Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning 2012  (läst 22927 gånger)

Stensätter1

• Södermanland
SV: Lamning 2012
« Svar #40 skrivet: 01 apr-12 kl 14:35 »
Oj! Det var stort! Tack för dina svar!  :)
Svårt att veta tycker jag hur mycket man ska påverka utan att förstöra.
Det är ju lite hetts kan man tycka att man måste fodra upp sina djur innan betäckning och lammning till att det blir stora eller många ojämna lamm vilket medför en problematik i sig. Jag har gått efter regelboken i år eftersom jag har för lite erfarenheter själv.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 01 apr-12 kl 14:54 »
Jag har tre tackor som står ute i fårhuset och lammar samtidigt? Smittar det??!
Tack gode gud för att jag har mina vallhundar, annars hade jag aldrig fått tag i dom ;D ;D
Nu står dom i var sin liten enrummare... känns bäst så!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hallstabonden

« Svar #42 skrivet: 01 apr-12 kl 19:25 »
En Suffolk tacka lammade hos mej ute i snöstormen,måste ha lammat tidigt i morse då jaa var på arbetet.Två välväxta jättefina tacklamm.Nu är det uppehåll men blåser lite ute,lammen torra fina och pigga.så dessa får nog vara kvar ute.8lammade djur och 19 lamm,därav tyvärr 4st trillingfödslar.6 olammade kvar.Inga problem med döda eller lamm i felläge.

Dock så har grannen sett ett LODJUR!!!!Stryckandes runt gårdarna >:( >:( så nu står bössan laddad....smäller direkt! om det går in i hagen!!

Tord Almrot

• Bohuslän
« Svar #43 skrivet: 01 apr-12 kl 20:02 »
Nu har 6 av våra Oxford down lammat och alla har fått tvillingar. Några startproblem med två tackor som inte accepterade lammen men efter 6 timmars övertalning så tillslut så gick det men annars helt utan problem. En tacka kvar men den dröjer nog ett tag. Men nu skuttar 12 lamm runt och har jättekul.

Nu har sista tackan lammat också. Efter 12 vita lamm så fick vi ett svart och bara ett och inte tvillingar som de övriga. Hmmm. Men inga fellägen, döda lamm, missbildningar eller större problem överhuvudtaget. Ja förutom att man är trött o glad att årets lammning är klar...
« Senast ändrad: 12 apr-12 kl 22:27 av Tord Almrot »
Gul Orpington, Bovans, Brun lohmann, Oxford down får, katter och hund.

kalas

« Svar #44 skrivet: 03 apr-12 kl 11:03 »
Fick idag på morgonen våra första 2 gotlandslamm. Alldeles fantastiskt då det var vår första lammfödsel någonsin. Tackan skötte det alldeles utmärkt själv. Vi har 3 gotlandstackor till som ska lamma i det närmaste.

wody

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 03 apr-12 kl 14:48 »
Våra första lamm kom den 1 Aprill... ;D

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #46 skrivet: 03 apr-12 kl 20:14 »
Idag började min lammningssäsong med mina Gutefår. Tova som alltid är bland de första som får, fick två flickor.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #47 skrivet: 03 apr-12 kl 23:08 »
Hej hopp! Äntligen har en tacka till lammat :) tvillingar igen, en baggen och en tacka (gimra?)
Dock e tjejen lite "krum" i korset (en knivsudd selen till henne?!) och ser inte lika pigg ut. Båda har diat i alla fall men baggen är klart mest på hugget.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #48 skrivet: 03 apr-12 kl 23:43 »
Här är lamningen precis klar och jag kan börja sova på nätterna igen  ;D

22 st finullstackor har fått 62 födda lamm och 55 levande. Två stycken har varit dödfödda och ofullgångna, en som inte kommit ur hinnorna, tre stycken som strykit med vid lamningen pga fellägen som tagit tid att rätta och en som hann bli för svag pga juverinflammation på tackan innan jag hann se det. Förutom juverinflammationen en livmoderinflammation pga rättade fellägen - tack gode gud för delegerad läkemedelsanvändningskursen  ::)

Jag är såklart inte nöjd med 11% lammdödlighet, men alla lamm har fötts pigga, stora och starka vilket ger gott betyg åt utfodringen iaf. Man måste ju hitta det positiva  :P

SJU tackor med fyrlingar!!!  :o
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

zeina66

• Värmland
« Svar #49 skrivet: 06 apr-12 kl 11:28 »
Fjärde tackan fick tvillingar igår,6 lamm nu, 50/50 på könen :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Anna i småland

• Småland
« Svar #50 skrivet: 06 apr-12 kl 15:44 »
Då var årets lamningar klara. Hade bara 9 dräktiga tackor men det blev 20 lamm. Inga komplikationer. Härligt. Nu njuter vi av att se lammen leka och busa. Vilken livsglädje!!

roma.bos

• -
    • Stuga Nossan
« Svar #51 skrivet: 07 apr-12 kl 15:30 »
Första två lamm är födda igår! Första gång får,första gång lamm,väldigt spännande alltihop!
Men allt gick bra,ingen komplikationer.Hon är en superduktig mamma!
« Senast ändrad: 08 apr-12 kl 16:24 av roma.bos »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #52 skrivet: 07 apr-12 kl 21:42 »
Jaha det som jag fasat för hände i år, sitter med ett flasklamm. En förstföderska som fick tvillingar och bara ville ha en av dem, så numera får Ferdinand följa med i hundbur till jobbet så jag kan mata honom varje kafferast  ::)
Måttligt populärt bland alla hundförar-väktar-kollegor  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Harriet S

« Svar #53 skrivet: 08 apr-12 kl 08:35 »
Hittills 3 ensamlamm varav ett dog, ett tvillingpar och två par trillingar. 4 tackor kvar...

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #54 skrivet: 09 apr-12 kl 11:02 »
Nå så då var det klart.
Av 4 tackor blev det 5 lamm + två dödfödda.
Sista lamningen blev ett lamm.
Nu gäller det bara att lista ut vad det är för kön.

Sebastian

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #55 skrivet: 09 apr-12 kl 11:49 »

Nu gäller det bara att lista ut vad det är för kön.

Sebastian

vänd på dom, är två stycken pälsbollar mellan benen är det en bagge är du tveksam så vänd nästa tills du ser pälsbollarna  ;D dom utan bollar är tackor  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #56 skrivet: 09 apr-12 kl 14:40 »
vänd på dom, är två stycken pälsbollar mellan benen är det en bagge är du tveksam så vänd nästa tills du ser pälsbollarna  ;D dom utan bollar är tackor  ;)
Aaah du tänker så.
Jag trodde att de som var tuffast och stångades och så var baggarna och de mer timida var tjejfår. Testade att ha en rosa och en babyblå vattenhink för att de skulle avslöja sig själva, men det testet pekade på att de alla var transsexuella. Men jag ska testa det där med att vända på dem.

Sebastian

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #57 skrivet: 09 apr-12 kl 15:04 »
Av 11 tackor har 6 tackor lammat varav 5 ungtackor (alla gotlandsfår). Första kom 23 mars. Allt har gått toppenbra hittills, peppar peppar... 8 friska fina lamm (födelsevikt 3,9-5,1 kg) varav 4 grabbar, 4 tjejer.

Har 4 tjockisar kvar (andragångslammare) så nu håller vi tummarna. Allt KAN ju inte bara löpa på smidigt...eller? En tacka går gall i år igen, kanske tvåkönad...? Bra att ha som sällskap till baggen framöver, så hon blir defintivit kvar.

Vår finaste tacka fick två lovande tacklamm förra året - och hon gjorde om samma bedrift i år igen. Det gäller att ha tur när vi ökar upp antalet tackor. :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #58 skrivet: 09 apr-12 kl 15:48 »
Aaah du tänker så.
Jag trodde att de som var tuffast och stångades och så var baggarna och de mer timida var tjejfår. Testade att ha en rosa och en babyblå vattenhink för att de skulle avslöja sig själva, men det testet pekade på att de alla var transsexuella. Men jag ska testa det där med att vända på dem.

Sebastian

Jag är van vid katt och häst och katt kan vara knivigt och jag vet många som tagit fel på hingst och sto så då brukar man vänta tills dom kissat första gången..........jag blev väldigt glatt överaskad att man inte behöve några rosa och blå hinkar för att avgöra ett lamms kön  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #59 skrivet: 09 apr-12 kl 17:46 »
Jag brukar bara känna efter (utan att vända på dem) finns det en liten påse därbak så är det en bagge, två små knappar så är det en tacka.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser