Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min egen lilla udda träsamling  (läst 28822 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Min egen lilla udda träsamling
« Svar #20 skrivet: 13 feb-12 kl 07:49 »
Jag skall plocka fram bitar när jag kommer hem till helgen, så får vi se vad jag kan ordna.

Mielikki

• -
« Svar #21 skrivet: 13 feb-12 kl 13:55 »
Oj, vad fint!
Hur har du fått en så stor bit virke ur en nyponros?
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

Humle

• Västerbotten
« Svar #22 skrivet: 13 feb-12 kl 14:43 »
Oj, vad fint!
Undrar jag också. Man får nog leta ett tag men det kanske går att få ut en sådär stor bit ur svartvinbär också? :)

Är du så hålla dig till en kula per träslag? Det känns som om det fort skulle spåra ur för mig. Ytved och kärnved. Olika täta årsringar....
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Huggorm

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 13 feb-12 kl 14:49 »
Är du så hålla dig till en kula per träslag? Det känns som om det fort skulle spåra ur för mig. Ytved och kärnved. Olika täta årsringar....
Rot och gren förtjänar också egna kulor nästan. Men då blir väll samlingen ändlöst stor  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 feb-12 kl 14:59 »
Vitbok är ett annat namn på avenbok.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #25 skrivet: 13 feb-12 kl 15:01 »
Vilken fin samling!

Synd att vi körde iväg våra Tujor (eller vad de heter, de där fusk-enarna man har i julgrupper). Förra hyresgästen satte två sådana från just julgrupper på tomten, de växte sig snabbt stora och efter några år var de flera meter höga. Men när vi tog ner dem så vägde de ingenting. Men det kanske finns någon annan som har det trädslaget? Pil saknas nog också i samlingen...

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 13 feb-12 kl 19:32 »
skicka PM med adress så skickar jag liguster, brakved o tjolster (om jag hittar ett träd att ta av, det är en ovanlig sort av vide, så det är svårt att hitta grenar...)
Västgötamor

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #27 skrivet: 13 feb-12 kl 20:09 »
Åhhåj vad fint, man blir ju tvungen att leta upp bilder på hur t ex amaranth ser ut som träd.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Lucky luke

• The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
« Svar #28 skrivet: 13 feb-12 kl 23:24 »
Oj, vad fint!

Det var längst ner i stamdelen på en bjässe som skulle sågas ner. Ren tur att jag gick förbi och såg den.
Hälsningar från Michael

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 13 feb-12 kl 23:27 »
Undrar jag också. Man får nog leta ett tag men det kanske går att få ut en sådär stor bit ur svartvinbär också? :)

Uff, då har man ju ett heltidsjobb. Det finns ju oändligt mycket trä. Bara ekar säjd det finnas över 200 st olika. Dom vanligaste är skogsek, korkek, järnek osv. Resten är väl nästan identiska. och så finns det väl ett par hundra arter pil och så vidare.
Hälsningar från Michael

Xoot

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 14 feb-12 kl 17:23 »
Såg inte körsbär?

TheoA

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 14 feb-12 kl 17:42 »
Jag kan fixa fläder, och kanske ek från en ungek eller en gren, jag ska titta vad som finns..
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Vitis

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 15 feb-12 kl 13:12 »
Såg inte Buxbom i samligen, du har väl inte slarvat bort biten jag skickade till dig?  ;)

Skulle även kunna bidra med en bit av en Vinranka jag tog bort förra året, finns nog bitar över 3 cm och så har jag några bitar av Oxel och Äpple liggande.

regnpipan

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 15 feb-12 kl 13:23 »
Ek och bergek.

Hur var det med päron och idegran? Vet inte om jag såg dem.

Skiljer du ut olika björksorter? Fjällbjörk, dvärgbjörk, glasbjörk, vårtbjörk etc?

Skall ta mig en kik i ladugården och inventera mitt förråd för att se om det finns något du saknar där... Ungersk syren kommer jag på rak arm på.
« Senast ändrad: 15 feb-12 kl 13:26 av regnpipan »

Humle

• Västerbotten
« Svar #34 skrivet: 15 feb-12 kl 15:44 »
Frågan är ju hur anal man vill vara. Ser man skillnad på en träkula av dvärgbjörk eller fjällbjörk? Om sådant ska ingå bör som sagt de latinska namnen föras in och han får säkert ta bort några kulor som det är oklart om vilken typ av björk etc. den är av.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #35 skrivet: 15 feb-12 kl 16:04 »
Kul samling. Väldigt fint att alla är bollar.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 15 feb-12 kl 20:46 »
Såg inte Buxbom i samligen, du har väl inte slarvat bort biten jag skickade till dig?  ;)

Skulle även kunna bidra med en bit av en Vinranka jag tog bort förra året, finns nog bitar över 3 cm och så har jag några bitar av Oxel och Äpple liggande.
Buxbomen har legat på torkning. Bra att du påminde mig.
Jag ska skicka PM till alla berörda men just nu så håller jag på att skriva omdömen samtidigt som jag är mitt i en företagsstart. Men jag skickar innan helgen. Tack alla för att ni är så schyssta.
Hälsningar från Michael

Huggorm

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 24 feb-12 kl 22:36 »
Jag har glömt att skicka, men nu kom jag på det och har varit ute och hämtat ett par fina bitar så nu är det på gång  :)

Lucky luke

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 25 feb-12 kl 14:31 »
Tack min vän. Hojta till hur mycket du lägger ut i porto så fixar vi det.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #39 skrivet: 01 mar-12 kl 11:23 »
Olivträ? Almvril? - såg just att du har oliv - mycket mörk dock! Min är gulaktig med brun ådring. Mycket snygg.
« Senast ändrad: 01 mar-12 kl 11:25 av Quercus »
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser