Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?  (läst 22907 gånger)

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #20 skrivet: 02 apr-12 kl 19:46 »
Då får man börja om på nåt annat ställe!   :)   (trist om man var 4 meter ner)
Tur man bor på den regniga västkusten, här är få grävda brunnar så djupa som 4m

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #21 skrivet: 02 apr-12 kl 19:53 »
På tobak & potatismarken runt Åhus knackar man ner ett rör med spets i botten, småhål en bit upp. Stenen skickade vår Herre till de religiösa  norr om Skåne.
« Senast ändrad: 02 apr-12 kl 23:28 av tinna.m »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

anders50

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #22 skrivet: 02 apr-12 kl 22:36 »
På tobak & potatismarken runt Åhus knackar man ner ett rör med stets i botten, småhål en bit upp. Stenen skickade vår Herre till de religiösa  norr om Skåne.


Skåne är lite större än Åhus!  Stenriket ligger i Snapphanebygden och där är de nog inte religiösare än i södern.

Kolla länken så lär du dig lite om Skåne!   ;)   ;D

http://www.turism.skanenordost.se/profil_lasmer.lasso?id=91&lang=sv

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #23 skrivet: 03 apr-12 kl 00:04 »
Skåne är lite större än Åhus!  Stenriket ligger i Snapphanebygden och där är de nog inte religiösare än i södern.

Kolla länken så lär du dig lite om Skåne!   ;)   ;D

http://www.turism.skanenordost.se/profil_lasmer.lasso?id=91&lang=sv
På tobak & potatismarken runt Åhus knackar man ner ett rör med spets i botten, småhål en bit upp. Stenen skickade vår Herre till de religiösa norr om Skåne.

Hmm.. du menar att du tror Smålands Gudagåvor försvinner om jag läser dina turisttips? Jes...
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #24 skrivet: 03 apr-12 kl 02:27 »
Torgny Lindgren skrev en underbar kort berattelse om en brunnsgravning som du borde lasa innan du ger dig ut pa djupa aventyr.

Om du ska grava en stensattbrunn bor du se till att du ar nara grundvattnet och langt fran avlopp och grannar. Har ar en video om en gravning i Mexico dar dom murar med tegel, i Sverige ar det nog battre med faltsten (finns hos narmsta bonde for avhamtning):

http://ghost32.hubpages.com/hub/How-To-Dig-A-Hand-Dug-Well

Resten av sida har bra info ocksa. Men tank pa att det vattnet du far fran stora brunnar mest duger till att vattna djur och tradgard med, inget att ha som dricksvatten tror jag. Helt arligt. Men du kanske har fantastiska forutsattningar pa just din mark...  :)


 

arwid

  • Inlägg: 31
    • Norrbotten
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #25 skrivet: 03 apr-12 kl 06:09 »
Att stå inne i en betongring och gräva sig neråt i den marken du har blir väl lite jobbigt och trångt? Första ringen går väl kanske , men sen...

Har aldrig hört att man gör så ens där det är lättgrävt!  ;)

Och sen måste det ju till en vattenåder också om det ska bli bra.


Att gräva brunnar för hand och stå inne i betongringen samt låta dem falla ner allt eftersom samt fylla på med nya uppifrån var den gängse metoden att gräva brunnar förr i tiden såvida man inte grävde en stensatt brunn då grävde man såvitt jag förstår det hålet först och stensatte sedan.

Planen är att gräva en brunn som är ca 1,5-2 m i diameter då har man lite mer yta att jobba på och slipper känna sig lika instängd som om man jobbar inne i en ring som är 90-100 cm i diameter. Då blir det enklare att använda spade och spett m.m som krävs för att man ska kunna bryta loss sten m.m.

Sedan får man givetvis anpassa utrustningen en del, dvs använda spadar, spett, korphacka, fyllhammare osv med lite kortare skaft om det krävs för att man skall få plats.

Det är viktigt att inte va själv, se till så frisk luft kommer ner medan nån står och gräver. Sen sand i botten.


Genomför jag detta så kommer jag ha en byggfläkt eller liknande som är ansluten till en grövre slang på 10-20 cm i diameter som går ner i brunnen där man jobbar så man får ner syre hela tiden, vet att det har förekommit att folk har avlidit pga syrebrist och att det är något man måste ha i åtanke.


Så räkna inte med att få ett vatten som går att ha annat till vattna i trädgården och till akvariet från en stensatt brunn, även om du kan ha tur om markförhållanden är bra och brunnen är välgjord.


En stensatt brunn kanske inte är så smart ändå även om man använder betong för att gjuta fast stenarna i varandra då borde det inte läka in vatten mellan skarvarna fast risken är väl att det kan spricka upp på längre sikt.

Får fundera på saken men det hade varit ett kul projekt fast att gräva en brunn manuellt och använda betongringar är i och för sig inget litet jobb det heller, de jag har snackat med "live" och berättat om mina planer (dvs att jag funderar på att gräva en brunn manuellt med betongringar) har alla tyckt att man är lite udda lindrigt uttryckt ;D

http://ghost32.hubpages.com/hub/How-To-Dig-A-Hand-Dug-Well


En bra sida det där, speciellt videon  ;)

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #26 skrivet: 03 apr-12 kl 07:11 »
Nu är det nog lite hoprört i begreppen här.
Grundvatten är väl rätt bakteriefritt? Och rör sej väl inte så mycket i de nivåer närmast markytan som innehåller matjord och bakterier i större omfattning?
Oftast är anledningen till bakterier och jordpartiklar i en brunn att det läcker in dagvatten/ytvatten upptill i brunnen. Jag har sett flera exempel härikring där man lagt en "krage" av lera just under markytan, och en till två meter ut från brunnen för att förhindra inträngning i brunnen.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

anders50

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #27 skrivet: 03 apr-12 kl 08:17 »
Hmm.. du menar att du tror Smålands Gudagåvor försvinner om jag läser dina turisttips? Jes...

Kvittar hur mycket du klipper och ändrar i inläggen så har du fortfarande sten så det räcker till att stensätta otaliga brunnar i Skåne!  ;)   ;)

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #28 skrivet: 03 apr-12 kl 08:20 »
Det enklaste borde ju va att börja med en kallkälla :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

arwid

  • Inlägg: 31
    • Norrbotten
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #29 skrivet: 03 apr-12 kl 20:27 »
Det enklaste borde ju va att börja med en kallkälla :)

Ja en kallkälla hade varit enklast men en sådan finns inte i närheten så antigen borrar eller gräver man en brunn och det sistnämnda lockar mig mest faktiskt hur vrickat det än låter.  ;D

anders50

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #30 skrivet: 03 apr-12 kl 20:36 »
eller gräver man en brunn och det sistnämnda lockar mig mest faktiskt hur vrickat det än låter.  ;D

Kör på!  ;D  Hoppas du hittar vatten!  Men det blir en häftig brunn med 2 meter i dia stora brunnsringar!   

Håller tummarna!   ;D

arwid

  • Inlägg: 31
    • Norrbotten
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #31 skrivet: 03 apr-12 kl 21:09 »
Kör på!  ;D  Hoppas du hittar vatten!  Men det blir en häftig brunn med 2 meter i dia stora brunnsringar!   

Håller tummarna!   ;D

Om inte annat blir det kostsamt då brunnsringar är dyra om man inte tillverkar dem själv   ;D

Använder jag brunnsringar så blir det nog så att man har ringar som är 1,5 meter i diameter hela vägen alternativt 2 meters de första 2,5-3 metrarna och därefter går ner till ringar som är 1,5 m i diameter. Det blir för trångt med ringar som är 1 eller 1,2 meter i diameter då man måste ha plats för kärl att lyfta upp massorna med + redskap samt en själv och en repstege eller liknande.

Ska man se det rent krasst så blir det billigare att borra brunn då man kan använda rot-avdraget men det är ju ingen sport så att säga själva poängen här är att man gör det själv även om det blir mycket jobb och dyrare än en borrad brunn.

Det här är alltså ett projekt jag räknar med kommer ta nåt år att genomföra då jag kommer jobba främst ensam och jag ej är där brunnen skall byggas så många veckor varje år.

Rent tekniskt så är planen att jag ska använda handverktyg såsom spade, slägga, spett, korp och fyllhammare m.m men vid behov så kommer en bilmaskin plockas fram om det är större stenar man stöter på.

För att få upp massorna så är tanken att jag ska bygga en ställning som är 4-6 meter lång och som har en H-balk som går hela vägen samt över brunnen och på den balken skall en elvinsh monteras för att få upp massorna. Elvinshen ska även kunna flyttas i sidled så man enklare kan tömma bort massorna bredvid själva hålet.



Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #32 skrivet: 14 apr-12 kl 23:12 »
Jag gillar din inställning!

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #33 skrivet: 15 apr-12 kl 07:19 »
enklastesättet att hänga upp en liten elvinsch som tar ett par hundra kg är att använda en skjutportskena och hänga vinschen i rullarna som porten annars hänger i . har lyft ut många motorer i en sån konstruktion.

Tänkte på det här med tätning av en stensatt brunn, det är inte så att man ska packa lera i ett lager runt utsidan av brunnen, då borde man slippa insipprande föroreningar.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

fräsen

  • Gäst
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #34 skrivet: 15 apr-12 kl 09:26 »
Inte vet jag hur man anlägger en stensatt brunn, men jag äger en.
Den är riktigt gammal och enligt "de gamle" den enda i byn som inte sinade en fruktansvärt torr sommar för kanske 50-60 år sen.
Så i princip alla andra här har borrad nu.
Våran brunn ger ett helt klart o luktfritt vatten och det finns hur mkt som helst, jag råkade glömma slangen på en morgon och pumpen gick hela dagen o ändå var vattennivån i brunnen den samma..
Första vattentestet vi gjorde visade på att det var ett bra dricksvatten, dock var det frätande på ledningar. Vi valde att inte sätta ngt filter för det utan avvaktar o gör det först när ledningarna behöver bytas. (de är 40 år drygt så de har nog klarat säg rätt bra.
Andra gången vi testade visade på en inte helt ofarlig bakterie.
Googlade och det visade sig att den beror på föruttnelse, antingen djur eller t.ex trä. Maken hade veckan innan provet bytt ut träramen runt brunnen som var alldeles upprutten så vi har fortsatt använda brunnen som vanligt.
Ville bara skriva det då det verkade som många hade dålig erfarenhet av grävda stensatta brunnar.

arwid

  • Inlägg: 31
    • Norrbotten
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #35 skrivet: 18 apr-12 kl 07:09 »
enklastesättet att hänga upp en liten elvinsch som tar ett par hundra kg är att använda en skjutportskena och hänga vinschen i rullarna som porten annars hänger i . har lyft ut många motorer i en sån konstruktion.

Tänkte på det här med tätning av en stensatt brunn, det är inte så att man ska packa lera i ett lager runt utsidan av brunnen, då borde man slippa insipprande föroreningar.

Det var en smart lösning att montera vinschen på en skjutportsskenas rullar fast frågan är om den tål belastningen i längden då vi talar om att lyfta upp stora mängder massor under lång tid.

Tror ändå en H-balk är mest lämpat för detta, tanken är att man med samma vinsch ska kunna lyfta brunsringarna på plats om man använder cementringar och de väger 500-1000 kg styck beroende på hur stora man använder, har för mig att en brunnsring som är 1,5 m i diameter och 60 cm hög väger ca 750 kg.

Angående det här med att tillverka brunnsringar själv, är det svårt och hur ska man göra då rent praktiskt, inbillar mig att det är lättare att få till fyrkantiga brunnsringar än runda då formarna är enklare att tillverka eller har jag fel?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #36 skrivet: 18 apr-12 kl 21:55 »
Det kan tyckas vara enklare att göra formen till fyrkantiga brunnsringar (hur ser en fyrkantig ring ut ::)), men en sådan blir betydligt svagare i konstruktionen, och den får armeras bättre. Avråder.

arwid

  • Inlägg: 31
    • Norrbotten
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #37 skrivet: 25 maj-12 kl 23:06 »
Det kan tyckas vara enklare att göra formen till fyrkantiga brunnsringar (hur ser en fyrkantig ring ut ::)), men en sådan blir betydligt svagare i konstruktionen, och den får armeras bättre. Avråder.

Har du byggt egna betongringar hur var formarna i så fall konstruerade?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #38 skrivet: 25 maj-12 kl 23:27 »
Har du byggt egna betongringar hur var formarna i så fall konstruerade?

Jag har inte gjort något dylikt. Min far (mångårig murare och fixare) exprimenterade med diverse cement- och betongfixande, dock icke brunnsringar. Däremot gjöt han och hans svåger ett vattenrör till en turbin med innerdelen av formen var gamla 200 litersfat. Vad de hade utanpå minns jag inte. (Bortåt 50 år sedan, men röret finns kvar och fungerar)

En rund form har betydligt större hållfasthet mot tryck utifrån än andra former, eftersom trycket "sprids" genom materialet. En flat yta med tryck på en sida knäcks mycket lättare, därav mitt avrådande till fyrkantigt rör.

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur anläggs en stensatt vattenbrunn?
« Svar #39 skrivet: 25 maj-12 kl 23:34 »
Hej!

Har inte läst hela tråden så ursäkta om denna varit med förr, tänkte ändå tipsa om en informativ skiss av hur en grävd brunn är gjord (från handboken) http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Vatten_och_avlopp/Pumpsystem/G%C3%A5rdspump

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser