Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grålle startar ej...  (läst 28225 gånger)

Bergsman

• Västmanland
Grålle startar ej...
« skrivet: 24 mar-12 kl 06:34 »
Har problem med min förut så lättstartade bensingrålle.... (TEA-20)

Den funkade perfekt sista gången jag startade för att fira min fyndade transportbox och parkerades som vanligt. Nästa gång det var dags att starta så....ingenting...jo, några sekunders gång efter lite diverse krånglande.

Jag har kollat:

Batteri

Startmotor

Tändningslås

Nya brytarspetsar, ny rotor, ny kondensator, nya tändkablar, nytt fördelarlock.

Bytt tändspole (testat med 3 olika...)

Motorn snurrar som bara den när jag kör med startmotorn men ger ingen gnista. Jag har ström fram till tändspolen, jag har ström ut ur tändspolen till fördelaren.

Då jag sätter en provlampa mellan anslutningen på fördelaren och ledningen från tändspolen, slår på tändningen lyser lampan och  då jag öppnar brytarspetsarna slocknar den. Ibland. Skruvar jag fast anslutningen på fördelaren och sätter provlampan där och förbinder med jord så lyser lampan inte.

Genomföringen in i fördelaren är felfri.

Hjälp...ni kanske förstår min frustration?

/Bergsman

Curt Jonsson

• Jämtland
SV: Grålle startar ej...
« Svar #1 skrivet: 24 mar-12 kl 07:23 »
Kolla så att de nya tändkablarna verkligen har kontakt med tändstiftet. Det tjocka dammskyddet kan luras.

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-12 kl 07:49 »
Har du sett gnistan?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Bergsman

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 24 mar-12 kl 08:43 »
Tändkablarna har kontakt (dubbelkollat) och nej...ingen gnista....

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 mar-12 kl 08:54 »
Byt tändstiften oxå och se om det hjälper,eller skruva ur de gamla och rengör dem. Bränsle kom fram eller?
Fjäderfän och kaniner

Bergsman

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 24 mar-12 kl 11:11 »
Byt tändstiften oxå och se om det hjälper,eller skruva ur de gamla och rengör dem. Bränsle kom fram eller?

Tändstift rengjorda...bränsle kommer fram....

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 mar-12 kl 15:21 »
Har du kollat och sett att det inte blir nån gnista? Dvs ta ur stift låt de hänga i tändkabeln och låt det ha kontakt med motorn vid startförsök.. Eller gissar du? Är gnistan där men svag så borde du ändå få igång motorn med startgas..
Fjäderfän och kaniner

Bergsman

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 24 mar-12 kl 16:05 »
Har du kollat och sett att det inte blir nån gnista? Dvs ta ur stift låt de hänga i tändkabeln och låt det ha kontakt med motorn vid startförsök.. Eller gissar du? Är gnistan där men svag så borde du ändå få igång motorn med startgas..

Har kört med stift urskruvat...ingen gnista....

Luffsen

• -
« Svar #8 skrivet: 24 mar-12 kl 16:26 »
Och rotorn snurrar snällt med när du drar startmotorn runt...?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 mar-12 kl 16:40 »
Dra ur den centrala tändkabeln ( den som matar fördelarlocket ) och håll den i närheten av jord och kör runt., och se om det gnistrar.   För att se hur långt det finns ström alltså, man måste försöka ringa in felet på nåt vis.
Har du ingen gnista där, så vet du ju att felet ligger längre bak.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 mar-12 kl 16:47 »
Hur mycket öppnar brytaren? Kolla med bladmått. Kolla också att den stänger som den skall.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 24 mar-12 kl 18:04 »
Hur mycket öppnar brytaren? Kolla med bladmått. Kolla också att den stänger som den skall.

För ca 40 år sen grejade jag med en PV och klantade mig så jag satte in en för lång skruv till kabeln till brytarspetsarna, och de vart kortslutna via den skruven och fjädern på brytarna. Glömmer jag tydligen aldrig.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 24 mar-12 kl 22:51 »
Har du kollat dammskydden?

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 mar-12 kl 22:54 »
För ca 40 år sen grejade jag med en PV och klantade mig så jag satte in en för lång skruv till kabeln till brytarspetsarna, och de vart kortslutna via den skruven och fjädern på brytarna. Glömmer jag tydligen aldrig.
Det bästa vore om den var precis så lång att den bara hade kontakt ibland, då hade man något att fundera över  ;D

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 24 mar-12 kl 23:02 »
Kolla om tändstiftet fungerar direkt på tändspolen. Avbrott i rotorn?

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 25 mar-12 kl 00:00 »
"Då jag sätter en provlampa mellan anslutningen på fördelaren och ledningen från tändspolen, slår på tändningen lyser lampan och  då jag öppnar brytarspetsarna slocknar den. Ibland. Skruvar jag fast anslutningen på fördelaren och sätter provlampan där och förbinder med jord så lyser lampan inte.

Genomföringen in i fördelaren är felfri." Reagerar lite på det där du skriver "ibland". Gör så här: Med tändning på,innan se till att brytarna är slutna, det bli gnistbildning när du öppnar dom med en mejsel eller dyl.
Svag gnistbildning och lågspänningen ska funka. Ingen gnista:Lossa anslutning 1,minus på tändspolen,koppla in din lampa där och mot gods,på med tändning,då ska lampan lysa om allt är bra,annars byt spole.Prov av brytarkontakter:Återanslut ledning till tändspolens minus,koppla din testlampa mellan anslutning 1 minus på tändspolen andra änden mot gods,på med tändningen,öppna och slut brytarkontakterna,kontakter öppna lampan ska lysa,slutna slockna. Inget ljus från testlampa,kortslutning gods brytarkontakter eller kondensator. Lyser din testlampa konstant får du undersöka lite närmre i fördelaren,brytare t.ex.  Kolla så det inte finns en dödarknapp som spökar om sådan finns.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 26 mar-12 kl 23:29 »
Få se nu, Grållen har väl plusjordat elsystem?

I så fall ska minus på tändspolen (märkt "1" enligt tysk standard) anslutas till tändningslåset och därifrån vidare till batteriet, plus på tändspolen ( "15" enligt tysk standard) ska då anslutas till brytarna. Med andra ord tvärt emot vad man är van vid från minusjordade fordon. Allt fungerar i stort sett normalt även om man skulle ha råkat förväxla anslutningarna, men i längden kommer tändstiftens sidoelektroder att brännas av i förtid så man måste kanske byta tändstift eller justera elektrodavståndet något oftare än normalt.

Men kolla först av allt att det verkligen finns spänning från tändningslåset till tändspolen.

Luffsen

• -
« Svar #17 skrivet: 27 mar-12 kl 01:21 »
Motorn snurrar som bara den när jag kör med startmotorn men ger ingen gnista.
/Bergsman

Kamrem eller -kedja?

Om den gått av snurrar motorn som bara den när man vrider på nyckeln, men startar inte...

*amatörtips*
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 mar-12 kl 07:32 »
Grållen har stötstänger till ventilerna.

malarmaster

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 mar-12 kl 08:23 »
något som jag tjänade pengar på förr var att köpa in bilar billigt som ej startade,oftast var det efter att ägaren bytt tänddelar och därefter inte fick igång fordonet mer. det vanligaste felet var kondensatorbytet där man glömde isolerbrickan mellan fördelarhuset o skruven till kabeln. kolla så att du verkligen fått dit den igen.annars smiter strömmen ut där.kolla också att kolet i fördelardosan (centraltappen)är felfri och får kontakt med rotorn. ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser