Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min egen lilla udda träsamling  (läst 28804 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Min egen lilla udda träsamling
« Svar #60 skrivet: 18 mar-12 kl 21:28 »
Ja men schysst. PM:ar dig så får du min adress, så är det bara att skicka när du tycker att du har en bit som passar.
Hälsningar Micke

Ordnar det.

douglas79

• Skåne
« Svar #61 skrivet: 16 apr-12 kl 16:52 »
Hej där!
Hittade denna tråden när jag googlade träsamling. Kan informera dig/er om att även jag samlar på träslag. Dock inte i kul-form. Utan i klotsar i måtten 5x4x2 cm. Har samlat i 14-15 år och har för närvarande ca 140 st olika. Såg att du har skrivit både Pockenholtz och Lignum vitae. Det är samma art, Guaiacum officinale. Roligt att se att det finns fler med samma ovanliga hobby som en själv.

Lucky luke

• The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
« Svar #62 skrivet: 16 apr-12 kl 19:23 »
Tack då bekräftade du det som jag har misstänkt angående Pockenholtz/Lignum vitae. Frågan är vad den ska heta? Vad är handelsnamnet? Guaiacum officinale är väl det korrekta latinska namnet.
Vad kul att du också samlar på träslag. Vad har du för några?
Hälsningar MIcke
Hälsningar från Michael

douglas79

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 16 apr-12 kl 21:40 »
Jag säger Pockenholtz, eftersom det heter så på svenska. Lignum vitae (livets trä) är nog det internationella handelsnamnet. Och Guaiacum officinale är latinska namnet. Jag har upptäckt att man måste ha koll på det latinska namnet, eftersom det finns oändligt många olika träslag i världen (jag har läst att det finns ca 10 000 olika som man handlar med), och många träslag kallas olika beroende på var de säljs. Men har man bara det latinska namnet, så kan man vara säker på vilken art det är.

Tja, jag har ju ca 140 olika, och kan tipsa dig om sidor/butiker som säljer skaftämnen till knivtillverkning. Mix Fishing t ex, där finns både Pink Ivory och Snakewood, som jag tycker du borde ha i din samling. Två dyra och exklusiva träslag!!
Sen har jag Mammutträd (världens största träd, du vet de man kör igenom på ett ställe i USA), och jag har Redwood (ett av världens högsta träd, kan bli över 100 meter högt), Grenadill, Mango, Kokospalm, Tulpanträd, Gingko, Libanonceder, Hagtorn, Brakved... För att nämna några udda sorter. Givetvis har jag gran o tall också...

Kan även tipsa om IWCS hemsida (International wood collector society). Genom den sidan hittade jag flera som säljer träslag. Det finns många där ute som, precis som du och jag, samlar på träslag.

Lycka till!
Hälsningar Pelle

davidB

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 17 apr-12 kl 18:49 »
Häftig hobby ;D.
Har själv funderat på detta sedan jag var i en hemslöjdsbutik och fick se en timmerbil i trä och på den så fanns det "stockar" i 18 olika träslag, storlek ca 1,5*3*15 cm.
jag var inne på IWCShttp://www.woodcollectors.org/ sida och kollade.
Jag har några funderingar, finns det något "standardmått" som skulle kunna vara bra att hålla sig till. Samt finns det någon gräns när man kallar det trä. tex buskar och blommor med tillräckligt tjock stamm.
Hur är det med tex fruktträd ? Det finns tex ca 7500 olika äppelsorter enligt wikipedia.
Eller det kanska bara blir så avancerat man vill göra det.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

douglas79

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 17 apr-12 kl 22:11 »
IWCS använder en "standard" som är ½" x 3" x 6", dvs 1,2 x 7,5 x 15cm. Tyvärr upptäckte jag inte detta förrän i fjol eller nåt liknande. Så jag har ett dilemma; ska jag fortsätta att såga ner till 2x4x5 cm, som jag har typ 90 träslag i sedan tidigare, eller ska jag börja med detta "standardmåttet" från och med nu? Hmmm...

Är det bara en vedartad stam och så pass grov att man kan nyttja den, så funkar det. Blommor vissnar ju ner o dör t ex. Vad gäller 7500 olika äpplesorter, så är det samma art, Malus domestica, oavsett om det är Aroma eller Ingrid Marie.

Kul att äntligen få skriva lite om sin sjuka hobby...

davidB

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 17 apr-12 kl 22:27 »
Vadå sjuk hobby??? ::)
Är det bättre att samla på äggkoppar, frimärken eller ölburkar.

Ska man få tag i ämnen som är 7,5 cm breda så begränsar ju det en del. Många udda träd blir ju inte så grova i sverige och då måste man ju beställa utomlands och det är ju inte riktigt lika kul.
Ska nog försöka hålla mig till standarden men vid udda alternativ aceptera halverade mått.
Har länge tänkte att jag måste börja med denna samling.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #67 skrivet: 17 apr-12 kl 22:50 »
Själv har jag bara ett krav och det är att måtten måste vara 3*3*3.
Det här är ju fantastiskt. Jag som trodde jag var ensam om denna hobby. Hurra!
Dags att bilda en klubb.
Hälsningar från Michael

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #68 skrivet: 17 apr-12 kl 23:14 »
Har du fått tag i ask än? Vi ska såga ner en vi har här endera dagen.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #69 skrivet: 17 apr-12 kl 23:27 »
Hallå! Jag har en bit Svensk Ask som ligger och torkar till. Tack ändå.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Humle

• Västerbotten
« Svar #70 skrivet: 02 jan-14 kl 22:06 »
Hej hittade ett examensarbete från Linköpings Universitet som handlar om Svenska 1700-tals namn på utländska träslag. Där för man se bitar av kända svenska träsamlingar, kom att tänka på denna tråd då :). http://www.iei.liu.se/malmstens/inriktningar/mobelkonservering/artiklar/examensarbeten/1.313172/02.ex.AG.screen.pdf
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #71 skrivet: 02 jan-14 kl 23:32 »
Give it to me  :P

Det är ingen fara om jag skulle tappa kulorna på marken. Jag har stansat in nummer i dom.
Hälsningar Micke.

Min lista som den ser ut nu är:
1. Amarant
2. Furu
3. Äpple
4. Björk
5. Sälg
6. Rödbok
7. Amerikansk vitek
8. Al
9. Teak
10. Oliv
11. Gran
12. Balsa
13. Amerikansk ask
14. Ebenholtz
15. Honduras mahogny
16. Kaori
17. Jatobi
18. Päron
19. Amerikansk körsbär
20. Boire´
21. Plommon
22. Gullregn
23. Hassel
24. Rönn
25. Iroko
26. Amerikansk valnöt
27. Indisk rosewood
28. Benjamin fikus
29.Alm
30. Pockenholtz
31. Europeisk lönn
32. Cypress
33. Asp
34. Vitbok
35. Lind
36. En
37. Masur björk
38. Zebrano
39. Abachi
40. Jellutong
41. Nyponros
42. Lärk
43.Laua
44. Syren
45. Oregon pine
46.Berberis
47. Ostindisk palisander
48. Lignum vitae
49. Bambu
50. Padouk
51. Briar rot

och så har jag fått
52. Ek (måste vara skogsek)
53. Hästkastanj.
54 Buxbom

Håller du fortfarande på?

Du borde använda latinska namn på trädslagen så man vet vilka du har. Det är många av namnen på din lista som används för många olika arter och i vissa fall kan det även handla om olika släkten/växtfamiljer. Om du fortfarande håller på så kan jag kolla min ved om jag kan hitta fler trädslag till dig. Jag är säker på att det finns blågran Picea pungens, vitgran Picea glauca, kustgran Abies grandis, koreagran Abies koreana, nordmansgran Abies nordmanniana, Makedonsk tall Pinus peuce, bergstall Pinus mugo, fransk bergstall Pinus uncinata, Weymouthtall Pinus strobus bland veden. Har även en del lövträd som är uppkapade till ved och där borde finnas några fler arter som du saknar.

/Stellan
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Choffe

« Svar #72 skrivet: 03 jan-14 kl 02:15 »
Superrolig ide!
Jag ser några roliga sorter till som fattas spontant men tyvärr har jag inte något liggande på hyllan men det kan kanske ge någraroliga idéer?
Thuja
Cornus sibirica Cornell
Prunus körsbär
Corylus avrlana contorta Ormhassel
Rododendron
Metaseqouia
Fraxinus excelsior Ask
Viburnum olvon
Rhus typhina rönnsumak
Julgrans regia Valnöt
Tilia lind
Kärrek
Wisteria sinensis blåregn
Cotoneaster
Araucaria araicana apträd
Ginko Bilbao ginkoträd lövträd som är barrträd egentligen rent familjemässigt.
Cercidophyllum katsura
Hippopgae havtorn
Hydrangea hortensia
Liriodendron tulpanträd
Magnolia
Pterocarya vingnöt
Sophora pagodträd
Vitis vindruva

Oj när man väl kom igång kunde jag inte sluta! :)

Finns säkert kopior på namn som du redan har.
Finns massor med sorter stående i Sverige som är relativt lättåtkomliga. Du får passa på när de ska beskäras. :)
Hur ser samlingen ut idag?
Mvh
Christopher

Hingolf

• Ångermanland
« Svar #73 skrivet: 03 jan-14 kl 17:18 »
Är du igång fortfarande?

Tyvärr så har du nog bitar av det flesta arter jag har hemma. Men vill du även ha vril/masur från div. träslag? Granmasur, tallvril t.ex.?

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #74 skrivet: 04 jan-14 kl 02:29 »
Ja, jag håller på fortfarande när tid ges. Jag har namn på alla kulor på latin men tog inte upp det här då det är många som inte känner igen de latinska namnen.
Ja, har ni träslag som ni vill skicka så ja. Give it to me.
Hälsningar Micke.
Hälsningar från Michael

Howlit

• Skåne
« Svar #75 skrivet: 06 apr-14 kl 20:59 »
Mig veterligen så är det bara två stycken i hela världen som samlar på träslag på det här sättet. Jag är en av dessa två och jag leder med mest träslag.

Hej. Tänkte bara meddela att även min sambo sammlar på trä, han har mer än 250 olika arter.
När det kommer till kulor svarvade så finns det många i IWCS och NEHOSOC som gör samma sak.

När det gäller Pockenholz så kan man tänka såhär:
Guaiacum officinale och Guaiacum sanctum är två träd som producerar en typ av eftersökt trä som på Engelska kallas Lignum vitae och på Svenska, Tyska och andra germanska språk för Pockenholz.
Det finns även ett par till träd som har samma utseende, bla Argentine lignum vitae också känt som Palo santo och Verawood detta träd har samma egenskaper som de två andra men producerar inte de oljor som Lignum Vitae fått sitt namn från. Guayacan, Guaiacum, Guaiacwood, Gaïacwood och Holywood är också namn på trä från just Guaiacum officinale och Guaiacum sanctum som inte producerar Lignum vitae.

bo_i_dala

« Svar #76 skrivet: 06 apr-14 kl 21:03 »
Kanon! De stora överraskningarna var nyponros och bambu, hur du nu kan ha fått ihop kulor av de!  :) Hur gör du själva kulorna?
Hej!
Bambu är inte ett träslag.
MVH/ Bosse

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #77 skrivet: 07 apr-14 kl 12:52 »
Nä bambu är gräs va?
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Vitis

• Skåne
« Svar #78 skrivet: 07 apr-14 kl 13:40 »
Hej!
Bambu är inte ett träslag.
MVH/ Bosse

Var går gränsen mellan trä och icke trä? Både rosenbuske och vinranka har föreslagits i tråden.

Bambu är ett 'grässlag' och inte ett 'trädslag', men det är skillnad på 'trä' och 'träd'. Alltså skillnad på materialet och växten det kommer från.

Jag har inget svar på frågan, bara nyfiken på hur man ska definiera olika material.

Vitis

• Skåne
« Svar #79 skrivet: 07 apr-14 kl 13:51 »
Var tvungen att leta lite.

Så här skriver Wikipedia om träslag.:

Citera
.......
Trä eller ved är material som fås vid avverkning och bearbetning av träd (samt vissa vedartade gräs etc).
.......

.......
Bambu är ett gränsfall, då det egentligen är ett gräs, och inte ett träd. Men det har många med trä liknande användningsområden.
.......

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 3 användare
Anders Flix, Nina W, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser