Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gällande getternas tendens att hoppas över stängsel  (läst 10027 gånger)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Gällande getternas tendens att hoppas över stängsel
« Svar #20 skrivet: 18 apr-12 kl 11:36 »
Hur ska man "lära" getterna hur eltråd/-nät funkar?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 18 apr-12 kl 12:35 »
Jag har enbart goda erfarenheter av elnät till mina getter.
För att småttingarna ska lära sig att nätet är aj-aj, får en se till att ha bra kräm ut från elaggregatet första gången killingarna släpps i en näthage. En måste alltså ha ett kraftigt aggregat, ingen påväxt av gräs och annat på nätet (för då tjuvjordar det och blir dålig effekt på elstötarna), aggregatet däremot ska vara ordentligt jordat; gärna flera jordspett, ordentligt nerslagna i fuktig mark. Finnes inget lämpligt surhål i närheten kan en vattna jordspetten och kringliggande mark. Gå en vända med gräsklippare, lie eller röjsåg där du tänkt sätta upp nätet så är det rent från början. Sträck nätet ordentligt, om det sackar på sina ställen kan du göra som Hippievagnen och staga upp med lösa plaststolpar, funkar även bra om det är mycket kuperad mark.
Första gången en killing möter elnätet är hen förstås nyfiken, och går fram för att nosa...så säger det förhoppningsvis pang eller åtminstone knäpp, och den lilla stackaren tar ett skutt bakåt, vänder och rusar till mamma under förtvivlat bäää:ande :'( . Men...naturligtvis måste det där otäcka undersökas en gång till, lite senare. Killingen går ånyo fram till stängslet, nosar försiktigt och pang/knäpp, tillbaka till mamma och så vidare :'( . Sen kommer inte den killingen röra nätet fler gånger. I somras hade killingarna t o m sådan respekt för nätet att de vägrade gå utanför där nätet hade varit även när vi hade flyttat bort nätet och höll på att göra en ny hage.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 18 apr-12 kl 13:27 »
Första gången en killing möter elnätet är hen förstås nyfiken, och går fram för att nosa...så säger det förhoppningsvis pang eller åtminstone knäpp, och den lilla stackaren tar ett skutt bakåt, vänder och rusar till mamma under förtvivlat bäää:ande :'( . Men...naturligtvis måste det där otäcka undersökas en gång till, lite senare. Killingen går ånyo fram till stängslet, nosar försiktigt och pang/knäpp, tillbaka till mamma och så vidare :'( . Sen kommer inte den killingen röra nätet fler gånger. I somras hade killingarna t o m sådan respekt för nätet att de vägrade gå utanför där nätet hade varit även när vi hade flyttat bort nätet och höll på att göra en ny hage.
Precis så, Skräptanten!  En måste stå och blåstirra på djuren tills en har räknat in att alla nytillkomna har fått varsin killemobläng.  Mina brukade nöja sig med en stöt var, men det är säkert olika på individer.

Ibland kan det dröja irriterande länge innan Individ X behagar undersöka vad som händer om man nosar på stängslet.

Och helt riktigt, ibland lär sig killingen att PLATSEN är farlig/otäck, inte NÄTET.  Plats för vidareutbildning av den individen!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 18 apr-12 kl 15:51 »
Kan tillägga att det kan vara smart att stå i närheten av strömbrytaren till aggregatet, i det fallet killingen rusar åt fel hål och trasslar in sig i nätet istället för att hoppa bakåt (som mammas hund gjorde...) I vilket fall som helst lär det bli en läxa h*n inte glömmer. Mammas hund var rädd för själva platsen i veckor efteråt, och trodde också att det var getterna som var boven i dramat.

Om man inte har tid att vänta på att geten ska gå emot stängslet så kan man slänga lite godsaker på backen, innanför staketet precis i närheten av staket-kanten, då kan det hända att geten kommer nära och nosar på staketet också... Fulvarianten.  >:D  Men helst av allt ska inte människan stå utanför och locka, geten kan ju få för sig att det är människan som är upphov till stöten!

thedwarf

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 18 apr-12 kl 15:55 »
Tack vänliga själar att Ni tar er tid att hjälpa mig :)

Tanken är ju att det ska täcka ett stort distrikt, och därför vill jag ju helst komma undan både billigt och med inte alltför tung arbetsbörda (helt okej om det är säkert, dock).

Lillskruttet : Du kan inte visa en bild på hur hagen ser ut, tror du? Den med kompostgaller? :-) Vore verkligen snällt!

Finns det någon ras som är mer benägen att hoppa högt? Vad tror ni?

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 18 apr-12 kl 16:28 »
Kan försöka ta en bild när jag funnit min kamera=) misstänker stort att den är kvar uppe i fjälls.
Annars om det tar tid så kan jag ta med telefon och skicka ett MMS.

Men hagen jag har är nog dyr att bygga om man ska köpa plank och kompostgaller=) Jag hade ju turen att någon lämnat de här på gården=)
Men man kan ju göra så att man går och hör hos grannar och så om dom har gammalt plank som bara ligger och skräpar. Jag frågade förut på ett ställe som ladugården var öde på om jag kunde få köpa det dom hade i den för en billig peng=)
Sluta med att jag fick fårstängsel och massa hönsnät mm gratis=)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 18 apr-12 kl 17:26 »
Kan tillägga att det kan vara smart att stå i närheten av strömbrytaren till aggregatet, i det fallet killingen rusar åt fel hål och trasslar in sig i nätet istället för att hoppa bakåt (som mammas hund gjorde...) I vilket fall som helst lär det bli en läxa h*n inte glömmer. Mammas hund var rädd för själva platsen i veckor efteråt, och trodde ... att det var getterna som var boven i dramat.

Om man inte har tid att vänta på att geten ska gå emot stängslet så kan man slänga lite godsaker på backen, innanför staketet precis i närheten av staket-kanten, då kan det hända att geten kommer nära och nosar på staketet också... Fulvarianten.  >:D  Men helst av allt ska inte människan stå utanför och locka, geten kan ju få för sig att det är människan som är upphov till stöten!
Mycket bra tips, Hippievagnen!  :D
« Senast ändrad: 18 apr-12 kl 17:34 av Trollmor »

massey-35

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 18 apr-12 kl 17:33 »
en enkel regel när det gäller getter . en mätt get är en lat get! har den inget att göra eller är hungrig så rymmer den, så enkelt är det.
getter är ganska så rädda av sig . jag har 3 afrikanska samt en blandras, ingen vill gå utanför hänget någon längre sträcka.
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 18 apr-12 kl 20:35 »
Jag har inte haft så många getter i mitt liv, men av den ringa erfarenhet jag har så skulle jag tippa på att svensk lantras (förädlad variant) är i regel en lugnare get än de mer ursprungliga allmogeraserna. (fast individualitet väger in stort) Anledningen kan vara att inblandning av mjölk-raser gör dem lite mer docila i temperamentet, och dessa getter kan också vara lite större, tyngre och mer långbenta. Dvärg-get har jag inga generella slutsatser om. Dvärgen som jag har hemma tillhör dock den rymningsbenägna, självmordsbenägna och hoppa-högt-sorten  ;D

VIll du vara säker på att inte ha en rymningsbenägen get kanske du ska satsa på mohair-getter (heter de så?) jag har läst att de är lite lugnare av sig. Eller köttras-getter! De där med hängöron.. stora tunga och köttiga djur som inte gärna hoppar stängsel...  ;)

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 18 apr-12 kl 23:07 »
Njae, mohair, jag tror de även kallas angora, är kända för att vara tillbakadragna och snälla, men jag tror nog att även de kan hoppa.

Om du vill ha djur som inte hoppar över stängsel, så hoppa över (!) get, får, räv, kanin!

Om du vill ha getter som inte ens tittar på stängslet, så gör så att de blir nöjda innanför stängslet.  Lättare sagt än gjort, dock.  ;)

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 18 apr-12 kl 23:13 »
Fick ännu en tanke gällande stängselalternativ till getter...!  :). har huvudet fullt av stängsel just nu  ::)

Du skrev i första inlägget att det gäller stängsling för flera hektar mark. Det kan ju bli ett kostsamt och krävande staket. Men OM du har rätt förutsättningar där du bor, och tillräckligt lågt antal getter, eller tillräckligt hemkära getter, och bra arrondering på marken, och inga grannar med goda grönsaksland.... (fler faktorer finns säkert!) så finns det ju möjligheten att stängsla enbart den biten av marken som är under rymningsrisk(alltså den som vetter mot ditt hus ;) ), och låta resten vara ostängslat.

Som exempel kan nämnas att jag har ett stort kalhygge här hemma som jag gärna skulle skicka ut getterna på sommartid att beta allt sly däruppe, men inte tänker jag stängsla allting till tre getter. Inte heller vill jag låta dem gå helt lösa eftersom kalhygget gränsar till min trädgård, och till en grusväg. Istället tänkte jag stängsla runt gården, och längs vägen, så att inte getterna går ner på vägen och in på gården (de vill som sagt till trädgården). Kalhygget gränsar till skog på alla sidor utom den som är mot gården och vägen, men skogsgränsen kommer jag knappast behöva stängsla eftersom getterna inte törs gå så långt bort hemifrån ändå.

Det enda problemet jag kan se är att större risk för att getterna råkar ut för jakthundar och andra lösspringande varelser när de saknar skydd av staket runt om hela vägen. Rymningsrisken uppstår endast när getterna lär sig att "gå runt" stängslet för att komma till gården. (och så den självklara risken då förståss, att de hoppar eller bryter sig igenom ändå) :P
« Senast ändrad: 18 apr-12 kl 23:16 av Hippievagnen »

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 18 apr-12 kl 23:20 »
Tillägg:
Stor risk för sura skogsägare om getterna skadar skogsplanteringar !  (:)

Men den risken är bara stor när tillgången på lövsly och annat getgodis börjar tryta. Man får hålla lite koll...

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 18 apr-12 kl 23:28 »
Nu, Hippievagnen, börjar du närma dig gammaldags vallning.  En människa går med getterna två gånger varje dag på födosök, och ser till att de håller sig där de får vara och inte råkar ut för björn eller varg.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #33 skrivet: 19 apr-12 kl 13:12 »
Om du vill ha djur som inte hoppar över stängsel, så hoppa över (!) get, får, räv, kanin!
Och höns! Den som tycker att getter är svåra att stänga inne har aldrig haft höns, den saken är säker ;) ! Getter är en baggis i jämförelse, de kan ju inte ens flyga, även om de är flinka i klövarna...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #34 skrivet: 19 apr-12 kl 17:16 »
Det blir inte många djurslag kvar att välja på ...  ;D

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 19 apr-12 kl 17:40 »
Nu, Hippievagnen, börjar du närma dig gammaldags vallning.  En människa går med getterna två gånger varje dag på födosök, och ser till att de håller sig där de får vara och inte råkar ut för björn eller varg.

...mitt liv som vallhjon. Suck! tänkte inte på att det var dithän det barkade ::) Jag borde förstått bättre än att skaffa djur!  :P   ;D

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 20 apr-12 kl 08:33 »
...mitt liv som vallhjon. Suck! tänkte inte på att det var dithän det barkade ::) Jag borde förstått bättre än att skaffa djur!  :P   ;D
Ja, eller om det var djuren som skaffade dig ...  ;)

Beisla

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 21 apr-12 kl 19:57 »
Det är så riktigt att de stannar i hagen om de är nöjda på olika sätt.
Mina två (blandning mellan svensk lantras och dvärg) har aldrig hoppat högre än det gamla köksbordet de har i en av hagarna, men - de lyfte på fårstängslet när nedre strömtråden inte funkade, sedan gick de omkring torpet och käkade lite. Så det är ju inte så långt de rymmer direkt.

I hagen med eltrådar (5 st. och högsta 1.20) stannar de, och om det bara är två grindtrådar på 60 cm höjd stannar de oxå, nu när det börjat växa lite mer.

Fast i vintras hade de så fruktansvärt tråkigt tror jag, för då ville de följa med mig när jag hade lämnat hö åt dem, så de tryckte sig under lägsta grindtråden (25 cm ca) även om de visste att det var ström på. Två små fnys-tjut bakom mig, så hade jag sällskap. Det var bara att börja gå promenader med dem regelbundet, så slutade de rymma.

Så numer är jag "hon som är ute och går med hund och getter" i trakten här...

I vilket fall som helst så blir nästa hage stängslad med 5 trådar, helnöjd med att jag kan göra det själv (min man med). Har ståltrådar närmast marken, vanliga trådar där uppe. Plus att det går att trimma under tråd-stängslet, fårnätet blir ju alldeles inväxt och med det den undre eltråden. Om jag mot all förmodan ska ha fårstängsel igen letar jag nog upp begagnat igen, mycket billigare.
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

Sussilo

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 21 apr-12 kl 22:55 »
.... sedan gick de omkring torpet och käkade lite. Så det är ju inte så långt de rymmer direkt.

:D Ja, de rymmer sällan från oss utan till oss!

Trollmor

• -
« Svar #39 skrivet: 22 apr-12 kl 09:13 »
:D   Visst är det så.  För något år sen hade vi väl en tråd om vad getter gör när de har rymt?  Någon återfinner dem för det mesta i foderrummet, och de flesta andra i trädgården eller köket.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare
Staem, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser