Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  OBS! Hjälp mig! MJÖD  (läst 9775 gånger)

VolvoBM

• Småland
OBS! Hjälp mig! MJÖD
« skrivet: 22 mar-12 kl 22:46 »
Tjenis, tror det håller på att gå åt stjärtlappen med min mjödbryggning.
Satte igång det i söndags (18 mars) då med 1 paket vinjäst cirkus 3 L vatten samt 1 kg honung.
Tisdag (20 mars) kväll hällde jag i cirka 17 L vatten samt 2,5 kg honung.
Det har puttrat som fasiken i "vattenlåset" på tunnan, typ var 5 sek.
igår 21 mars öppnade jag lite för att ta ut lite dricka för att testa vad jäsningsmätaren stod på.
Sen dess har det puttrat sämre o sämre, och nu är det helt död.
Har det gått åt H*lvete allt? Tacksam för snabba svar! :D

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: OBS! Hjälp mig! MJÖD
« Svar #1 skrivet: 22 mar-12 kl 22:51 »
Har du dubbelkollat att locket sitter på ordentligt samt att vattnet i vattenlåset inte dunstat?

VolvoBM

• Småland
« Svar #2 skrivet: 22 mar-12 kl 23:04 »
Svar ja och ja
Är dock om man säger bara vatten på ena sidan av vattenlåset, om du fattar?

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 mar-12 kl 23:40 »
Det har väl jäst ur. Hur smakade det? Om det inte smakar så sött får du fylla på med honung utrört i mjdsoppan.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

VolvoBM

• Småland
« Svar #4 skrivet: 23 mar-12 kl 00:03 »
Inte fanken kan det ha jäst ur redan?  ??? den är ju bara 4 dagar gammal! smakning har inte gjorts

VolvoBM

• Småland
« Svar #5 skrivet: 23 mar-12 kl 23:03 »
putt*

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 mar-12 kl 23:08 »
Jo, det kan ha jäst ur. Eller jäst upp till alkoholhalt så jästen dött. Har du testat att skaka om tunnan lite lagom? Eller  att tillsätta bara ngn matsked honung?

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 mar-12 kl 23:42 »
Drick ½L, vänta ½H, är du yr i pottan då är det OK! Är du inte snurrig är du alkoholtolerant eller är det inte färdigjäst och har stått lite kallt.

VolvoBM

• Småland
« Svar #8 skrivet: 25 mar-12 kl 10:53 »
Ok, händer inte nämnvärt mycket om man skakar om. Jag tog en slev och rörde om lite o visst *pös" det till lite.. men det började inte bubbla igen..
Har hört att man kan slänga i lite äppeljuice, kan man hälla i färdig äppeljuice? eller ska man göra egen? i så fall tänkte jag bara skala och riva äpplena och sedan häva i dom i mjödet. Vad tror ni om detta? Blir man inte lite vajsig i magen om man dricker så mycket som kanske inte är färdig jäst? :p 

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 25 mar-12 kl 10:58 »
Häll inte i nåt annat. SMAKA!!! Berätta vad det smakar. Om du är rädd för produkten kan du alltid spotta ut efteråt. Har du nån gång smakat på vetebrödsdeg? Inget man dör av precis, fast det innehåller jäst. Är det renjäst smakar det inte mycket alkohol heller, bara svag jästsmak och lite "saft"-artat.
Smaka nu!

VolvoBM

• Småland
« Svar #10 skrivet: 25 mar-12 kl 11:06 »
Det smakar lite halv starkt, lite beskt, med lite jäst typ, inte så illa, men inte heller nåt man vill bälga i sig..

Hagbard Handfast

• -
« Svar #11 skrivet: 25 mar-12 kl 11:22 »
Vad är det för vinjäst du använder? Smakar inte drycket sött är det stor chans att sockret jäst ut.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 mar-12 kl 11:24 »
Det smakar lite halv starkt, lite beskt, med lite jäst typ, inte så illa, men inte heller nåt man vill bälga i sig..

Beskt????

Peta i en matsked honung. Inte mer. Mjöd är gott först efter att det kagrats i 3-5 år sägs det... Mitt har inte stått så länge än.

tinna.m

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 25 mar-12 kl 11:25 »
Det har väl jäst ur. Hur smakade det? Om det inte smakar så sött får du fylla på med honung utrört i mjödsoppan.
Mitt är gott när det är färdigjäst.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 mar-12 kl 11:29 »
Mitt är gott när det är färdigjäst.

Grattis!

Var på en föreläsning för biodlare med en van mjödbryggare. Hans mjöd var himmelskt, som passionerad, mjuk älskog i munnen. Det jag gjorde sist på björksav och honung var helt ok när det var nytt, men jag hoppas på den där himmelska upplevelsen, så det är undanställt tills jag kommer ihåg det nästa gång. Kanske dax att provsmaka igen...

tinna.m

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 25 mar-12 kl 11:34 »
Låter som min mjöd, om man tycker mjuk älskog kan likna apelsinsaft som gör en bombad efter tre glas.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 mar-12 kl 11:35 »
Låter som min mjöd, om man tycker mjuk älskog kan likna apelsinsaft som gör en bombad efter tre glas.

;D

Apelsinsaft deluxe då möjligtvis.

VolvoBM

• Småland
« Svar #17 skrivet: 25 mar-12 kl 18:20 »
jästen är: jästsats för bär och frukter från HISAB, köpt på citygross. Har slängt i en stor matsked med honung nu, hur lång tid bör det ta innan det puttrar igång?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 25 mar-12 kl 18:35 »
jästen är: jästsats för bär och frukter från HISAB, köpt på citygross. Har slängt i en stor matsked med honung nu, hur lång tid bör det ta innan det puttrar igång?

JA du, vad står kärlet i för temp? Tycker det borde märkas skillnad närmsta dygnet om kärlet står i inomhustemp, typ 20 grader. Och om det finns jäst kvar förstås.

Kan inte riktigt komma över att det smakade beskt dock, om du bara har honung, vatten och jäst i satsen finns ju som inga bitterämnen... Tinna, vet du?

VolvoBM

• Småland
« Svar #19 skrivet: 25 mar-12 kl 19:36 »
kärlet står på mitt rum 20 grader, dock i ett kallare hörn. Vilken temperatur är optimal? vad jag har läst så ska det vara mellan 13 och 23 grader..
Glöm det där med beskt, vet inte vad jag fick det ifrån. Har svårt för att beskriva hur det smakar. Om jag inte får det att börja puttra igen, är det lönt o spara det för att dricka upp senare, eller blir det ingen vidare alkohol i ett så man likväl kan kasta ut det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 1 användare
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser