Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första ystningen! Nu är det igång!  (läst 7008 gånger)

thunder

• Södermanland
Första ystningen! Nu är det igång!
« skrivet: 16 mar-12 kl 10:54 »
Wiii! Har format min första ost nu! 5 liter mjölk som värmdes upp till 30 grader, då tillsatte jag min syrakultur och lät stå i 20 minuter. Sen blandade jag i 1msk löpe utspätt i 3msk kallt vatten. Lät stå i 55min. Skar koaglet i bitar. Rörde, värmde upp till 39 grader, rörde, gjorde spänsttestet genom att krama lite ostmassa i handen. Såg bra ut. Silade i handduk, blandade i 7 gr salt (ska bli prästost), och formade och pressade i min hemgjorda ostform av en hink turkisk youghurt med borrade hål i. Fungerade bra!

Nu så här dagen efter så ligger osten utan form och vilar i en torr handduk på en skärbräda. Där ska den få stå till mitten av dagen tänkte jag och då ska jag vända på den och byta handduk, samma sak händer senare ikväll tänker jag.

Tack för all inspiration ni ger på denna sidan!

Jag har lite frågor...

1. Hur länge tycker ni jag ska hålla på att vända och byta till torr handduk?

2. När behöver jag inte använda handduken mer? Och ska den då bara ligga rakt upp och ner i ett fuktigt uttrymme för att mogna bra?

3. Borde jag lägga den i saltlake nångång?

Tacksam för tips och råd =)

/ Oskar

thunder

• Södermanland
SV: Första ystningen! Nu är det igång!
« Svar #1 skrivet: 17 mar-12 kl 12:07 »
Så här ser den ut Dag 3 (se bild)!

Ser det bra ut så här långt tycker ni med mer erfarenhet?

thunder

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 18 mar-12 kl 12:09 »
Dag 4.

Börjar känna att dom vita fläckarna inte kommer bli lika gula som resten. Varför får den inte samma färg tro?

thunder

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 18 mar-12 kl 15:14 »
Finns det ingen som förstår sig på dom vita fläckarna?  ???

padus

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 mar-12 kl 16:54 »
Finns det ingen som förstår sig på dom vita fläckarna?  ???

Jag har själv ingen erfarenhet av att göra ost, men är väldigt intresserad!
Jag har en god vän som gjorde ost för inte alls så längesedan. Hon talade med om "vita fläckar" på osten. Hon lät den ligga alldeles för länge (mer än en vecka) och hon trodde att detta var anledningen till fläckarna. Men din ost har ju inte legat så länge tycker jag...

Märkligt att du inte får någon respons på detta, Vill också höra svar på frågan!

Tack för bilder på processen, detta vill jag se mer av!

git

• På våran gård är det
« Svar #5 skrivet: 22 mar-12 kl 15:21 »
Kan vara så att osten torkar olika och där dom vita fläckarna är där vätskar sig osten är du osäker tvätta med ren sprit
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

thunder

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 22 mar-12 kl 15:46 »
Tack för ditt svar! Uppskattas mkt!

Ja asså det har ju blivit bättre och bättre. Men inte perfekt. Jag tänker att det ska vara jämnt men kanske det inte alltid blir det.

Jag halverade receptet jag utgick från. Men i ovana så råkade jag missa att halvera löpen. Så jag hade 1msk på 5l mjölk istället för 0,5msk. Kan det ha något med saken att göra?

thunder

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 22 mar-12 kl 17:01 »
Idag fick jag hem syrningskultur som jag köpte tidigare i veckan från Dansk Hjemmeproduktion. Detta använder jag väl istället för t.ex filmjölk med mjölk som stått över natten?

Bifogar även en bild på hur osten ser ut idag. I princip exakt en vecka gammal nu :)

git

• På våran gård är det
« Svar #8 skrivet: 25 mar-12 kl 13:53 »
Jag skulle göra om osten antekna noga och se om det blir någon skildnad.
eftersom du glömde halvera löpen kan det göra skildnaden.
följer din tråd med spänning
Lycka till.
git
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

thunder

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 25 mar-12 kl 19:07 »
Ja, jag ska göra en ny omgång i dagarna =) det ska bli roligt att kunna göra det en andra gång. Man lär sig mycket redan efter första gången.

Osten är väldigt väldigt hårt. Den har legat i rumstemperatur hela tiden. På torsdag är det två veckor sen. Då ska jag testa och smaka på den. Det ska bli roligt. Jag tror jag kan ha pressat den för hårt första dagen, för den känns kompakt och hård som sagt.

thunder

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 27 mar-12 kl 19:34 »
Håller på med en till sats. 5l gammeldags mjölk från arla. Syrningdkultur från danmark. 0,5 msk löpe.

Mjölken har inte löpt klart efter 50min. Enligt receptet kan det ta 35 - 60 min. Vad gör jag om den inte är klar efter 60min? Tillsätter jag mer löpe? Eller väntar jag bara längre?

SannaF

• -
« Svar #11 skrivet: 28 mar-12 kl 15:46 »
Har inga svar men kul att du lägger ut bilder! Hoppas någon som kan, svarar dig snart!

Ser gärna mer bilder på processen o hör hur den första osten smakar!  :D

Mot nya äventyr!

thunder

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 28 mar-12 kl 17:33 »
Det gick bra till slut :D

Löpen fick stå 60min och jag tror väl inte att den löpte lika bra som först gången. Vet inte varför... Antagligen hade jag aningen för lite löpe, jämfört med för mycket löpe förra gången. Jag vet inte... Första gången jag gjorde så var vasslan ganska mkt gulare. Fast denna gången så hade jag ju annan mjölk - Arlas Gammeldagsa mjölk. Och syrningskultur från danmark.

Se bilderna! Blev inte så många, men det duger för tillfället :D + en bild på båda mina fina ostar!

thunder

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 28 mar-12 kl 17:37 »
Fler Bilder!

thunder

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 29 mar-12 kl 13:43 »
Fråga till den som vet:
Hur är det här med att "öppna" en ost... Kan jag, nyfiken som jag är... hyvla ett par skivor av en ost för att testa... och sen pensla ytan med sprit, och låta den torka igen?

Någon som testat eller vet bättre?

Jakobn

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 29 mar-12 kl 14:05 »
Hej, det är inga problem att ta en bit av osten, det gör man vid normal produktion på slumpvis utvalda ostar för att se så ystningen blev bra och smakar bra. Har man vaxad ost är det bara till att vaxa över igen. Om du borrar hål i osten för prov så fylls det igen med vax. Precis som du skriver är det viktigt med hygienen så du slipper karva bort mögel senare. Går utmärkt att ta lite vodka eller liknande för att hålla svamp och bakterier borta.
Vid den typ av ostproduktion som jag har erfarenhet av lägger man ostarna i saltlake direkt efter pressningen. Viktigt att doppa ostarna med jämna mellanrum i saltlaken.

thunder

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 29 mar-12 kl 14:18 »
Tack för ditt svar! Då ska jag nog våga smaka lite på ena osten idag för första gången. Första hemgjorda hårdosten jag smakar på då =)

Jag har en annan ost nu som stått 2 dagar och fått torka lite. I den har jag haft i 7gr havssalt i ostmassan (på 5l mjölk) innan press. Ska jag sätta den osten i saltlake några timmar nu tycker du? Kan det inte bli för mkt salt då?

thunder

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 29 mar-12 kl 20:39 »
Rapport från en provsmakning!

Wiiii... delade min 2 veckors-ost lite och vilket lycka att få dela den och se hur fin den är på insidan! Tyckte att utsidan var väldigt torr och hård, så jag förväntade mig inget speciellt av insidan. Men insidan hade samma typ av hål som prästost och luktade ost!! Luktade väldigt gott! Den gick även väldigt bra att hyvla.

Osten var hård och torr. Tyvärr smakade den surt. Ja den var sur. Men det är okej. Jag har läst mig till att om man får en hård och sur ost så beror det på att löpetiden var för kort, vilket den ju måste ha varit när jag hade i fel mängd löpe (dubbel sats).

Dock inte varken FÖR hård eller FÖR torr.. Men sur. Själva hårdheten kan ha varit vilken hårdare ost som helst. Men jag tror att jag pressade denna osten för hårt och att löpetiden var för kort. Några grejer som jag faktiskt gjort rätt när jag gjorde osten jag gjorde häromdan!

Och nu bjuder jag på lite fler bilder! Älska ost!

Jakobn

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 29 mar-12 kl 21:27 »
Jag vet inte hur det blir att lägga en gammal ost i saltlake.
Jag är lite osäker på tiden i laken men vill minnas att det är runt 6 timmar (är naturligtvis olika för olika tillverkare, jag har bara erfarenhet från en).
Vet ej heller hur det fungerar när man tillsätter salt direkt i ostmassan.
Angående saltsmak så kan man nog säga så här: Är du man så kommer det inte bli för salt, är du kvinna finns det kanske en chans.

Dina ostar ser väldigt aptitliga ut får jag säga.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 29 mar-12 kl 22:04 »
Aha.. >:D
Finns där en genetiskt skillnad mellan könen som avgör hur vi uppfattar saltsmak, som dessutom är så utpräglad att den går över individuella referenser? Eller har thunder om han är man tagit lagom mycket salt och om hon är kvinna tagit för mycket?  :P  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser