Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite frågor: Bla. Värme hos hönsen?  (läst 6389 gånger)

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
SV: Lite frågor: Bla. Värme hos hönsen?
« Svar #20 skrivet: 07 feb-12 kl 21:31 »
En webcam är väl ingen dum ide' . Om man bara ska vara borta en helg (fre-sön) vet med sig att djuren har bra med värme, mat, vatten, lösning på ägg mm, tittar till dem fysiskt på fredagen och söndagen och har webcam på lördagen. ( förmodligen en backup, om något hänt kanske man kan ringa någon som är närmare till som kan åka till hönsen) tycker jag det känns ok.

När vi åker bort( några gg har vi varit iväg i ca en vecka) så har svärföräldrarna tittat till mina höns, då har de inte kommit exakt samma tid varje dag, ibland en gg och ibland två gg/dygn. Det har fungerat bra. Känns ju som att det var frågan om några enstaka tillfällen som behövde lösas, inte frågan om att någon inte ids ta hand om sina djuren.

pyromanen

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 feb-12 kl 21:43 »
Ingen värme i hönshuset

Elektrisk värmekabel i vattnet

Daglig tillsyn

Eurydike

• Småland
« Svar #22 skrivet: 08 feb-12 kl 07:41 »
tittar du inte med en webbkamera? vad gör man då med en webbkamera, kliar sig i röva? =)

men som azoolina skriver så tappar man ju lite med en webbkamre, mer ju sämre den är. som lukt tex som man uppfattar när man är där.
Det var ju just det jag skrev, om du läser ordentligt, att tillsyn är MER än bara titta. Därav tycker jag det är självklart att inte webcam räcker som tillsyn. I alla fall inte enligt lagen.

Neiklot

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 08 feb-12 kl 08:03 »

Vi ger ljummet vatten morgon och kväll och daglig tillsyn såklart!
Vatten får dom ofta nere vid huset, dom har förvana att komma ner och få lite rester 'utanför dörren'.

Nä, anledningen till att jag skriver är att vi var iväg i helgen.

Det var först tänkt Fre-Lör men det blev så sent att vi körde hem under söndagen. - Vilket också tog längre tid pga punkteringen på arbetsboden som jag hade med mig hem.

När vi kommer hem, så kommer grannen upp efter en liten stund och kliver bara rakt in i huset (knackar inte) och skäller ut oss för att vi har lämnat hönsen utan tillsyn och predikar och trycker ner oss om vart annat.
Både jag och min fru blev så paffa så motsvar var inte på tungan..

Dessutom verkade det som om han har varit inne i huset!
Han var väldigt angelägen om att fråga om min fru har minskat ner på marsvinen (från 25 till 2..) och hur många katter vi har.
Gammelkatten var dessutom UTE när vi kom hem, hon är aldrig ute!

Våra höns mår bra, dom hade dessutom fått rejält med mat upphällt, vattnet hade visserligen frusit.

/Neiklot

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 08 feb-12 kl 18:56 »
Ingen extravärme om det inte blir snorkallt

Ljummet vatten, gärna i balja av lite större mått, morgon och kväll

Minst en gång om dagen, vanligtvis har man liksom business dit både morgon och kväll

^^Obehagligt om grannen verkligen varit inne i huset. :-\ Inte idealiskt att lämna dom en hel helg kanske men det verkar ju som om det gått bra iaf den här gången. Tycker ni ska ringa grannen nästa gång och be honom fylla på mat och vatten när han ändå är förbi och snokar!  ;D

Xoot

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 08 feb-12 kl 19:08 »
Vi ger ljummet vatten morgon och kväll och daglig tillsyn såklart!
Vatten får dom ofta nere vid huset, dom har förvana att komma ner och få lite rester 'utanför dörren'.

Nä, anledningen till att jag skriver är att vi var iväg i helgen.

Det var först tänkt Fre-Lör men det blev så sent att vi körde hem under söndagen. - Vilket också tog längre tid pga punkteringen på arbetsboden som jag hade med mig hem.

När vi kommer hem, så kommer grannen upp efter en liten stund och kliver bara rakt in i huset (knackar inte) och skäller ut oss för att vi har lämnat hönsen utan tillsyn och predikar och trycker ner oss om vart annat.
Både jag och min fru blev så paffa så motsvar var inte på tungan..

Dessutom verkade det som om han har varit inne i huset!
Han var väldigt angelägen om att fråga om min fru har minskat ner på marsvinen (från 25 till 2..) och hur många katter vi har.
Gammelkatten var dessutom UTE när vi kom hem, hon är aldrig ute!

Våra höns mår bra, dom hade dessutom fått rejält med mat upphällt, vattnet hade visserligen frusit.

/Neiklot

Två frågor: Låser ni inte dörren? Har grannen nyckel till ert hus?

tinna.m

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 08 feb-12 kl 19:33 »
Frågar som ovanstående, nyckel, låst? Har en släkting som hållt på så där, utskällningar och allvetande. Obehagligt.
Allt kan hända, å backup med "antifrostvattenanordning" kan ju va bra till hönsen. Vad du ska göra med grannen kan jag tipsa via PM.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Xoot

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 08 feb-12 kl 20:53 »
Jag skriver det öppet istället så slipper du PMa Tinna.

Ställ ett spik bakom eller framför varje däck på personbilen till grannen så mår du iaf bättre.
Bra för självkänslan om inget annat. :D

Neiklot

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 08 feb-12 kl 21:14 »
Nhe, jag vill inte var ovän med någon.
Även om tanken var god Xoot!
:)

Fast vi blir både ledsna och upprörda öer beteendet!
Dessutom: Kunde han inte lyft luren och ringt oss innan han knatade hit?

Ang. låst dörr vs nyckel:
Av -gammal hävd- låser vi inte ytterdörren pga att vi har djur inne.
(Katter, några marsvin, kanin osv..)
Skulle det börja brinna eller något så underlättar det ju för eventuella hjältar om dörren inte är låst!

Dessvärre har vi även erfarenheten av att en låst dörr inte är något hinder...

Eurydike

• Småland
« Svar #29 skrivet: 09 feb-12 kl 08:11 »
Jag tycker ni ska fråga grannen om han kan titta till hönsen nästa gång ni åker bort. När han nu ändå brinner så för frågan.  >:D
Kanske tjusningen av att gå dit och snoka olovandes försvinner? Värt ett försök kanske.
Om ni nu vill ha honom där alls vill säga...

Neiklot

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 09 feb-12 kl 18:40 »
Ja, jag blev mest förbannad egentligen!

För inte går jag själv runt i deras ladugård när inte dom är hemma!

..

suck! O.o

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser