Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Recept på äggrätter  (läst 26089 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Recept på äggrätter
« skrivet: 03 apr-12 kl 10:34 »
Har massor med ägg som behöver gå åt inom rimlig tid och efterlyser därför recept där många ägg ingår. Det kan vara kakor, efterrätter eller allrahelst mat. Men nu menar jag inte sockerkaka där det ska vara 3 ägg i för det har jag recept på redan, utan gärna större satser, gärna i långpanna. Kanske pajer, gratänger, pannkakor. Maten bör gå att frysa. Tacksam för tips!

Paradisgården

• Västergötland
SV: Recept med många ägg?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-12 kl 10:41 »
omelett är ju väldigt äggrikt :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 03 apr-12 kl 10:43 »
Jag brukar göra tortilla till middag när vi har mycket ägg, spansk potatisrätt (kolla Vår kokbok). Eller risbiffar, en del ris, en del rivna rotfrukter, massa ägg så det blir riktigt kletigt, sedan dinkelmjöl och kryddor så det går att göra biffar (ska fortfarande vara kladdiga) - stek!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 03 apr-12 kl 10:56 »
Makaronipudding, laxpudding, maränger på vitorna och aioli på gulorna.   

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 03 apr-12 kl 10:59 »
..långpanne omelett:(massa ägg,salt,peppar en skvätt grädde eller vatten,häll ut i långpanna på bakplåtspapper)
låt den svalna och falla i hop... bre på en smarrig fyllning... grädde och ansjovis och lök ,skinka och chremfraisch,nån ört, eller nån egen rära du gillar.. keso med lök,räkor med majonäs... elelr som sagt vad som helst.. rulla ihop som en rulltårta och servera med sallad till.... eller som bjudsnittar i bullformar .....
äggost,typ ostkaka,men det vet jag itne hur man gör,men det finns recept att leta reda på.

äggströssel blev bjuden av en arbetskamrat från bangladech,stek gulor försiktigt... stek vitor försiktigt men färga först med rödkaramell färg,stek mera  vitor och färga med grön karamell färg.... sockra allt.... lägg upp i snyggt mönster på ett stort fat,servera med frukt. Gott!

Gör egen majonäs
knäck hela ägg på pizza om du gör egen hemma,gott
när du kokat klart en sås... ta av från plattan och blanda i ett ägg (såsen får inte koka upp igen efter det)

Gör på liknande sätt som med långpanne omeletten... fast utan fyllning... skär tunna pasat strängar.. använd som pasta eller i sallad ..eller rulla i hop och gör fågelbon nu till påsk och gyll med någe smarrigt.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #5 skrivet: 03 apr-12 kl 11:20 »
Skånsk Äggakaka kanske? Det går åt ohemult många ägg!!!!!!!

Här är en variant:

http://www.kokaihop.se/recept/skansk-aggakaka
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 apr-12 kl 11:34 »
Gör egen pasta och torka. Enklast är lasangeplattor, men det går med annat oxå även utan maskin.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #7 skrivet: 03 apr-12 kl 11:37 »
Äggröra. Annars tycker jag nog att ägg är allra godast kokta eller stekta :)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 apr-12 kl 12:35 »
Till fika eller efterrätt: Stek tunna skivor äpple i smör, slå på ägg-gräddblandning, servera med kanel och ev sirap/socker.
Paj med fyllning av lök(glacerad) broccoli(lättkokt) skinka(kokt/rökt) ost. Slå över ägg-cr fr blandning. Kryddor jag gillar är timjan, chilli, gurkmeja.
Går att frysa men godast ny.
Stekt ägg på macka, ost under.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 03 apr-12 kl 14:43 »
Till fika eller efterrätt: Stek tunna skivor äpple i smör, slå på ägg-gräddblandning, servera med kanel och ev sirap/socker.

Åh, det låter ju jättegott! Det hade jag aldrig kommit på. Och utan socker blir det ju dessutom LCHF :). Skall prövas :D.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 03 apr-12 kl 14:48 »
När jag gör pannkakor brukar jag göra massor på en gång, det är så trist att stå och steka dem så man kan lika gärna passa på och göra många när man ändå håller på. Det kräver ju att man har lite tid över så klart. Det är så bra att ha i frysen sen, barnen kan ta fram och micra som mellanmål när man har dåligt med tid.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 03 apr-12 kl 14:59 »
Kladdkaka och ungsomelett + maränger o äggakaka används mkt ägg i .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 03 apr-12 kl 15:40 »
lchf-gröt till frukost kanske?  :-[ receptet blir en stadig frukost för 2 pers

3 dl grädde
10 ägg
kanel
vaniljarom
3 matskedar mandel/cocosnötsmjöl

en stor klick smör

steviaströ

vispa ihop allting och häll i en stekpanna. fös smeten fram och tillbaka tills den börjar stelna (låg värme!) stek absolut inte hårt utan bara så att allting stelnar. rör sedan ner smöret.

servera med grädde (istället för mjölk över gröten), smöröga om man gillar det, söta med stevia och har man är det gott med osötat sylt till :D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #13 skrivet: 03 apr-12 kl 16:25 »
Bryléepudding! Har för mig att det går 5 ägg i en form för fyra personer. Ljuvligt god hemmagjord. Bästa receptet jag har testat är med grädde (inte enbart mjölk, det blir inte alls lika bra) ur någon bok av Per Morberg. Tror det är det här: http://www.minreceptbank.se/2011/09/brulepudding.html

Här går det dessutom åt drösvis med kokta ägg till pålägg, som mellanmål och snabb proteinutfyllnad i vanlig mat (t.ex. soppa, sallad). Bara att koka ett större gäng och ha liggande i kylen (de håller ju några dagar kokta och med helt skal).

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 03 apr-12 kl 16:29 »
Borde det inte gå att sälja/ge bort till släkt, vänner, grannar också? Här är det sånt riv efter våra ägg nu till påsk så jag börjar undra om vi får några över alls till oss själva  :-\
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

hönipöni

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 03 apr-12 kl 16:47 »
Äggost så himla gott! >:D
För att inte tala om hemgjord äggliqör...  o:)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 03 apr-12 kl 19:02 »
För att inte tala om hemgjord äggliqör...  o:)

recept, tack ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

hönipöni

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 04 apr-12 kl 09:57 »
Googlade eftersom jag inte kunde hitta mitt eget...
Ingredienser:
 ■10 äggulor
 ■1 vaniljstång
 ■3 dl mjölk
 ■6 dl florsocker
 ■3 dl okryddat brännvin/vodka

Tillagning: Snitta vaniljstången på hälften, skrapa ur fröna och lägg frön och stång i en kastrull med 3 dl mjölk. Koka upp, ta av från plattan och låt svalna helt.
 Ta bort vaniljstången. Vispa äggulor och florsocker tills det är vitt och pösigt. Tillsätt den avsvalnade vaniljmjölken. Rör försiktigt ner spriten.
 Förvara i kylskåp och låt gärna stå några dagar för att smaken skall mogna
 >:D

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 04 apr-12 kl 10:24 »
Hur länge är likören hållbar tro?
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

hönipöni

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 04 apr-12 kl 13:20 »
Det beror på hur god den är  8)
Om jag inte miss minner mig så hade jag kvar i två månader sist jag gorde... :-[
Men man kan ju alltid minska på receptet om det blir för mycket ett tips är att använda Absolut vanilj vodka mums o:). Jag hade ankägg i när jag gjorde men det var nåt år sedan så det är absolut dags igen >:D

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser