Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jobbig kläckning, hur avlivar man en kyckling?  (läst 16651 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Jobbig kläckning, hur avlivar man en kyckling?
« Svar #40 skrivet: 12 apr-12 kl 12:46 »
När samma sak undersöktes på kalvar gjorde man EEG för att se om hjärnaktiviteten motsvarade en hjärna vid medvetande.

Och vad blev resultatet?

Genom att mäta aktiviteten i hjärnan, och var aktiviteten är centrerad, kan man konstatera att hjärnan upplever smärta.

Aha! Det som jag markerat med fet stil gör ju all skillnad i världen. Dåså.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 12 apr-12 kl 12:53 »
Är det säkert att uppvisad hjärnaktivitet tyder på medvetande, då? Medvetslösa måste väl också ha hjärnaktivitet?

Det är ju inte säkert att de är vid medvetande bara för att där ses hjärnaktivitet och kan tänka typ "aj aj aj vad jag lider", men vill man verkligen ta den risken? I försöket sågs fortsatt hjärnaktivitet hos de som inte blev bedövade, men inte hos de som först blev bedövade med slag i huvudet. Det är tillräcklig anledning för mig att knacka dem i skallen innan yxan gör sitt, det är ju inte så att det är hemskt tidskrävande eller nåt med det extra slaget. Oavsett om den hjärnaktiviteten tyder på medvetande eller inte.
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #42 skrivet: 12 apr-12 kl 13:03 »
Det är ju inte säkert att de är vid medvetande bara för att där ses hjärnaktivitet och kan tänka typ "aj aj aj vad jag lider", men vill man verkligen ta den risken? I försöket sågs fortsatt hjärnaktivitet hos de som inte blev bedövade, men inte hos de som först blev bedövade med slag i huvudet. Det är tillräcklig anledning för mig att knacka dem i skallen innan yxan gör sitt, det är ju inte så att det är hemskt tidskrävande eller nåt med det extra slaget. Oavsett om den hjärnaktiviteten tyder på medvetande eller inte.

Jag tror inte du läste mitt inlägg från 12:46 idag innan du skrev det här.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 12 apr-12 kl 13:08 »
Och vad blev resultatet?

"Medvetandelik" hjärnaktivitet i upp till trettio sekunder.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #44 skrivet: 12 apr-12 kl 13:10 »
"Medvetandelik" hjärnaktivitet i upp till trettio sekunder.

Intressant. Då gissar jag att det samma gäller för människor. "Kul" för folk som hamnat i giljotinen.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 12 apr-12 kl 13:30 »
Jag tror inte du läste mitt inlägg från 12:46 idag innan du skrev det här.

nej det hade jag inte gjort ;D
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Sirpa

• -
« Svar #46 skrivet: 12 apr-12 kl 13:52 »
Intressant. Då gissar jag att det samma gäller för människor. "Kul" för folk som hamnat i giljotinen.
Tror inte man "hinner" känna smärta då. När man t.ex blir skjuten eller "giljiotinerar" av sig fingrar tar det ganska "lång" tid innan hjärnan registrerar smärta. Jag har själv skurit av ett finger och min reaktion var först oj vad jag blöder vad hände? sen oj mitt finger! sen måste stoppa blodflödet med något! sen illamående! och långt senare registrerade hjärnan smärta... Räknade inte hur många sekunder det tog men över de nämda 30 sekunderna i alla fall.
Höns och Liljor i min trädgård.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #47 skrivet: 12 apr-12 kl 15:40 »
vill man verkligen ta den risken?
Nej, det vill inte jag i alla fall!

Det är tillräcklig anledning för mig att knacka dem i skallen innan yxan gör sitt.
Absolut!  Men det går bra att använda samma yxa:  Bara vänd på den!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #48 skrivet: 12 apr-12 kl 15:49 »
Tror inte man "hinner" känna smärta då. När man t.ex blir skjuten eller "giljiotinerar" av sig fingrar tar det ganska "lång" tid innan hjärnan registrerar smärta. Jag har själv skurit av ett finger och min reaktion var först oj vad jag blöder vad hände? sen oj mitt finger! sen måste stoppa blodflödet med något! sen illamående! och långt senare registrerade hjärnan smärta... Räknade inte hur många sekunder det tog men över de nämda 30 sekunderna i alla fall.

Och vi fungerar annorlunda än nötboskap på det här området? Låter lite märkligt, men om du säger det så...

Trollmor

• -
« Svar #49 skrivet: 13 apr-12 kl 00:57 »
Det finns mer än smärta att ta hänsyn till.  Skräck och ångest till exempel.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #50 skrivet: 13 apr-12 kl 10:12 »
Nej, det vill inte jag i alla fall!
Absolut!  Men det går bra att använda samma yxa:  Bara vänd på den!

Jag tycker att det verkar vara den absolut bästa metoden vid avlivning av mindre djur. Att krossa huvudet. Och som någon nämnt tidigare, man kan ju inte slå för hårt. Det som gör mig osäker på att krossa huvudet är att jag är rädd att missa ... Att jag liksom ska träffa någon del av huvudet innan ... Huvva!!! Läskigt! Men man får väl vara snabb i så fall och banka några gånger extra.

//Maria

Trollmor

• -
« Svar #51 skrivet: 13 apr-12 kl 14:21 »
Jag tycker att det verkar vara den absolut bästa metoden vid avlivning av mindre djur. Att krossa huvudet.
Ja, det är snabbt och effektivt.

Det som gör mig osäker på att krossa huvudet är att jag är rädd att missa ...
Det är både HelenaR och jag också.  Det är därför vi funderar över nån apparat som skulle kunna ta bort den ängslan från oss.  För min del är den befogad; jag VET att jag inte skulle träffa rätt.  Kröker fyra spikar av fem, sätter fast vedyxan i kvistar innan jag äntligen får den på rätt ställe.  Och ett litet hönshuvud, så nära min egen hand, och så pressen att göra helt rätt vid första försöket ...  Nä, det skulle aldrig gå ...

Så för min egen del skulle jag kanske rent av försöka med bultpistolen även på en höna ...  :P

Eller prova som jag såg en gammal tant göra en gång:  Tog tuppen i båda händerna över vingarna, och drämde snabbt och hårt hans huvud mot en dörrpost.  Krävs inte lika mycket siktande då.

Existens?

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 13 apr-12 kl 14:24 »
Skulle jag försöka skjuta en höna med bultpistolen skulle jag bli hypernervös.. Vem vet hur många fingrar man har kvar efter det äventyret :)

Trollmor

• -
« Svar #53 skrivet: 13 apr-12 kl 15:02 »
Ja, jag tycker att trådskaparens inledande fråga är mycket befogad!  ;)

OM jag skulle försöka med bultpistolen, skulle jag nog försöka få ner hönans huvud i nån sorts ränna, kanske mellan två brädbitar ovanpå den bräda som huvudet vilar på.  För ssssstörssstta möjjjjliga sssssstttttillllllhet ...  ;)

shelale

• Västergötland
« Svar #54 skrivet: 13 apr-12 kl 15:22 »
Om du inte vill avliva kycklingen kanske du kan bli den första människan att bygga en "kyckling rullstol"? Det finns ju till hundar och katter så varför inte till en höna? Det skulle nog till och med vara mera ergonomiskt för hönan att ha en rullstol mot vad det är för en hund som har fyra ben.  ;D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #55 skrivet: 13 apr-12 kl 15:42 »
Det som gör mig osäker på att krossa huvudet är att jag är rädd att missa ...

Det är både HelenaR och jag också.  Det är därför vi funderar över nån apparat som skulle kunna ta bort den ängslan från oss. 

Ja, detta problemet måste lösas på något sätt. Tar på mig uppfinnar-mössa.  ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

shelale

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 13 apr-12 kl 17:44 »

Jag tror inte heller att de hinner känna smärta så snabbt. Jag har också nästan skurit av mig fingrarna ett flertal gånger ( Ja jag är klantig  ::) ) Och jag har i princip inte märkt det förräns jag sett skadan med ögonen och kännt att det rann nåt varmt på handen. Kommer jag ihåg rätt så var det iallafall minst tio minuter för mig innan "chocken" lagt sig och det sedan började bulta i skadan. Så även om hönorna skulle ha hjärnaktivitet i upp till 30 sekunder efter avhuggning så tror jag inte att de hinner känna det.

Broberg

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 13 apr-12 kl 17:55 »
Om du inte vill avliva kycklingen kanske du kan bli den första människan att bygga en "kyckling rullstol"? Det finns ju till hundar och katter så varför inte till en höna? Det skulle nog till och med vara mera ergonomiskt för hönan att ha en rullstol mot vad det är för en hund som har fyra ben.  ;D

Hehe, den kan gå på batteri. Ser synen framför mig..

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #58 skrivet: 13 apr-12 kl 18:54 »

Och hur ska den kunna sitta på en pinne med en rullstol kanske.

Det blir till att bygga ett datoriserat exoskelett. o:)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #59 skrivet: 13 apr-12 kl 19:51 »
Rullstolar passar nog bättre för fyrfotadjur - de har ju fortfarande två ytterligare ben att ta sig fram med. Något som kanske skulle kunna fungera är ett stödben med hjul, ungefär som en pytteliten enhjuling. Fast då måste hjulet rulla väldigt lätt och kunna ta sig fram i lös jord. Ett (av många) problem med lösningen är att det blir svårt för hönan att stöda på hjulet.

Frågan är om det inte är bättre att spjäla upp det dåliga benet med en pinne. Detta kräver förstås att benet är tillräckligt friskt högst upp, så hönan inte bara släpar det efter sig...

Att hönan inte kan flyga upp och sätta sig på en pinne med dessa anordningar ser jag inte som ett jätteproblem. Höns kan sova på marken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser