Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med Hennafärgning  (läst 26827 gånger)

tojvan

• -
Hjälp med Hennafärgning
« skrivet: 08 apr-12 kl 13:03 »
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag är rätt ny i hennavärlden och har stött på lite problem med hennafärgning av mitt hår. Första gången färgade jag med Jamilas henna med lite indigo i. resultatet blev ganska orange. Gick ett tag med det och tänkte det skulle mörkas ned, vilket det gjorde litegrann. Men sen ville jag få det mer rött och mörkare. Så jag testade Herbeques Brunröda hennablandning och nu har det blivit väldigt rött. starkt vinrött och känner smått att jag ångrat allting, och undrar om nån har något bra tips på hur jag ska få det brunare. Tror ni att det funkar med att färga med hälften henna och hälften indigo? Är väldigt osäker och skraj att det bara blir ännu rödare eller typ lila.. :/
Tacksam för alla tips ni har! /Tove

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
SV: Hjälp med Hennafärgning
« Svar #1 skrivet: 08 apr-12 kl 18:58 »
Jag har färgat mitt hår med Herbiques henna i åratal. Hur resultatet blir beror lite på årets hennaskörd och jag har också konstaterat att den är väldigt RÖD i år  ;D
Ta och blanda brunröda hennablandningen med 1/3 del upp till 1/2 del av Herbiques svarta hennapulver. Då blir håret mörkare.
Personligen tycker jag att deras kastanjebruna blandning blir mindre gräll än brunröd, men jag antar att det också beror på hårets ursprungsfärg (rättfärgad och ganska grått i mitt fall, skulle jag misstänka ;-)
Blanda i lite olivolja i hennagröten, är bra för håret, plus lite honung som bindmedel. Indigo har jag ingen erfarenhet av, varför ska man blanda i det?
Why be normal when you can be yourself?

tojvan

• -
« Svar #2 skrivet: 08 apr-12 kl 22:13 »
Tack för tipset! :) Man kan tydligen blanda i indigo så ska det bli brunare ton, efter vad jag läst mig till i alla fall. Men blanda i svarta herbeque låter som en idé!

fleexibusramus

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 apr-12 kl 09:36 »
Kaffe har jag hört att man ska blanda i ???

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 09 apr-12 kl 14:09 »
Tojvan, blanda absolut inte med indigo i nu - det adderar sig till din nuvarande nyans och gör håret mörkare. Du riskerar att få mörkbrunt/brunsvart hår.

Henna är annars en färg som måste ses som en sorts plastfilm som lägger sig på håret. Fler lager ger mörkare färg. Första lagret ger saffransgult om du har vitt hår, mörkare om du har blont hår osv. Nu har du flera lager henna och en dos indigo som fanns i din brunröda Herbiqueblandning (som även innehåller Katam och en del annat). Det betyder att du inte får lägga på mera färg av den blåa sorten, för då blir håret bara mörkare. Du kan inte heller lägga på mera av den röda sorten (henna) om du inte vill ha vinrött hår. Det blir kallare ton allt eftersom fler "plastfilmer" av henna lagrar sig ovanpå varandra.

Problemet med henna är att man inte kan ångra sig.

Den svarta Herbiquen är 100% indigo. Du får svart hår, eftersom du redan har färg i håret. Det adderar sig. Det funkar inte på samma sätt som en kemisk hårfärg, som man kan "blanda".

Det du kan göra är att färga utväxten i den ton du vill ha den och vänta på att håret så småningom växer ut och antar den ton du önskar.

Den brunröda Herbiquen motsvarar sisådär 30% indigo och 70% henna. Så du kan blanda själv om du har litet utav Jamilan kvar. Se bara till så du enbart färgar utväxten.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 09 apr-12 kl 14:17 »
Kom på en sak: Du skulle kunna prova en sak förståss, men risken finns ändå att det går för snabbt åt det brunsvarta hållet. Gör precis så här:

1 mskd indigopulver (=Herbiques svarta) och några matskedar hårbalsam blandas noggrant. Massera in blandningen noga i håret så allt hår kommer i kontakt med blandningen. Spelar ingen roll om det är torrt eller fuktigt innan. Låt verka i 1 timme. Indigo verkar förresten bara i högst två timmar, sen lägger det av.

Detta kallas Indigo-gloss, som är en svagare form av hårfärgning. Man kan säga att ungefär tre sådana behandlingar motsvarar en normal behandling, så det får inte underskattas. Man kan dubblera dosen, men skulle inte göra detta i ditt fall för säkerhets skull. Det lät på dig som det redan var rätt mörkt.

Lycka till!
MvH
Christina G

jenses

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 apr-12 kl 16:41 »
Henna är annars en färg som måste ses som en sorts plastfilm som lägger sig på håret. Fler lager ger mörkare färg. Första lagret ger saffransgult om du har vitt hår, mörkare om du har blont hår osv.

Förklara då gärna hur kvinnan på bilden lyckades med sin hårfärg:

Och sen det där med "plastfilm" ...  :-X

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 09 apr-12 kl 22:27 »
Det finns både blonda och rödhåriga negrer. Men om du menar att kvinnan på bilden är hennafärgad så har hon blekt håret först och hennat sen. Men det verkar vara ett tag sedan, utväxten ser mörk ut.

Det här med plastfilm? Lägg en hel hög gula plastfickor ovanpå varandra så förstår du vad jag menar. Det blir mörkare. Samma sak med henna. Det fäster sig inte på samma sätt som en kemisk hårfärg inuti utan i ett yttre skikt. Det blir liksom transparent om du förstår hur jag menar. Sedan blir det transparenta tjockare och tjockare med varje färgning. Men permanent är det.

MvH
Christina G

jenses

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 apr-12 kl 22:43 »
Det här med plastfilm? Lägg en hel hög gula plastfickor ovanpå varandra så förstår du vad jag menar.

Okej, ja, jag förstår vad du menar  :-X

För de som vill veta hur henna verkligen fungerar finns mycket matnyttigt på nätet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lawsone
http://en.wikipedia.org/wiki/Henna
http://de.wikipedia.org/wiki/Hennastrauch#Anwendung_von_Henna

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 10 apr-12 kl 00:45 »
Wikipedia uppdateras kontinuerligt, men det står en del småfel här och där som vanligt. Om man vill veta mera rent praktiskt kring henna så kan man läsa tex här:
http://www.hennaforhair.com/freebooks/
Dock får man beakta att detta är den amerikanska synen på hennan och deras sätt att använda den som skildras. I Indien och andra länder, även inom Ayurveda-medicinen, förekommer det andra användningssätt och metoder att använda hennan.

Herbiques innehållsförteckningar stämmer inte överens med verkligheten förresten. Detta är ett sedan länge känt problem som de själva inte vill ändra på av marknadsföringsskäl.

MvH
Christina G

jenses

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 apr-12 kl 09:52 »
Wikipedia uppdateras kontinuerligt, men det står en del småfel här och där som vanligt.
Jo, hellre "en del småfel" (du vill inte berätta vilka det handlar om? ) än helt fel inlägg efter inlägg.

På sidan 21 i eboken du länkade till kan du f.ö. se själv att din plastfilmsteori är helt åt skogen.
Eller så innehåller också den där boken "en del småfel här och där som vanligt",
och det är bara några utvalda som du som vet hur allt hänger ihop...

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 10 apr-12 kl 21:02 »
Jenses: Jag uppskattar inte din ton. Den är som vanligt överlägsen och dryg. Inte en gång utan hela tiden. Hellre än att verkligen försöka förstå det lästa slår du utåt på alla sätt. Försök att förstå hellre, och att ställa vettiga frågor. Det mår både du och forumsläsarna bättre utav. Ingen har lust att svara på dina inlägg när de skrivs på det där sättet. Men det kanske är det du räknar med, att få stå oemotsagd?

Jo, hellre "en del småfel" (du vill inte berätta vilka det handlar om? ) än helt fel inlägg efter inlägg.
Jag kan gärna tänka mig att tillrättalägga en del utav felen. Jag kan ju ta två:

Exempel1.
Jag har varit på hennaplantager hos mina vänner och sett många hennaplantor och -buskar. Jag har sett henna blomma i cremegult, gulaktigt, svagt rosa och litet mörkare rosa. Men aldrig i blått, som på bilden i wikipedia. Såvitt jag vet existerar inga blåblommande hennaplantor. Bilden är helt enkelt vilseledande anser jag.

Exempel 2.
Det stod nånstans i en utav länkarna att henna bleks eller tvättas ur efter ett tag. Alla som provat henna vet att så inte är fallet. Detta diskuteras ständigt i alla länder på olika hårforum och hårbloggar utav oförberedda hennafärgare som inte får bort det sen igen och som önskar att någon hade varnat dem innan. Det förhåller sig närmare bestämt såhär: Har man gjort en eller två behandlingar så kan man, helst när man gör det inom tre dagar efter hennaappliceringen, med hjälp av riktigt långa inpackningar av vissa oljor och/eller balsam få litet utav färgen att släppa (samma sak gäller för kemiska hårtoningar och en del hårfärger). Om man samtidigt ser till att pH-värdet är lågt under behandlingstiden, tex genom att tillsätta bikarbonat, släpper det ännu mera. Men har man gjort flera hennabehandlingar är det kört. Det sitter som berg. Bara att klippa bort. Fråga en frisör. Det finns helt enkelt ett överskott av pigment som inte går att tvätta ur eftersom det sitter inbäddat i hårets keratinfibrer. Jag har satt in litet mikroskopbilder på hennafärgade hårstrån nånstans här på forumet har jag för mig?

Detta var två exempel. Som du säkert förstår har jag dock annat att göra än att skriva hela uppsatser. Kom hellre med specifika frågor. Jag har cirka 50 års erfarenhet utav att använda henna i olika sammanhang. Hur lång erfarenhet av henna har du, jenses?

På sidan 21 i eboken du länkade till kan du f.ö. se själv att din plastfilmsteori är helt åt skogen.
Här för står jag inte alls hur du tänker. Plastfilmsförklaringen har jag för övrigt diskuterat med kvinnan som skrivit den där eboken. Vi har regelbunden kontakt.
Eller så innehåller också den där boken "en del småfel här och där som vanligt",
och det är bara några utvalda som du som vet hur allt hänger ihop...
Hon vet faktiskt själv om det och diskuterar gärna oklarheterna på diverse diskussionsforum som handlar om henna på hår och hud. Jag har stor respekt för hennes kunnande och engagemang, men hon har inte alltid rätt. Säger ju sig självt att man inte skriver ihop ett såpas omfattande arbete och uppdaterar det stup i kvarten. Nån gång måste man släppa det och kanske efter en tid byta ut det när forskningen gått framåt tillräckligt. Jag märker detta på mina egna arbeten också.

Men som jag skrev tidigare, i just den här eboken är det den amerikanska (eller vad man nu skall kalla det, för alla amerikaner gör inte på samma sätt heller) synen på hur man använder henna och innehåller även en något onyanserad syn på de vetenskapliga förklaringarna för hur det fungerar. För att hitta den aktuella bakgrunden får man gå till exempelvis amerikanska patentansökningar och läsa där. Molekylerna är nämligen patenterade 8) och noga undersökta av fackmän, även om många hennaanvändare också är väldigt kunniga och insatta.

Jag tycker vi skall låta tojvan få komma fram i sin egen tråd. Den som vill veta mera hennateori kanske bör starta en egen tråd.

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 10 apr-12 kl 21:08 av christinag »

jenses

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 apr-12 kl 23:56 »
Jenses: Jag uppskattar inte din ton. Den är som vanligt överlägsen och dryg. Inte en gång utan hela tiden.

Tack, detsamma! Vad ska man säga - så man ropar in i skogen...

Exempel1.
Jag har varit på hennaplantager hos mina vänner och sett många hennaplantor och -buskar. Jag har sett henna blomma i cremegult, gulaktigt, svagt rosa och litet mörkare rosa. Men aldrig i blått, som på bilden i wikipedia. Såvitt jag vet existerar inga blåblommande hennaplantor. Bilden är helt enkelt vilseledande anser jag.

http://photo.net/photodb/photo?photo_id=11682330
Lawsonia inermis

Här för står jag inte alls hur du tänker. Plastfilmsförklaringen har jag för övrigt diskuterat med kvinnan som skrivit den där eboken.

Du skrev:
Det här med plastfilm? Lägg en hel hög gula plastfickor ovanpå varandra så förstår du vad jag menar. Det blir mörkare. Samma sak med henna. Det fäster sig inte på samma sätt som en kemisk hårfärg inuti utan i ett yttre skikt.

Kvinnan som skrev boken skrev: (går inte att kopiera, klick länken)
http://www.scribd.com/doc/3023793/3/Chapter-4-How-do-you-dye-your-hair-with-henna

Inga lager av gul plastfilm ovanpå varandra som bildar ett yttre skikt,utan en kemisk reaktion inuti håret.

Over & Out.
« Senast ändrad: 11 apr-12 kl 00:03 av jenses »

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #13 skrivet: 11 apr-12 kl 00:06 »
Förklara då gärna hur kvinnan på bilden lyckades med sin hårfärg:

Och sen det där med "plastfilm" ...  :-X

Det här är syntetiskt, orange, hår inflätat i hennes naturliga, svarta hår.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 11 apr-12 kl 06:12 »
Tack, detsamma! Vad ska man säga - så man ropar in i skogen...

Menar du att det är Ok att bete sig så, sålänge man kan skylla sitt beteende på någon annan? Låt dig inte styras så. Bestäm själv vilken nivå du vill agera på.

Dessutom: Du är nog rätt ensam om att tycka att jag gör på det sättet. Jag tror att du inte gillar när någon säger ifrån, helt enkelt.

Dina ständiga påhopp på Christinag drar ner brallorna bara på dig Jenses -  för det framstår som en korkad personlig vendetta där du nu inte ens kan hålla dig till enkel argumentation. Hon däremot har hållit en artig ton mot dig genomgående.
Du förlorar.

Låt oss nu återgå till ämnet.

Den tyska wikipedian har representativa illustrationer av henna i form av teckningar från slutet av 1800-talet samt moderna foton. Den blåblommande teckningen däremot som används som illustration i den engelska wikipedian är litet missvisande som jag skrev. Källan är "Tab. 36,  Adolphus Ypey, Vervolg ob de Avbeeldingen der artseny-gewassen met derzelver Nederduitsche en Latynsche beschryvingen, Eersde Deel, 1813"

Man kan alltså fråga sig varför blommorna är blå. Årtalet borde kanske göra att det plingar till litet i skallen. Även vanlig gräslök är i den boken avbildad som om den vore blå (alla som sett den vet att den är mer eller mindre rosa-lila):
http://caliban.mpipz.mpg.de/oskamp/band7/screen/IMG_8369.jpg

Har vi att göra med en färgblind botanist? Nej troligtvis inte. Vid den tiden använde man sig av bläck gjort på järngalla. För att göra blommorna vackra målade man dem också. Inblandning av Alizarin till järngallan skulle ha gett ett mera passande rödaktigt bläck, men detta kom man inte på förrän 1855. Altså blev en del blommor blåmålade. Detta ger dock inte hela sanningen, för andra rödaktiga och gula färger fanns tillgängliga vid den tiden. Dessa användes dock bara i exklusiva utgåvor, då pengar fanns för detta eller då färgerna passade bättre, tex blårött, mörkbrunt eller ljusgult. Det förekom dock att böckerna skrevs utan att den som skrev hade rest runt jordklotet och själv sett plantan ifråga, alltså i annat skick än som torkad i ett herbarium. Då kunde färgen bli en helt annan. I boken står den botaniska beskrivningen av henna. Läs själva i faksimilkopian som i boken är på sidan före teckningen:
http://caliban.mpipz.mpg.de/oskamp/band7/screen/IMG_8586.jpg
Saknas något viktigt? Just det, blomfärgen. Den som skrev visste helt enkelt inte.

År 1900 visste man mera: "... lichter Belaubung aus lanzettlichen Blätterna und lockeren, einständigen Rispen aus gelblich-weissen bis ziegelroten Blüten, ..." ur faksimilkopia av Das Pflanzenreich, Ernst Gilg och Karl Schumann, Verlag von J. Neumann, 1900. en typisk beskrivning på blomfärgen som håller än idag.

Den är vanligen cremevit eller gulrosa. Dock kan den bli mörkare, åt något rosaaktigt hennafärghåll, beroende på stark torka och järnhaltig mark. Som allra allra mörkast så här:
http://biblicalerotica.files.wordpress.com/2010/08/lawsonia_inermis.jpg?w=150&h=150
Den har därför också ibland kallats för Lawsonia rubra, dock används inte detta namn idag. Även namnet Lawsonia alba som är minst lika välpassande, används inte heller idag.

Notera en ytterligare brist i den botaniska beskrivningen från 1813: "Er komt ook eene andere zoort voor, die gedoornd is, ...". Mera om detta nedan.

Fotot på den tjusiga blombusken då? Den är tagen av en blomfotograf med ett specialintresse. Bilden är tagen på natten, inte på dagen. Den som googlar litet, kan få reda på varför det blev blått. Hint: "Blommor och bin"

Flavonglukosider absorberar UV-ljus. Lawsone, som är ett namn för färgämnet i Hennaplantan och Balsaminer (Flitiga Lisa tex) för att nämna några förekomster, är känt för att vara starkt UV-reflekterande. Om blommorna har mycket sådana ämnen så syns de bra för fåglar och insekter. När vi försöker fotografera i nattljus och med särskilda filter blir blommorna blå. Blått är komplementärfärgen till rött, vilket kan förklara en del utav fotoeffekten. Dessa tulpanerna är i verkligheten vita:
http://www.vetenskapenshus.se/sites/default/files/tulpaner.jpg
Här är en svensk som gör riktigt spännande sådana blomfoton:
http://www.naturfotograf.com/UV_SONC_ARV.html#top
http://www.naturfotograf.com/UV_ASTE_TRI.html#top
http://www.naturfotograf.com/UV_HESP_MAT.html

För att återgå till vanliga bilder.

Här är några bilder som jag upplever som typiska för hennaplantan:
http://www.vasuhealthcare.com/vasulawsoniaalba.html
http://database.prota.org/PROTAhtml/Lawsonia%20inermis_En.htm
Det finns dock några saker som inte framgår utav bilderna: Den har ludna blad. Bladen är dessutom grågröna, grönbruna  eller blågröna och väldigt sällan blanka och starkt gröna. Dessutom så finns det taggar på buskarna/träden, vilket sällan framgår på fotografier. Pga att botaniker har misstagit de hullingförsedda plantorna som en ytterligare art, har den även kallats Lawsonia spinoza. Men detta var ett misstag som sagt, särskilt unga plantor kan ha många taggar. Arten är dock densamma. Här är en bild (andra bilden uppifrån visar en tagg):
http://www.hennapage.com/henna/encyclopedia/medical/ebers.html

Henna har också kallats Alkanna vera och hette faktiskt tidigare Lawsonia alba, eftersom den har mer eller mindre vita blommor. Beteckningen rimmar rätt illa med blå blomfärg, eller hur? Den har även kallats Lawsonia rubra och Lawsonia spinoza, men det senare var misstag från botanikers sida. Den fick till slut behålla namnet inermis, som betyder obeväpnad.

Du skrev:Kvinnan som skrev boken skrev: (går inte att kopiera, klick länken)
http://www.scribd.com/doc/3023793/3/Chapter-4-How-do-you-dye-your-hair-with-henna

Inga lager av gul plastfilm ovanpå varandra som bildar ett yttre skikt,utan en kemisk reaktion inuti håret.

Jag föreslår att du läser på litet mer, gärna från olika källor.

MvH
Christina G

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 11 apr-12 kl 06:21 »

Det här är syntetiskt, orange, hår inflätat i hennes naturliga, svarta hår.

Aha, mycket möjligt. Bilden är dock tagen från Wikipediasidan och sägs visa en hennafärgad person. Vore dock inte första gången wikipedia fylls med spekulativa bilder eller texter.

Litet fler underligheter:

Den svenska wikipedian utsäger: "Henna är ett rödbrunt färgämne i form av ett vanligen grönt pulver...". Nåja helt fel är det inte, men det gröna i pulvret är stora mängder grönfärgad sand (glas) och även andra ämnen som tillsatts för att det skall bli högre vikt och generera högre inkomster. Detta faktum är välkänt och går att verifiera med en starkare lupp eller ett mikroskop. Nästan all henna som säljs har en större eller mindre inblandning av färgad sand. Även "fina" märken, populära i insiderkretsar.

En annan felaktighet är att det står att färgämnet i hennan löser ut från bladet med hjälp av en "milt sur vätska". Detta kan misstolkas som att det bara går med vätskor som håller pH lägre än sju eller att det bara funkar med citron i hennainpackningen. Detta är fel. I USA är det vanligt med citron i hennablandningen, men det är inte den enda fungerande metoden. Dom håller dock hårt på detta och tål inga kontroversiella diskussioner med tex tyskar som ofta föredrar vattenlösningar istället. Henna har faktiskt använts i århundraden utan hjälp av citron och annat surt. Traditionerna är olika i olika länder. Jag använder kranvatten som ligger närmare pH 8. Färgen löser ut på sekunden och det gör den även när man gnuggar händerna med ett blad. Dessutom så står det "...which help the dye to activate" vilket också är fel. Finns inget i hennan som måste aktiveras, en egenskap som däremot är är vanlig i kommersiella hårfärger. Finns många myter kring henna. Många av dem sprids av hårfrisörer som hellre vill sälja sina produkter eller kanske inte riktigt vet hur det fungerar heller.

Jag tycker citron är för surt att exponera håret och hårbottnen för i timtal, så därför har jag sällan använt den metoden. Hår och hårbotten tål surt rätt bra, men ändå.

MvH
Christina G

Gille

• -
« Svar #16 skrivet: 11 apr-12 kl 07:40 »
Jag har fått fint grönt hår av henne :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

jenses

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 apr-12 kl 08:51 »
... mycket text och bla bla osv. ...

Fotot på den tjusiga blombusken då? Den är tagen av en blomfotograf med ett specialintresse. Bilden är tagen på natten, inte på dagen. Den som googlar litet, kan få reda på varför det blev blått. Hint: "Blommor och bin"

Flavonglukosider absorberar UV-ljus. Lawsone, som är ett namn för färgämnet i Hennaplantan och Balsaminer (Flitiga Lisa tex) för att nämna några förekomster, är känt för att vara starkt UV-reflekterande. Om blommorna har mycket sådana ämnen så syns de bra för fåglar och insekter. När vi försöker fotografera i nattljus och med särskilda filter blir blommorna blå. Blått är komplementärfärgen till rött, vilket kan förklara en del utav fotoeffekten.

... mycket text och bla bla osv. ...
Koncentration av Lawsone är högst i plantans bladen,
däremot mer eller mindre obefintligt i blommorna. ("Jag föreslår att du läser på litet mer, gärna från olika källor. ")

Det värker därför som om fotografen har photoshoppad mycket med bladen så att de inte heller blir blå på bilden.  :-X

Yrmff

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 apr-12 kl 09:44 »
 (:) (:) (:) (:) (:)

Uppför er !!
Var rädda om varandra!!
Nivåååååååååååå!!!

(:) (:) (:) (:) (:)

mvh Y
(som inte är så aktiv f.n,men försöker rycka ut vid behov)

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 apr-12 kl 10:01 »
När det kan bli krig om henna-färgning i en tråd på internet, så förstår man att det förekommer krig i världen... ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 3 användare
Okulärbesiktning av Byrålåda, Anders Flix, fjala

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser