Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Te på mjölkört  (läst 3418 gånger)

Mimie

• Gäst
Te på mjölkört
« skrivet: 04 mar-12 kl 19:38 »
Hej Praline1, du gjorde många av oss nyfikna med ditt fina inlägg om hur du gjorde te på mjölkörten i en annan tråd.

Jag lägger ut bladen på ett lakan i ett dygn sedan knyter jag ihop lakanet hårt hänger på varm plats då börjar teet jäsa låt jäsa ett par dygn bre sedan ut bladen på ett torrt lakan och låt torka du får ett te som om man inte vet att det är mjölkört så tror man det är köpete brygg te och ha lite lingonsylt i toppen gott eller blanda med andra torkade örter och få ditt eget örtte /praline1

Berätta mera ingående är du snäll. Hur varm plats, hur länge är ett par dygn etc. Vi är flera som är intresserade!

Mimie

• Gäst
SV: Te på mjölkört
« Svar #2 skrivet: 05 mar-12 kl 20:09 »
Tack Kurt! Den sidan har jag redan tittat på. Men Praline1:s sätt verkade så otroligt enkelt.
Och det är ju aldrig fel för en latoxe som mig.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 10 mar-12 kl 08:12 »
Hej vad roligt att ni ska göra te jag låter teet hänga i lakanet på vinden och där blir der ju jätte varmt som det blir i ett instängt rum på sommaren du vet när bara värmen slår emot en när man öppnar dörren se beror det lite hur mycket som är i lakanet men man märker att det börjar jäsa och när man känner på det är det alldeles varmt låt jäsa 3-5 dagar kan inte säga exakt ibland lite längre om det är dåligt väder då det inte blir lika varmt  på vinden bli inte rädd när du öppnar för att bre ut det för torkning om det luktaroch inte ser så gott ut efter jäsnings processen men när det torkat är det fantastiskt gott . Lycka till praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 10 mar-12 kl 10:02 »
Spännande! När är det optimalt att plocka bladen?  Före,under eller efter blomning?

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 10 mar-12 kl 17:41 »
Jag brukar blocka precis innan blommning eller i början av blommningen men skulle tro det går senare också / praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Mimie

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 mar-12 kl 12:25 »
Tusen tack för instruktionen, Praline1!
Nu ska här plockas mjölkört i sommar.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser