Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sibirisk Katt - Allergivänlig?  (läst 3867 gånger)

mosesmia

• Lappland
Sibirisk Katt - Allergivänlig?
« skrivet: 31 okt-06 kl 09:29 »
Hejsan
Jag är jättesugen att skaffa katt, men tyvärr är min man allergisk.
Nu är det så att när vi skaffade fåren för 3år sedan, han hade svårt att vara där längre perioder pga astman, men det har visat sig att hans allergi har blivit bättre. Dels märker vi det själv men framför allt så har hans prover hos hans allergiläkare visat bättre resultat.
Hans läkare menar att vissa människor som utsätts för sin allergi kan bli bättre.
Vi har även testat att köpa 2 nymfparakiter, som vi har inne. Vi har nu haft dem 1 år och han känner inte av något.

Jag har hört talas om den Sibiriska Katten, att den ska vara allergivänlig. Har ni hört något om den?
Jag vill inte ha en katt som ladugårdskatt, jag vill att den ska få komma in till oss och självklart bo inne.
Eller vet ni om några andra som ska vara lite mer allergivänligare?  I och med att hans allergi har blivit bättre, så har man ju börjat fantisera lite.
/Mia

Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Susanne

Re:Sibirisk Katt - Allergivänlig?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-06 kl 15:43 »
En del säger att sibben är allergivänlig, men jag menar att allergi är så individuellt att man måste prova sig fram. Din man kanske skulle klara en sibbe hur bra som helst, men han kanske också skulle reagera på en individ men inte en annan. Jag skulle råda er att hälsa på såna som har sibbar, men inga andra husdjur, för att testa. Hälsa på flera gånger och ta gärna med en filt eller något annat att lukta på när ni kommer hem igen. Nu bor du tyvärr för långt från alla uppfödare, Skellefteå-trakten är ett riktigt "sibbenäste" och visserligen inte så jättelångt bort, men ändå en bit att fara om man ska testa flera gånger. Jag har annars en sibbefröken och bor på betydligt närmare håll, men vi har även slädhundar så skulle ni hälsa på vet ni ju inte säkert vad han reagerar mot - om han reagerar. Men jag kan berätta att bland de allergiker som tål våra hundar har det varit olika reaktioner mot katten. Min syster tål katten, medan andra katter gör att ögonen börjar rinna och klia på en gång. Men en kompis barn tål inte katten och får klåda i ögonen ganska snabbt.

Ni kan inte göra så mycket annat än hälsa på folk med sibbe och testa! Det är ju värt ett försök iallafall! Det är en underbar katt, och ni som har lantraser kommer säkert också bli förtjust i sibben eftersom det är en naturkatt.  :)  

mosesmia

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 31 okt-06 kl 19:56 »
Vad kul att höra att de finns så här långt uppe i norr också.
Jag har läst om ett testhem i Skellefteå, och jag har faktiskt kontaktat dem men inte fått något svar än. Att åka dit är inget problem för oss, vi är ofta i Luleå så några mil till är inget problem.

Jag tycker det är jättebra att man kan hälsa på och testa allergin lite och samtidigt få se och veta mer om katten.
Man är ju aldrig helt säker, men det känns bättre att ändå kunna testa lite före. Det blir ju en familjemedlem som man inte vill göra sig av med.
/Mia
« Senast ändrad: 31 okt-06 kl 19:57 av mosesmia »
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Susanne

« Svar #3 skrivet: 31 okt-06 kl 22:30 »
Japp, här bor Svergies nordligaste sibbe!  ;D
Hon är helt ensam här uppe, så det skulle vara skoj om det blev fler. Men i grannlandet finns ett par sibbar i Harstad så det är bara 30 mil till närmaste "grannsibbe".  ;)

På tal om testhem så TROR jag det finns någon i Luleå, men jag är inte helt säker. Om du går in på hemsidan för sibirisk katt

www.sibiriskkatt.nu

så kan du hitta de testhem som finns. Och har du några frågor eller vill ha andras erfarenheter av sibben så finns ett par forum du kan ställa en massa frågor på. Dels ett svenskt

www.sibiriskkatt.nu/phpBB2/

men också ett norskt

www.phpbbplanet.com/forum/index.php?mforum=sibir

Och så klart är det bara att maila mig om du vill, skicka isåfall ett pm så får du min mailadress.  :)

Lycka till med dina tankar på en sibbe!

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 3 användare (2 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser