Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eltråd  (läst 3573 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Eltråd
« skrivet: 04 apr-12 kl 19:44 »
Halloj!

Det är inte riktigt dags än, men så fort kylan släpper sitt grepp om marken så ska den nya, stora hönsgården upp!  :D Tanken är att ha två delar, och så får hönsen avverka en halva åt gången, med ca två veckors växelbruk. Det kommer om jag har räknat rätt att bli ca 100 kvadrat per rastgård, alltså totalt 200 kvadrat. Till som mest 40-45 höns. Mest troligt inte mer än 35... Tror jag...  :-[ Just nu är dom 26 stycken. Visst borde det räcka? Jag vet att man ska ha fyra kvadrat per höna, men om man växlar emellan så borde väl det vara bättre... Eller?

Nåja, nu till den egentliga frågan. Jag tänkte sätta eltråd på utsidan av nätet (som är ett mycket krafigt plastnät från Allox) för att skydda från framförallt räven som huserar runt knuten. Tanken var att sätta tre trådar. En som sitter ungefär en decimeter från marken, på distanser så det kommer ut en bit från nätet. Detta som grävskydd. Sen en tråd bara några decimeter ovanför denna, nära nätet, som gnagskydd. Och sen ytterligare en tråd en meter ovanför denna, som klätterskydd. Räcker detta tror ni? Jag hade väldigt gärna velat undvika att hålla på och gräva ner metallnät som grävskydd nämligen, pga att det är väldigt mycket rötter och sånt som gör det nästan omöjligt att gräva där för hand. Vad tror ni om detta? Och hur mycket ström behövs...? Även hundar och katter kan behöva hållas utanför...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

• Jämtland
SV: Eltråd
« Svar #1 skrivet: 04 apr-12 kl 21:04 »
Ingen?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 apr-12 kl 21:09 »
Hur långa distanser hade du tänkt ha?

Jag tror det blir bra. Noga att du röjer bort gräs och så när du har tråden så lågt,, men det bör fungera bra mot just gräv om den ligger på 10 över mark.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 04 apr-12 kl 22:39 »
Vi har isolatorer som håller eltråden 3-5cm utanför staketet. En tråd sitter 10cm över marken en tråd sitter 30cm över marken.  Vi har totalt ca 300 meter tråd, ett halvvisset jordspett och 1,4 Joul på aggregatet det räcker med marginal för  att hålla räven borta. Det syntes tydligt på rävspåren när det var snö i vinter att han hade lärt sig att vårt staket bet hårt   o:) Han gick aldrig närmre än 3 meter  :D

Djur brukar alltid grå fram och kolla ett "hinder" innan dom bestämmer sig för hur dom ska göra. Det räcker att dom går emot tråden en gång för att dom ska avskriva planerna på att klättra eller gräva. Våra hundar har sprungit ylande från platsen när dom varit i tråden och grannens Cane Corso går inte närmre vårt staket än 15 meter efter att hon luktade på tråden.

El är bra men krångla inte till det mer än nödvändigt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #4 skrivet: 04 apr-12 kl 22:49 »
Om du köper ett rejält aggregat behöver du inte röja gräs ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 04 apr-12 kl 22:59 »
...En som sitter ungefär en decimeter från marken, på distanser så det kommer ut en bit från nätet...
Tänk på att den utsätts för stora krafter på vintern. Först blir den översnöad, sedan fryser snön ihop och sedan sjunker den ihop och då kommer distanserna att utsättas för stor böjning och eventuellt brytas. Första vintern drogs flera av våra korta isolatorer helt ut ur stolpen bara av dragkraften när vi inte skruvat dem ända in.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 05 apr-12 kl 00:17 »
Tänk på att den utsätts för stora krafter på vintern. Först blir den översnöad, sedan fryser snön ihop och sedan sjunker den ihop och då kommer distanserna att utsättas för stor böjning och eventuellt brytas. Första vintern drogs flera av våra korta isolatorer helt ut ur stolpen bara av dragkraften när vi inte skruvat dem ända in.

Kan det vara en idé att helt enkelt sätta den på pinnar som man kör ner i marken då? Snö blir det ju här, i mängd...  ::)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 05 apr-12 kl 00:22 »
Fast jäklar va svårt att röja gräs om det sitter en massa pinnar i vägen... Skiter nog i det.  ::)

Kan det räcka med två trådar helt enkelt då? En längst ner mot marken och en som sitter en bit upp för att förhindra klättring?

/Sara

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 05 apr-12 kl 10:04 »
Fast jäklar va svårt att röja gräs om det sitter en massa pinnar i vägen... Skiter nog i det.  ::)

Kan det räcka med två trådar helt enkelt då? En längst ner mot marken och en som sitter en bit upp för att förhindra klättring?

/Sara
Det har funkat för oss i snart två år och då vet vi att räven patrullerar utanför och vildsvinen likaså (fast dom är kanske inte så svåra på höns  utan mer på gräsmattan ;) )
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 05 apr-12 kl 16:53 »
Jag har för mig att jag har läst nånstans att man bör ha 4 kvadratmeter rastgård per höna... Hmm... Har jag fel kanske?

/Sara

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 05 apr-12 kl 16:58 »
Finns egentligen ingen rekommendation på rastgårdsstorlek då lagstiftingen främst utgår ifrån att man har hönsen inne och sisådär 7-20st/m2 golvyta  ::)

I en gammal hönsbok jag har står det att om man vill behålla gräset i rastgården bör man ha minst 10 m2 rasgård per höna. Man utgår i den boken från gamla produktionsraser som Leghorn, RIR och liknande.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 05 apr-12 kl 17:09 »
Men visst måste det kunna hålla skapligt om man alternerar mellan två 100-kvadrats-gårdar och har 35-45 höns?

/Sara

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 05 apr-12 kl 17:12 »
Men visst måste det kunna hålla skapligt om man alternerar mellan två 100-kvadrats-gårdar och har 35-45 höns?

/Sara
Det kan ju i alla fall vara värt ett försök  ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 05 apr-12 kl 17:17 »
Det kan ju i alla fall vara värt ett försök  ;)

He he... Ja, jag har inte plats för så mycket större gård, så det får så lov att gå. ;)

/Sara

Luff

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 07 apr-12 kl 13:41 »

Kollar om länken funkar - gjorde den inte - återkommer med foto.
Vår nybyggda hönsgård - som definitivt inte är några 4 kvm per höna. Det är ju en rastgård för när dom inte kan gå lösa på gården. Elen har funkat bra hittills.
« Senast ändrad: 07 apr-12 kl 13:45 av Luff »
//Luff

Luff

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 07 apr-12 kl 16:53 »

Nu ska vi se då.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser