Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första ystningen! Nu är det igång!  (läst 7030 gånger)

ninna b

• Gäst
SV: Första ystningen! Nu är det igång!
« Svar #20 skrivet: 30 mar-12 kl 06:57 »
2 veckor är väldigt kort mognadstid för en sån ost.  Slå in den i plast och glöm den i kylen ett par månader.

Att den är torr har säkert med hela ystningen att göra... det är mycket som ska stämma för att en ost ska bli bra.

thunder

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 30 mar-12 kl 07:07 »
2 veckor är väldigt kort mognadstid för en sån ost.  Slå in den i plast och glöm den i kylen ett par månader.

Att den är torr har säkert med hela ystningen att göra... det är mycket som ska stämma för att en ost ska bli bra.

Jaså? Jag kan alltså plasta in den i plastfolie och ha den i kylskåpet? Har mest läst om att dom ska lagras i ca 16 grader, men kylskåpet går lika bra då?

ninna b

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 30 mar-12 kl 20:39 »
Det beror på vilken sorts ost du gör. Du kan lagra varmt ett tag men för att mognadslagra så brukar man ha osten i betydligt lägre temperaturer än 16 grader.

thunder

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 30 mar-12 kl 20:50 »
Ptja. Antar att jag gör prästost! Så är det bra att ha den i kylskåp då? Eller vilken ost passar bra i kylen annars?

Spelar inte själva lagringen stor roll in på vilken ost det blir? Förstår att olika ystningsmetoder finns också dock.

Jakobn

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 31 mar-12 kl 10:41 »
Om du är intresserad kan jag kolla upp hur man lagrar prästost, temperatur och luftfuktighet är det väl som skiljer. Hur länge hade du tänkt lagra ?

thunder

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 01 apr-12 kl 11:07 »
Ja! Väldigt intresserad av det!

Jakobn

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 03 apr-12 kl 21:39 »
Kan väl börja med att det naturligtvis inte finns något generellt svar, men lite tips ska du få av mig. 
Slänger du in den i kylen direkt så finns det risk att den inte kommer smaka så mycket efter lagring (kylan kan tydligen ta kål på för mycket av kulturen). Därför bör den lagras i rumstemperatur 1-2 veckor först, oplastad. Sedan kan du plasta in osten om du vill och lägga in den i svalen eller annat utrymme där det är 10 grader eller strax över. Låt ligga så många månader eller veckor du känner för.

Personligen tycker jag prästost som lagrats i 3 månader är bland det bästa som finns. Tyvärr är det sällan man köper en bit som både har perfekt smak och konsistens oavsett märke. Så även de stora svenska tillverkarna har svårt att få till ost som alltid blir likadan.

thunder

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 11 apr-12 kl 21:44 »
Tack för tipsen!

Vad tycker ni?
Min andra ost har legat i 13 dagar i rumstemp och sen 2 dagar i kylen... Självklart för tidigt att egentligen börja bry sig om den nu, det förstår jag. Men tycker ni jag, för skojs skull, ska skära upp den lite och smaka, och sen stoppa tillbaka den i kylen?

thunder

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 16 apr-12 kl 19:26 »
Har en till liten fråga...

Jag gillar ostar som inte har ett torkat skal runt sig. T.ex har jag en ost som jag köpt nu i kylen (lagrad 12mån) och den är vaxad och har ingen torkad kant runt sig.

Hur är det korrekta tillvägagångssättet för att få den så? Jag har läst att om man vaxar eller plastar osten direkt efter ystning så får den inte mogna ordentligt innan lagring. Och låter jag den lilla framme och torka i 1-2 veckor... ja då får den ju ett torrt skal.

Vad har ni för tips i ämnet?

thunder

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 19 apr-12 kl 06:46 »
Så här ser min senaste ost ut! i denna osten har jag blandat i lite vitmögel i ostmassan, men jag har även strykit vitmögel efteråt på ytan också. Det verkar fungera bra. Ni ser ju på bilderna hur möglet börjar utveckla sig! =)

Men idé var ju egentligen att detta ska utveckla sig till en brieost, men vad kommer egentligen hända med osten? Jag tänker att när den är helt vit på ytan, så kommer insidan börja "brytas ner"! Tänker jag rätt då?

Jakobn

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 19 apr-12 kl 21:01 »
För att inte få torr skorpa tror jag man måste hålla kolla på fuktigheten. Är kanske svårare vid denna årstiden när den relativa fuktigheten är så låg. Du har kanske någon stenbyggnad eller jordkällare där den kan ligga första tiden veckan ?  Där du kan hålla strax under 20 grader.

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #32 skrivet: 05 jun-12 kl 06:55 »

Men idé var ju egentligen att detta ska utveckla sig till en brieost, men vad kommer egentligen hända med osten? Jag tänker att när den är helt vit på ytan, så kommer insidan börja "brytas ner"! Tänker jag rätt då?

Hur går det? jag är så nyfiken  ;D
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

padus

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 05 jul-12 kl 00:08 »
Tack för en fantastiskt bra tråd! Verkligen inspirerande att se någon "novis" ostmakares process. Mer trådar av denna kvalitet, och gärna i kvantitet!

Är du man så kommer det inte bli för salt, är du kvinna finns det kanske en chans.

märklig sak att häva ur sig tycker jag, men det är ju bara jag. Tänk vad tråkig världen varit om vi alla hade varit lika... Långa som korta, kvinnor som män.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare (1 dolda)
praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser