Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färsking i fjäderfä!  (läst 8697 gånger)

Mimmla

• Västmanland
Färsking i fjäderfä!
« skrivet: 10 feb-12 kl 01:03 »
Ja vart ska jag börja, det är så att jag ska flytta till ett hus som jag ska hyra. Och tänkte förverkliga min dröm om egna höns.
Har funderat på någon ovanlig lantras och har hittat Orusthöns och blivit förtjust och det lutar emot såna.

Men nu till "problemet". Jag måste bygga hönshus, i ett befintligt uthus från 1800-talet.
Utanför huset finns redan en fd hundgård, där jag tänkte fixa tak så hönsen är skyddade. Och jag har fått lov att göra hus inne i uthuset.
Så jag ska alltså såga hål i väggen fixa en stege och ha hönsen i någon slags låda i huset.

Det jag förstått är att det måste finnas- värme, reden, sittpinnar, vatten/matautomat och snäckskal. Helst sandbad vad jag kan förstå också.

Men hur ska jag lösa detta? Hur stor låda måste jag ha till ca 10-15 höns, när de ha fri tillgång till rastgården?
Hur ska jag lösa det med golvet, det är ju gammalt plankgolv, och väggar. Har fått för mig att det kommer bli helt murket om man slänger in en massa höns som bajjar på bara spån och torv?
Och det lär väl bli massor av ohyra i väggarna??
Ska jag isolera ytterligare? Och hur är det med värme? Element eller värmelampa, vad är billigast?

Hjälp mig fundera ut något bra sätt att lösa detta på!

Gärna tips om roliga lantraser också!
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Färsking i fjäderfä!
« Svar #1 skrivet: 10 feb-12 kl 06:15 »
Så jag ska alltså såga hål i väggen fixa en stege och ha hönsen i någon slags låda i huset.
Det jag förstått är att det måste finnas- värme, reden, sittpinnar, vatten/matautomat och snäckskal. Helst sandbad vad jag kan förstå också.
Men hur ska jag lösa detta? Hur stor låda måste jag ha till ca 10-15 höns, när de ha fri tillgång till rastgården?

Hönsen ska ha fönster med dagsljus i sitt "hus" också liksom belysning. Så "lådan" blir nog ganska stor..
« Senast ändrad: 10 feb-12 kl 07:59 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 feb-12 kl 06:43 »
10-15 höns behöver ganska stort område, inne och ute.
Inne kan vara aningen mindre, om man har en stor uteplats, men det måste iaf vara stort inne, för höns vill inte alltid ut i snö.. Så kanske 3x3m inne.. (Då blir det ju ca 6 kvadratmeter) Och ute behöver 10 höns MINST 10 kvadratmeter, då dom sprätter mycket, och gräset förstörs... Jag bor på gård, så mina går fritt.. Men ska bygga nytt hönshus när det blir lite varmare, då ska jag göra en stor gård, och även ha så de kan gå ut fritt ibland..

Krågedal

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 10 feb-12 kl 06:53 »
Hej. Vad kul att du också vill ha höns OCH hjälpa en utrotningshotad art. Jag bor själv i Kinda (södra delen av Östergötland) och har själv KINDAHÖNS. Den är också en gammal lantras och är nog den mest ruvvilliga av lantraserna.
Det är enkelt och roligt att ha höns. Ang sandbad tycker de bäst om i ett land under någon vinbärsbuske eller vid ett träd....
ang golvet, lägg en gammal plastmatta på.... Under sittpinnarna är det smart med en "bajsbräda" där bajset hamnar och man lättare kan skrapa bort....Höns klarar sig bättre utan tillskottvärme, (kan riskera ohyra om det är för varmt...) På väggarna föreslår jag spånskiva typ, som du sen kalkar..... Det är bra om du lånar hönsböcker eller köper... Bla Höns ankor och gäss som just handlar om våra svenska lantraser. (jag kan skicka dig en sådan kostar160:-) Gå gärna med i "våran klubb" svenska lanthönsklubben. Och VÄLKOMEN till hönsgänget!!! Du får gärna höra av dig om flera frågor! Therese
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Mimmla

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 10 feb-12 kl 19:20 »
Oj så pass inne alltså, tur att det är ett stort uthus då.
Ute har de minst 4x4 tror jag, samt att de kommer få gå lösa på tomten när jag är hemma. Vilket är nästan hela tiden eftersom jag är mammaledig just nu.
Rastgården är bara för att skydda dem emot räv och varg när jag inte har uppsikt.
Jag tror jag får jämna ut marken i den fd hundgården också, lägga in grus i halva för att den är helt vind. Vore det dumt? Tänkte om man ska ha kvar det sluttande?
Behöver de fönster om man sätter in genomskinlig plast i utgångsgluggen? Det är väl ifs bara att sätta dit ett gammalt fint fönster.

Hur högt behöver de i tak? Tänkte ju lägre tak desto varmare, så man behöver ju inte brassa på med två meter eller?
Lådan funderade jag på om den kunde vara 2x2.
Vi kommer ju börja med bara ett par höns, men tänkte att man bygger så att det får plats 15 för det kan ju sluta med att man helt plötsligt står där med en massa höns man inte räknat med från början. Det blir ju gärna så kan jag tänka mig.

Det borde väl vara smart att ha bajstråg av plastmatta som man häftat på en planka??
Lätt att städa tänker jag.

Hur städar man i rastgården? Ska man ta spade och vända jorden eller?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 10 feb-12 kl 19:41 »
Om du ska bygga inne del för 15 höns ska du definitivt bygga så högt i taket att du kan gå där inne utan att huka dig. Att kunna sköta sina höns och städa och pyssla med dem utan att behöva gå dubbelvikt, krypa på alla fyra eller slå i huvudet titt som tätt  gör hönsägandet mycket mer förnöjsamt  ;D

Angående yta inne så föredrar jag att ha ca 3-4 hönor /m2 inne. Då är dom tillräckligt trångbodda för att hålla värmen i ett isolerat hönshus så länge det inte blir jättekallt ute. Samtidigt kan man om man planerar lite smart ge dom rätt mycket yta att röra sig på om dom inte kan gå ut vissa dagar.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Mimmla

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 10 feb-12 kl 21:28 »
Om du ska bygga inne del för 15 höns ska du definitivt bygga så högt i taket att du kan gå där inne utan att huka dig. Att kunna sköta sina höns och städa och pyssla med dem utan att behöva gå dubbelvikt, krypa på alla fyra eller slå i huvudet titt som tätt  gör hönsägandet mycket mer förnöjsamt  ;D

Angående yta inne så föredrar jag att ha ca 3-4 hönor /m2 inne. Då är dom tillräckligt trångbodda för att hålla värmen i ett isolerat hönshus så länge det inte blir jättekallt ute. Samtidigt kan man om man planerar lite smart ge dom rätt mycket yta att röra sig på om dom inte kan gå ut vissa dagar.

Haha jo men ser du det har jag tänkt på redan, tänkte om man har som ett lock man kan ställa upp när man ska städa :P

Jag tror det kommer vara dugligt för dem eftersom det är liksom en isolerad låda i ett tätt hus.
Kan man hänga plastgardin i deras dörr, vågar de gå där då?

Det borde ju gå rätt bra om man har sittpinnar och reden en bit ovanför golvet. Funderar på en slags hylla som redena ska ligga på så man kan ta bort dem vid behov.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 10 feb-12 kl 22:22 »
För många år sedan var jag själv inne på att skaffa orusthöns, tycker att de är vackra. Men då fick jag intrycket att de var extremt livliga och flaxiga.   Vi bodde i villa med normalstor trädgård och bara 120cm högt stängsel  och med grannar som definitivt inte skulle uppskatta hönsbesök.  Och jag och barnen gillade att umgås  med hönsen på nära håll. Så det blev inga. Kanske någon har mer synpunkter på denna aspekt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 10 feb-12 kl 22:24 »
Haha jo men ser du det har jag tänkt på redan, tänkte om man har som ett lock man kan ställa upp när man ska städa :P

Jag tror det kommer vara dugligt för dem eftersom det är liksom en isolerad låda i ett tätt hus.
Kan man hänga plastgardin i deras dörr, vågar de gå där då?

Det borde ju gå rätt bra om man har sittpinnar och reden en bit ovanför golvet. Funderar på en slags hylla som redena ska ligga på så man kan ta bort dem vid behov.
Men om du ska bygga för 15 höns blir locket enormt. Med minimimått enligt svensk lagstiftning behöver du drygt 2 m2 Jag har vägghängda "boxar" till dvärghöns som är i den storleken. Att ha ett lock (som dessutom ska var isolerat i den storleken blir extremt klumpigt och ganska till väldigt tungt.

Ska du bygga för 3 höns /m2 så får du ju ett lock att lyfta på 5m2  ::)

En låda som du ska kunna böja dig över och må på ett rimligt sätt kan inte vara djupare än ca 1 meter. Det gör att formen blir extremt långsmal vilket gör den svårare att inreda på ett praktiskt sätt.

Att ha en "låda" som sommarbostad åt hönsen kan funka alldeles utmärkt då hönsen gärna är ute hela sin vakna tid på sommaren oavsett väder. Att ha hönsen i en "låda" vintertid när dom kanske inte vill gå ut på flera veckor är inte en rolig boendemiljö för hönsen och inte en praktisk lösning för dig som ägare.Tänk på att höns gillar att kunna flaxa runt lite,hoppa upp på saker och helst vill sitta högt å natten....

Planerar du för att ha 15 höns så tror jag du ångrar dig bittert om du bygger en låda till dem som vinterbostad.... Du och hönsen kommer att trivas betydlig bättre i hönshuset om du har takhöjd så du kan stå. Dessutom blir luften bättre. En liten låda kräver väldigt bra ventilation för att det ska bli bra luft och samtidigt inte dragit.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Mimmla

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-12 kl 22:43 »
För många år sedan var jag själv inne på att skaffa orusthöns, tycker att de är vackra. Men då fick jag intrycket att de var extremt livliga och flaxiga.   Vi bodde i villa med normalstor trädgård och bara 120cm högt stängsel  och med grannar som definitivt inte skulle uppskatta hönsbesök.  Och jag och barnen gillade att umgås  med hönsen på nära håll. Så det blev inga. Kanske någon har mer synpunkter på denna aspekt.

Ja det skulle jag också vilja veta :)
Man vill ju gärna ha sociala och ickeflaxiga höns :P

Mimmla

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 10 feb-12 kl 22:48 »
Men om du ska bygga för 15 höns blir locket enormt. Med minimimått enligt svensk lagstiftning behöver du drygt 2 m2 Jag har vägghängda "boxar" till dvärghöns som är i den storleken. Att ha ett lock (som dessutom ska var isolerat i den storleken blir extremt klumpigt och ganska till väldigt tungt.

Ska du bygga för 3 höns /m2 så får du ju ett lock att lyfta på 5m2  ::)

En låda som du ska kunna böja dig över och må på ett rimligt sätt kan inte vara djupare än ca 1 meter. Det gör att formen blir extremt långsmal vilket gör den svårare att inreda på ett praktiskt sätt.

Att ha en "låda" som sommarbostad åt hönsen kan funka alldeles utmärkt då hönsen gärna är ute hela sin vakna tid på sommaren oavsett väder. Att ha hönsen i en "låda" vintertid när dom kanske inte vill gå ut på flera veckor är inte en rolig boendemiljö för hönsen och inte en praktisk lösning för dig som ägare.Tänk på att höns gillar att kunna flaxa runt lite,hoppa upp på saker och helst vill sitta högt å natten....

Planerar du för att ha 15 höns så tror jag du ångrar dig bittert om du bygger en låda till dem som vinterbostad.... Du och hönsen kommer att trivas betydlig bättre i hönshuset om du har takhöjd så du kan stå. Dessutom blir luften bättre. En liten låda kräver väldigt bra ventilation för att det ska bli bra luft och samtidigt inte dragit.

Mja jag tänkte liksom att man öppnar häften av "taket".
Men jag kanske får tänka om. Kan ju göra lite högre bara, jag är ju blott 162 så jag kan ju göra det runt 170-180 cm högt.

Hur högt upp flaxar hönsen? Tänkte hur högt upp man kan ha inredning?

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 feb-12 kl 23:09 »

Dom är inte livligare eller flaxigare generellt sett än andra hönsraser av samma storlek. Jag tycker du har gjort ett mycket bra val. Orusthönan är vår mest utrotningshotade "stora" lantras av höns och i stort behov av fler bevarare.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

challe:)

• Småland
« Svar #12 skrivet: 10 feb-12 kl 23:48 »
dela bara av boden så stor som du ska ha typ 6kvm och använd hela takhöjden. lägg en masonit på golvet och osb på väggarna så är det bara riva väck om du flyttar,tröttnar och det är som det var förut.
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Mimmla

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 10 feb-12 kl 23:54 »
Dom är inte livligare eller flaxigare generellt sett än andra hönsraser av samma storlek. Jag tycker du har gjort ett mycket bra val. Orusthönan är vår mest utrotningshotade "stora" lantras av höns och i stort behov av fler bevarare.

Vet du hur mycket en orusthöna kostar?
Jag funderar på om det går att få tag på ägg som man kan lägga en ruvhöna på här hemma. Eftersom jag bor en bra bit från ursprungsorten.
Tvivlar ju på att det finns några vuxna djur i området :S

Mimmla

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 10 feb-12 kl 23:58 »
dela bara av boden så stor som du ska ha typ 6kvm och använd hela takhöjden. lägg en masonit på golvet och osb på väggarna så är det bara riva väck om du flyttar,tröttnar och det är som det var förut.

osb?
Det lär ju vara jag som är trött i huvudet som inte förstår :P
Man lär ju regla upp och isolera iaf.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 11 feb-12 kl 08:22 »
- det är inte lätt med alla konstiga förkortningar i byggbranschen! ;D
 http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1191
Såna skivor har jag - tycker det är ett bra val.
Å lycka till förresten!
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 11 feb-12 kl 10:42 »
Mja jag tänkte liksom att man öppnar häften av "taket".
Men jag kanske får tänka om. Kan ju göra lite högre bara, jag är ju blott 162 så jag kan ju göra det runt 170-180 cm högt.

Hur högt upp flaxar hönsen? Tänkte hur högt upp man kan ha inredning?
Om du ska ha Orusthöns så vill dom säkert gärna ha sina nattpinnar minst 1,5 meter över backen om dom själv får välja. Med flaxig  menar jag inte  hysterisk utan att höns även av stora klumpiga och lugna raser gärna hoppar runt och sträcker på vingarna.

Mina stora Kochin tex hoppar från golvet upp på sina nattpinnar som sitter 1 meter upp. Dom hoppar upp och ner från sina pinnar många gånger på en dag trots att dom är så lugna och sävliga i sin läggning att man nästan måste lyfta bort dom om dom står i vägen när man kommer gående  ;) Att röra sig ock flaxa med vingarna och hoppa upp på saker gillar även soffpotatisraser  ;) även om dom kanske inte är fullt lika aktiva som en mindre och lättare ras.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 11 feb-12 kl 23:00 »
- det är inte lätt med alla konstiga förkortningar i byggbranschen! ;D
 http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1191
Såna skivor har jag - tycker det är ett bra val.
Å lycka till förresten!

Fast det lär ju bli fuktigt i hönshuset :S

Mimmla

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 11 feb-12 kl 23:03 »
Om du ska ha Orusthöns så vill dom säkert gärna ha sina nattpinnar minst 1,5 meter över backen om dom själv får välja. Med flaxig  menar jag inte  hysterisk utan att höns även av stora klumpiga och lugna raser gärna hoppar runt och sträcker på vingarna.

Mina stora Kochin tex hoppar från golvet upp på sina nattpinnar som sitter 1 meter upp. Dom hoppar upp och ner från sina pinnar många gånger på en dag trots att dom är så lugna och sävliga i sin läggning att man nästan måste lyfta bort dom om dom står i vägen när man kommer gående  ;) Att röra sig ock flaxa med vingarna och hoppa upp på saker gillar även soffpotatisraser  ;) även om dom kanske inte är fullt lika aktiva som en mindre och lättare ras.

Oj såpass alltså, tänkte typ en meter max :P
Hur stora pinnar ska det vara, jag tänkte i diameter?

Alltså jag tycker det är väldigt spännande att de verkar ha så olika mentalitet.
Skulle vilja komma iväg och träffa massor av höns bara för att se, men svårt när man inte känner så många med höns.
De flesta jag känner har vanliga "fabrikshöns".

Ronny

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 12 feb-12 kl 00:08 »
Vet du hur mycket en orusthöna kostar?
Jag funderar på om det går att få tag på ägg som man kan lägga en ruvhöna på här hemma. Eftersom jag bor en bra bit från ursprungsorten.
Tvivlar ju på att det finns några vuxna djur i området :S

En orusthöna kostar väl varken mer eller mindre än andra raser. En vuxen höna kan väl kosta mellan 100 och 200 kronor kan jag tänka mig. Det beror väl mest på vem du köper av. Det där med ägg och ruvhöna förstod jag inte riktigt. Trodde inte du hade några höns i dag.

En annan sak som jag inte heller förstår är varför du bara tänkte göra "lådan" 1 meter hög? Är utrymmet så begränsat? Det måste ju vara bäst både för höns och skötare att ha full takhöjd. Jag fattar inte varför du måste begränsa det i höjd. Men visst, är du 162 cm lång, så kan du ju göra den 164 (det kan ju vara bra om du har mössa på dig  ;) Sen tycker jag personligen att golvytan bör vara åtminstone 1 kvadratmeter på 2 höns, men det är som sagt min högst personliga åsikt.
« Senast ändrad: 12 feb-12 kl 00:17 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare
torbjorn, limma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser