Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!  (läst 17415 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #20 skrivet: 28 nov-06 kl 18:48 »
En annan fördel med vatten är ju att det är aningen enklare att flytta än gigantiska stenblock.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #21 skrivet: 28 nov-06 kl 21:55 »
Kan han inte få sin sten?

Visst kan han få in mer värme i stenen än i motsvarande vattenmängd.

Det gäller att hitta en sten som inte spricker av hettan. T.ex täljsten. Sedan ska den förses med rökgångar som leder röken så den kan hettas upp till några hundra grader. Stenen kan skäras itu av en stenindustri och sedan monteras ihop med nästan omärkliga skarvar.

Sedan sätter man upp isoleringsskivor som släpper ut lagom med värme så det inte blir rena infernot. Med spjäll kan man sedan reglera värmen. Genom flerdubbla glas kan stenen beskådas och när stenen kommit ned i 50 grader kan alla skivorna tas bort. Skivorna kan anordnas som ett jalusi med automatisk temperaturreglering om man är händig med det elektriska.

storm

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #22 skrivet: 29 nov-06 kl 08:06 »
Bo!

Förstår inte riktigt hur du menar, måste stenen vara varmare än kroppstemperatur, 36 grader, för att den skall värma upp huset - om jag säg bara vill eftersträva 21 grader inomhus. Nog måste väl även säg 22 ggrader varm sten innebära att temperaturen i huset bevaras - varför skulle en sten som har mindre temperatur än 36 gradet kyla ner huset?

Och "At the busstop" har snappat "storslagenheten" i min idé. Ju maffigare sten, desto bättre förstås. Vad man måste tänka på är förstås att ordna med en ORDENTLIG markisolering, så att inte man hämtar kylan underifrån. Stenen måste lyftas på plats och särskilda isolermarkskivor, som tål det enorma trycket måste först läggas under.

Simsalabim - eller?

Eulalia

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #23 skrivet: 07 dec-06 kl 13:14 »
Nej, det är tvärtom. Som Roger skriver så kan vatten lagra mera värme än sten, nämligen ca 5 ggr så mycket, räknat på vikt. Om man räknar på volym så är vatten ca 2 ggr bättre än sten, eftersom sten är runt 2,5 ggr tyngre än vatten.
Hur fort den lagrade energin ska avges bestämmer man ju själv, det har inget med materialet att göra.

ok jag erkänner, jag är korkad i dessa frågor, men jag vill  lära mig:
Om man tar samma volym sten som vatten, värmer upp till samma temperatur, och bara låter den stå och avge sin värme...
Vilken blir kall fortast?

Om det nu är vatten, hur kommer det sig att t.ex en avslocknad stenspis håller värme mycket längre än en varmvattenberedare som stängs av? varmvattenberedaren måste ju värmas upp oftare än vad en spis behöver matas med vedträ väl?

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #24 skrivet: 07 dec-06 kl 14:35 »
Nu ska jag vara lite nördig...

Värmekonduktivitet = ett materials förmåga att leda värme. Stenen har högre värmekonduktivitet än vatten. Sten = 3,5 W/mC och Vatten = 0,6 W/mC (dessa värden gäller vid rumstemp). Vattnet har alltså en isolerande förmåga om man jämför med stenen.
Det är alltså inte som Hemikring säger att materialet har någon betydelse för hur snabbt värmen avges.

Värmekapacivitet = ett materials förmåga att magasinera värme kan också beskrivas som termisk tröghet. Sten = 800J/kgC och Vatten = 4000 J/kgC. Vatten kan alltså magasinera 5 gånger så mycket termisk energi som en sten.

Min lilla summering av det hela:
Både sten och vatten används ju som värmemagasin i våra hus.
När du har en eldstad i rummet som ska värma rummet så väljer du sten som värmemagasin (du vill väl ha varmt i rummet där du eldar). Har du eldstaden (vedpannan) nere i källaren som ska värma resten av huset väljer du vatten som värmemagasin (pga dess värmekapacivitet).
kan själv

Winnie

  • Inlägg: 175
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #25 skrivet: 07 dec-06 kl 14:36 »
Vatten och sten har olika egenskaper när det gäller att avge värme precis som egenskaperna att ta åt sig värme varierar....

Eulalia

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #26 skrivet: 07 dec-06 kl 14:43 »

När du har en eldstad i rummet som ska värma rummet så väljer du sten som värmemagasin (du vill väl ha varmt i rummet där du eldar). Har du eldstaden (vedpannan) nere i källaren som ska värma resten av huset väljer du vatten som värmemagasin (pga dess värmekapacivitet).


om nördighet är vad som krävs för att få kunskap, så länge leve nördarna!
Det börjar klarna..men då undrar jag:
Jag trodde att man använde vatten för att värma resten av huset, därför att det är ¨så svårt att få sten att flyta i rören...om du förstår hur jag menar på mitt naiva sätt.
Alltså inte för att vatten hade bättre förmåga att magasinera värmen utan bättre förmåga att flyta..
Man måste ju ändock värma upp vattnet hela tiden, och ofta, genom att elda värmepannan..dvs..vattnet håller sig ju inte varmt av sig själv speciellt länge.
Bah, man värmer vattnet för att skicka runt det i huset och värma upp densamma! Men OM man kunde skicka runt t.ex lava i rören, skulle det inte hålla värmen bättre?
« Senast ändrad: 07 dec-06 kl 14:45 av Eulalia »

Hemikring

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #27 skrivet: 07 dec-06 kl 14:51 »
Tack Linnea-Maria, du förklarar på ett tydligt och  redigt sätt som alla förstår. Men det fattas väl ett "inte" i meningen nedan?
Det är alltså inte som Hemikring säger att materialet har någon betydelse för hur snabbt värmen avges.

Bo

  • Inlägg: 4238
En sten
« Svar #28 skrivet: 07 dec-06 kl 14:55 »
som ligger fritt i rummet sprider bara kyla. Den blir aldrig varmare än rumstemperatur. Och en sten som är kallare än kroppstemperatur utstrålar ingen värme (som känns).

Det enda den kan göra är att fördröja husets nedkylning något när man inte eldar och fördröja uppvärmningen när man börjar elda igen.

Eulalia

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #29 skrivet: 07 dec-06 kl 15:10 »
jag vet inte hur man räknar ut sånt här..men det är väl effekt vi är ute efter?

Hur mycket energi måste man tillföra en viss volym sten, alternativt samma volym vatten, för att få ut samma effekt?

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #30 skrivet: 07 dec-06 kl 15:46 »
EULALIA:Lika mycket energi som du tillför materialet, lika mycket får du ut. Men sen har ju alla värmesystem en verkningsgrad, dvs om du eldar för kråkorna eller dig själv. Det beror lite på hur värmesystemet är uppbyggt. Hi hi jag skulle inte vilja ha flytande lava i rören.
HEMIKRING: Ja jag glömde ett inte :-[
Kakelugnar är ju annars väldigt bra sätt att värma upp rum med. Det tar ett tag att få kakelugnen varm (lägre värmekapacivitet). Men när den väl är varm och du stänger spjället så värmer den rummet i ett dygn. Verkningsgraden är 75% Ganska bra. Temperaturen i rummet håller sig jämnare än om du jämför med en järnkamin.

Nackdelen med vatten är att det inte går att värma mer än till 100 om man ska ha ett slutet system. Det skulle inte funka med en kakelugn fylld med vatten.
Man kan vrida och vända på såna här saker hur länge som helst....
kan själv

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #31 skrivet: 07 dec-06 kl 17:55 »
......
Kakelugnar är ju annars väldigt bra sätt att värma upp rum med. Det tar ett tag att få kakelugnen varm (lägre värmekapacivitet). Men när den väl är varm och du stänger spjället så värmer den rummet i ett dygn. Verkningsgraden är 75% Ganska bra. .....

Kapacitivitet betyder "förmåga att lagra" ... dvs. en kakelugn har mycket HÖG värmekapacitivitet till skillnad från en kamin t.ex.

PS. Vatten går inte att värme till mer än 100 grader om man har ett ÖPPET system.  :-[
« Senast ändrad: 07 dec-06 kl 18:28 av Vitis »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #32 skrivet: 07 dec-06 kl 18:26 »
jag vet inte hur man räknar ut sånt här..men det är väl effekt vi är ute efter?

Hur mycket energi måste man tillföra en viss volym sten, alternativt samma volym vatten, för att få ut samma effekt?


Bara för att klargöra begreppen lite :

Energi i det här sammanhanget är mängden värme.

Effekt är mängden värme per tidsenhet.

Som exempel, om din kamin ger 3kW i 5 timmar så är energin 3x5=15kWh (kiloWatt-timmar) och effekten är 3 kiloWatt.

Jämför med km/h (=effekt)  och km (=energi) ...hastighet och effekt är samma sak, stäckan och energi är samma sak.

Som linnea-maria säger, 5kg sten lagrar samma mängd värme som 1kg vatten (upp till 100 grader), det är det som är det intressanta, värmemängden = mängden energi. Effekten styr du ju själv genom hur hårt du eldar, dvs, hur mycket ved du bränner per timme.
« Senast ändrad: 07 dec-06 kl 18:30 av Vitis »

storm

  • Gäst
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #33 skrivet: 08 dec-06 kl 07:57 »
"En sen som ligger fritt i rummet sprider bara kyla, den blir aldrig varmare än rummet" skriver Bo för några inlägg sedn. Min poäng är emellertid att en STOR STEN stabiliserar klimatet i rummet. Om man håller normalt säg 21 grader i rummet och det sedan råkar bli kallere än normalt ute så hjälper stenen tilfälligtvis till med att utjämna den köldchock som huset utstår. Å andra sidan, om det blir avsevärt varmare exempelvis en sommar, så håller stenen tillbaka värmeökingen i huset. Eller? Och nej, jag hade inte tänkt elda mot setenen, utan låta den vara som en stor möbel i rummet....

sama

  • Inlägg: 71
    • Renovering av trähus
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #34 skrivet: 12 dec-06 kl 12:25 »
Jag tycker att det är en helt fantstiskt fin idé du har Storm!

Självklart kommer det att fungera som du tror att stenen utjämnar värmen i rummet, det enda jag kan komma på i problemväg (som någon annan i tråden också har varit inne på) är att isolera bra mot marken under stenen. Sedan blir det kanske lite problematiskt att få in stenen i huset, men du kanske bygger huset runt om?

Lycka till med projektet och ignorera alla tråkmånsar som hävdar att det inte kommer att funka.  Glöm inte att skriva här hur det går.

/sama

Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Bo

  • Inlägg: 4238
Lyckligtvis
« Svar #35 skrivet: 12 dec-06 kl 13:00 »
finns det numera smarta sätt att spräcka sten i hanterliga bitar utan använding av dynamit. Men det är synd på stenbumlingen.

Valter

  • Inlägg: 24
    • Valters hemsidor
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #36 skrivet: 17 aug-07 kl 19:35 »

Sten lagrar värme:
10 m3=ca 10 x 3 kg, dvs 3000 kg
1 kg sten lagrar 0,2 kcal/grad, dvs 0,8 kWsek
3000 kg lagrar 0,8 x 3000 / 3600 kWh/grad = 0,666 kWh/grad

Säg att du värmer stenen från 19 till 23 grader för att ha en buffert inför några kalla dagar, det blir 4x0,666 = 2,7 kWh, dvs några kronnor energikostnad. Men det tar antagligen lång tid att värma den, så din idé att den ska bara finnas där i rummet känns rätt, den ska lagra höstens värme till kalla november.

Finnarna lät röken sippra genom en stenhög, inte en massiv stor sten. Kanske ska du ha en stenhög i stället? Med luft emellan.

Men det verkar som om stenen inte kan lagra särskilt mycket värme. Kanske tar den väl mycket plats för att vara till glädje.

Du kan ersätta stenen med en vattentank på ca 600 liter, dvs tre vattentunnor. Det tar mindre plats (8,5 dm kub) och väger mindre än stenen. Men är väl tråkigare...

Inte konstigt att man har acktankar med vatten. Dessutom kan vattnet pumpas till olika kalla rum. Men man kan bära sten förstås. Vackra stenar är fint, och de fryser inte sönder på vintern, ingen översvämning..

Valter
Rönninge








Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #37 skrivet: 17 aug-07 kl 19:47 »
Svensk granit och troligen också gnejs innehåller ofta relativt mycket uran. Gäller också grus och sand.
Jag har inga sifferuppgifter, men minns att jag läste nån gång om magasinering av värme i sten inomhus,
och där nämndes att strålningsrisken inte är försumbar.
Man kanske bör undersöka stenarna med geigerräknare?!
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Valter

  • Inlägg: 24
    • Valters hemsidor
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #38 skrivet: 17 aug-07 kl 20:30 »
Ja det bör man, jag har en från Clas Olsson (säljs ej mer).
I flera hus byggda av lättbetong sprakar det ganska mycket. Blåbetongen alltså, Närke, Västergötland etc. Radonhus, inte så nyttigt.

Valter

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Värmmagasin med STOR STEN inomhus... ?!
« Svar #39 skrivet: 23 aug-07 kl 15:42 »
Jag är lite nyfiken på vad 10 kbm. sten väger och hur du tänkt få in den i vardagsrummet :D

Tänkte du bygga huset runt/på en befintlig sten i naturen eller ska stenen flyttas.
Om det ska markisoleras under en befintlig sten, hur ska man få dit dränering och markisolering under?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare
Bokohammare, Gröfre Slissing, Elke

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser