Jag tror jag har hört nånstans att man räknar ungefär 70% utbyte när man sågar virke. Men det kommer man inte upp i direkt när man börjar.. lite tekinik och kunnande handlar det om :-)
Jag för min del tycker inte det är lönt att hålla på med att såga virket själv, om det finns nån billig såg i närheten att köpa av, där priset oftast ligger runt 1800 kr per kubik sågat virke, oavsett dimension.
Det är trots allt rätt mycket pyssel att först hugga och köra ut, och sen såga upp och låta det torka lite.
Men det beror ju helt på hur man har det med tid, och vad man måste offra för att få tiden att såga.
Utbytet ligger normalt på ca 50% av stocken fysiska volym, mätt under bark. Med bandsågar. Har sågen klingor blir utbytet lite lägre och använder man sågkedja blir det betydligt lägre pga att större del av stocken blir sågspån. Det är också viktigt att man vrider stocken rätt innan man börjar såga för att få optimalt utbyte. Ska man räkna rent ekonomiskt tror jag man tjänar på att sälja timret och köpa färdigsågat virke. Det är mycket arbete att såga själv och många saker att tänka på. Ett problem man kanske inte tänker på i första hans är att nysågat virke möglar väldigt snabbt om vädret är fel (varmt/fuktigt). Men sen ska man ju hålla på med något också och då kan ju sågning vara kul

/Sågverksarbetaren