Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grålle startar ej...  (läst 28231 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Grålle startar ej...
« Svar #20 skrivet: 27 mar-12 kl 09:06 »
Grållen har stötstänger till ventilerna.

ööööööööööööh :o VAH??!?  ::)

;D Jag gissar på kondensatorn.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Luffsen

• -
« Svar #21 skrivet: 27 mar-12 kl 20:03 »
... o jag gissar på kamrem eller kedja som gått av.  :)
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Xoot

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 mar-12 kl 20:13 »
Sitter där verkligen rem på grållen?? Trodde på kedja men har heller inte kollat.

Huggorm

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 27 mar-12 kl 20:18 »
Någon kamrem finns förstås inte, den har som sagt stötstänger. Jag skulle tro att den har drev som på en B18?

Existens?

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 27 mar-12 kl 21:42 »
Någon kamrem finns förstås inte, den har som sagt stötstänger. Jag skulle tro att den har drev som på en B18?

Japp..och det är ju inget märkvärdigt. Kammen ligger ju strax bredvid/ovanför vevaxeln.

Jag tror den gode Luffsen skojar lite med oss.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #25 skrivet: 27 mar-12 kl 23:22 »
På gammaldags stötstångsmotorer förekommer ibland kugghjul och ibland kedja för att driva kamaxeln. Vissa konstruktörer har föredragit den ena lösningen, andra den andra lösningen.

Kugghjul hittar man på t ex många gamla Volvomotorer (B4B, B16, B18, B20, hur det är på Volvos ännu äldre sidventilmotorer och de större motorerna som t ex CB/CF22 vet jag inte), Ford/Saab V4 och V6, VW boxermotorer, Citroën A-modeller.
Kedja finns på t ex Skoda, Simca/Talbot och större Citroënmodeller (ID/DS och CX). Undrar om inte även Opel och många engelska tillverkare har använt kamkedja på sina stötstångsmotorer.

På motorer med kuggväxel för kamaxeldrivningen är ofta det ena kugghjulet gjort av något fibermaterial (t ex vävbakelit). Det är inte helt ovanligt att fiberkugghjulet slits ut så att kamaxeln stannar. Enklaste sättet att kolla detta är att ta av fördelarlocket, dra runt motorn och se om fördelarrotorn följer med. Det sägs - men jag har inga säkra belägg för det - att en del fibermaterial av dålig kvalitet från 40- och 50-talet inte tål moderna motoroljor, bindemedlet förstörs av de sotlösande tillsatserna i oljan.

När en stötstångsmotor har kedjedriven kamaxel så är det en mycket kort kedja som vanligtvis inte behöver några särskilda sträckare eller glidskenor. Om den börjar bli sliten så brukar den rassla och slamra så mycket att man ändå inte vågar använda motorn i fråga.
En sliten kamkedja kan man också upptäcka när man ställer in tändningen med stroboskoplampa - öka varvtalet sakta och titta på tändinställningsmärket, om det "fladdrar" vid vissa varvtal så är troligen kedjan för slak.

Om oljepumpen och fördelaren drivs av samma vinkelväxel från kamaxeln händer det att den växeln havererar, i synnerhet om oljepumpen har haft onödigt tungt arbete av någon anledning (t ex om motorn har gått länge med igensatt oljefilter eller om den ofta har kallstartats med på tok för trögflytande olja).

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #26 skrivet: 27 mar-12 kl 23:39 »
Jag tror ni fick nåt att bita i ...  Till och med ni!  :D

Att jag inte fattar mycket betyder inte att jag är ointresserad, bara oinitierad.  Förhoppningsvis inte oinviterad ...  :-[

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bergsman

• Västmanland
« Svar #27 skrivet: 28 mar-12 kl 08:31 »
Traktorskrället (heter så just nu....) ff inte startat kommer här ytterligare ved på brasan.

Har haft startveven i för att vrida runt motorn och kolla och rotorn följer snällt med. Kanske är någon annan "inre blödning"....

Det som gör mig förvirrad just nu är elsystemet. Traktorn har fungerat helt oklanderligt och startat direkt.

Något säger mig att det från början varit 6 volt men är nu ombyggt till 12 volt. Minus från batteriet sitter som jord på karossen och plus går vidare till övrigt. Traktorn är tillverkad 1949 (gäller garantin ff?  ;D)

Allt är monterat som innan då allt var frid och fröjd. Suck... Får nog göra en koll idag igen. Hm.

Trollmor

• -
« Svar #28 skrivet: 28 mar-12 kl 08:45 »
Skrälle?  Nej, nej, det kan få vilken gammal gentleman - eller gammal farmor - som helst att bli putt.  Säg patienten i stället, så kanske det funkar!

Sade hon, och mindes "Puttrik", en bil som gick hur bra som helst, utom att den - han - inte ville starta somliga gånger.  Absolut inget hjälpte, förrän jag svor en riktigt lång ramsa!  Då gick den igång, genast!  När detta hade hänt nästan varje vecka hela långa sommaren, hade en fin ung trollflicka förvandlats till en svärjande något luttrad trollkvinna ...;P

Bergsman

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 28 mar-12 kl 08:54 »
Skrälle?  Nej, nej, det kan få vilken gammal gentleman - eller gammal farmor - som helst att bli putt.  Säg patienten i stället, så kanske det funkar!

Sade hon, och mindes "Puttrik", en bil som gick hur bra som helst, utom att den - han - inte ville starta somliga gånger.  Absolut inget hjälpte, förrän jag svor en riktigt lång ramsa!  Då gick den igång, genast!  När detta hade hänt nästan varje vecka hela långa sommaren, hade en fin ung trollflicka förvandlats till en svärjande något luttrad trollkvinna ...;P

Hehe...jag säger "Skrället" men klappar ff ömsint på huven  ;)

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 28 mar-12 kl 09:47 »
Jag vet absolut ingenting om motorer, men tänkte ändå:  Fast, det har du säkert redan kollat:

Den gick alltså problemfritt ända fram till nuvarande ståplats?  Och totalvägrade efter en normalt P-tid?  Kan det vara någon ojämnhet i marken eller nån insekt kanske, som har öppnat ett litet glapp nånstans, och släppt in luft eller gjort glappkontakt, nånstans där det vid normal körning är OK?  (Jag hade ett sånt fel på en bil en gång, och det var hur enkelt som helst att åtgärda, hade nästan kunnat göra det själv, men att hitta det ...  En luftslang som var lite, lite sliten, och motorns vibrationer öppnade för tjuvluft, men bara ibland.)

Men jag antar att det är något riktigt ovanligt, när till och med Torbjorn och ni andra går bet.

Existens?

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 28 mar-12 kl 09:56 »
Traktorskrället (heter så just nu....) ff inte startat kommer här ytterligare ved på brasan.

Har haft startveven i för att vrida runt motorn och kolla och rotorn följer snällt med. Kanske är någon annan "inre blödning"....

Det som gör mig förvirrad just nu är elsystemet. Traktorn har fungerat helt oklanderligt och startat direkt.

Något säger mig att det från början varit 6 volt men är nu ombyggt till 12 volt. Minus från batteriet sitter som jord på karossen och plus går vidare till övrigt. Traktorn är tillverkad 1949 (gäller garantin ff?  ;D)

Allt är monterat som innan då allt var frid och fröjd. Suck... Får nog göra en koll idag igen. Hm.

Nej, 6 volt brukar det inta vara på en Grålle, däremot är det ofta 2 st 6-voltsbatterier, ett på varje sida sitsen. Men dom är seriekopplade så den går på 12 volt. Däremot brukar den vara plusjordad. Men eftersom du inte ändrat nånting så borde det ju fungera ändå tycker man.
Har du provat hur långt du har gnista? Om du har gnista alls.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 28 mar-12 kl 10:53 »
Kugghjul hittar man på t ex många gamla Volvomotorer (B4B, B16, B18, B20, hur det är på Volvos ännu äldre sidventilmotorer och de större motorerna som t ex CB/CF22 vet jag inte), Ford/Saab V4 och V6, VW boxermotorer, Citroën A-modeller.
Kedja finns på t ex Skoda, Simca/Talbot och större Citroënmodeller (ID/DS och CX). Undrar om inte även Opel och många engelska tillverkare har använt kamkedja på sina stötstångsmotorer.

CF22 har jag på min T24, den har kugghjulsdriven kamaxel. Min gamla Kadett C hade kedjedriven kamaxel.

kbh

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 28 mar-12 kl 11:00 »
Kan inte minas att ja set någon traktor med kamaxel kedja  utan en bart kuggdrev men det kanske finns ?.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #34 skrivet: 28 mar-12 kl 11:04 »
Grålle hade 6V, åtminstone din årsmodell. Jag har en 56:a (om jag inte minns fel) och även den hade 6V original men numera 12V. Det är
en mycket vanlig modifikation. Batteriet sitter normal monterat under huven, framför instrumentpanelen... Det är möjligt att det tillverkades
några senare modeller med 12V men definitivt inte TEA modell 49. Hur som helst, den här information får knappast din traktor att starta
men jag önskar dig lycka till.

Existens?

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 28 mar-12 kl 11:22 »
Ok, det skiljer tydligen lite på batteriplaceringen på bensinaren och dieseln. Dieseln har en extra tank framför instrumenten, så där kan omöjligt nåt batteri få plats. Så på min diesel sitter batterierna jämte sitsen.
Den är 12 volt, men är väl troligen omgjord då.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #36 skrivet: 28 mar-12 kl 11:32 »
Citera
När detta hade hänt nästan varje vecka hela långa sommaren, hade en fin ung trollflicka förvandlats till en svärjande något luttrad trollkvinna ...;P

Visst kan det ha hänt just den sommaren men det är VANLIGTVIS inte så det går till när unga flickor blir kvinnor! o:)

Urs. OT. :-[
« Senast ändrad: 28 mar-12 kl 12:18 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• -
« Svar #37 skrivet: 28 mar-12 kl 14:42 »
Batteriet sitter normalt monterat under huven, framför instrumentpanelen...
Världens bästa placering, ju ...  ::)

Visst kan det ha hänt just den sommaren men det är VANLIGTVIS inte så det går till när unga flickor blir kvinnor! o:)
Urs. OT. :-[
Mera OT då, det kanske är annorlunda bland er människor?  Vad jag ville säga var att det kan vara ganska obegripligt ibland, om maskineriet startar eller ej.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #38 skrivet: 29 mar-12 kl 20:46 »
TEA 20 har kedja som driver kammaxeln, men det har ju ingen betydelse. Enkel och fin motor så det ska väl gå att få den att fungera. Vill påminna om att dammskydden vid tändstiften kan vara luriga, de glider ner och då når inte kabeln fram till tändstiftet. Är bränslekranen öppen?

hayproducer

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 05 apr-12 kl 23:33 »
Har problem med min förut så lättstartade bensingrålle.... (TEA-20)

Den funkade perfekt sista gången jag startade för att fira min fyndade transportbox och parkerades som vanligt. Nästa gång det var dags att starta så....ingenting...jo, några sekunders gång efter lite diverse krånglande.

Jag har kollat:

Batteri

Startmotor

Tändningslås

Nya brytarspetsar, ny rotor, ny kondensator, nya tändkablar, nytt fördelarlock.

Bytt tändspole (testat med 3 olika...)

Motorn snurrar som bara den när jag kör med startmotorn men ger ingen gnista. Jag har ström fram till tändspolen, jag har ström ut ur tändspolen till fördelaren.

Då jag sätter en provlampa mellan anslutningen på fördelaren och ledningen från tändspolen, slår på tändningen lyser lampan och  då jag öppnar brytarspetsarna slocknar den. Ibland. Skruvar jag fast anslutningen på fördelaren och sätter provlampan där och förbinder med jord så lyser lampan inte.

Genomföringen in i fördelaren är felfri.

Hjälp...ni kanske förstår min frustration?

/Bergsman

Har du fått igång motorn?

Har nu någonsin sett en gnista på tändstiftet? obs! du måste gjorda stiftet under test.

Du skriver gnista ibland, detta signalerar glappkontakt, troligen i tändlåset!

1, dra en separat elkabel från batteriet till ingående lågspänningsanslutningen på tändspolen!
2, gjorda gängorna på tändstiftet mot gods
3, kör startmotorn
4 kontrollera om du nu har gnistor på stiftet?
5 om inte kontrollera att brytarna verkligen öppnar vid varje nock
6 om brytarna öppnar ca 0,45mm, byt tändspole och gör om testet
7 lycka till
« Senast ändrad: 05 apr-12 kl 23:36 av hayproducer »

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
maiz, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser