Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?  (läst 22916 gånger)

arwid

  • Inlägg: 31
    • Norrbotten
Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« skrivet: 01 apr-12 kl 08:33 »
Hej

Jag funderar lite på att gräva en brunn för hand (alltså ej borra en brunn även om det förmodligen är billigare) någon gång i framtiden och det klassiska är att använda betongringar som man står inne och gräver i och allt eftersom de sjunker ned så sätter man på nya i marknivå.

Men nu har jag på senare tid fått upp ögonen för gamla stensatta brunnar som jag tycker är snygga, då är frågan hur dessa egentligen byggs. Jag antar att man först måste gräva hela brunnen klar till rätt djup och stadgar upp väggarna temporärt under tiden för att sedan stensätta brunnens väggar med början nedifrån och upp.

Har jag uppfattat det rätt?

Vad ska man använda för typ av sten och vilket typ av bruk skall användas är det vanlig cement eller rekommenderar ni någon annan typ av bruk? Snyggast och billigast är natursten men då blir det mycket jobb att samla ihop dem samt att pussla ihop det hela då alla är av olika storlek och form, enklast vore att skaffa fram huggen sten i ungefär samma storlek så man enklare och snabbare kan mura upp väggarna.

Kan tillägga att marken där brunnen ska anläggas består av mycket sten och hårt packad jord, inte sand så väggarna lär hålla sig intakta ganska  bra har för ca 10-15 år sedan grävt en djupare grop som är ca 1,5 meter i diameter och 2-2,5 meter djup för diskvatten och den har inte rasat samman det minsta under alla dessa år.

Skulle detta genomföras så skall man givetvis stadga upp väggarna ordentligt temporärt men rasrisken är alltså ej så stor utifrån vad jag kan se. 

Broberg

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-12 kl 09:37 »
Vad är anledningen till att du inte vill använda betongringar om du nu ska mura med betong och betongsten?

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #2 skrivet: 01 apr-12 kl 09:43 »
Vad är anledningen till att du inte vill använda betongringar om du nu ska mura med betong och betongsten?

Huggen sten, inte betongsten. Det var ju för att det var snyggare med sten än betongringar. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Broberg

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #3 skrivet: 01 apr-12 kl 09:47 »
Huggen sten, inte betongsten. Det var ju för att det var snyggare med sten än betongringar. ;)

Sant, kanske fattade fel. Men är det så lätt hitta färdighuggen natursten, lämplig för brunnar då? Får väl typ riva en annan då?

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #4 skrivet: 01 apr-12 kl 10:00 »
Man kan få problem med att ytvatten tar sig ner i brunnen då, cementringar har ju den fördelen att de är täta från sidorna så allt vatten måste komma underifrån. Men nog är natursten snyggare.

Hur skulle det vara att mura med tegel?

Broberg

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #5 skrivet: 01 apr-12 kl 10:11 »
Man kan få problem med att ytvatten tar sig ner i brunnen då, cementringar har ju den fördelen att de är täta från sidorna så allt vatten måste komma underifrån. Men nog är natursten snyggare.

Hur skulle det vara att mura med tegel?

Då får man vara väldigt säker på kvalitén. Alla tegelstenar gillar inte att ligga under jord.

Broberg

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #6 skrivet: 01 apr-12 kl 10:15 »
Och med natursten får man tänka valv, alltså att konstruktionen låser sig som kallmur, även om man använder något bruk. Murbruk fäster opålitligt och ojämnt på gråsten.

arwid

  • Inlägg: 31
    • Norrbotten
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #7 skrivet: 01 apr-12 kl 10:18 »
Vad är anledningen till att du inte vill använda betongringar om du nu ska mura med betong och betongsten?

Betongringar är givetvis det naturliga valet och det jag varit inne på att använda hela tiden då det är enklast att använda sig av samt säkrats, att jag funderar på natursten är helt enkelt för att det inte är så vanligt att anlägga sådana idag och mest för att det är snyggt.

Har under många års tid funderat på att gräva en brunn manuellt endast för att det är en kul grej och inget man normalt sett gör nu för tiden så tanken på natursten var mest en vidareutveckling av det hela, varför inte gå hela vägen så att säga när man ändå är i gång  ;D



Man kan få problem med att ytvatten tar sig ner i brunnen då, cementringar har ju den fördelen att de är täta från sidorna så allt vatten måste komma underifrån. Men nog är natursten snyggare.

Hur skulle det vara att mura med tegel?

Ja tegel kanske kan fungera men hur är det med hållbarhet på tegel gentemot natursten jag inbillar mig att det har sämre tålighet mot frostsprängningar och tjälen som kan få marken att röra sig lite men jag kanske har fel?


Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #8 skrivet: 01 apr-12 kl 16:29 »
Jag har ägt en fastighet med 2 stensatta brunnar. De var inte murade.

Däremot var det orent vatten i dem, kanske beroende på alltför stora grundvattenrörelser genom brunnsväggarna.

Snyggt kanske det var, men det syntes inte när brunnslocket var på plats.

anders50

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #9 skrivet: 02 apr-12 kl 18:47 »
Hej

Jag funderar lite på att gräva en brunn för hand (alltså ej borra en brunn även om det förmodligen är billigare) någon gång i framtiden och det klassiska är att använda betongringar som man står inne och gräver i och allt eftersom de sjunker ned så sätter man på nya i marknivå.

Men nu har jag på senare tid fått upp ögonen för gamla stensatta brunnar som jag tycker är snygga, då är frågan hur dessa egentligen byggs. Jag antar att man först måste gräva hela brunnen klar till rätt djup och stadgar upp väggarna temporärt under tiden för att sedan stensätta brunnens väggar med början nedifrån och upp.

Har jag uppfattat det rätt?

Vad ska man använda för typ av sten och vilket typ av bruk skall användas är det vanlig cement eller rekommenderar ni någon annan typ av bruk? Snyggast och billigast är natursten men då blir det mycket jobb att samla ihop dem samt att pussla ihop det hela då alla är av olika storlek och form, enklast vore att skaffa fram huggen sten i ungefär samma storlek så man enklare och snabbare kan mura upp väggarna.

Kan tillägga att marken där brunnen ska anläggas består av mycket sten och hårt packad jord, inte sand så väggarna lär hålla sig intakta ganska  bra har för ca 10-15 år sedan grävt en djupare grop som är ca 1,5 meter i diameter och 2-2,5 meter djup för diskvatten och den har inte rasat samman det minsta under alla dessa år.

Skulle detta genomföras så skall man givetvis stadga upp väggarna ordentligt temporärt men rasrisken är alltså ej så stor utifrån vad jag kan se.

Att stå inne i en betongring och gräva sig neråt i den marken du har blir väl lite jobbigt och trångt? Första ringen går väl kanske , men sen...

Har aldrig hört att man gör så ens där det är lättgrävt!  ;)

Och sen måste det ju till en vattenåder också om det ska bli bra.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #10 skrivet: 02 apr-12 kl 18:54 »
Att stå inne i en betongring och gräva sig neråt i den marken du har blir väl lite jobbigt och trångt? Första ringen går väl kanske , men sen...

Har aldrig hört att man gör så ens där det är lättgrävt!  ;)

Och sen måste det ju till en vattenåder också om det ska bli bra.

Hur gör man annars om man ska gräva för hand menar du?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #11 skrivet: 02 apr-12 kl 18:56 »
Är det lättgrävt kan man använda denna metod:
Drill Your Own Water Well Part 1 - Drill Your Own Well Series


Men det blir ju som en borrad brunn, man måste ha vattenpump

Broberg

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #12 skrivet: 02 apr-12 kl 18:58 »
Hur gör man annars om man ska gräva för hand menar du?

Man gräver sig ett hål, för hand eller med grävmaskin och börjar sen nerifrån med stensättning eller betongringar. Fyller igen runt efterhand.

Broberg

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #13 skrivet: 02 apr-12 kl 19:02 »
Är det lättgrävt kan man använda denna metod: Drill Your Own Water Well Part 1 - Drill Your Own Well Series

Men det blir ju som en borrad brunn, man måste ha vattenpump


Farsan har ett rör 15 meter ner som förra ägaren gjorde. Spolade i ett rör som slogs ner efter hand. Bara fin sand under..

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #14 skrivet: 02 apr-12 kl 19:10 »
Att stå inne i en betongring och gräva sig neråt i den marken du har blir väl lite jobbigt och trångt? Första ringen går väl kanske , men sen...

Har aldrig hört att man gör så ens där det är lättgrävt!  ;)

Och sen måste det ju till en vattenåder också om det ska bli bra.
Jo, just så. Och fylla på med ringar ovanifrån efterhand.
Det är viktigt att inte va själv, se till så frisk luft kommer ner medan nån står och gräver. Sen sand i botten.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #15 skrivet: 02 apr-12 kl 19:15 »
Den cementringsbrunn jag haft att göra med grävdes med grävmaskin. Först grävdes en STOR grop som grävmaskinen kunde köra ner i, sedan grävdes så långt armen räckte ner, sedan användes armen för att lyfta ner cementringarna. Detta måste göras när det är så lågt grundvatten som möjligt. Det var underbart vatten. Den andra cementringsbrunnen jag haft hade också mycket bra vatten, men den vet jag inte hur det gick till när den anlades. Den första var mark som var ganska grusig åt moränhållet, den andra i ren morän. Den tredje var i sandjord, det vattnet var katastrof för vattnet rörde sig alltför fort från de andra husens avlopp.

Jag har haft två stensatta brunnar, trots upprepade försök med spolning och rengöring har vattnet aldrig blivit bra. Det kommer in jordpartiklar mellan stenarna från övre metern när grundvattnet rör sig, detta lägger sig på bottnen och bildar ett slamlager som förbrukar syre och hur jag än gjort har det varit för mycket bakterier i det. Våra grannar har dock en stensatt brunn som fungerar bra, tror de har lite lägre grundvatten så att grundvattnet aldrig kommer i kontakt med något annat än den grusiga jorden längre ner.

Den första stensatta brunnen var byns gamla brunn, den som aldrig sinade sa "di gamle". Troligen var den jämngammal med byn dvs före 1658, men den kan lika gärna vara byggd långt senare dock före mannaminnet. Oerhört vacker men oanvändbar till annat än mina akvariefiskar. Dock drack jag själv vattnet i 1½ år innan jag kopplade om det till en bättre brunn, vid vissa förhållanden gick det inte ens att duscha i det för man luktade illa efteråt, trots att den var renspolad något år tidigare och ingen avloppsinträgning.

Så räkna inte med att få ett vatten som går att ha annat till vattna i trädgården och till akvariet från en stensatt brunn, även om du kan ha tur om markförhållanden är bra och brunnen är välgjord.

Broberg

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #16 skrivet: 02 apr-12 kl 19:17 »
På tal om vattenådror så är det en myt.

anders50

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #17 skrivet: 02 apr-12 kl 19:22 »
Hur gör man annars om man ska gräva för hand menar du?

Jo det vet jag, men jag skulle vilja se den som står 3-5 meter ner i cementringar med en dia på 1 meter och gräver. Skaftet på spaden lär ju vara längre än dian på cementringarna?  ;)

Broberg

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #18 skrivet: 02 apr-12 kl 19:24 »
Jo det vet jag, men jag skulle vilja se den som står 3-5 meter ner i cementringar med en dia på 1 meter och gräver. Skaftet på spaden lär ju vara längre än dian på cementringarna?  ;)

Eller när kanten kommer på en lite större sten...

anders50

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #19 skrivet: 02 apr-12 kl 19:29 »
Eller när kanten kommer på en lite större sten...

Då får man börja om på nåt annat ställe!   :)   (trist om man var 4 meter ner)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 4 användare (1 dolda)
Radar, Be, Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser