Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det här (gips?) farligt att äta?  (läst 9090 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Är det här (gips?) farligt att äta?
« skrivet: 03 apr-12 kl 13:11 »
Marken på vår blivande hönsgård är översållad av små vita klumpar, som jag tror är gips som någon har dumpad där för längesedan. Såhär ser de ut (många av dem är mycket mindre än på bilden):



Är det här farliga för hönsen att äta?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-12 kl 13:18 »
Svårt att se om det är gips eller betong. Men i små mängder är det ingen fara, i vilket fall har det ju redan brunnit. Problemet är om något fastnar i matsmältningssystemet, eller om de äter så mycket av det att de inte äter annat.

Jag skulle ha räfsat bort så mycket som möjligt, och sedan hålla koll på att hönsen inte verkar äta mycket av det. Gör de det får man rensa bort ändå noggrannare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #2 skrivet: 03 apr-12 kl 13:23 »
Uppfattat. Jag ska fortsätta som jag gjort hittills då; räfsa och plocka bort det bit för bit i hönsgården. Något av ett Sisyfosarbete, men samtidigt lite gemytligt. Ungefär som att påta i trädgården.

Jag är förresten rätt säker på att det inte är betong; betong är väl grått och stenhårt, och det här är kritvitt och lätt att pilla sönder.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #3 skrivet: 03 apr-12 kl 13:28 »
Det kan vara kalkbruk också. Men det ska heller inte vara akut farligt, när det legat ute och brunnit klart.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #4 skrivet: 03 apr-12 kl 13:33 »
En tanke jag hade var att det rentav kunde vara bra för hönsen; det ser ut att innehålla kalk, och jag funderade på om det skulle fungera som ett kalktillskott.

Men tills jag vet bättre tar jag det säkra före det osäkra och fortsätter sortera bort det.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #5 skrivet: 06 apr-12 kl 15:31 »
Bump. Gipsbitarna är så insprängda i jorden och så många att de är praktiskt omöjliga att få bort. Vi har nu bara två alternativ: Att låta dem vara, eller täcka hela hönsgården med ny jord.

Viket ska vi välja?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Broberg

  • Gäst
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #6 skrivet: 06 apr-12 kl 15:46 »
Jo, det är gammalt kalkbruk. Bekymra dig inte om det. De lär inte frossa i sig så mycket att det ställer till nåt.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #7 skrivet: 06 apr-12 kl 15:58 »
Jag är inte haj på de tekniska termerna, men tydligen (fick jag reda på nu) är de gamla trasiga gipsskivor. Är "kalkbruk" det vita hårda som är på gipsskivor?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Broberg

  • Gäst
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #8 skrivet: 06 apr-12 kl 16:00 »
Jag är inte haj på de tekniska termerna, men tydligen (fick jag reda på nu) är de gamla trasiga gipsskivor. Är "kalkbruk" det vita hårda som är på gipsskivor?

Nej. Det ser absolut ut som kalkbruksbitar, men är det gips så är det. Inget att bekymra sig om det heller.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #9 skrivet: 06 apr-12 kl 16:02 »
Nej. Det ser absolut ut som kalkbruksbitar, men är det gips så är det. Inget att bekymra sig om det heller.

Uppfattat! Tusen tack, Lopt.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #10 skrivet: 06 apr-12 kl 17:26 »
Hej!


Nu ser jag inte så jättebra på bilden men om materialet är fibrigt (ser ut som att det är gjort av massa korta tunna trådar) så kan det vara bitar av krossad eternit och då är det inte kul. Om du (med handskar på och utan att andas in dammet) bryter eller krossar en bit, blir det då som pulver eller blir det pulver och små korta tunna trådar? Blir det bara pulver så är det antagligen inte eternit, blir det som små klumpar med massa trådar som sticker ut eller ligger kors och tvärs i klumpen är det risk för eternit.


Tror jag; gips brukar bara vara som pulver, eternit brukar se trådigt ut. Gips (som i gipsskivor) brukar dessutom falla sönder i vatten.


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #11 skrivet: 06 apr-12 kl 18:47 »
Hej!


Nu ser jag inte så jättebra på bilden men om materialet är fibrigt (ser ut som att det är gjort av massa korta tunna trådar) så kan det vara bitar av krossad eternit och då är det inte kul. Om du (med handskar på och utan att andas in dammet) bryter eller krossar en bit, blir det då som pulver eller blir det pulver och små korta tunna trådar? Blir det bara pulver så är det antagligen inte eternit, blir det som små klumpar med massa trådar som sticker ut eller ligger kors och tvärs i klumpen är det risk för eternit.


Tror jag; gips brukar bara vara som pulver, eternit brukar se trådigt ut. Gips (som i gipsskivor) brukar dessutom falla sönder i vatten.


Vänligen
Jens

Hej Jens! Det är inte det minsta trådigt, utan blir som pulver om man krossar det. Så det är nog med säkerhet inte eternit.

(Man ser en liten tråd på bilden, men det är bara en rot.)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #12 skrivet: 06 apr-12 kl 20:34 »
Skönt! Eternit är inte kul...


Kan du pulvrisera det genom att gnida det mellan tumme och pekfinger eller måste du ta till våldsammare metoder? Räcker det med mellan tumme och pekfinger är det med stor sannolikhet gips. Rent gips är inte farligt att äta i mindre mängder.


Nu är jag ju inte så vass på höns men om de pickar i sig massa gipsbitar i tron att det är grus så kanske krävan kläggar igen?  :o


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #13 skrivet: 07 apr-12 kl 00:07 »
Det går att pulverisera mellan fingrarna, ja.

Detta svaret fick jag på min fråga på backyardchickens.com:

Citera
So long as it's not covered with lead paint or some such it should be safe. Plaster is primarily hydrated calcium sulfate.

Så det verkar okej.

Som både du, torpjens, och ieenilorac skriver så är det nog inte direkt hälsosamt om de äter massor av det. Men jag väntar ett tag och ser om de vräker i sig det. I så fall får jag nog ta till åtgärder.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #14 skrivet: 07 apr-12 kl 09:52 »
Gips är ingen fara för höns att äta, det har provats som kalkkälla till värphöns.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #15 skrivet: 07 apr-12 kl 11:04 »
Gips är ingen fara för höns att äta, det har provats som kalkkälla till värphöns.
Gips=släkt kalk är ingen fara, i rimliga mängder. Gips=pulver som man blandar med vatten, och som under värmeutveckling bildar släkt kalk, är livsfarligt för alla djur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #16 skrivet: 07 apr-12 kl 17:30 »
Gips är ingen fara för höns att äta, det har provats som kalkkälla till värphöns.

Se på tusan, då innebär ju det här att vi sparar in på snäckskal!  :D

Gips=släkt kalk är ingen fara, i rimliga mängder. Gips=pulver som man blandar med vatten, och som under värmeutveckling bildar släkt kalk, är livsfarligt för alla djur.

Det där var rena grekiskan för mig, men eftersom det här gipset består av krossade gipsplattor, så antar jag att det är släkt kalk.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #17 skrivet: 07 apr-12 kl 20:45 »
Fast...
Gips är kalciumsulfat.   Kalk  är kalciumkarbonat.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #18 skrivet: 07 apr-12 kl 21:27 »
Gips=släkt kalk är ingen fara, i rimliga mängder. Gips=pulver som man blandar med vatten, och som under värmeutveckling bildar släkt kalk, är livsfarligt för alla djur.

Hade kanske lite brått när jag skrev, det jag avsåg var gipsklumparna i hönsgården, vad gäller rimliga mängder förstår jag inte vad du menar, mig veterligen är gips inte farligare än obränd kalksten eller snäckskal, den enda begränsningen jag läst om är att kalciuminnehållet är lägre varför det kan bli svårt för hönan att picka i sig tillräckligt utan att det påverkar foderkonsumtionen.


I övrigt så gör du fel att blanda ihop gips (kalciumsulfat dihydrat) och kalksten (kalciumkarbonat).

Gips bränns vid ungefär 200 grader varvid en del av vattnet avgår och kalciumhalvhydrat bildas. När vatten tillsätts bildar denna återigen kalciumdihydrat.

Kalciumkarbonat bränns vid cirka 1000 grader varvid allt vatten bortgår och bränd kalk (kalciumoxid) bildas. När vatten tillsätts bildas släckt kalk (kalciumhydroxid) vilken i sin tur med tiden bildar kalciumkarbonat när koldioxid upptas.

Enligt vad jag vet och har kunnat googla så anses inte gips vara hälsåvådligt utöver beredningsformen (pulver) och på sin höjd måttligt irriterande.

Såväl bränd som släckt kalk är klassat som frätande och det är först när den släckta kalken karbonatiserats som den är oskadlig att äta.

Jag skulle trots detta inte ge mina höns gipspulver på grund av värmeutvecklingen och risken för inandning av damm.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #19 skrivet: 07 apr-12 kl 22:33 »
Ok, jag blandade ihop gips och kalkbruk. Men i vilket fall så utvecklas stark värme när gipset framställs, och det stelnar ganska kvickt, vilket alla som gjutit gipsfigurer vet. Det är garanterat inte nyttigt att ha en gipsklump i form av en mage i magen, förutom att man är tillagad inifrån om man ätit gipspulver.

Det jag menar med att det inte är nyttigt i större mängd, oavsett om det är gips eller kalkbruk, är att de då dels äter något som inte innehåller någon energi, dels att kalcium är ett mineral som motverkar upptaget av vissa andra mineraler. Det ska vara en lagom mängd av alla mineraler djuret behöver, inte oerhörda mängder av en sort.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser