Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite frågor: Bla. Värme hos hönsen?  (läst 6388 gånger)

Neiklot

• Gäst
Lite frågor: Bla. Värme hos hönsen?
« skrivet: 05 feb-12 kl 22:55 »
Ja, det har säkert skrivits tuuuusen liknande inlägg, men jag är lat och orkar inte leta!

1: Har ni värme hos era höns?
Isåfall: vad för värme?

2: Hur gör ni med vatten nu när det är så kallt?

3: Hur länge tycker ni det är OK att lämna hönsen ensamma?
Är det ex. OKEJ att köra iväg över en helg utan att hönsen har tillsyn?

Bara lite funderingar..
/Neiklot

Luff

• Västergötland
SV: Lite frågor: Bla. Värme hos hönsen?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-12 kl 23:02 »
Jag har gresalampor - dvs dom där som är med skyddsgaller och en infraröd 150 W lampa i i närheten av vattenbaljan - drt brukar räcka med att ha den vid vattenautomaten för att hålla det isfritt men nu fick det bli balja då det vart smällkallt - balja håller längre. den räcker för att hålla det lagom varmt i hönshuset också. men nu fick jag kycklingar - 2 kullar och då fick jag shoppa lite för dom behövde lampa för värmens skull då kycklingavdelningen är kallare.

Nä jag skulle inte lämna så länge - ett tjafs med vattnet första dagen och dom kan bli utan i 1 dygn . Inte schysst
//Luff

4-ever

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 feb-12 kl 23:05 »
Våra höns har ingen värme.
De bor i ett oisolerat hus, dragfritt.
De går ut på dagarna både i hönsgården och i trädgården.
Vatten nu för oss är ett "problem". Jag ger dem vatten flera gånger om dagen.
Sen försöker jag ha deras drickautomat med en varm liten pet-flaska i.. håller sig ett par timmar i varje fall.
De värper konsigt nog ändå`?!?!
Tja, så har vi det.....
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 06 feb-12 kl 00:02 »
1: Ja, ett kamflänselement. (Godkänt för dammiga och brandfarliga utrymmen.)

2: Elementet håller hönshuset på +5 grader, så det är inga problem med vattnet.

3: Tillsyn minst en gång per dygn. Hos mig ger det sig självt eftersom deras vattenautomat räcker bra precis ett dygn. ;)

Jag har tack och lov både grannar och föräldrar som kan tänka sig att titta till djuren om jag skulle behöva åka bort. Känns VÄLDIGT bra kan jag säga!  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #4 skrivet: 06 feb-12 kl 00:51 »
vi hade ingen värme förutom värmelampa, ingen isolering men dragfritt. värmelampan hade vi ovanför sittpinnarna och hönsen verkade nöjda. körde vintertid med ett tjockt lager med sågspån så dom inte ksulle gå för nära cementgolvet.

vattnet hade vi problem med då det frös hela tiden för oss hur vi änn gjorde förra vinter men det var ju himla kallt den vintern också så jag vet att många hade problem, värmeplatta gjorde ingen nytta hos oss alls.

nya hönshuset som vi bygger i vår ska ha en gjuten platta med golvvärme. och väggar och tak ska vara isolerat. vi har inte våra höns ute vintertid men vi får se hur det blir på nybygget, det blir ju runt en halvmeter med snö här och 15-20 minus så jag tror inte hönsen har något intresse utav att gå ut bara dom har kul att göra inne och får gomat så tror jag inte dom saknar det.
vattnet vet jag inte riktigt ännu hur vi ska lösa så det inte fryser, har lite olika funderingar men vet inte vilka som funkar så vi får prova oss fram helt enkelt.

ang att lämna, om man inte gör det regelbundet och det inte är 30 minus just dom dagarna utan dom har gått om mat och vatten så tror jag inte det är någon fara att lämna dom. i gamla hönsgården gav vi dom vatten 2 ggr i veckan och mat max 3ggr i veckan, vi plockade rönnbär och gav en hel säck, då åt dom på det i en v så det beror ju på vad man matar dom med. så är det inte extremväder som kan påverka deras mat och vatten så tror jag inte det är några problem med att lämna dom ett tag, men ska det bli en v så kan man ju fråga en granne om dom vill kika inom. det gjorde vi och dom blev bara glada för dom hade tydligen suttit och kelat en massa med hönsen fick vi veta senare =)
tänk bara på om du inte plockar äggen så måste du ha ägggömma så inte äggen ligger kvar och dom får för sig att äta dom för det är ett ofog som är svårt att få bort igen.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tamate

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 06 feb-12 kl 00:53 »
vi hade ingen värme förutom värmelampa, ingen isolering men dragfritt. värmelampan hade vi ovanför sittpinnarna och hönsen verkade nöjda. körde vintertid med ett tjockt lager med sågspån så dom inte ksulle gå för nära cementgolvet.

vattnet hade vi problem med då det frös hela tiden för oss hur vi änn gjorde förra vinter men det var ju himla kallt den vintern också så jag vet att många hade problem, värmeplatta gjorde ingen nytta hos oss alls.

nya hönshuset som vi bygger i vår ska ha en gjuten platta med golvvärme. och väggar och tak ska vara isolerat. vi har inte våra höns ute vintertid men vi får se hur det blir på nybygget, det blir ju runt en halvmeter med snö här och 15-20 minus så jag tror inte hönsen har något intresse utav att gå ut bara dom har kul att göra inne och får gomat så tror jag inte dom saknar det.
vattnet vet jag inte riktigt ännu hur vi ska lösa så det inte fryser, har lite olika funderingar men vet inte vilka som funkar så vi får prova oss fram helt enkelt.

ang att lämna, om man inte gör det regelbundet och det inte är 30 minus just dom dagarna utan dom har gått om mat och vatten så tror jag inte det är någon fara att lämna dom. i gamla hönsgården gav vi dom vatten 2 ggr i veckan och mat max 3ggr i veckan, vi plockade rönnbär och gav en hel säck, då åt dom på det i en v så det beror ju på vad man matar dom med. så är det inte extremväder som kan påverka deras mat och vatten så tror jag inte det är några problem med att lämna dom ett tag, men ska det bli en v så kan man ju fråga en granne om dom vill kika inom. det gjorde vi och dom blev bara glada för dom hade tydligen suttit och kelat en massa med hönsen fick vi veta senare =)
tänk bara på om du inte plockar äggen så måste du ha ägggömma så inte äggen ligger kvar och dom får för sig att äta dom för det är ett ofog som är svårt att få bort igen.

vi tittade självklart till våra höns varje dag när vi var hemma, men man måste inte mata och ge vatten presis varje dag menar jag.
www.missneback.se

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 feb-12 kl 08:36 »
Jag har ingen värme hos hönsen, hönshuset är delvis bra isolerat, iallafall på bottenvåningen, oisolerat på övervåningen..Här har varit "vår" hela vintern, knappt ingen snö och vattnet har inte ens frysit UTE i ankbadpoolen i plast, nu kom vintern för några dagar sedan och blev ordentligt kallt, närmare -20, men nu skunker tempen igen..Och nu kommer nog våren tillbaka..När vi åker bort, inte särskilt ofta, vi har lantbruk, så passar makens kompis alla djuren( han är med lantbrukare)..Du har ingen granne du kan be, att titta till dina höns??
Enligt vår vetrinär tål höns en heldel kyla, och bara de äter och dricker ordentligt, är det nog ingen fara, MEN det beror ju ochså på VART man bor och VAD för tempraturer vi pratar om..

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #7 skrivet: 06 feb-12 kl 09:07 »
Nej. De är också ute om dagarna.

Ger ljummet vatten flera gånger om dagen.

Ca ett dygn. Jag hade inte lämnat hönsen utan tillsyn en helg, även om de har mat och vatten. Det är inte särskilt svårt (för mig i alla fall) att få någon att se efter att allt står rätt till...

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 06 feb-12 kl 09:54 »
Enligt lagen ska höns ha daglig tillsyn. Så att åka bort över helgen (fredag, lördag, söndag) är inte OK. Däremot räcker det att djurvakten tittar till djuren på lördag om du tittar till dem på fredag innan ni åker och på söndag när ni kommer hem.

Sen om det fungerar att göra så beror ju lite på vilka lösningar man har i hönshuset för vatten, ljus, mat, äggplock in och utsläpp osv.

« Senast ändrad: 06 feb-12 kl 09:56 av Azoo-Lina »
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tamate

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 07 feb-12 kl 00:06 »
Enligt lagen ska höns ha daglig tillsyn. Så att åka bort över helgen (fredag, lördag, söndag) är inte OK. Däremot räcker det att djurvakten tittar till djuren på lördag om du tittar till dem på fredag innan ni åker och på söndag när ni kommer hem.

Sen om det fungerar att göra så beror ju lite på vilka lösningar man har i hönshuset för vatten, ljus, mat, äggplock in och utsläpp osv.

vet du om det är fysiskt titta till dom?
vi har tänkt sätta upp en webbkamera i hönshuset bara för det skulle vara kul att kunna se dom när vi vill, men som på vintern när vi inte har dom ute då kan man ju eg se till hönsen var man än är så i princip så behöver man bara se till dom och dom har vatten och mat så kan man vara var man vill och bara ta upp mobilen och kolla till sina höns i teorin.
www.missneback.se

stbeh

• Västmanland
    • Min Blogg
« Svar #10 skrivet: 07 feb-12 kl 07:51 »
Värmelampa ovan vattenautomaten.
Dock så kan vattnet ibland frysa i alla fall.
Har ett oisolerat hönshus som förhoppningsvis blir isolerat till nästa vinter.

Ljummet vatten morgon och kväll.

Tillsyn minst en gång per dygn

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 07 feb-12 kl 07:59 »
vet du om det är fysiskt titta till dom?
vi har tänkt sätta upp en webbkamera i hönshuset bara för det skulle vara kul att kunna se dom när vi vill, men som på vintern när vi inte har dom ute då kan man ju eg se till hönsen var man än är så i princip så behöver man bara se till dom och dom har vatten och mat så kan man vara var man vill och bara ta upp mobilen och kolla till sina höns i teorin.
Jag vet inte om det finns någon finstilt förtydligande om exakt vad daglig tillsyn betyder i lagtexten, men jag skulle tro att man avser att man fysiskt ska vara på plats. Det finns ju rätt mycket saker som man kan märka om man är på plats men som en webcam inte kan se och lukta sig till  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 07 feb-12 kl 12:22 »
Har en värmelampa som är påslagen under de kallaste dagarna.
Hönsen bor i ett "taffligt" isolerat men dragfritt obyggt utedass i del av ett större uthus.

Vattnet står på en vattenplatta som är kopplad till timer, är alltså inte på hela dygnet.
Håller vattnet isfritt utan problem.

Vi åker sällan bort men när det sker brukar grannar eller snälla vänner öppna, stänga och fixa med vatten/mat åt hönsen.
Vill man så kan man ;P

Eurydike

• Småland
« Svar #13 skrivet: 07 feb-12 kl 12:30 »
Ordet tillsyn betyder väl inte bevaka med webkamera..? Tillsyn är ju mer än "titta på".
Jag kan omöjligt tänka mig att det räcker.

tamate

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 07 feb-12 kl 12:39 »
Ordet tillsyn betyder väl inte bevaka med webkamera..? Tillsyn är ju mer än "titta på".
Jag kan omöjligt tänka mig att det räcker.
tittar du inte med en webbkamera? vad gör man då med en webbkamera, kliar sig i röva? =)

men som azoolina skriver så tappar man ju lite med en webbkamre, mer ju sämre den är. som lukt tex som man uppfattar när man är där.
www.missneback.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 07 feb-12 kl 13:04 »
Ibland  undrar jag...... t. ex varför man har djur om man inte orkar sköta den dagliga tillsyn som är lagstadgad. Vari ligger nöjt då?

Jag är väl lite skrytig av mej men då hellre med hur OFTA jag tar vägen förbi hönshuset.  :P
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tamate

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 07 feb-12 kl 13:19 »
Ibland  undrar jag...... t. ex varför man har djur om man inte orkar sköta den dagliga tillsyn som är lagstadgad. Vari ligger nöjt då?

Jag är väl lite skrytig av mej men då hellre med hur OFTA jag tar vägen förbi hönshuset.  :P

vem har skrivet här att dom inte orkar sköta det dagliga tillsynen?
det som diskuteras är ju då man måste åka bort några dagar. jätte bra att du tittar till dina djur ofta synd om dig om du aldrig någonsin lämnar ditt hem, det är ju rätt skönt att få se annan miljö i några dagar så man kan njuta av sitt hem ännu mer när man kommer hem igen =)
www.missneback.se

Skåne-Fredde

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 07 feb-12 kl 14:02 »
1. Har en värmelampa (keramiklampa ger inget ljus bara värme)

2. Värmeplatta, funkar jättebra

3. Ser till att hönsen har tillsyn 2 gånger om dagen

Ja, det har säkert skrivits tuuuusen liknande inlägg, men jag är lat och orkar inte leta!

Isåfall: vad för värme?

Bara lite funderingar..
/Neiklot
Grand danois, Skånska blommehöns, Isbar, Maran, Kochin, Faverolles, Sussex, Brahma

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #18 skrivet: 07 feb-12 kl 14:47 »
1, element "våtrums"+ värmelampa  och vid kris (-30 till 38) glödlampa 60W så länge dom finns !!??
2, när det är 30 minus och uppåt byt vatten 2-3 tim inget annan hjälper annars morgon och kväll
3, minsta tillsyn 2 ggr dagen morgon och kvälll . inte över helgen ensam "på vintern" . på sommarn om man har mycke mat och vatten ( garanterat) kan dom klara sig över helgen.. förutsatt att  dom har rovdjursäker hage som dom kan gå in och ut som dom vill
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Dvärgtuppen

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 07 feb-12 kl 17:47 »
Inom armén menas med daglig tillsyn att man skall tillse att utrustningen/fordonen skall vara Hel, Ren och Funktionsduglig. Är den inte det? Åtgärda! ;)

Det borde gå att tillämpa på hönsen/hönshuset också :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser