Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka regler gäller vid avverkning?  (läst 14842 gånger)

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
Vilka regler gäller vid avverkning?
« skrivet: 17 feb-12 kl 14:37 »
Hej!

Har lite funderingar om vilka regler som gäller vid avverkning av egen skog (hittade inget när jag sökte)...

Förutsättningarna skulle vara (Tittade på en gård häromdagen som vi fundera på...)

15 hektar Skog               (Virkesföråd ca 1500 kbm enligt skogsvårdsplanen blandad ålder på skogen...)
10 hektar Åkermark
05 hektar Betesmark
03 hektar Impediment

Får man avverka all skog på fastigheten och ställa om till betesmark eller vilka regler gäller ??

(Vi skulle inte kalhugga allt utan skapa "skogsbeten" med utvalda träd kvar på marken... )

Tacksam för snabbt svar !!

MVH / Betula

Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Halte

• Gäst
SV: Vilka regler gäller vid avverkning?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-12 kl 14:53 »
Hej!

Har lite funderingar om vilka regler som gäller vid avverkning av egen skog (hittade inget när jag sökte)...

Förutsättningarna skulle vara (Tittade på en gård häromdagen som vi fundera på...)

15 hektar Skog               (Virkesföråd ca 1500 kbm enligt skogsvårdsplanen blandad ålder på skogen...)
10 hektar Åkermark
05 hektar Betesmark
03 hektar Impediment

Får man avverka all skog på fastigheten och ställa om till betesmark eller vilka regler gäller ??

(Vi skulle inte kalhugga allt utan skapa "skogsbeten" med utvalda träd kvar på marken... )

MVH / Betula

Så här står det på Skogsstyrelsens sida..
"På brukningsenheter större än 50 hektar måste den skog som kan föryngringsavverkas ransoneras. Högst hälften av skogsmarken får utgöras av kalmark och skog som är yngre än 20 år."
Jag tolkar det så att för mindre arealer finns inte de lagkraven.. Men sen är det ju inget som garanterar att du får avverka och ställa om till betesmark bara för den sakens skull. Det avgörs ju från fall till fall och det kan du nog inte få reda på förens du skickar in en avverkningsanmälan. Antingen får du avslag eller så blir anmälan godkänd..

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 17 feb-12 kl 15:19 »
Måste man ansöka om att få avverka sin egen skog ??

Har sett att det finns ett antal här på forumet som har avverkat och ställt om till betesmark, har ni stött på några problem när ni ville ställa om??

Är det till skogsstyrelsen som man skall ansöka om att få avverka ?

När måste man ansöka, finns arealgräns ?

Finns regler för hur mycket man får "gallra" också ?

Helt ny på det här med skogsmark så efterfrågar alla synpunkter och tankar jag kan få, halva gården vi tittat på är ju skog så det är av betydelse!

MVH / Betula

Halte

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 feb-12 kl 15:46 »
Måste man ansöka om att få avverka sin egen skog ??

Har sett att det finns ett antal här på forumet som har avverkat och ställt om till betesmark, har ni stött på några problem när ni ville ställa om??

Är det till skogsstyrelsen som man skall ansöka om att få avverka ?

När måste man ansöka, finns arealgräns ?

Finns regler för hur mycket man får "gallra" också ?

Helt ny på det här med skogsmark så efterfrågar alla synpunkter och tankar jag kan få, halva gården vi tittat på är ju skog så det är av betydelse!

MVH / Betula
All avverkning som är på större än 0.5 hektar måste anmälas till Skogsstyrelsen, de har 6 veckor på sig att ta ett beslut, när de sex veckorna gått ut efter att anmälan inkommit till dem så är det fritt fram att avverka om man inte fått beslut om motsatsen.
Det finns regler för hur mkt man går gallra också, dock vet jag ingen gräns där.. Har för mig att det är någon viss kubiksiffra per hektar.

Jag har ansökt om omställning till bete på 1 hektar och det var inga problem, det var förvisso gammal betesmark (för kanske 40 år sen) vilket jag också skrev i min anmälan.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 17 feb-12 kl 16:25 »
Det enklaste är väl att ta kontakt med ett skogsbolag för jag förmodar att ni inte har tänkt att avverka så mycket på egen hand.Dom kan reglerna och är behjälpliga med ansökan till skogsstyrelsen
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Pong

« Svar #5 skrivet: 17 feb-12 kl 16:25 »
Hej!

10 hektar Åkermark
05 hektar Betesmark
03 hektar Impediment

MVH / Betula

Som någon sagt så gäller inte kraven för ålderfördelning för brukningsenheter mindre än 50 ha. Anmälan till skogsstyrelsen gäller även vid förändring av markslag. Kan eventuellt finnas naturvärden som sätter stopp för en avverkning. Sedan så kanske det inte ens rör sig om en avverkning utan gallring, vilket inte är anmälningsliktigt, beror på hur mycket du ska ta ut.

Vid fastigehetsköp så får du dra av 60% av skogsinkomsten vid avverkningsrätt och 30 % vid leveransvirke.

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 17 feb-12 kl 16:45 »
Tanken var att vi skulle avverka själva under ett antal år och såga virke med ett sånt där litet sågverk som finns att köpa för ca 100 000 kr...

Vi skulle nämligen behöva renovera i princip alla ekonomi byggnader och ny panel på hela huset och bygga ett nytt getstall + mejeri på ca 400 Kvm så virke kommer att gå åt under renoverings och uppbyggnadsfasen av gården...

och sågen kan man sälja sen med bra andrahandsvärde om jag fått allt rätt när jag tittar på annonser...

Vad menar du Pong med följande:

"Vid fastigehetsköp så får du dra av 60% av skogsinkomsten vid avverkningsrätt och 30 % vid leveransvirke."

En fråga till som dök upp, hur mycket virke kan man räkna med att få ut av 1 kbm skog med standarddimentioner på panel och reglar ? 50 % ?

Uppskattar verkligen svaren från alla, mera synpunkter mottages tacksamt !

MVH / Betula

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 feb-12 kl 18:32 »
Det Pong talade om är ju inte aktuellt om ni själva ska såga upp virket.  Annars är det så att om man säljer virke när man har köpt gård, så får man dra av en del som man slipper skatta för, för att kunna amortera ner lån t.ex. Man får dock skatta sen när man säljer gården.

Jag tror jag har hört nånstans att man räknar ungefär 70% utbyte när man sågar virke. Men det kommer man inte upp i direkt när man börjar.. lite tekinik och kunnande handlar det om :-)
Jag för min del tycker inte det är lönt att hålla på med att såga virket själv, om det finns nån billig såg i närheten att köpa av, där priset oftast ligger runt 1800 kr per kubik sågat virke, oavsett dimension.
Det är trots allt rätt mycket pyssel att först hugga och köra ut, och sen såga upp och låta det torka lite.
Men det beror ju helt på hur man har det med tid, och vad man måste offra för att få tiden att såga.

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 17 feb-12 kl 20:46 »
Nu fick jag ännu mer att fundera på...

Kanske skulle sälja en del timmer för att finansiera sågning av annat timmer... men då kommer massor av skatt...

Skall undersöka om det finns en såg i närheten och vad det kostar att såga eget timmer där...

Får räkna lite mer på allt i morgon...

Tusen tack för alla svar!

MVH / Betula

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 17 feb-12 kl 20:52 »
Du behöver inte skatta för pengar du tjänar i ditt jordbruksföretag, om du har haft större utgifter i företaget. Om du alltså har utgifter för att rusta uthusen (bostadshuset får du betala själv) så kan du betala det med pengar som du får för timret utan att skatta för pengarna. Det är bara när du plockar ut pengarna ur företaget och använder dem privat, för att betala skulder eller leva loppan, som du skattar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 17 feb-12 kl 22:33 »
ieenilorac, det är precis det du skriver i sista inlägget som jag inte riktigt får ihop...

Om vi köper gården får vi automatiskt ett Jordbruksföretag som jag förstått saken, men vi kommer ju äga skogen och marken privat och inte genom ett företag... Som du skriver kan jag sälja skogen för X antal kronor och renovera alla hus utom bostadshuset för pengarna jag får utan att betala in skatt... Så långt allt väl... Man om jag vill renovera bostadshuset så måste jag först skatta för pengarna, (Är det inkomst av lön eller kapital) hur blir det om jag sågar ner skogen skälv och sågar bräderna skälv som skall användas till bostadshusets fasad, måste jag betala skatt på något sätt då ??

Tänkte slippa denna skatt genom att förädla skogen skälv för att kunna renovera huset...

Vet att det blir lite offtopic men skulle vara tacksam om du ville förklara hur detta funkar...

MVH Betula

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 17 feb-12 kl 22:46 »
Formellt sett så ska man säkert förmånsbeskattas på något sätt om man gör så, kan inte reglerna för detta exakt. Däremot kan det ju vara svårt att veta vilket material som går till vilket hus, om ni renoverar fasaderna på flera hus...

Vill man få ett säkert svar så får man väl läsa på, eller kolla med skatteverket eller någon kunnig revisor med lantbruksföretag som specialitet.

I verkligheten fuskas det nog en del på de mindre gårdarna, man går ju oftast rejält back på sin gård i vilket fall, så då berättar man inte saker i onödan för skatteverket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 feb-12 kl 05:45 »
ieenilorac, det är precis det du skriver i sista inlägget som jag inte riktigt får ihop...

Om vi köper gården får vi automatiskt ett Jordbruksföretag som jag förstått saken, men vi kommer ju äga skogen och marken privat och inte genom ett företag... Som du skriver kan jag sälja skogen för X antal kronor och renovera alla hus utom bostadshuset för pengarna jag får utan att betala in skatt... Så långt allt väl... Man om jag vill renovera bostadshuset så måste jag först skatta för pengarna, (Är det inkomst av lön eller kapital) hur blir det om jag sågar ner skogen skälv och sågar bräderna skälv som skall användas till bostadshusets fasad, måste jag betala skatt på något sätt då ??

Tänkte slippa denna skatt genom att förädla skogen skälv för att kunna renovera huset...

Vet att det blir lite offtopic men skulle vara tacksam om du ville förklara hur detta funkar...

MVH Betula

Även om du äger alltihop privat, så räknas det som två olika 'verksamheter', det är dels allt som hör till jordbruket , ekonomibyggnader och skogen.. det är näringsdelen, sen är ditt bostadshus din privatsak och det behandlas som vilken villa som helst. Där får man utnyttja Rot-avdrag om man så skulle vilja men annars är ju inga kostnader för material avdragsgilla.

Så om du tar virke från skogen och renoverar din bostad, så är det ett 'eget uttag' och ska beskattas dels med moms och dels med vanlig skatt. Det blir som att du 'säljer' virket till dig själv som privatperson, istället för att sälja det till nån uppköpare.

Men så är det ju inte alla som gör naturligtvis..det beror ju på hur rymligt samvete man har, och dessutom är ju själva virket till ett bostadshus inga stora pengar.
En panel till väggar ligger kanske på 50 kr/kvadrat, säg att du har 100 m2 fasad så blir det 5000 kr för det virket.
Bygger du samtidigt ett mejeri och fårhus på 400 m2 så har du kostnader för virke dit på kanske 100 000... de 5000 som skulle gå till en panel på bostadshuset ligger alltså inom felräkningsmarginalen..

Så om man samtidigt har stora investeringar i själva gården, så lär ju ingen märka att det försvinner virke till huset. Men sett strikt regelmässigt är det alltså fel.
Sen kan man nog allmänt säga att ett jordbruk suger så mycket pengar, så just skattefrågorna brukar inte vara ett stort bekymmer.
Har du en vanli inkomst från annat håll, så får du de 5 första åren dra av underskott i jordbruket mot den inkomsten, så det är viktigt om man tänker sig att satsa på nåt, att man snabbt kommer igång och kan utnyttja den möjligheten till avdrag.
Så du alltså inte sitter i 5 år och planerar ditt mejeri och sen sätter igång..då har du missat hela den avdragsmöjligheten. Jag kollade just upp den frågan med skatteverket häromdan, och verksamheten anses startad den dag du köper gården, så det är då de 5 åren börjar ticka.

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 19 feb-12 kl 21:59 »
Perfekt med alla utförliga svar, nu börjar allt ljusna...

Två frågor till, om ni orkar :=)

Vilket pris skall man redovisa om man skall göra enligt alla konstens regler ?

Kan man bara redovisa att man tagit X antal kbm timmer till gällande prislista från skogen och jag har gjort allt annat på min fritid, dvs såga virke mm ?

Eller måste man redovisa priset på det färdiga virket ?

Regeln med att man får göra avdrag mot egen inkomst under fem år gäller det båda ägarna ? dvs kan både jag och sambon göra avdragen...

Skall boka tid med mäklaren i veckan och gå igenom lite mera exakt hur allt ser ut och inspektera fastigheten igen...

MVH Betula

Pong

« Svar #14 skrivet: 26 feb-12 kl 01:48 »
Tanken var att vi skulle avverka själva under ett antal år och såga virke med ett sånt där litet sågverk som finns att köpa för ca 100 000 kr...

Vi skulle nämligen behöva renovera i princip alla ekonomi byggnader och ny panel på hela huset och bygga ett nytt getstall + mejeri på ca 400 Kvm så virke kommer att gå åt under renoverings och uppbyggnadsfasen av gården...

och sågen kan man sälja sen med bra andrahandsvärde om jag fått allt rätt när jag tittar på annonser...

Vad menar du Pong med följande:

"Vid fastigehetsköp så får du dra av 60% av skogsinkomsten vid avverkningsrätt och 30 % vid leveransvirke."

En fråga till som dök upp, hur mycket virke kan man räkna med att få ut av 1 kbm skog med standarddimentioner på panel och reglar ? 50 % ?

Uppskattar verkligen svaren från alla, mera synpunkter mottages tacksamt !

MVH / Betula

Det jag menar är enkelt.

Om detta är taxeingsuppgifter för fastigheten så gör vi ett enkelt exempel!

15 hektar Skog                 300 000:-
10 hektar Åkermark          200 000:-
05 hektar Betesmark        70 000:-
03 hektar Impediment        9 000:-

Totalt taxeringsvärde         579 000:-

Jag jag förutsätter att 15 ha skog menas med prod. skogsmark. Vi tar skogstax.värdets andel av tot. taxeringsvärde. 300 000 / 579 000 = ca 52%

Du köper fastigheten för 1 miljon. 52% av 1000000 miljon är 520 000 kr. Dessa 520 000 utgör anskaffningsvärde av skogen. Hälften av detta dvs 520 000 kr * 0,5 = 260 000:-

260 000:- är då den totala summan du kan utnyttja för att göra avdrag för skogen av s.k skogsavdragsutrymme. Detta utrymme har man hela innehavstiden för fastigheten, dock så minskar det om man utnyttjar det.

Säg att du samma år som du köper fastigheten avverkar skog som avverkningsrätt och får ett netto av skogsbolag/skogsägarförening  på 200 000:- Satsen för avverkningsrätt är 60 %.

200 000 * 0,6 = 120 000 :-

Låt säga att detta är de enda inkomster du har i näringsverksamheten under detta året (för att få det lätt att räkna). Du kan du dra av 120 000 kr från resultatet och minska skattebördan. Dvs då har du bara 180 000 kr som kommer upp till beskattning av näringsverksamhet istället för 200 000.

Utnyttjar du detta skogsavdrag med 120 000:- så har du:
260 000 - 120 000 = 140 000 kr kvar av skogsavdragsutrymmet att utnyttja till mer avverkning.

Halte

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 feb-12 kl 08:45 »
Något att tänka på är ju att avverkning och omställning på 15 ha från skog till bete minskar värdet på fastigheten en hel del, kan vara värt att ha i åtanke när man har lån osv med gården som säkerhet.

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 feb-12 kl 11:11 »
Ja, vill man senare utöka lånen så kan det ju bli lite krux.  Men förhoppningsvis har man ju använt pengarna till andra värdehöjande investeringar i nya, bättre byggnader, tex.

Sen får man ju inte glömma att skogsavdraget inte är nån skatterabatt, utan bara ett uppskov. Säljer man gården så ska det återföras till beskattning, vilket kan ge en rätt sur restskatt den dagen.

Enkelt uttryckt kan man ju säga att några direkt skattefria inkomster finns inte, man kan bara styra när man vill betala skatten.

Halte

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 feb-12 kl 13:32 »
Ja, vill man senare utöka lånen så kan det ju bli lite krux.  Men förhoppningsvis har man ju använt pengarna till andra värdehöjande investeringar i nya, bättre byggnader, tex.

Visst är det så. Men det beror ju lite på vart gården ligger och vad/hur man gör. Det var mest ett litet utropstecken för att man bör tänka på det, så man investerar pengarna i något som höjer värdet likvärdigt eller mer.

Kan ju vara lite snopet och ta ned skogen, renovera X antal byggnader och sedan tro att man kan få bort topplånen.. Det kan ju vara så att avverkning och investering går på ett ut.

Det är iaf något man bör ha i åtanke

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 feb-12 kl 16:11 »
Visst är det så. Men det beror ju lite på vart gården ligger och vad/hur man gör. Det var mest ett litet utropstecken för att man bör tänka på det, så man investerar pengarna i något som höjer värdet likvärdigt eller mer.

Kan ju vara lite snopet och ta ned skogen, renovera X antal byggnader och sedan tro att man kan få bort topplånen.. Det kan ju vara så att avverkning och investering går på ett ut.

Det är iaf något man bör ha i åtanke

Absolut.. Jag kan lätt säga att jag inte vill ha hit banken på en värdering på åtminstone 10 år...

Är skogen åtminstone återplanterad och på tillväxt, så får man ju hoppas det duger..

Pong

« Svar #19 skrivet: 03 mar-12 kl 15:24 »

Sen får man ju inte glömma att skogsavdraget inte är nån skatterabatt, utan bara ett uppskov. Säljer man gården så ska det återföras till beskattning, vilket kan ge en rätt sur restskatt den dagen.

Enkelt uttryckt kan man ju säga att några direkt skattefria inkomster finns inte, man kan bara styra när man vill betala skatten.

Det är ju det utnyttjade skogsavdraget som kommer upp till beskattning i näring. Men nu är det ju så att snittet för en lantbruksfastighets ägotid är 30 år. Alltså kan man räkna 30 års inflation på skogsavdraget vilket inte gör att det blir så farligt. Skattar man genom räntefördelning så blir det bara 30%.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 3 användare
ärt, alternaiv, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser