Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jobbig kläckning, hur avlivar man en kyckling?  (läst 16658 gånger)

FM

• Skåne
SV: Jobbig kläckning, hur avlivar man en kyckling?
« Svar #20 skrivet: 11 apr-12 kl 16:49 »
Hej!

Jag har talat förut om hur svårt jag har att ta liv. När det gäller en fågel som lider så att det måste tas bort studs ja då får man hjälpa fågeln över till andra sidan. Vissa fåglar har jag fått hjälp med.

Nu har jag fått ta bort 3 småkycklingar själv  :'( Jag gjorde som så att jag fattade tag i fötterna o drämde till hårt i vattensinken eller golvet föredrar vattensinken, kyckling blev medvetslös direkt sedan klippte jag av huvudet med saxen direkt. Super superjobbigt men när den ena kycklingen ligger på sidan halvdö och den andra trillar tarmpaketet ut vad göra  :'(
Mina benfelare har Azoo-Lina vart en pärla och tagit bort åt mig.

Styrkekram 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #21 skrivet: 11 apr-12 kl 17:01 »
Jag gjorde precis som FM, de enda två isbarkycklingar som kläcktes av mina tolv skickeägg var dåliga och var tvungna att avlivas. Den ena hängde det massa saker på utsidan, den andra bara låg ner och ville inte ställa sig upp hur man än försökte. Det kändes hemskt och jag grät efteråt, men det gick fort och de led inte.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ronny

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 11 apr-12 kl 17:24 »
Det är så lätt och det går så fort med en nykläckt kyckling. Det finns lite olika metoder som fungerar. Tveka inte utan klipp till ordentligt med en gång!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 11 apr-12 kl 17:51 »
Nej, Ronny, det är allt annat än lätt, om man har normala mänskliga känslor.  Teknskt ja, men här talade vi om hur FM känner sig, både före, under och efter handlingen.'

Det tekniska var en vattensink eller Azoo-Lina, det låter hur bra som helst.  Nu gällde det känslorna för det lilla liv som FM haft i kläckaren i flera veckor, och glatt sig åt i förväg, och vill vara hur rädd om som helst.

Ändring: Hade stavat Azoo-Lina med ett ensamt o.  :-[
« Senast ändrad: 12 apr-12 kl 15:33 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 11 apr-12 kl 17:59 »
Även om jag avlivat både det ena och det andra i djurväg skulle jag aldrig säga att det är lätt! Jag kan ha känt lättnad när jag avlivat ett svårt sjukt eller skadat djur för att det inte lider mer, men lätt har det aldrig varit. Hoppas att det aldrig blir det heller.

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 11 apr-12 kl 18:12 »
... lätt har det aldrig varit. Hoppas att det aldrig blir det heller.
Nej, för då har vi blivit avtrubbade.  Bra sagt, Sussilo!

Sussilo

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 11 apr-12 kl 18:18 »
Tack, Trollmor! Men jag håller ändå på att man ska lära sig tekniken för att avliva de djur man har. Det kan komma nödlägen då varken vet eller grannen med bultpistol eller bössa kan komma inom rimlig tid.

Trollmor

• -
« Svar #27 skrivet: 11 apr-12 kl 18:27 »
Nej, och det var ju själva anledningen till den här tråden.  Heder åt TS!

Fast, bultpistol eller bössa för en daggammal kyckling låter lite mycket ...   :-[

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #28 skrivet: 11 apr-12 kl 23:08 »
Fy vad det skrivits mycket.....
Ok...några tankar jag har haft under dagen. Att kläcka fram kycklingar i en kläckmaskin e allt annat än naturligt så att säga att naturen ibland har ägg som e halvkläckta och som man ej bör hjälpa ut går ej ihop. så jag ångrar inte att vi hjälpte den lille plutten. Och jag kommer hjälpa till om det behövs även i framtiden och samtidigt hoppas på att jag får fler ruv-villiga hönor så maskinen kan damma i ett hörn.
Att slänga en liten hjälplös nykläckt dunboll i marken och höra kraset av krossade ben och kanske en på miljonen ej få död på den skulle aldrig falla mig in att göra. Att halshugga vore det snabbaste men då skulle jag låta ngn annan göra det. Om det fanns en spruta som kunde få den att somna in vore det allra bästa.
Men vi kan sätta punkt här.
Kycklingen låg död när min sambo kom hem så den e i hönshimlen nu.  :'(

galdur

• -
« Svar #29 skrivet: 12 apr-12 kl 07:42 »
Ett bra sätt att avliva nykläckta kycklingar på är att stoppa kycklingen i en plastkasse och sen slå påsen med all kraft i väggen/golvet, så slipper man se om man nu tycker det är jobbigt! Tråkigt med din kyckling Christinaki!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 12 apr-12 kl 07:54 »
Lilla kyckling, :-* ha det så bra i hönshimlen nu då!  Och hoppas att du får många yngre släktingar, och att maskinen får damma i sitt hörn!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #31 skrivet: 12 apr-12 kl 08:09 »
Nej, Ronny, det är allt annat än lätt, om man har normala mänskliga känslor.  Teknskt ja, men här talade vi om hur FM känner sig, både före, under och efter handlingen.'

Det tekniska var en vattensink eller Azo-Lina, det låter hur bra som helst.  Nu gällde det känslorna för det lilla liv som FM haft i kläckaren i flera veckor, och glatt sig åt i förväg, och vill vara hur rädd om som helst.
Smickrande att bli omnämd som en bra avlivningsmetod  :-\ ;) Vill bara förtydliga att jag inte är någon hemsk lustmördare.... Jag har dock avlivat många höns och kycklingar under mina hönsår och vet hur jag ska göra det snabbt och smärtfritt. Att slakta/avliva är inget lustmoment men samtidigt inget jag ligger vaken av på nätterna eller gruvar mig för. Det beror främst på att jag idag vet att jag kan göra det på ett bra sätt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 12 apr-12 kl 08:25 »
Att kläcka fram kycklingar i en kläckmaskin e allt annat än naturligt så att säga att naturen ibland har ägg som e halvkläckta och som man ej bör hjälpa ut går ej ihop. så jag ångrar inte att vi hjälpte den lille plutten. Och jag kommer hjälpa till om det behövs även i framtiden och samtidigt hoppas på att jag får fler ruv-villiga hönor så maskinen kan damma i ett hörn.
Att slänga en liten hjälplös nykläckt dunboll i marken och höra kraset av krossade ben och kanske en på miljonen ej få död på den skulle aldrig falla mig in att göra.

Tråkigt att det slutade så, tröstkramar till dig! :'( :-*
Jag håller delvis med dig på det du skrev ovan i citatet. Ibland är det faktiskt OK att hjälpa ut kycklingar för de kan faktiskt överleva och utvecklas till starka friska höns. Om en av 100 är så frisk att den kan överleva då är det värt det. Men det är ju också viktigt att inse när den inte är så pass frisk att den överlever utan att lida och då kunna ta beslutet att avliva så snabbt och så smärtfritt som möjligt. Om det sen är du själv som gör det eller du överlåter det till någon annan, det är ditt beslut.

Jag skulle aldrig slänga en kyckling i marken eller väggen eller någon annanstans för den delen. Tänk om man inte kastar tillräckligt hårt och den får lida, om än bara några sekunder så känns det ändå fel. Men alla gör vad de är "bekväma" med (om man nu kan säga så om en avlivning) och om man kan kasta tillräckligt hårt och man kan med gott samvete säga att den dog direkt så gör då så.

Dock skall man ALDRIG klippa/skära huvudet av något djur utan föregående bedövning (t.ex. i form av slag i huvudet på mindre djur, bultpistol på större djur) då man sett i vetenskapliga undersökningar att t.ex. höns har hjärnaktivitet i upp till 2 minuter efter att huvudet huggits av utan föregående bedövning. detta sågs inte vid avlivning med slag i huvudet+halshuggning.

Lycka till i framtiden med dina kycklingar och förhoppningsvis får du många ruv-villiga höns också så maskinen kan pensioneras! ;)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #33 skrivet: 12 apr-12 kl 08:53 »
What?!?! 2 minuter????
Ok...det var ny info. Och för mig viktig info. tack!

Trollmor

• -
« Svar #34 skrivet: 12 apr-12 kl 08:55 »
Att slakta/avliva är inget lustmoment men samtidigt inget jag ligger vaken av på nätterna eller gruvar mig för. Det beror främst på att jag idag vet att jag kan göra det på ett bra sätt.
Bra sagt!

Dock skall man ALDRIG klippa/skära huvudet av något djur utan föregående bedövning (t.ex. i form av slag i huvudet på mindre djur, bultpistol på större djur) då man sett i vetenskapliga undersökningar att t.ex. höns har hjärnaktivitet i upp till 2 minuter efter att huvudet huggits av utan föregående bedövning. detta sågs inte vid avlivning med slag i huvudet+halshuggning.
Förtjänar att upprepas, eftersom många ännu inte vet om det.
What?!?! 2 minuter????
Ok...det var ny info. Och för mig viktig info. tack!
För mig också, men det räcker med ett par sekunder för att jag ska söka andra metoder!  ;)

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 12 apr-12 kl 09:47 »
Ja, upp till 2 minuter, men sen är det inte sagt att alla har det i 2 minuter. Men ändå! Håller med Trollmor; för mig räcker det med ett par sekunder!

Det har att göra med att när man slår hönan i huvudet först så blir de medvetslösa och det är tydligen därför det inte ses fortsatt hjärnaktivitet när man sedan hugger huvudet av dem/skär upp halsen/bryter nacken.

Det är ju även därför man ALLTID skall avbloda efter att man skjuter ett djur med bultpistol; risken är att de bara blir bedövade och inte dör av det, inte direkt iaf.
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #36 skrivet: 12 apr-12 kl 12:07 »
Är det säkert att uppvisad hjärnaktivitet tyder på medvetande, då? Medvetslösa måste väl också ha hjärnaktivitet?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 12 apr-12 kl 12:38 »
Är det säkert att uppvisad hjärnaktivitet tyder på medvetande, då? Medvetslösa måste väl också ha hjärnaktivitet?

Min tanke oxå, om huvudet är avskiljt från kroppen, hur kan det då fungera? Det blir ju inget blodflöde till hjärnan och inget syre kan tillföras, så kan man påvisa medvetande?Att reflexer finns kvar syns ju klart och tydligt, men det är ju inte det samma som medvetande.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 12 apr-12 kl 12:43 »
När samma sak undersöktes på kalvar gjorde man EEG för att se om hjärnaktiviteten motsvarade en hjärna vid medvetande.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #39 skrivet: 12 apr-12 kl 12:44 »
Min tanke oxå, om huvudet är avskiljt från kroppen, hur kan det då fungera? Det blir ju inget blodflöde till hjärnan och inget syre kan tillföras, så kan man påvisa medvetande?Att reflexer finns kvar syns ju klart och tydligt, men det är ju inte det samma som medvetande.
Om hjärtat stannar, så är man ju vid medvetande en stund, på det syre som finns i kroppen. Om man dyker, så räcker ju syret i blodet en god stund. Jag tycker inte att det är konstigt att man kan vara vid medvetande en stund efter att huvudet skiljts från kroppen, syret räcker ju ett tag utan ny blodtillförsel.

Jag har läst om detta tidigare, här på forumet. Det fanns länkar till någon undersökning. Genom att mäta aktiviteten i hjärnan, och var aktiviteten är centrerad, kan man konstatera att hjärnan upplever smärta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser