Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!  (läst 17416 gånger)

storm

  • Gäst
Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« skrivet: 19 okt-06 kl 10:30 »
Funderar lite på om hur det skulle vara att bygga in en jättesten i nästa stuga jag tänker bygga. Tänker mig en snygg jättesten på sisådär 10 kubikmeter som man lägger exempelvis i vardagsrummet. såsom en "inredningsdetalj". Naturligtvis skall det vara markisolering under som tål trycket. Stenen borde rimligtvis accumulera både värme (och ev kyla) så att inomhustemperaturen kan hållas ganska konstant. Vad säger ni? Finns erfarenheter av så stora projekt?

Bo

  • Inlägg: 4238
Gör inte det
« Svar #1 skrivet: 19 okt-06 kl 13:32 »
Bygg en jättemur istället full med rökkanaler så att den blir lätt att värma upp. Glöm inte sotluckorna.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #2 skrivet: 19 okt-06 kl 20:55 »
Funderar lite på om hur det skulle vara att bygga in en jättesten i nästa stuga jag tänker bygga. Tänker mig en snygg jättesten på sisådär 10 kubikmeter som man lägger exempelvis i vardagsrummet. såsom en "inredningsdetalj". Naturligtvis skall det vara markisolering under som tål trycket. Stenen borde rimligtvis accumulera både värme (och ev kyla) så att inomhustemperaturen kan hållas ganska konstant. Vad säger ni? Finns erfarenheter av så stora projekt?

Med 10 kubikmeter sten i vardagsrummet måste det vara gigantiskt!  :o Håller med Bo om att bygga en mur istället. Kan ju bli en snygg vägg.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #3 skrivet: 19 okt-06 kl 22:16 »
Frågan är också vad som ska värma stenen. Man får vara ytterst försiktig med så stora bumlingar så det inte spricker. Där är tegel ett ypperligt material. Om man ska elda kan jag inte tänka mig att granit eller dyl. passar så bra. Det ska vara lågtemperatur då t.ex varmvatten och risken finns nog ändå att man kan få sprickor.

En rörspis t.ex kan byggas mycket stor med massor av kanaler som kan värma ett stort tegelmagasin och sand. Gärna med vattenmagasin (av rostfritt) inmurat. Skulle vara intressant att bygga ett hus med en jätterörspis som en central värmepelare i husets mitt. Alla rum liggande runt värmecentrum. Bergvärmepump som laddar den stora rostfria varmvattentanken i rörspisens mitt. Elda med ved när man har tillgång och låta elverket värma när man inte orkar huga ved.
 

storm

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #4 skrivet: 20 okt-06 kl 08:04 »
Stora stenar är gratis - bortsett från transporten. Och de behöver inte byggas. Värma upp stenen gör man genom att värma huset - då följer stenen ju oxå med i uppvärmningen! Och sedan magasinerar stenen värmen, eller kylan.

Bo

  • Inlägg: 4238
På våren
« Svar #5 skrivet: 20 okt-06 kl 08:40 »
eldar jag med långved i en spis där röken sedan går horisontellt i en mur gjord av varpsten från en järngruva. Där ovanför driver jag upp mina plantor i en behaglig temperatur.

Att istället använda en stenbumling på golvet som värmemagasin, vet jag att det inte skulle fungera.

Hayek

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #6 skrivet: 20 okt-06 kl 11:05 »
Varför inte bygga hela huset i sten? Just accumulatoreffekten är en av de största fördelarna med ett hus i sten. Kom bara ihåg att eventuell isolering skall sitta på utsidan  . . .

Kommer själv att bygga i sten med alla innerväggar i samma material samt bjälklag och eventuellt även taket i betong. Kommer att bli svalt och skönt på sommaren och varmt och gott på vintern.

Richard

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #7 skrivet: 20 okt-06 kl 12:57 »
Man kan ha en ackumulator tank så stor som huset...
Under golvet...I combination med en solfångare(Luft eller vatten)och sand som medium.

storm

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #8 skrivet: 20 okt-06 kl 14:08 »
Hej hayek!

Du fattar! Visst kan man bygga stommen i sten, men jag skulle vilja ha en stor sten som en "inredningsdetalj" - lika mycket prydlad som funktion! Tänk dig ett jätteklippblock i vardagsrummet.... ursnyggt!

Eulalia

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #9 skrivet: 20 okt-06 kl 14:40 »
En bok jag lånat några ggr på biblan som handlar om ekologiska hus,
tar upp ett hus med just en stor stenvägg inne i huset, som dels värms upp av solen, via ett stort söderfönster, dels så har den rökkanaler för öppna spisen..

vad hette den nu igen, letar ..
på vägen hittade jag denna som också verkar intressant

The Green House. New Directions in Sustainable Architecture:
http://www.byggbokhandeln.com/sok/detalj.asp?ArtikelNummer=6149110

Hayek

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #10 skrivet: 20 okt-06 kl 15:00 »
Vad vi kan konstatera är att det är fördelaktigt att ha ett värmemagasin i huset, antingen i form av stenstomme eller kanske en "hjärtvägg" i ett trähus, gärna med möjlighet att ta till vara värme från en kamin e.dyl.  Kanske något för alla våra trähusfabrikanter att tänka på?

Kan bli rätt hett när man eldar en kamin i ett vanligt trähus, tyvärr så försvinner värmen snabbt när elden slocknat. Dvs. först för varmt och sedan kallt igen.

Eulalia

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #11 skrivet: 20 okt-06 kl 16:35 »
jo såhär heter boken

Energisnåla hus  av  Varis Bokalders

Aha, det kallas Passiva Hus!
Här står mera..
http://www.husutanvarmesystem.se/intelligens/kund/sida.asp?site_id=1&sida=2

http://users.chartertn.net/dhrivnak/solar_details1.htm#Winter%20Sun
« Senast ändrad: 20 okt-06 kl 17:07 av Eulalia »

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #12 skrivet: 09 nov-06 kl 20:55 »
Skogsfinnarna som invandrade i början av 1600 talet använde principen med att värma upp ett jättestort stenlager i stna bostäder. Ugnen var ca 3x3x2 m stor och saknade skorsten varvid man utnyttjade röken som värmekälla också. Röken lade sej straxt ovanför huvudhöjd pga sinnrika ventilationsöppningar i huset

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #13 skrivet: 24 nov-06 kl 03:31 »
Jag läste en annons från nån spis/kamin fabrikant i en tidning (kanske viivilla eller liknande) kanske tio år sen.. Dom hade gjort precis det som storm föreslår, en jättebumling som värmemagasin, placerad dikt an med kaminen med murbruk emellan..
Kan inte för mitt liv komma ihåg vad det var för sten, kanske ett jättelikt skifferblock eller så (det var ganska mörkt material vad jag kan minnas), med det borde ju helt klart funka med en bumling från tomten med :)

Själv vete fasen om jag skulle ge mig på nått i storleksordningen 10 kubik, men ett par, tre, kanske..

Det jag tror man måste fundera noga på är isolering mot marken, så inte stenen avleder värme dit.. Förmodligen ganska jävligt att palla upp en ett mindre klippblock på nån form av isolerning, medans en sten på några få kubik borde gå att "lägga" in på själva golvet..

Väldigt intressant ide, om inte annat för att det kunde bli hur snyggt som helst, precis som storm skriver :D

Bo

  • Inlägg: 4238
Stenväggar
« Svar #14 skrivet: 24 nov-06 kl 08:07 »
och annat som skall stråla värme och inte kyla, måste vara varmare än 36 grader.

Skall de lagra värme och inte kyla, måste de först uppvärmas till över rumstemperatur.

norse

  • Inlägg: 14
    • -
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #15 skrivet: 25 nov-06 kl 01:14 »
Interessant tema.
Murte ovner,i Amerika kalt Masonry stoves (hva heter det på Svensk?) må vel være det mest energieffektive som finnes.
Noen som har erfaring med denne type ovner?

Interessante linker her:
http://mha-net.org

Artikkel her:
http://mha-net.org/docs/SNEWS01.PDF

Her en side med mange bilder/linker om bygging av energieffektive ovner:
http://mha-net.org/docs/v8n2/v8n2-arc.htm


Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #16 skrivet: 25 nov-06 kl 01:58 »
Klart intressanta länkar!

Sitter och ritar lite på ett hus och sidor om uppvärmning är guld värda :)

rogerhq

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #17 skrivet: 28 nov-06 kl 14:08 »
Det vore mycket smartare med en liten vattentank eftersom värmelagringsförmågan är mycket större i vatten än i sten!

Mvh / Roger

Eulalia

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #18 skrivet: 28 nov-06 kl 15:21 »
men är det inte så att vattnet avger värmen rätt fort....alltför fort?
Och att fördelen med stenen är att den avger värmen lite i taget, och räcker länge?

Hemikring

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #19 skrivet: 28 nov-06 kl 18:31 »
men är det inte så att vattnet avger värmen rätt fort....alltför fort?
Och att fördelen med stenen är att den avger värmen lite i taget, och räcker länge?
Nej, det är tvärtom. Som Roger skriver så kan vatten lagra mera värme än sten, nämligen ca 5 ggr så mycket, räknat på vikt. Om man räknar på volym så är vatten ca 2 ggr bättre än sten, eftersom sten är runt 2,5 ggr tyngre än vatten.
Hur fort den lagrade energin ska avges bestämmer man ju själv, det har inget med materialet att göra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 3 användare
alternaiv, Nörd Otaku, morfarshammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser