Jag bestämde mig för något år sedan att skaffa höns, visste exakt vilken ras och färg jag ville ha. Rasen var inga problem att skaffa men färgen visade sig vara lite värre. Har nu en hönestackare av "rätt" färg, resten är samma ras men en annan färg (förutom de med avvikande äggfärg som jag har enbart för äggens skull). Så till mitt dilemma.. Jag tycker att det är roligt att kunna kläcka fram lite kycklingar och ev sälja ägg osv. Men snart kommer jag inte att kunna skilja äggen åt, än så länge lägger hönan med rätt färg små unghöneägg men snart kommer hon att ha likadana ägg som de andra.
Jag har inte någon möjlighet att ha två olika flockar under någon längre period så jag kan inte ha två färger av rasen som det ser ut nu. Möjligheten att skaffa fler hönor och en tupp av rätt färg finns, men det ligger minst ett år fram i tiden innan det är klart så att säga. Så vad gör man..?
Kan sälja min fina lilla höna som har rätt färg och börja om på nytt med färgen om ett par år. Kan ha kvar henne och kläcka fram kycklingar själv och sortera bort ev icke färgrena kycklingar som blir (sälja som icke färgrena då mao). Men då kommer hon inte att vara till nytta för någon avel, vilket är synd för hon är fin och färgen är ganska ovanlig.
Dessutom får jag då problemet att när jag väl kommer att kunna starta upp färgen och har fler hönor och tuppar av den.. Att jag måste göra mig av med de andra lika omtyckta hönorna och tuppen som går här som då är av fel färg. Vilket I-landsproblem..

Finns nog inget rätt svar på detta, men det var kändes ändå bra att få skriva av sig lite.

Mvh