Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jobbig kläckning, hur avlivar man en kyckling?  (läst 16682 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Jobbig kläckning, hur avlivar man en kyckling?
« skrivet: 11 apr-12 kl 09:22 »
Hej på er allvetare.
Jag hade en dålig dååålig kläckning och jag kan inte förstå varför!! Av 20 ägg kläcktes 5 friska kycklingar, sen var det tre ägg med hålslag under ca 40h. Vi fick nog....jag vet att ni e kluvna att hjälpa till, så även jag. Men jag kan INTE sitta och se på och inte hjälpa efter så lång tid. 1 kyckling visade sig vara död (skitkonstigt, hade näbben utanför hålet och den såg ut att ha fastnat i gegg, vi öppnade inte ägget), 1 kyckling kom ut och är idag efter 4 dagar helt normal (kan inte urskilja den från de andra 5) och sen nu sista. En silkes till råga på allt. Vi fick ut plutten men nu så har han legat med ena benet helt utsträckt oavbrutet och det ser inte bra ut. Jag vet att förr har liknande hänt med konstiga ben men efter ett par dar så har kycklingens ben blivit normala igen men denna ser inte bra ut alls lilla stackare. Vad sjutton ska jag göra???? Vänta? Läser ibland era inlägg att vissa måste man ta bort etc etc.... men hur avlivar man en liten liten dunboll?????? Fy fan. :(

lena70

• Gäst
SV: Jobbig kläckning, hur avlivar man en kyckling?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-12 kl 09:32 »
Usch..Så tråkigt att läsa.. :'(
Har själv kläckning på gång, och är jätteNERVÖS!!! Merparten silkeskycklingar..

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #2 skrivet: 11 apr-12 kl 09:54 »
Ta upp den , massera, om inte annat så ta Morakniven, men slå med skaftet först i huvet för att bedöva. Hoppas du slipper det.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Brokullen

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 11 apr-12 kl 09:58 »
Det lättaste tycker jag är när dom är så små att lägga den i handen och kasta den så hårt man kan i en sten eller betonggolv,stendör direkt
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 11 apr-12 kl 10:12 »
Men herregud!!! vad e det ni sitter och säger??? Aldrig i livet. :( Kan en höna klara sig med ett enda ben livet ut?

Brokullen

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 11 apr-12 kl 10:20 »
 ??? ??? ???
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 11 apr-12 kl 10:22 »
Varför frågetecken??? Seriöst. Jag kan inte kasta en liten kyckling i marken och hoppas på att den dör. Det e ju sjukt. Så min fråga är om den överlever, kan sen en vuxen höna klara sig med ett ben. Borde den kunna.
Jag hade hoppas på svar som att man kan ge ngn medicin så att de kan somna in eller liknande. :(

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 11 apr-12 kl 10:25 »
Ett tips kan vara Linkosos film om vaktelslakt. Det ser lite groteskt ut men det går fort.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #8 skrivet: 11 apr-12 kl 10:29 »
I mitt tycke är det bästa om djuret avlivas snabbt och smärtfritt i stället för att låta dom lida,tycker inte att det är ok att hålla dom i livet med en missbildning.Men ok det går kanske att gå till vet och få en spruta.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 11 apr-12 kl 10:54 »
Varför frågetecken??? Seriöst. Jag kan inte kasta en liten kyckling i marken och hoppas på att den dör. Det e ju sjukt. Så min fråga är om den överlever, kan sen en vuxen höna klara sig med ett ben. Borde den kunna.
Jag hade hoppas på svar som att man kan ge ngn medicin så att de kan somna in eller liknande. :(

Håller med om att det lät väldigt brutalt att avliva genom att kasta kycklingen mot marken! :o Nä, jag skulle gått på det ciaston sa; bedöva den med ett slag i huvudet och klipp/skär huvudet av den. På samma sätt som man avlivar vuxna höns.
Men om du inte klarar av att göra det själv kan du ta den till en veterinär där de avlivar den med en injektion som gör att den först somnar och sen dör, egentligen en överdos av narkosmedel. För det låter som att avlivning vekligen bör övervägas i detta fall.
Jag har haft en kyckling som jag hjälpte ur ägget och den hade ett missbildat ben. Ville ge den en chans och ville inte avliva. Ångrar det i efterhand. Den levde i 3 veckor och blev bara sämre och sämre och till slut efter ett besök hos veterinären med röntgen mm avlivade jag den. Den hade sluppit mycket lidande om jag bara avlivat den direkt. Men det var min första kyckling jag kläckt fram och jag var bara 10 år, inte så lätt att ta rätt beslut då.  :(

Angående om en höna klara sig med ett ben; ja och nej tror jag. Det beror nog på hur allvarlig missbildningen är. Bokstavligt talat bara ett ben; nej. Möjligtvis kommer hon kunna sitta på pinne och i övrigt hoppa runt, men jag tror inte att hon kommer få ett lycklig liv då, hur ska hon t.ex. kunna gå runt och sprätta med de andra?  :-\
Men dock har jag även haft en höna som föddes med en missbildad fot på ena benet (endast 2 tår som dessutom såg konstiga ut, liksom vridna på något sätt). Övervägde avlivning men då hon var naturligt framruvad och kunnat ta sig ur ägget själv och verkade pigg och kry och hängde med syskon och mamman så lät jag naturen ha sin gång och hon överlevde och klarade sig alldeles utmärkt med denna missbildning. Hon kunde både sitta på pinne, sprätta runt med de andra och lägga en massa ägg och hon blev 4-5 år gammal. :)

Så om du inte klarar av att bedöma läget själv, alternativt avliva själv så ta henne till veterinären så hjälper de dig att ta rätt beslut.
Lycka till!
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 apr-12 kl 11:18 »
Ta en bit hushållspapper,fatta med pappret runt kycklingen och kläm till huvudet mellan tumme och pekfinger hårt tills det krasar..dör direkt..
Fjäderfän och kaniner

Brokullen

• Dalsland
« Svar #11 skrivet: 11 apr-12 kl 12:01 »
Håller med om att det lät väldigt brutalt att avliva genom att kasta kycklingen mot marken! :o Nä, jag skulle gått på det ciaston sa; bedöva den med ett slag i huvudet och klipp/skär huvudet av den. På samma sätt som man avlivar vuxna höns.
Men om du inte klarar av att göra det själv kan du ta den till en veterinär där de avlivar den med en injektion som gör att den först somnar och sen dör, egentligen en överdos av narkosmedel. För det låter som att avlivning vekligen bör övervägas i detta fall.
Jag har haft en kyckling som jag hjälpte ur ägget och den hade ett missbildat ben. Ville ge den en chans och ville inte avliva. Ångrar det i efterhand. Den levde i 3 veckor och blev bara sämre och sämre och till slut efter ett besök hos veterinären med röntgen mm avlivade jag den. Den hade sluppit mycket lidande om jag bara avlivat den direkt. Men det var min första kyckling jag kläckt fram och jag var bara 10 år, inte så lätt att ta rätt beslut då.  :(

Angående om en höna klara sig med ett ben; ja och nej tror jag. Det beror nog på hur allvarlig missbildningen är. Bokstavligt talat bara ett ben; nej. Möjligtvis kommer hon kunna sitta på pinne och i övrigt hoppa runt, men jag tror inte att hon kommer få ett lycklig liv då, hur ska hon t.ex. kunna gå runt och sprätta med de andra?  :-\
Men dock har jag även haft en höna som föddes med en missbildad fot på ena benet (endast 2 tår som dessutom såg konstiga ut, liksom vridna på något sätt). Övervägde avlivning men då hon var naturligt framruvad och kunnat ta sig ur ägget själv och verkade pigg och kry och hängde med syskon och mamman så lät jag naturen ha sin gång och hon överlevde och klarade sig alldeles utmärkt med denna missbildning. Hon kunde både sitta på pinne, sprätta runt med de andra och lägga en massa ägg och hon blev 4-5 år gammal. :)

Så om du inte klarar av att bedöma läget själv, alternativt avliva själv så ta henne till veterinären så hjälper de dig att ta rätt beslut.
Lycka till!

Då gäller det ju att veta vad som är tillräckligt hårt för att den skall bli bedövad.Nej håller fortfarande fast vid att det skall gå så snabbt och smärtfritt som möjligt.En liten nykläckt kykling är död i samma ögonblick den träffar marken.Har också försökt att hålla liv i svaga (eller med något annat fel)kycklingar,men i 9 fall av 10 fungerar det inte och då utsätter man dom bara för onödigt lidande.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 11 apr-12 kl 12:05 »
Varför frågetecken??? Seriöst. Jag kan inte kasta en liten kyckling i marken och hoppas på att den dör. Det e ju sjukt

Det kan du väl? Det är väl inte sjukt?

Visst, du kan bedöva den med ett slag i huvudet, om du tror att du kan slå lagom hårt och dessutom träffa den yta på 2x2 cm eller vad det nu är ett kycklinghuvud utgör. Eller så kan du kasta den allt vad du orkar i marken, och vara 100 % säker på att den dör inom bråkdelen av en sekund.

Det viktigaste är väl att kycklingen lider så lite som möjligt? Inte att det inte ska kännas "sjukt"?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #13 skrivet: 11 apr-12 kl 12:16 »
Håller med ovanstående talare.

När man har djur kan man ibland behöva göra sånt oavsett hur det känns, du har som djurägare skyldighet att se till att djuren inte utsätts för onödigt lidande.

Känns det inte bra att slänga den i backen ta den i en plastkasse och slå den i väggen, samma resultat, men du slipper titta på den när du gör det. Bara det att an måste kontrollera att den somnat in.
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 11 apr-12 kl 12:25 »
Ursch, ni har säkert rätt. :(

Brokullen

• Dalsland
« Svar #15 skrivet: 11 apr-12 kl 12:27 »
jättejobbigt första andra och kanske ännu fler ggr men man får intala sig att den slapp att lida och då är det värt det

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 11 apr-12 kl 15:25 »
Det är hårt att vara djurägare. Men håll inte liv i ett djur för att du inte vill lida. Det är djuret du ska tänka på. Bor du i grekland har du säkert en granne du kan be om hjälp med avlivandet. Höns har mycket lite förståelse för klena indevider i gruppen så även om du kan få den att överleva är risken stor att du får en hackkyckling som kommer att vara utstött och hackad resten av livet.

Det är brutalt att döda. Hur man gör är väll vad man kan få sej själv att göra.  Att klippa av huvudet klarar en del, andra kastar i marken , jag brukar slå med baksidan på klyvyxan. Man får helt enkelt lista ut vad man klarar av att göra. Sjukt, det att plåga djur.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 11 apr-12 kl 15:39 »
Det är brutalt att döda. Hur man gör är väll vad man kan få sej själv att göra.  Att klippa av huvudet klarar en del, andra kastar i marken , jag brukar slå med baksidan på klyvyxan. Man får helt enkelt lista ut vad man klarar av att göra. Sjukt, det att plåga djur.

Riktigt bra sagt!
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #18 skrivet: 11 apr-12 kl 15:45 »
Instämmer med ovanstående kommentarer om att det är bättre att avliva en kyckling än att den kanske plågas ihjäl. När jag måste göra eller se en avlivning (förutom myggor, flugor och myror har jag endast avlivat en enda höna med egna händer, så jag är inget proffs!), så brukar jag tänka på hur många djur tar död på varandra i naturen och hur naturen själv ofta tar död på dess invånare. Inte så fagert precis, så att kasta kycklingen mot ett stengolv, att dänga den hårt i väggen eller krossa huvudet med baksidan på yxan tycker jag låter ganska humant (känns dock konstigt att använda just ordet "humant" i detta sammahang!)

//Maria

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 11 apr-12 kl 16:25 »
A  Det känns jättesvårt, särskilt första gången.  Detta är din känsla!

B  För kycklingen ska det inte kännas alls!  Det är alltså viktigt att det går fort.  Sålunda hoppar du över allt som du inte tror att du klarar rent tekniskt.  Träffa liten yta, dänga tillräckligt hårt eller vad du nu tycker är svårt.

Tänk alltså på kycklingen i första hand!  Dina känslor är verkliga, men underordnade.

Lycka till ...

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser