Halloj!
Det är inte riktigt dags än, men så fort kylan släpper sitt grepp om marken så ska den nya, stora hönsgården upp!

Tanken är att ha två delar, och så får hönsen avverka en halva åt gången, med ca två veckors växelbruk. Det kommer om jag har räknat rätt att bli ca 100 kvadrat per rastgård, alltså totalt 200 kvadrat. Till som mest 40-45 höns. Mest troligt inte mer än 35... Tror jag...

Just nu är dom 26 stycken. Visst borde det räcka? Jag vet att man ska ha fyra kvadrat per höna, men om man växlar emellan så borde väl det vara bättre... Eller?
Nåja, nu till den egentliga frågan. Jag tänkte sätta eltråd på utsidan av nätet (som är ett mycket krafigt plastnät från Allox) för att skydda från framförallt räven som huserar runt knuten. Tanken var att sätta tre trådar. En som sitter ungefär en decimeter från marken, på distanser så det kommer ut en bit från nätet. Detta som grävskydd. Sen en tråd bara några decimeter ovanför denna, nära nätet, som gnagskydd. Och sen ytterligare en tråd en meter ovanför denna, som klätterskydd. Räcker detta tror ni? Jag hade väldigt gärna velat undvika att hålla på och gräva ner metallnät som grävskydd nämligen, pga att det är väldigt mycket rötter och sånt som gör det nästan omöjligt att gräva där för hand. Vad tror ni om detta? Och hur mycket ström behövs...? Även hundar och katter kan behöva hållas utanför...
/Sara