Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gällande getternas tendens att hoppas över stängsel  (läst 10050 gånger)

Hippievagnen

• Västergötland
SV: Gällande getternas tendens att hoppas över stängsel
« Svar #40 skrivet: 22 apr-12 kl 12:53 »
Även om getterna går lösa på gårn och aldrig skulle kunna tänka sig att lämna den och oss, så har det faktiskt hänt att mina getter rymmer i samband med förbipasserande människor. De följer helt enkelt med joggare/vandrare/promenörer och använder dem som eskort för att ta sig ut på äventyr :) En gång följde geten med en förbrispringande joggare som bodde i en sommarstuga lite längre bort, hon följde med joggaren hela vägen hem och passade på att stanna kvar när familjen tände grillen och de hade det riktigt trevligt! Kan säga att deras femåring blev förkrossad när vi kom och skulle hämta hem geten igen.... ;)

Igår hade vi också en "rymning", då ett stort antal vandrare passerade gården.
En vandrare återvände strax med en killing i hasorna:
-"saknar ni ett lamm?"

thedwarf

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 24 apr-12 kl 08:09 »
Tack för alla svar och all hjälp :)

Jag kan inte låta bli att le när ni berättar om hur påhittiga och sällskapliga getter är, låter alldeles underbart!

Dessa parasitägg i avföringen, är det någonting vi som människor ska vara försiktig med också, eller är dem själva som inte mår bra av detta varav man byter hage regelbundet?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 24 apr-12 kl 09:32 »
De allra flesta parasiter är starkt bundna till ETT värddjur, vissa undantag finns.  Det som har varit mest besvärande i getflockar jag har träffat har varit Lilla Lungmasken.  Den fullbordar sin livscykel på ELVA DAGAR sommartid, inklusive ett stadium i en liten snäcka, vars namn jag har glömt, men som finns "överallt".  Om man flyttar getterna till ny hage så ofta, slipper man avmaska mot Lilla Lungmasken (muelleris capillaris, om jag nu stavar rätt efter alla år).  På "min" tid fanns i stort sett inget maskmedel som bet ordentligt på dem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jogar

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 09 maj-12 kl 17:13 »
Hej!  En liten undran; när det gäller att HOPPA ÖVER (inte tränga sig igenom) staket, kan det då hjälpa att vinkla ett extranät inåt de översta ...typ 50 centimetrarna? Jag vet inte riktigt HUR getter hoppar men det hjälpte iaf på våran vorsteh i hundgården. (det var 180 högt...) Bifogar bild.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #44 skrivet: 09 maj-12 kl 17:54 »
Dom är oftast ganska intresserade av att få veta i förväg var dom kommer att landa.  I övrigt är "ett gott bete det bästa stängslet", men det har vi ju redan harvat igenom!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser