Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det här (gips?) farligt att äta?  (läst 9089 gånger)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #20 skrivet: 07 apr-12 kl 22:53 »
Men ärligt talat...Varför skulle hönsen sätta i sig hiskeliga mängder av detta kalkbruk/gips eller vad det nu är? Höns brukar inte pilla i sig massor av något som inte är gott och som dom inte behöver. Själv vet jag många som har frigående höns på gamla gårdar. Där finns det som regel en fasligt massa skräp i marken men inte trillar de döda ner utan anledning för det.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #21 skrivet: 07 apr-12 kl 23:00 »
Men ärligt talat...Varför skulle hönsen sätta i sig hiskeliga mängder av detta kalkbruk/gips eller vad det nu är? Höns brukar inte pilla i sig massor av något som inte är gott och som dom inte behöver. Själv vet jag många som har frigående höns på gamla gårdar. Där finns det som regel en fasligt massa skräp i marken men inte trillar de döda ner utan anledning för det.

Det som gör mig orolig är att våra förra höns satte i sig all frigolit de råkade se.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Broberg

  • Gäst
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #22 skrivet: 07 apr-12 kl 23:01 »
Det som gör mig orolig är att våra förra höns satte i sig all frigolit de råkade se.

Det är något speciellt med höns och frigolit... Fast inga jag haft dog av det heller vad jag vet.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #23 skrivet: 07 apr-12 kl 23:07 »

Det jag menar med att det inte är nyttigt i större mängd, oavsett om det är gips eller kalkbruk, är att de då dels äter något som inte innehåller någon energi, dels att kalcium är ett mineral som motverkar upptaget av vissa andra mineraler. Det ska vara en lagom mängd av alla mineraler djuret behöver, inte oerhörda mängder av en sort.

Så långt är jag med dig, det jag undrade över är om du menar gips skulle skilja sig ifrån snäckskal som man oftast ger fritt.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #24 skrivet: 07 apr-12 kl 23:12 »
Det är något speciellt med höns och frigolit... Fast inga jag haft dog av det heller vad jag vet.
Jomenvisst, jag tror inte jag haft en enda höna som inte varit tokig i frigolit.
På backyardchickens (tror jag det var) var det någon som skrev (fritt återgivet):
Jag gav upp på iden att höns vet vad som är bra för dom att äta när jag såg dom sätta i sig frigolitisoleringen runt... (minns ej vad).

Broberg

  • Gäst
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #25 skrivet: 07 apr-12 kl 23:17 »
Jomenvisst, jag tror inte jag haft en enda höna som inte varit tokig i frigolit.
På backyardchickens (tror jag det var) var det någon som skrev (fritt återgivet):
Jag gav upp på iden att höns vet vad som är bra för dom att äta när jag såg dom sätta i sig frigolitisoleringen runt... (minns ej vad).

Hade varit intressant att veta vad det är med just frigolit...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #26 skrivet: 07 apr-12 kl 23:19 »
Så långt är jag med dig, det jag undrade över är om du menar gips skulle skilja sig ifrån snäckskal som man oftast ger fritt.
Bara att ibland får de för sig att äta ohemula mängder av något, utan rimlig orsak. Det brukar inte vara något problem med snäckskal. Men förutom frigolit, så har de ätit all expanderande fogmassa de kunnat komma åt här. Som tur är har ingen tagit skada, vad jag märkt. Men får de för sig att äta något, så kan de äta tills detta något tar slut.

Förmodligen är detta utspridda gips inget problem, men får de tvångstankar om att äta upp allt, så kan det bli problem. Höns är hönshjärnor ibland...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinaw

  • Gäst
SV: Är det här (gips?) farligt att äta?
« Svar #27 skrivet: 11 apr-12 kl 17:55 »
Jag tror att just vad gäller kalk har de en bra självreglering, när man testat fritt foderval har ju hönsen inte slukat bara en binge utan genomgående hållit sig till en optimalt sammansatt diet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser