Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min egen lilla udda träsamling  (läst 28808 gånger)

Lucky luke

• The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Min egen lilla udda träsamling
« Svar #40 skrivet: 01 mar-12 kl 23:27 »
Quercus????hm är inte Querkus robus ek? Fint namn du har din rackare. Om din oliv är finare än min så får du gärna skicka en bit.
Har glömt att tala om att varje kula oljas med linolja för att ådringen och färgena ska synas mera.
Hälsningar från Michael

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #41 skrivet: 16 mar-12 kl 12:07 »
Tack till den som skickade en bit ek och hästkastanj. Jag vill gärna betala för portot.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Huggorm

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 16 mar-12 kl 12:18 »
Ingen fara, jag bjuder på portot. Hoppas du kan få ut några bra bitar ur materialet. Hästkastanjen skall ju inte vara några problem, men eken var rätt sprucken. Den var fin först, men så blev den liggande inne några dagar innan jag skickade och då sprack den ordentligt i värmen  :P

Sågaren

• Medelpad
« Svar #43 skrivet: 16 mar-12 kl 23:25 »
det finns ju massor med olika uarter tex vet jag inte hur många olika sorter av gran det finns tex silvergran kaskadgran mfl. ska du ha alla träd i hela världen får du nog hålla på till du dör och jag tror att många arter inte ens går att få tag på.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #44 skrivet: 17 mar-12 kl 13:00 »
det finns ju massor med olika uarter tex vet jag inte hur många olika sorter av gran det finns tex silvergran kaskadgran mfl. ska du ha alla träd i hela världen får du nog hålla på till du dör och jag tror att många arter inte ens går att få tag på.

Hejsan! Jag samlar mest för att det är en kul men udda hobby. Dessutom så är jag fruktansvärt intresserad av trä då jag bygger mycket möbler, spel och leksaker och olika trä har olika egenskaper. Jag samlar på mig så många jag orkar och så länge jag tycker det är kul. I undervisningssyfte så har träkulorna visat sig vara till en stor tillgång. Det stämmer det där om gran. Bara ekar finns det cirka 200 olika.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Broberg

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 17 mar-12 kl 13:13 »
Har du robinia?

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #46 skrivet: 17 mar-12 kl 15:05 »
Nej! Det har jag inte ens hört talas om. Var kommer Robinia ifrån?
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Lycka

• Ångermanland
« Svar #47 skrivet: 17 mar-12 kl 15:30 »
Har kollat dina träkulor. Man kan inte säga annat än
Imponerad :o
Hedemorahöns

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #48 skrivet: 17 mar-12 kl 15:57 »
Tänk att tappa alla de där! :o

Kan du inte lägga upp en lista på vilka du redan har?

Ska hålla utkik åt dig. Kanske kan fixa en bit havtorn åt dig till hösten.

Broberg

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 17 mar-12 kl 17:51 »
Hälsningar Micke

http://sv.wikipedia.org/wiki/Robinia

De odlas neråt i Europa. Man stöter på dem i trädgårdar här uppe. Djävulska tornar.. Här används stammar till stängselstolpar bla. Har ett gäng barkade grenar liggandes som en tidigare husägare använde som "spjälor" i grindar.
Kan kolla efter någon lämplig bit imorgon kväll.
« Senast ändrad: 17 mar-12 kl 17:54 av Lopt »

Humle

• Västerbotten
« Svar #50 skrivet: 17 mar-12 kl 20:32 »
Hejsan! Jag samlar mest för att det är en kul men udda hobby. Dessutom så är jag fruktansvärt intresserad av trä då jag bygger mycket möbler, spel och leksaker och olika trä har olika egenskaper. Jag samlar på mig så många jag orkar och så länge jag tycker det är kul. I undervisningssyfte så har träkulorna visat sig vara till en stor tillgång. Det stämmer det där om gran. Bara ekar finns det cirka 200 olika.
Hälsningar Micke

Du borde ju göra en grankula av tjurved då det är väldigt olikt "vanligt" granträ med helt olika egenskaper! :D Jag har en gammal bild på det i galleriet här: http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=item;in=162
« Senast ändrad: 17 mar-12 kl 20:35 av Humle »
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #51 skrivet: 17 mar-12 kl 20:38 »
Give it to me  :P

Det är ingen fara om jag skulle tappa kulorna på marken. Jag har stansat in nummer i dom.
Hälsningar Micke.

Min lista som den ser ut nu är:
1. Amarant
2. Furu
3. Äpple
4. Björk
5. Sälg
6. Rödbok
7. Amerikansk vitek
8. Al
9. Teak
10. Oliv
11. Gran
12. Balsa
13. Amerikansk ask
14. Ebenholtz
15. Honduras mahogny
16. Kaori
17. Jatobi
18. Päron
19. Amerikansk körsbär
20. Boire´
21. Plommon
22. Gullregn
23. Hassel
24. Rönn
25. Iroko
26. Amerikansk valnöt
27. Indisk rosewood
28. Benjamin fikus
29.Alm
30. Pockenholtz
31. Europeisk lönn
32. Cypress
33. Asp
34. Vitbok
35. Lind
36. En
37. Masur björk
38. Zebrano
39. Abachi
40. Jellutong
41. Nyponros
42. Lärk
43.Laua
44. Syren
45. Oregon pine
46.Berberis
47. Ostindisk palisander
48. Lignum vitae
49. Bambu
50. Padouk
51. Briar rot

och så har jag fått
52. Ek (måste vara skogsek)
53. Hästkastanj.
54 Buxbom
Hälsningar från Michael

Huggorm

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 17 mar-12 kl 22:24 »
Hälsningar Micke
Robinia är ett väldigt intressant träd. Det är från USA från början, det växte rätt sällsynt i Appalacherna. Det är ett väldigt bra virkesträd eftersom det växer fort och virket påminner om ek. Mycket hårt och beständigt, stängselstolpar av det höll i 50 år. I USA har de någon skadeinsekt som förstör alla träden, men det har odlats i stor skala i bla. Ungern och där trivs det så bra att det blivit ett svårkontrollerat ogräs. Det kan också odlas i södra Sverige, men det är ett träd som vill ha mycket sommarvärme. Jag har försökt här hos mig, men det trivs inte här. Växer visserligen, men fryser tillbaka på vintern.

Och ekbiten är vanlig skogsek ja, jag har ingen bergek här

Broberg

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 17 mar-12 kl 22:29 »
Robinia är ett väldigt intressant träd. Det är från USA från början, det växte rätt sällsynt i Appalacherna. Det är ett väldigt bra virkesträd eftersom det växer fort och virket påminner om ek. Mycket hårt och beständigt, stängselstolpar av det höll i 50 år. I USA har de någon skadeinsekt som förstör alla träden, men det har odlats i stor skala i bla. Ungern och där trivs det så bra att det blivit ett svårkontrollerat ogräs. Det kan också odlas i södra Sverige, men det är ett träd som vill ha mycket sommarvärme. Jag har försökt här hos mig, men det trivs inte här. Växer visserligen, men fryser tillbaka på vintern.

Och ekbiten är vanlig skogsek ja, jag har ingen bergek här

Jo, har sett att de beter sig typ som asp om man fäller ett.

Huggorm

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 17 mar-12 kl 22:32 »
Massor av rotskott, och dessutom gror fröna väldigt lätt. De är ganska trötta på robinia på en del platser nere i östeuropa  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 17 mar-12 kl 22:40 »
Massor av rotskott, och dessutom gror fröna väldigt lätt. De är ganska trötta på robinia på en del platser nere i östeuropa  ;D

Fast de blir bra stolpar åtminstone, hehe.. Och grindspjälor. Snyggt som fan. Aldrig sett någon annanstans. Ska försöka ordna bild på det också.

Broberg

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 18 mar-12 kl 15:11 »
Det är mycket sprickor i dem. Kan du få ut något av dessa?

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #57 skrivet: 18 mar-12 kl 19:43 »
Svårt att säja. Jag behöver så att jag får ut en bit som har sidorna 3 centimeter runt om. Alltså 3 gånger 3 gånger 3.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Broberg

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 18 mar-12 kl 20:49 »
Svårt att säja. Jag behöver så att jag får ut en bit som har sidorna 3 centimeter runt om. Alltså 3 gånger 3 gånger 3.
Hälsningar Micke

Mätte på dem och det ska inte vara några problem. Fast 4cm hade nog inte gått.. Eventuellt ska jag stängsla med robinia den närmsta tiden. Blir fler bitar då om du vill se några till att välja på.

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #59 skrivet: 18 mar-12 kl 21:21 »
Mätte på dem och det ska inte vara några problem. Fast 4cm hade nog inte gått.. Eventuellt ska jag stängsla med robinia den närmsta tiden. Blir fler bitar då om du vill se några till att välja på.

Ja men schysst. PM:ar dig så får du min adress, så är det bara att skicka när du tycker att du har en bit som passar.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser