Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kulstöpning..  (läst 5797 gånger)

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
Kulstöpning..
« skrivet: 09 apr-12 kl 19:01 »
Finns det någon här som av någon anledning gör egna kulor eller som kan tala om vart man kan få kulor gjorda ?? Sökeriet fick jag inte använda så jag tog latmaskvarianten o gjorde en ny tråd...

Jag behöver få några stycken kulor till 30-06 gjorda i silver.

Lars A

kbh

• Gäst
SV: Kulstöpning..
« Svar #1 skrivet: 09 apr-12 kl 19:10 »
Finns det någon här som av någon anledning gör egna kulor eller som kan tala om vart man kan få kulor gjorda ?? Sökeriet fick jag inte använda så jag tog latmaskvarianten o gjorde en ny tråd...

Jag behöver få några stycken kulor till 30-06 gjorda i silver.

Lars A
Ska du jaga varulv ?

larsanderss

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 09 apr-12 kl 19:15 »
Nej, jag tänkte inte jaga dem aktivt.... snarare bara vara lite förberedd.... Jag skrev till Norma Precision men de verkade inte förstå vad jag var ute efter och kom bara med svävande svar som inte var till nån nytta.

Jag har en kompis som laddar åt mig men han vet inte om vart man hittar kulor han heller.......

anders50

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 apr-12 kl 19:27 »
Det vore ju bra om du talade om vad du skulle ha dem till? För jag tror väl inte att du ska ha dem till att gå genom loppet på något gevär?

kbh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 apr-12 kl 19:30 »
ja är för visso fel person att fråga men det borde ju finnas ljut formar för den kalibern  då det finns till andra kalibrar ?

larsanderss

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 09 apr-12 kl 19:34 »
Nja........ de måste gå att skicka genom bössan även om jag egentligen inte känner mig så säker på att jag kommer att behöva dem (de är ju inte så vanliga numera). Jag har sökt bra info om huruvida det funka med bara silveröverdragna kulor men har inte fått några användbara svar där heller så jag tänker mig kulor i helsilver för säkerhets skull (jag har ingen lust att chansa på att bara göra den ilsk genom att panga på den med ammunition som inte biter).

Finns det någon alls som gör egna kulor nuförtiden ??

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 09 apr-12 kl 19:42 »
ta med dig en 30-06 till en silver/guldsmed, de det fixar säkert  o:)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

anders50

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 apr-12 kl 19:48 »

Finns det någon alls som gör egna kulor nuförtiden ??

Jodå...men inte som skickar tunga 7,62 mm silverkulor ut i rymden! Och får silverpläderade bommar och räfflor i pipan! Dyrt blir det oxå!   ;)  Och ev. riskabelt med nästa avfyrning?

larsanderss

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 09 apr-12 kl 21:13 »
Jag får ta en oanvänd kula från laddarkompisen till silversmeden och fråga om läget.... Tackar för den iden !!

Jag får lov att sätta nummer ett, behöver jag ett andraskott får jag ta chansen........ Har jag överlevt båda skotten skall jag med glädje köpa mig en ny bössa och för evigt spara den gamla som räddat mitt liv.

Tackar tackar, Lars A - som skall vara på den säkra sidan när (om !!) den kommer.....

Kringlan

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 09 apr-12 kl 22:15 »
What? Vem är det som kanske kommer?   ??? *undrar över syftet med special-kulan*

larsanderss

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 09 apr-12 kl 22:18 »
Haha, varulven !! Det är därför jag inte helt räknar med att behöva skjuta av dem....... Skrev till Norma o frågade efter råd och dåd samt om det måste vara penetrerande ammunition  eller duger med hagel......... Kunskapen på området verkar vara begränsad både hos Norma och på andra håll så jag tar inga risker utan satsar på kulor i helsilver........

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #11 skrivet: 09 apr-12 kl 22:55 »
Hej!

Kanske lättare om du köper silver och tillverkar egna Brenneke? Antar att det är lättare att gjuta en kula för en hagelpipa än för en studsare. Eftersom det sitter tätning bakom är det antagligen inte lika noga. Brenneke är godkänt för både dovhjort och vildsvin, båda rätt hårdskjutna så det lär nog fungera på varulven också. Läste att risken för genomskott är större med Brenneke än med slugs och jag är osäker på om det är fördelaktigt att kulan stannar i varulven.  ;)

Vänligen
Jens

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #12 skrivet: 09 apr-12 kl 22:58 »
Äh skaffa en flintlåspistol och stöp egna kulor....
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

larsanderss

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 09 apr-12 kl 23:18 »
Hmmm... jag tackar för råden och det där med brenneke låter ju inte så tokigt....... Har ju ändå tänkt skaffa dubbla fullöppna choker till hagelbössan och ha den till vildsvinseftersök med (redan köpta) brenneke....... Att jag inte tänkt på det !! Jag visste att det fanns bättre hjälp att få här än hos Norma som helt verkar sakna både humor och annat.........

larsanderss

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 15 feb-13 kl 15:31 »
Nu har jag stött på en figur på Åland vars far vid behov svarvar kulor åt folk........ ca 40 euro tar han tydligen....... Rena kapet med tanke på tryggheten det skapar !!

TW

• Finland
« Svar #15 skrivet: 16 feb-13 kl 09:41 »
Vad fasiken skall du med silverkulor till. Spöken och gengångare och varulvar och annat ramt är bara inbillning som allt förnuftigt folk slutade tro på för över 100 år sedan. Det där låter ju som en samhällsfara om du tänker börja skjuta på saker som inte finns. Du kan ju skjuta ihjäl någon människa av misstag då du pangar på rätt ut i luften mot någon inbillning.

Föresten....... varför skulle silver vara bättre än bly? Det har ju lägre densitet och därför sämre genomslagskraft. Det enda som blykulor inte biter på är pansarvagnar och då behöver man en pansarvärnskanon ;D
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

larsanderss

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 16 feb-13 kl 13:45 »
den vetskap som finns om dem må vara lite tvivelaktig men som i en massa andra sammanhang verkar det lite dumt att chansa.... Att stå där och enbart ha gjort den ilsk med en blykula tänker i alla fall inte jag göra.......

Annamax

• Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 16 feb-13 kl 14:07 »
Haha, varulven !! Det är därför jag inte helt räknar med att behöva skjuta av dem....... Skrev till Norma o frågade efter råd och dåd samt om det måste vara penetrerande ammunition  eller duger med hagel......... Kunskapen på området verkar vara begränsad både hos Norma och på andra håll så jag tar inga risker utan satsar på kulor i helsilver........

Jag tror du måste räkna med ett penetrerande skott, hagel duger inte. Och överlever gör du alltid, dock med vissa biverkningar vid fullmåne...

"Hail, hail, hail, great Wolf Spirit, hail.
 A boon I ask thee, mighty shade,
 Within this circle I have made.
 Make me a werewolf strong and bold,
 The terror alike of young and old."

Neon Knight

• -
« Svar #18 skrivet: 16 feb-13 kl 14:08 »
Jag såg igår dokumentären Abraham Lincoln: Vampire Hunter och är verkligen tacksam att några tar hotet på allvar.

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #19 skrivet: 16 feb-13 kl 22:32 »
mina 2 cents...
kasta inte bort dina pengar på silverkulor - du kan köpa färdigladdade effektiva patroner med kopparkulor nuförtiden med exakt samma egenskaper som en silverkula har. Varulven hinner nog inte se vad det är för färg på kulan, så han viker sej säkert - om du träffar  8)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser