Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönsen andas lite tungt allihop?  (läst 4773 gånger)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
hönsen andas lite tungt allihop?
« skrivet: 03 feb-12 kl 17:19 »
undrar om jag ska ta in hönsen i garaget ett tag, de andas lite tungt allihop, märkte det mest på ungtuppen från årets kull, så jag fångade in honom och lyssnade, jodå ganska tunga, liksom väsande andetag. Fångade sen in tre andra, gammeltuppen o två hönor, en ettårig o en från årets kycklingkull, och de andades likadant. Kan det bero på att de var skrämda, eller är det början på luftvägsproblem? Har ingen el utdragen till hönshuset, så det är inte möjligt med värmelampa. I värsta fall får jag ta in dem i huset, och då blir det RIKTIGT trångt i duschkabinen som är det enda utrymme som jag kan stänga ute hundarna från...
Västgötamor

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: hönsen andas lite tungt allihop?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-12 kl 13:19 »
de andas lite tungt allihop, märkte det mest på ungtuppen från årets kull, så jag fångade in honom och lyssnade, jodå ganska tunga, liksom väsande andetag. Fångade sen in tre andra, gammeltuppen o två hönor, en ettårig o en från årets kycklingkull, och de andades likadant. Kan det bero på att de var skrämda, eller är det början på luftvägsproblem?

Ja det låter som luftvägsproblem.

Har ingen el utdragen till hönshuset, så det är inte möjligt med värmelampa. I värsta fall får jag ta in dem i huset, och då blir det RIKTIGT trångt i duschkabinen som är det enda utrymme som jag kan stänga ute hundarna från...

Ja nu är det ju så att man ska ha fast monterad el i sitt hönshus enligt djurskyddsreglerna!
« Senast ändrad: 10 feb-12 kl 00:05 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 04 feb-12 kl 15:16 »
Ja nu är det ju så att man ska ha fast monterad el i sitt hönshus enligt djurskyddsreglerna!

Var står det, det har inte jag hittat? Däremot får man inte ha skarvsladdar ut i hönshuset, men det är inte samma sak som att man måste ha fast el, kan inte hitta att man måste ha någon el alls i sitt hönshus.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 04 feb-12 kl 16:52 »
Var står det, det har inte jag hittat? Däremot får man inte ha skarvsladdar ut i hönshuset, men det är inte samma sak som att man måste ha fast el, kan inte hitta att man måste ha någon el alls i sitt hönshus.

I Djurskyddsreglerna för Fjäderfä 2011 broshyren:
"Stallar ska vara försedda med artificiell belysning, som inte förorsakar djuren obehag och som gör det möjligt att  se till djuren utan svårigheter."
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_7.pdf

Och så i regelverket Djurskyddsförordningen 2010 som innehåller alla regler och ligger till grund för Broshyren som bara innehåller ett urval:
26 § Stallar ska vara försedda med fast monterad belysning som inte förorsakar djuren obehag och som medger att tillsyn kan utövas utan svårigheter.

:) Det är mycket att ha koll på, och nya regler kommer hela tiden.
« Senast ändrad: 04 feb-12 kl 20:15 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 04 feb-12 kl 17:37 »
Citera
de andas lite tungt allihop, märkte det mest på ungtuppen från årets kull, så jag fångade in honom och lyssnade, jodå ganska tunga, liksom väsande andetag.

Inget lyse, nehe.
Ingen värme heller då?

Å ingen ventilation förståss? I så fall är det kanske fuktigt också å osar ammoniak?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 04 feb-12 kl 18:49 »
jag behöver inget lyse därinne, det finns faktiskt fönster dagtid o pannlampa på natten, ventilationen är utmärkt o de har en torr ströbädd av blandat torvströ, höstlöv o kutterspån att sprätta i, som ligger ovanpå jordgolv. Ströbädden byts tre eller fyra ggr per år, efter behov, så det luktar INTE ammoniak, tack så mycket. Det enda de inte har är värmelampa o uppvärmt vatten, jag tar ut varmt vatten till dem två ggr dagligen.
Västgötamor

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 04 feb-12 kl 18:53 »
Om dina höns har en bra boendemiljö och ändå är tungandade allesammans så skulle jag kontakta veterinären. Allt för att få hjälp att utesluta sjukdom.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 feb-12 kl 19:37 »
Förutom att de andas konstigt..Tycker du att de verkar sjuka och allmänpåverkade? Äter de och dricker som de ska?.Det är lätt att börja tro att det kan vara förskyldning, lunginflammation eller liknande, när du skriver om deras andning..Håller med  Azoo-Lina om att prata om dina djur med en kunnig vetrinär på höns..! Lycka till och hoppas det löser sig!! Skriv hur det går..

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 05 feb-12 kl 02:00 »
förutom andningen verkar de pigga , de äter o dricker som de ska, gör upp om rangen vid mat o vatten o ibland tar sig en av tupparna ett litet nyp, tills den andre (oftast den äldsta) protesterar
Västgötamor

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 feb-12 kl 09:28 »
Hej!
Är hönsen "feta" och du jagat dom, kan dom få ett pipande ljud som påminner om förkylning.
Sitter dom på t.ex. nattpinnen och det väser när dom andas så har du en förkylning på dom.
Då skall du ge dom värme och dragfritt utrymme.

Nu vet jag inte om du har ...
ett inrett hönshuset i en ladugård och anv. nätvägg får man ett kallt o dragit "kallras" hönshus
som hönsen inte mår bra av.

Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 10 feb-12 kl 00:08 »
Hur har det gått för hönsen?

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 10 feb-12 kl 00:12 »
tog ungtuppen till veterinären i går o han fick en spruta o en vitaminshot att dricka, sen fick ja låna en STOR undulatbur, så nu bor han inne, ska ha han inne tills helgen, sen ska jag köpa en värmelampa å sätta ut i hönshuset, de andra mår också bättre, de tog ett gemensamt torvbad igår eftermiddag... ;D
Västgötamor

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 10 feb-12 kl 00:15 »
kan tillägga att herr Tutankhamon är mycket nöjd, han låter för nuvarande som en två-taktare...
Just nu har han fått foder o bor i en stor lånad undulatbur, inte det bästa men han har mat, vatten o värme och kan vända sig o ligga ner utan problem
« Senast ändrad: 14 feb-12 kl 15:05 av Västgötamor »
Västgötamor

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 14 feb-12 kl 15:00 »
Lille herr Tutankhamon är helt fri från sin förkylning nu och mycket (och högljutt) angelägen om att få komma ut till damerna igen, så jag ska ta ut honom i morgon o ta in den andra tuppen, Svarte Petter, så att HANS kam också kan få läka i fred. Hönorna verkar friska, ingen tung andning o inga nysningar...
Sen har jag köpt en värmelampa som jag tänker montera upp över sovpinnen, eventuellt att jag köper en till lite senare o hänger den i närheten av vattenautomaten
« Senast ändrad: 14 feb-12 kl 15:06 av Västgötamor »
Västgötamor

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser