Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kulstöpning..  (läst 5823 gånger)

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
SV: Kulstöpning..
« Svar #20 skrivet: 16 feb-13 kl 23:05 »
njae..... jag vågar mig inte på såna hoppaschansningar.... det skall bli kulor i silver... återkommer med bild när de finns i beredskap.....

tackar i vanlig ordning för engagerade svar!

TW

• Finland
« Svar #21 skrivet: 17 feb-13 kl 08:15 »
Det är väl ingen chansning. Varulvar finns inte i verkligheten och har aldrig funnits så risken att du skulle möta en är absolut obefintlig. Vetenskapen har om och om igen konstaterat att varulvshistorierna är fantasier men eftersom det finns pengar och publicitet att tjäna på pseudodokumentära filmer och böcker fortsätter somliga att ljuga ihop historier. Det är faktiskt skillnad på film och verklighet. Om du behöver vapen mot varulvar så behöver du också en luftvärnskanon för att skydda dig mot mot flygande rosa elefanter

Jag börjar bli orolig över nivån på folkbildningen........går vi mot en mörk medeltid igen?........ eller är hela tråden ett skämt? Var snälla och berätta.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

larsanderss

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 17 feb-13 kl 18:26 »
skämt o skämt....... kanske lite eftersom jag som jag skrivit innan inte är helt hundra på att jag kommer att tvingas smälla av dem på allvar men att jag tänker ladda mig några för att ha utifall är definitivt inget skämt....

är mest inne på att låta min laddare svarva kulorna men sargenta som jag hoppadrs kunna handla 8mm rundsilver av verkar bara ha upp till 7 mm... jobbar vidare.....

Lars A

Shimoda

« Svar #23 skrivet: 17 feb-13 kl 19:08 »
Jag såg att sargenta har åttakantig tråd (plans) i både åtta och tio mm. Någon av dem borde funka att svarva ner till rätt kaliber. Kan man inte annars ta en hålspetskula och fylla med silver, eller måste det vara en viss mängd silver för att ha effekt ;)

Lycka till

larsanderss

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 17 feb-13 kl 19:26 »
kalas, jag tittade för slarvigt i telefonen o tänkte nog att plans var nåt platt.... Nu kan jag snart vara på banan o känna mig trygg på den punkten i vart fall...

tackar!

Rubensgården

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 17 feb-13 kl 19:44 »
Ett sätt att gjuta sfäriskt är att släppa rätt massa från ett torn. Ytspänningen och gravitationen formar en i det närmaste perfekt sfär. Det har jag i alla fall hört från historiska rapporter om tillverkning av kanonkulor.

CaJo

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 17 feb-13 kl 19:50 »
Snälla du, skjut inte en silverkula (även om du skulle få till rätt dimension på den)i en gevärspipa som du tänker använda fler gånger.
Hoppas verkligen att du skojar för att få lite uppmärksamhet?

larsanderss

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 17 feb-13 kl 20:06 »
kommer det en så skall jag panga på den men jag är inte dum nog att hålla på med en massa inskjutning o sånt utan det lär få bli på kort håll... som jag förstått det går de inte i flock så jag gör bara några stycken som en ren livförsäkring......

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #28 skrivet: 18 feb-13 kl 14:50 »
Köp en gjutform från Lee. Det funkar med bly och lär funka med silver.

Ladda full hylsa med Trailboss-krut som är ett slags svartkrutssubstitut som inte kan ge så höga tryck att du får slutstycket i pannan. Fetta in kulan med riktig kulfett. du behöver antagligen inte kalibrera om du skall skjuta på kort håll. Gascheck är garanterat onödigt.

Formar finns t.ex. hos Vapex.

Silver är ganska hårt, men antagligen inte hårdare än en H-mantlad kula typ Nosler. Särskilt inte om den är gjuten med fettrillor.

Du kan få skänka gjutformen till mig när du är klar :-)

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

TW

• Finland
« Svar #29 skrivet: 18 feb-13 kl 16:25 »
Nej slappna av nu larsanderss. Varulvar finns faktiskt inte. Du behöver inte kasta bort pengar på dyra silverkulor. Vem har lurat i dig de där sagorna?

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #30 skrivet: 18 feb-13 kl 16:34 »
Enligt den senaste forskningen så funkar blykulor mot varulvar om skytten har ett kopparmynt i munnen.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #31 skrivet: 18 feb-13 kl 20:40 »
 (:)  Tråden är inte självhushållningsrelaterad. Låser. Tänkte inte på det när jag själv kommenterade. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser