ska bli väldigt intressant att följa det här!

Georgisten

• Östergötland
Här är en radiointervju med bonden och SLV om saken - http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=3888202&t=1060. Tycker killen i fråga verkar väldigt saklig och påläst.

Gamina

Hon på  livsmedelsverket fick det att klia i fingrarna på mig  o:).
Först förbjuder man opastöriserad mjölk och nu säger man att man itne kan tillåta den eftersom svenska konsumeter numera inte är vana vid riskerna. Ja blandat med lite allmänt blarr om att den innhåller bakterier.
Om man ser på svenska myndigheters panik när det gäller bakterier (och numera även folkets) så kan man ju böjra fundera på hur mänskligheten överhuvudtaget har överlevt ???
Genbank för Gotlandshöns

Lejonhjärta

• Västergötland
Visste inte att d var förbjudet.
Jag köper mjölk när tillfällena ges.
Är det förbjudet att sälja ägg från egna höns åxå då?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Georgisten

• Östergötland
Hon på  livsmedelsverket fick det att klia i fingrarna på mig  o:).
Först förbjuder man opastöriserad mjölk och nu säger man att man itne kan tillåta den eftersom svenska konsumeter numera inte är vana vid riskerna. Ja blandat med lite allmänt blarr om att den innhåller bakterier.
Om man ser på svenska myndigheters panik när det gäller bakterier (och numera även folkets) så kan man ju böjra fundera på hur mänskligheten överhuvudtaget har överlevt ???

Mhmmm... mao är jag inte myndig trots att jag är över 18?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Visste inte att d var förbjudet.
Jag köper mjölk när tillfällena ges.
Är det förbjudet att sälja ägg från egna höns åxå då?

Vad jag förstår så är det lagligt ifall bönderna säljer direkt på gården, likaså är det lagligt att sälja ägg direkt på gården. Man får alltså inte frakta iväg produkten och sälja.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
Vad jag förstår så är det lagligt ifall bönderna säljer direkt på gården,

Precis, det ska tappas direkt ur tanken, då är det lagligt att sälja *mindre mängder*, huruvida de får marknadsföra det är en annan sak.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser