Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färsking i fjäderfä!  (läst 8722 gånger)

Mimmla

• Västmanland
SV: Färsking i fjäderfä!
« Svar #20 skrivet: 12 feb-12 kl 00:11 »
En orusthöna kostar väl varken mer eller mindre än andra raser. En vuxen höna kan väl kosta mellan 100 och 200 kronor kan jag tänka mig. Det beror väl mest på vem du köper av. Det där med ägg och ruvhöna förstod jag inte riktigt. Trodde inte du hade några höns i dag.

En annan sak som jag inte heller förstår är varför du bara tänkte göra "lådan" 1 meter hög? Är utrymmet så begränsat? Det måste ju vara bäst både för höns och skötare att ha full takhöjd, åtminstone 2 meter. Sen tycker jag personligen att golvytan bör vara åtminstone 1 kvadratmeter på 2 höns, men det är som sagt min högst personliga åsikt.

Inte jag, men jag har vänner jag kan få ruva ägg hos ;)

Det var ifall det höll värmen bättre, men när det påtalats att de gärna sitter högt så har jag insett att det får bli högre. Runt 180 tänkte jag.
Jag tänkte först göra lock ist för ett rum, men det får bli ett rum istället.
Fast om man inte har annat på golvet än höns, alltså ingen inredning låter det väldigt mycket. Alla hönor som jag sett ligger ju ändå nästan i en hög. Plus att de kommer ha rastgård med tak-alltså ingen direkt snö. Samt kommer få gå ute i trädgården när de har lust och jag är hemma.
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

Ronny

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 12 feb-12 kl 00:25 »
Låter väldigt konstigt att de skulle ligga i en hög inomhus, måste jag säga. Är du säker på att det är höns du sett?  ;)
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 12 feb-12 kl 03:15 »
Låter väldigt konstigt att de skulle ligga i en hög inomhus, måste jag säga. Är du säker på att det är höns du sett?  ;)

Haha jo det är jag väldigt säker på :P
Min släkt på gotland har frigående fabrikshöns, runt 3000 st. De ligger hemskt gärna i hög av någon anledning. Sitter gärna i klungor fast de har hur mycket golvyta som helst.
Sen alla som har ett par st höns bara av mina vänner, de sitter också gärna tillsammans.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #23 skrivet: 12 feb-12 kl 08:08 »
Haha jo det är jag väldigt säker på :P
Min släkt på gotland har frigående fabrikshöns, runt 3000 st. De ligger hemskt gärna i hög av någon anledning. Sitter gärna i klungor fast de har hur mycket golvyta som helst.
Sen alla som har ett par st höns bara av mina vänner, de sitter också gärna tillsammans.
Du kan inte riktig jämföra hybrider i en fabriksmiljö med riktiga höns. Hybriderna lever i en väldigt understimulerad miljöoc h utvecklar därför inte riktig normala hönsvanor. Om man räddar hybrider från slakt tar det ofta lång tid för dem att börja bete sig som vanliga höns.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Mimmla

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 12 feb-12 kl 13:52 »
Du kan inte riktig jämföra hybrider i en fabriksmiljö med riktiga höns. Hybriderna lever i en väldigt understimulerad miljöoc h utvecklar därför inte riktig normala hönsvanor. Om man räddar hybrider från slakt tar det ofta lång tid för dem att börja bete sig som vanliga höns.

Fast mina vänner har inte hybrider. De har blandraser av lanthöns :S

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 12 feb-12 kl 15:31 »
Har dina vänners höns inte haft sittpinne som små, så kan det bli så att dom inte sitter på pinne som vuxna..
Då får man lyfta upp dom på sittpinnarna så dom förstår att det är en bra sovplats  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 12 feb-12 kl 16:48 »
Jag förstod aldrig riktigt vitsen med att bygga en låda inne i ett befintligt hus att ha hönorna i, varför inte ha dem direkt i huset? Är det bara enkla väggar och du är rädd att det blir för kallt? Får du inte göra åverkan på huset för att det är gammalt och fint?

Börja med att prata med din hyresvärd, om du är försiktig och reglar upp, isolrerar och har som någon skrev osb-skivor eller något annat skivmaterial (inte gips) som du kan måla så de är lätta att hålla rent borde det ju ta ner utan att göra någon större åverkan på husets insida den dagen du flyttar. Om nu inte efterföljande hyresgäst också vill ha höns.

Till sittpinnar tycker jag det är bäst med naturmaterial, prata med någon som gallrar skog om du kan få ta ett par träd med en diameter på kanske åtta cm. En del säger att man ska ha som brädor till dem att sitta på istället så de kan vila bröstbenet samtidigt. Mina har alltid haft 'små träd' det har gått bra, de får inte vara för klena bara.

Sätt gärna upp ett par sittpinnar på något olika höjd, en längre in som sitter lite högre upp och en längre fram som sitter lite lägre, kanske 150 och 120 upp. Och så behövs ju några värpreden, kanske tre stycken räcker till 10-15 höns. Det är ju rätt smart att kunna ta ner dem från väggen om någon höna börjar ruva i ett av dem.

Hönsgården som hade varit hundgård innan kanske du behöver kolla så det inte går att gräva sig in i den, men det kanske man gör med hundgårdar? Jag vet inte så mycket om sådana.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #27 skrivet: 12 feb-12 kl 17:21 »
Mina silkeshöns sov i en hög på golvet =) även fast de visste hur man satt på pinne.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #28 skrivet: 12 feb-12 kl 17:51 »
Fast mina vänner har inte hybrider. De har blandraser av lanthöns :S
Då missförstod jag dig ;) Du skrev nämligen om släktingar med 3000 fabrikshöns och att de flesta du kände hade "vanliga fabrikshöns" så jag trodde de var dem du syftade på. Sorry för det  :-[
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Mimmla

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 12 feb-12 kl 19:04 »
Har dina vänners höns inte haft sittpinne som små, så kan det bli så att dom inte sitter på pinne som vuxna..
Då får man lyfta upp dom på sittpinnarna så dom förstår att det är en bra sovplats  ;)

Ja så kan ju vara fallet det har jag ingen aning om.
Men de sitter ibland på varandra på pinnarna också :P

Mimmla

• Västmanland
« Svar #30 skrivet: 12 feb-12 kl 19:09 »
Jag förstod aldrig riktigt vitsen med att bygga en låda inne i ett befintligt hus att ha hönorna i, varför inte ha dem direkt i huset? Är det bara enkla väggar och du är rädd att det blir för kallt? Får du inte göra åverkan på huset för att det är gammalt och fint?

Börja med att prata med din hyresvärd, om du är försiktig och reglar upp, isolrerar och har som någon skrev osb-skivor eller något annat skivmaterial (inte gips) som du kan måla så de är lätta att hålla rent borde det ju ta ner utan att göra någon större åverkan på husets insida den dagen du flyttar. Om nu inte efterföljande hyresgäst också vill ha höns.

Till sittpinnar tycker jag det är bäst med naturmaterial, prata med någon som gallrar skog om du kan få ta ett par träd med en diameter på kanske åtta cm. En del säger att man ska ha som brädor till dem att sitta på istället så de kan vila bröstbenet samtidigt. Mina har alltid haft 'små träd' det har gått bra, de får inte vara för klena bara.

Sätt gärna upp ett par sittpinnar på något olika höjd, en längre in som sitter lite högre upp och en längre fram som sitter lite lägre, kanske 150 och 120 upp. Och så behövs ju några värpreden, kanske tre stycken räcker till 10-15 höns. Det är ju rätt smart att kunna ta ner dem från väggen om någon höna börjar ruva i ett av dem.

Hönsgården som hade varit hundgård innan kanske du behöver kolla så det inte går att gräva sig in i den, men det kanske man gör med hundgårdar? Jag vet inte så mycket om sådana.

Det är för att det för det första är rätt stort, och två våningar. Och för att vi måste använda halva huset till andra saker. Snickarboa tex.
Och jag ska ju helst inte förstöra för mycket, utan det ska någorlunda gå att återställa om det behövs.

Hm man kanske kan ha bägge två då, både bräder och pinnar.
Jo något sånt tänkte jag, som en hönstrappa av pinnar liksom :)

Ah det tänkte jag med, att de ska vara lösa. Får väl göra som stora öppna fågelholkar som hängs upp på krokar kanske.

Jag tror den går att gräva sig in i, jag tänkte göra så att jag gräver ner ett nät på utsidan som jag viker utåt. Hoppas att det inte är för mycket sten bara :S

Mimmla

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 12 feb-12 kl 19:10 »
Mina silkeshöns sov i en hög på golvet =) även fast de visste hur man satt på pinne.

Ja men då är det inte bara jag som sett såna höns då, känns bra :P
Jag kanske inte är så novis som jag tror ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 13 feb-12 kl 02:59 »
Färsking, novis, blåbär eller gröngöling det är väl olika ord med ungefär samma betydelse som nybörjare och det har vi alla varit en gång.

Ett problem är då att försöka tänka själv och sålla agnarna från vetet när man får en massa olika svar på sina frågor.

Om du väljer orusthöns så kommer de inte att sitta hopklumpade på golvet, om de har någon annan möjlighet, det lovar jag. Förslaget med ett par/tre sittpinnar på olika höjd kan vara en bra idé om man tex har unghöns. Tänk då på att inte sätta dem för nära varandra så de som sitter på översta pinnen skiter på de som sitter på den undre. Allra helst vill hönsen sitta så högt de kan komma, gärna strax under taket.

Som några var inne på så är det inte bra för hönsens fötter och bröstben om sittpinnarna är för tunna. En bräda är bra men svår att hålla ren. En barkad, lite tjockare "naturpinne" är vad jag själv använder i mitt hönshus. Spika inte fast den, utan gör så att du enkelt kan ta ner den och rengöra den eller byta ut den vid behov.

Om dessa små tips är agnar eller vete - måste du själv avgöra.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 13 feb-12 kl 05:23 »
Orusthöns är fina, aktiva, tåliga höns med mycket naturligt beteende i behåll. Har man haft dem från det att de var kycklingar är de inte heller hysteriska på något sätt. Om du vill ha genbanksanslutna höns, så måste du köpa djur som är minst 8 veckor (tror jag det är :-\ ) Kanske att du kan köpa en tupp och en höna som går med små kycklingar. Prata med genbanksansvarig för rasen. Denne man eller kvinna hittar du på www.kackel.se Jag tycker absolut att du ska göra ett slag för denna fina ras.... om de mot förmodan inte skulle passa dig, så är det ju bara att sälja dem ;)

Här på forumet finns det en massa olika hönshus-trådar. Jag tycker du ska ta dig lite tid att ögna igenom dem. Du kommer få en massa tips och uppslag på hur man kan bygga. Kolla oxå gärna på en massa hemsidor, där vi har bilder och beskrivningar..... åsså får du som Ronny skriver sålla agnar från vete. Challes tips om OSB-skivor och masonite var väl alldeles förträffligt :)

Innan vi skaffade våra första höns läste jag boken: Höns i trädgården. Den var bra för att få lite kött på benen.

Höns tål mer kyla än man kan tro..... men du bor i kalla trakter, så isolering är bra. Det är inte säkert att du behöver mer värme än så. Isåfall kan man kanske ställa in en temporär värmekälla de kallaste nätterna.

Tak på utegården är riktigt bra. Då kan de ha sitt sandbad ute. Det räcker att tippa en skottkärra sand invid väggen, så fixar de resten själva. Platt hönsgård behöver de inte alls utan de tycker nog det är mer intressant med spännande miljö. Plantera gärna ett par vinbärsbuskar hos dem.

Välkommen in i hönsvärlden :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #34 skrivet: 13 feb-12 kl 09:49 »
Att röra sig ock flaxa med vingarna och hoppa upp på saker gillar även soffpotatisraser  ;) även om dom kanske inte är fullt lika aktiva som en mindre och lättare ras.

Och de behöver mer plats för de är lite klumpigare, svängrum! Mina kochin sitter gärna uppe i takstolen och sover på nätterna i mitt hönshus. På ca 2 meters höjd. När de ska upp så hoppar de först upp på lägsta sittpinnen ( ca 1 meter) och sedan vidare upp på nästa och sen upp i takstolen, men när de ska ner så kastar sig vissa rakt ner som kamikazepiloter. Vilket gör att mitt hönshus på 2,2 meter i fyrkant kan kännas lätt livsfarligt ibland för man kan få en tung nästan 4 kilos höna i pallet om man inte bokstavligen ser upp!

Fast  jag tycker det är bra att  många av mina hönor numera väljer att sitta så högt upp om nätterna, risken minskar ju rejält att de ska bli tagna av nåt elakt djur om nåt händer med dörr eller lucka till huset.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #35 skrivet: 13 feb-12 kl 17:29 »
Färsking, novis, blåbär eller gröngöling det är väl olika ord med ungefär samma betydelse som nybörjare och det har vi alla varit en gång.

Ett problem är då att försöka tänka själv och sålla agnarna från vetet när man får en massa olika svar på sina frågor.

Om du väljer orusthöns så kommer de inte att sitta hopklumpade på golvet, om de har någon annan möjlighet, det lovar jag. Förslaget med ett par/tre sittpinnar på olika höjd kan vara en bra idé om man tex har unghöns. Tänk då på att inte sätta dem för nära varandra så de som sitter på översta pinnen skiter på de som sitter på den undre. Allra helst vill hönsen sitta så högt de kan komma, gärna strax under taket.

Som några var inne på så är det inte bra för hönsens fötter och bröstben om sittpinnarna är för tunna. En bräda är bra men svår att hålla ren. En barkad, lite tjockare "naturpinne" är vad jag själv använder i mitt hönshus. Spika inte fast den, utan gör så att du enkelt kan ta ner den och rengöra den eller byta ut den vid behov.

Om dessa små tips är agnar eller vete - måste du själv avgöra.

Nej det antar jag inte heller, men jag har sett det :P
Jo en sån hönstrappa har jag tänkt att bygga.

Smart ide att inte sätta fast pinnarna för mycket! Man kanske kan göra en kil och sätta fast dem med i ställningen.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 13 feb-12 kl 21:13 »
Mina sitter med en skruv.... åsså har jag en skruvdragare... plättlätt ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #37 skrivet: 13 feb-12 kl 22:04 »
Mina sitter med en skruv.... åsså har jag en skruvdragare... plättlätt ;D

Haha ja det låter lätt ^^

Tänkte på en annan sak, jag kikade på värpreden på granngården. De har någon slags flerp som täcker halva ingången. Varför har man det??
Är det för att det inte ska sätta sig två höns i varje rede?
Har aldrig sett det förr :S

Jennyt

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 13 feb-12 kl 22:06 »
För att hönsen tycker om att gömma sig när de värper 8) Går bra att hänga för en jutesäck eller så oxå. Men det funkar lika bra att ha redena i det mörkaste hörnet av hönshuset ;)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #39 skrivet: 13 feb-12 kl 22:08 »
Haha ja det låter lätt ^^

Tänkte på en annan sak, jag kikade på värpreden på granngården. De har någon slags flerp som täcker halva ingången. Varför har man det??
Är det för att det inte ska sätta sig två höns i varje rede?
Har aldrig sett det förr :S
Flärpen är för att hönsen inte ska kunna sitta på kanten och skita i redet. Om den funkar vet jag inte....

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 2 användare
torbjorn, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser