Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsikter om mikrovågsugn  (läst 20770 gånger)

Tapio

• Västergötland
Re:Åsikter om mikrovågsugn
« Svar #60 skrivet: 09 jan-07 kl 12:31 »

Märkligt dock, att så få verkligen är rädda för solens strålar, precis som Tapio skrev.

Halaj!

Jo, det hela är lite märkligt.
Det är visat att strålning för strålning så är det farligare ju kortare våglängd strålningen har.
Som jämförelse kan jag säga att min mikro (lång våglängd) har en maxeffekt på 750 watt.
En varm, solig dag utvecklar solen (kort våglängd) en effekt på mer än 1000 watt per kvadratmeter markyta.

Lik förbannat är folk skeptiska mot att värma gårdagens rester i mikron under 5 min, medan samma människa gladeligen vistas hela dagen under en farligare strålning!
Eller ännu värre, det åker till en badstrand och lägger sig och blir frivilligt grillade av den!

//T

Marieberg

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 09 jan-07 kl 12:47 »
Vad gäller näringsinnehåll så är det faktiskt, tro det eller ej, nyttigare att äta mat som tillverkats i mikrovågsugn.

Exempel: Bacon är behandlat med nitrit (bl.a. för att skydda köttet mot den farliga, jättefarliga bakterien Clostridium botulinum. Denna bakterie ger upphov till s.k. botulinumtoxin, känt genom kändisar som använder det för att klippa av vissa nerver och få en slät hy; Botox). När man upphettar nitrit så uppstår ibland farliga, ganska jättefarliga nitrosaminer (cancerogent & så).

Läs nu vad Livsmedelsverket skriver om mikrovågsugnen:

"Tillagning av bacon i mikrovågsugn ger en mycket liten bildning av flyktiga nitrosaminer. Anledningen är den lägre temperaturen och korta tillagningstiden, vilket kraftigt minskar dekarboxyleringen av NPRO till NPYR. Lägg förslagsvis baconet på hushållspapper i mikrovågsugnen."

F.ö. är det p.g.a. den relativt kortare tillagningstiden i mikrovågsugn så, att vattenlösliga vitaminer (Vit C, B1, B2, B6, B12, niacin, biotin, folsyra, pantotensyra) blir förstörda i mindre grad än om maten tillagas under en längre tid på spisen.
Vattenlösliga vitaminer är, generellt sett, värmekänsliga och ju längre tid de utsätts för värme, desto större risk att de förstörs.

Två bekanta till mig som är bosatta i Tyskland och har genomgått homeopatiska utbildning brukar berätta om att "mat som tillagas i mikron är helt tom på biofotoner". :P
Det här är, enligt mig, ett försök till att förklara ett problem som inte existerar.

Tro nu inte, alla ni som är skeptiska till mikron, att jag på något sätt vill klanka ner på er. Jag har själv, under långa år varit osäker på om det inte är hälsoskadligt, men har, sedan jag hittat lite mer information, sadlat om.
Ryktet går dessutom att ett TV-program på TV3 ("du är vad du äter" eller dyl) berättar för tittarna att mikrad mat är farligt. Vad ska man tro om man sitter och tittar på ett så´nt program? >:(

Den bästa källan för livsmedelsrelaterade frågor är Statens Livsmedelsverk, www.SLV.se. Här får man svar på det mesta! ;D

Eulalia

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 09 jan-07 kl 12:49 »
jamen hallåååå :-)

solen KAN vara farlig, om man inte tar det försiktigt...
men i lagoma doser och rätt använd, så ger solstrålningen mycket energi och glädje.

Vilket är mer än vad som kan sägas om micron..och ful är den också!
« Senast ändrad: 09 jan-07 kl 12:56 av Eulalia »

Vale

« Svar #63 skrivet: 09 jan-07 kl 12:50 »
Men micron ger mig energi, värme och glädje! ;D
Det är aldrig så illa att det inte kan bli värre.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Eulalia

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 09 jan-07 kl 12:53 »
ja du har rätt Vale, allt är relativt och en tolkningsfråga..

Eulalia

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 09 jan-07 kl 12:56 »

Två bekanta till mig som är bosatta i Tyskland och har genomgått homeopatiska utbildning brukar berätta om att "mat som tillagas i mikron är helt tom på biofotoner". :P
Det här är, enligt mig, ett försök till att förklara ett problem som inte existerar.

och vad säger dina homeopat-bekanta att biofotoner är?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #66 skrivet: 09 jan-07 kl 15:38 »
Lik förbannat är folk skeptiska mot att värma gårdagens rester i mikron under 5 min, medan samma människa gladeligen vistas hela dagen under en farligare strålning!

Jag har ju jag lämnat diskussionen  :-[  men jag håller med dig Tapio i det du skriver.
Jag kan inte själv vara ute i solen mer än 20 min eftersom jag är "ljusröd" (ja precis som lilla figuren här brevid= :-[) i hår och hud. Söker alltid skugga.

Nu drar jag mig ur igen.   :-[

Häpp  ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Tapio

• Västergötland
« Svar #67 skrivet: 09 jan-07 kl 15:43 »
Jag tänkte mest på den där formuleringen om tomtar.
Vad svarar du på frågorna då?

Halaj!

Varför är det så noga att man inte blir röntgad i onödan då?
Därför att röntgenstrålning är farlig.

Att personalen vid röntgenapparaten lämnar rummet, och att t o m jag som medföljande förälder får lämna rummet när mitt barn röntgas?
Därför att röntgenstrålning är farlig.

Varför ironisera över folks skepsis mot tekniska innovationer?
Den här är jobbigare att svara på. Frustration är väl bästa svaret.
Har du hört den där skrönan om att man tar och sätter två mobiltelefoner vända mot varandra på ett bord med ett ägg emellan? Man låter den ena telefonen ringa till den andra och då börjar ägget i mitten att koka.
För det första så blir jag förbannad över att det finns folk som sprider ut sådant skitsnack.
Och för det andra så blir jag frustrerad över att det finns folk som TROR PÅ DYNGAN!
Så försöker man att förklara.
 De där mobilerna klarar inte av att värma ett myrägg en ynka grad en gång. Inget svar. Skeptisk blick.
Förresten så är de inga Walkie-talkies där den ena trycker och den andra suger upp temperaturen i ägget. Fortfarande inget svar. Skeptisk blick.
Man förklarar mer. Till slut kommer ett lamt:
Mummel mummel… jag hör vad du säger… mummel mummel. Men man är fortfarande inte trodd!

luften och cyberrymden är full av liknande vandringsskrönor, och det går inte att döda dem med vare sig vetenskapliga fakta eller logiskt resonerande!
Till slut kan man inte göra annat än att börja raljera över alltihop.

//T

Eulalia

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 09 jan-07 kl 15:48 »
hmmm mummel mummel :-P
kalla mig knäpp , men jag känner faktiskt i huvudet när jag står brevid mikron!

och mitt öra BLIR faktiskt varmt om jag snackar länge i en kass telefon, ibland mobil, ibland trådlös..
Jag förstår det som att vi är olika känsliga för olika slags vibbar. Precis som vi är olika känsliga för olika vibbar från olika människor kanske?
Precis som vi har olika starkt luktsinne, olika känsliga öron? Jag menar, vi är ju inte alla stöpta i samma form!
« Senast ändrad: 09 jan-07 kl 15:50 av Eulalia »

Tapio

• Västergötland
« Svar #69 skrivet: 09 jan-07 kl 16:01 »
Halaj!

Och när jag kommer hem från jobbet på fredag eftermiddag, öppnar kylskåpet och ser alla kalla, immiga öl som ligger där.
Då, precis då känner jag mig sådär underligt torr om strupen!
Kan det vara samma fenomen?

//T

Eulalia

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 09 jan-07 kl 16:05 »
hehe  ;D nää men det fenomenet är snäppet värre!
du har blivit pavlovifierad (pavlovs hundar), och det är svårare att råda bot..endast det som utlöste det kan bota det.
Mikron kan jag bara strunta i att närma mig, så är mitt problem löst

Men allvarligt Tapio: menar du att för att just DU inte känner nåt, så existerar det inte och är blaj när andra påstår att de känner det???
« Senast ändrad: 09 jan-07 kl 16:07 av Eulalia »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 09 jan-07 kl 17:50 »
Den intressanta frågan tycker jag är om Tapio klarar ett blindtest: kan man se på dreglet om det finns öl i kylskåpet utan att öppna dörren?

Marieberg

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 09 jan-07 kl 19:14 »
och vad säger dina homeopat-bekanta att biofotoner är?

Vet inte.
Men det var mycket ojojoj när de var borta. Inte bra.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #73 skrivet: 10 jan-07 kl 12:37 »
Jag tror att det är sunt med ett inbyggt motstånd mot tekniska landvinningar. Jag tror det motståndet under lång tid skyddade oss mot miljöförstöring och krig. Sen gick nånting allvarligt snett, men jag har all respekt för personer som har känslan av motstånd kvar.

Marieberg

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 10 jan-07 kl 13:07 »
Jag tror att det är sunt med ett inbyggt motstånd mot tekniska landvinningar. Jag tror det motståndet under lång tid skyddade oss mot miljöförstöring och krig. Sen gick nånting allvarligt snett, men jag har all respekt för personer som har känslan av motstånd kvar.

Det är mycket möjligt.
Dessutom är det här ALTERNATIV, vilket jag förknippar väldigt mycket med att "inte alltid vara som alla andra". Jag hade en lång period i mitt liv när jag vägrade äga tekniska prylar, bortsett från radio & skivspelare, förståss.

Vad jag dock tycker är viktigt är att ingen ska behöva gå runt och tro att något som är helt ofarlligt är farligt. Då mår personen i fråga bara dåligt i onödan.

Eulalia

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 10 jan-07 kl 13:12 »

Vad jag dock tycker är viktigt är att ingen ska behöva gå runt och tro att något som är helt ofarlligt är farligt. Då mår personen i fråga bara dåligt i onödan.

LOVAR ni....på heder o samvete? att det är ofarligt menar jag?   :)
Nä, jag har inget emot teknik i stort, är tom förtjust i det på många sätt, teknik kan innebära så mycket mer än bara aparater, fysik och strålning...
Men min ståndpunkt är att man alltid ska ifrågasätta! Alltid! vända o vrida på saker och ting och syna dem från många synviklar och diskutera, gärna med andra som kanske har en annan ståndpunkt eller erfarenhet..
Det är att svälja vad som helst som är farligt, att luta sig tillbaka och vara nöjd ...
« Senast ändrad: 10 jan-07 kl 13:14 av Eulalia »

Tapio

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 10 jan-07 kl 17:43 »
Men allvarligt Tapio: menar du att för att just DU inte känner nåt, så existerar det inte och är blaj när andra påstår att de känner det???

Halaj!

Om ett något "det" är en tillståndsstorhet så är den mätbar och existerar i den fysiska världen. Om inte så existerar "det" i en annan värld.

Jag är en intetgör för bövelen! ;)

//T

Pinglan

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 21 feb-07 kl 02:07 »
Är också lite kluven till micron ... men har numera börjat trott att det inte blir farlig mat ...
Värmer dock maten på ca 500 W, och aldrig på högsta effekt ... vilket medför en mat som är mer jämnvarm ...
(tar med den fryst, låter den tina innan lunch = bra för maten och energiåtgång)
Däremot unviker jag att stå nära micron, eftersom 1.5 meters radie innebar förbud för pacemaker
(år 1994 ... kan blivit bätte ...)  :-\
Är ännu inte så övertygad att jag köpt mig en egen micro .... men snart kan det nog ha kommit dithän  ;)

awifos

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 07 jun-07 kl 00:13 »
hej
har tills helt nyligen inte tänkt på den här frågan ..men..
sov för en tid sedan i ett gästrum i en lägenhet
sov dåligt första natten
 vaknade i ett  andra natten
  3.je natten kunde jag inte sova
   4:de natten frös .skakade jag kändes som influensa
    5:e natten tog jag in på hotell kl24
Det visade att grannen över o grannan under hade bärbara däcktelefoner i rummen over o under sängplatsen
 Så alla som inte tror på påverkan  ställ  några sånna bärbara telefoner som sänder även när man inte använder dom runt sängen..../mvh

awifos

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 07 jun-07 kl 00:18 »
ja så var det mikro
gör odlingsförsök!!!
vattna några frön med olika vatten
1 okokt vatten
2 kokt på vedspis(om möjligt)
3 kokt på elspis
4 kokt i mikrougn...och låt någon annan märka vattenflaskorna så du inte vet
/mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 1 användare
wazi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser