Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsikter om mikrovågsugn  (läst 20727 gånger)

Marieberg

• Gäst
Re:Åsikter om mikrovågsugn
« Svar #80 skrivet: 08 jun-07 kl 10:50 »
ja så var det mikro
gör odlingsförsök!!!
vattna några frön med olika vatten
1 okokt vatten
2 kokt på vedspis(om möjligt)
3 kokt på elspis
4 kokt i mikrougn...och låt någon annan märka vattenflaskorna så du inte vet
/mvh

??? ??? ???
Vad menar du?

Vad för skillnad ska 100 grader Celsius på vedspis göra mot 100 grader på elspis?
Hur ska man kunna jämföra x minuter i mikrovågsugn med y minuter på spisen?

Vad menar du att man ska odla? Bakterier? solrosor? Gurka?

aino

« Svar #81 skrivet: 03 jul-07 kl 10:48 »
Väldigt lång och intressant tråd, måste jag säga!

Själv så äger jag ingen micro av flera olika skäl. Det starkaste kan vara lathet. vi ärvde en tung brun kloss när vi flyttade ihop, sambon och jag. Den ersattes av en halvfungerande nyare micro ett tag senare. Till slut slutade den att fungera helt och då åkte den ut och sen dess har vi inte haft nån.. Att hitta en lämplig micro känns omöjligt. Vi vill ha en så enkel utan alla displayer och knappar och så ska den vara liten.. Vi har liksom ingen stans att ställa den - där en annan anledning att inte ha nån.. Viss känns det som energislöseri att värma maten på den gamla skruttiga spisen men vanligtvis värmer vi bara lunchen och den äter vi ändå "borta". Bröd får vi komma ihåg att ta fram kvällen innan eller ha skivat i frysen - annars blir det knäckbröd (vilket är minst lika gott!)

Vill hålla nere maskinparken i köket (ytterligare en anledning) och har lyckats att inte få nån brödrost heller..

Intresseklubben antecknar...  ::)

Iaf, har också hört diskussioner om microns väl och ve och väljer att inte påskynda köper lite av dessa farlighets-teorier... Inga barn - inget behov av snabbt värmd mat - mindre prylkonsumtion, om inte annat.

Däremot "har jag hört"  :-[ att man inte ska micra i platslåda så jag värmer på tallriken på jobbet. Kanske var någon som tyckte att det helt enkelt var trevligare att äta på tallrik som delade med sig av sin åsikt - ingen aning.. Ni fysik-duktiga - kan det spela roll? Strålningen går ju igenom burken och på vägen värmer den också (liksom micro-locket ifo..)  Hmm..

marivio

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 07 jul-07 kl 19:18 »
Jo, alltså, det är inte så att mikrovågor och värme från en spisplatta är två helt olika saker. Det är precis exakt samma slags energi. De har bara olika våglängd!

Jo, det är just det - "bara" olika våglängd.

Om ett något "det" är en tillståndsstorhet så är den mätbar och existerar i den fysiska världen. Om inte så existerar "det" i en annan värld.

Det som står i fysikböckerna är bara det vi KAN mäta och det vi brytt oss om att mäta. Så det beskriver en liten del av vår verklighet.
För 100 år sen var ljus en vågrörelse enligt vetenskapen. Dessutom var det helt klarlagt att ingenting kan vara både vågrörelse och partikel.
Så kom kvantfysikerna och upptäckte att ljus är både partikel och vågrörelse. Och att det uppför sig olika beroende på hur det studeras...

Det vi vet idag är bara en liten del av hur allt är format och skapat. Att tro att det fysiken beskriver är Sanningen...
Tja, var och en blir lycklig på sin tro.

Tapio

• Västergötland
« Svar #83 skrivet: 07 jul-07 kl 21:33 »
Däremot "har jag hört"  :-[ att man inte ska micra i platslåda så jag värmer på tallriken på jobbet. Kanske var någon som tyckte att det helt enkelt var trevligare att äta på tallrik som delade med sig av sin åsikt - ingen aning.. Ni fysik-duktiga - kan det spela roll? Strålningen går ju igenom burken och på vägen värmer den också (liksom micro-locket ifo..)  Hmm..

Halaj!

Trots att microvågorna går igenom plastlådan så går de bara ca. 10 mm in i maten.
Så om du häller ut maten på en tallrik så blir den ju jämnare uppvärmd.
Vågorna värmer inte upp plasten utan bara maten. Det är den varma maten som värmer upp lådan.
Sedan finns det ju plastmatlådor som inte tål någon större uppvärmning.
Sådana lådor blir deformerade av värmen.

//T

televinken

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 07 jul-07 kl 21:34 »
Numera använder jag väldigt sällan micro, förr lagade jag alltid välling och värmde barnmat mm.
 Jag vill ännu en gång hänvisa till www.utbildningscenter.se läs nyhetsbrevet om micro. Om det stämmer blir man ju alldeles mörkrädd och jag får dåligt samvete för alla liter micrad välling som barnen har ätit.... :-\

Tapio

• Västergötland
« Svar #85 skrivet: 07 jul-07 kl 21:54 »
För 100 år sen var ljus en vågrörelse enligt vetenskapen. Dessutom var det helt klarlagt att ingenting kan vara både vågrörelse och partikel.

Halaj!

Jag skönjer en surmagad och avståndstagande attityd i ditt inlägg. Vadan detta? Vi har ju trevligt här!  ;)

De hundra år gamla rönen gäller fortfarande. Ingenting kan vara både vågrörelse och partikel samtidigt. Allt annat vore ju absurt.
Fysikerna har löst denna fråga genom att säga att ljus har vågegenskaper och partikelegenskaper. De står inte i ett motsatsförhållande enligt beräkningsmodellerna. De kompletterar varandra utan att ”krocka”.
Men om du vrider upp armen på en fysiker och säger: jag skiter i dina modeller utan jag vill veta: vad är ljus egentligen så har han bara ett uppriktigt svar: jag vet inte.
För så är det. Vi har en massa modeller för ljus, men vi vet inte egentligen vad det är.
Å andra sidan kan man ju bara peka på närmaste lampa och säga: ljus, det är ju vad som lyser ut från lampan.

//T

marivio

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 08 jul-07 kl 13:03 »
Surmagad?
Jag tycker inte det finns anledning att uttrycka sig tvärsäkert om något som vi egentligen vet väldigt lite om. :)

Tapio

• Västergötland
« Svar #87 skrivet: 09 jul-07 kl 14:17 »
Numera använder jag väldigt sällan micro, förr lagade jag alltid välling och värmde barnmat mm.
 Jag vill ännu en gång hänvisa till www.utbildningscenter.se läs nyhetsbrevet om micro. Om det stämmer blir man ju alldeles mörkrädd och jag får dåligt samvete för alla liter micrad välling som barnen har ätit.... :-\

Halaj!

Jo, jag håller med. Om det som står är sant så är det illa.
Jag tror förstås inte att det är det.
Om media hade fått nys om en sådan här sak hade de kastat sig som svultna vargar över scoopet.

Påståendena följer gamla vanliga hederliga konspirationsteorier.
Stora multinationella företag tystar info.
Forskare upptäcker sensationella rön.
De beläggs med munkavel.
Och blir dessutom mordhotade.

Suck, jag har läst likadana berättelser till leda.
De handlar om allt mellan area 51 till fantastiska uppfinningar, men följer alltid samma grundmall.
Kan inte någon ändra lite i mallen, så att det inte är så lätt att genomskåda?

//T

Sommartorparn

« Svar #88 skrivet: 09 jul-07 kl 14:26 »
Det kanske skulle behövas mer forskning på mikrovågsugnar. Varför sägs det t ex att "nyttigheterna" (har glömt om det gällde vitaminer eller annat) i broccoli förstörs i mikrovågsugn, men inte i annan mat? Sen tycker jag att mikrad mat kallnar snabbare än konventionellt lagad/uppvärmd mat. Fast jag är ju inte så haj på microvågsmatlagning. Mikron kan vara bra för snabbtining av bullar och undantagsvis för popcorn, tycker jag. (Men vår ugn fick vi ta över gratis från föregående hyresgäster för ca 17 år sen, så det är ju möjligt att moderna modeller är bättre. Fast de fungerar väl på samma sätt.)

televinken

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 10 jul-07 kl 21:59 »
Halaj!

Jo, jag håller med. Om det som står är sant så är det illa.
Jag tror förstås inte att det är det.
Om media hade fått nys om en sådan här sak hade de kastat sig som svultna vargar över scoopet.

Påståendena följer gamla vanliga hederliga konspirationsteorier.
Stora multinationella företag tystar info.
Forskare upptäcker sensationella rön.
De beläggs med munkavel.
Och blir dessutom mordhotade.

Suck, jag har läst likadana berättelser till leda.
De handlar om allt mellan area 51 till fantastiska uppfinningar, men följer alltid samma grundmall.
Kan inte någon ändra lite i mallen, så att det inte är så lätt att genomskåda?

//T

Vaddå?
Så om det inte har uppmärksammats av media så är det inte sant? ???
Det kanske tom. har gjort det, men folk är ju mer intresserade av att läsa om vad Fadde och Linda har för sig så det kanske inte fick så mycket utrymme! ::)

njuggen

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 30 jul-07 kl 13:22 »
Televinken: Det där nyhetsbrevet från Utbildningscenter verkar vara baserat på en artikel av Anthony Wayne och Lawrence Newall som cirkulerar runt på nätet. Många websiter har just deras artikel denna om man gör en sökning, bl.a. mercola.com se här http://www.mercola.com/article/microwave/hazards.htm . Det är svårt att avgöra hur pass sann den är, eftersom det finns så dåligt med forskning publicerad om mikrovågor och dess påverkan på mat.

En annan som också inte tycker om mikrovågor är Dr. Lita Lee. Läs: http://www.litalee.com/IDY055/FILES/Microwaves%20And%20Microwave%20Ovens.pdf

-njuggen

jullin

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 30 jul-07 kl 16:53 »
Efter egna erfarenheter så går det inte bra att baka i micron... Då tänker jag på microkola... Det gick åt h*****e   :-\

televinken

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 10 aug-07 kl 22:47 »
Tack njuggen för tips.
Det är klart, man vet ju inte om något är sant, men jag tycker det är en så onödig risk som är så lätt att undvika om det skulle ligga något i det.
dessutom blir maten godare av att värmas på en spis. :)

Filip Skräplund

« Svar #93 skrivet: 11 aug-07 kl 00:57 »
Har läst eller hört om såna här fenomen nånstans.
Nåt om att många har ett slags rädslobehov att tillfredställa.
Finns inga verkliga faror så uppfinner man dom.
Ungefär som med gudar alltså.
Rationalitet är inte direkt mänsklighetens paradgren.
« Senast ändrad: 11 aug-07 kl 01:12 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ason

• Småland
    • getapulien.se
« Svar #94 skrivet: 13 aug-07 kl 00:30 »
För typ 15 år sen, var det en god vän till mig ...numera professor som började forska i mikrougnen/matens påverkan/status etc etc. Efter 2 månaders studier blev alla finansiella anslag indragna...tänkvärt tycker jag. Sen dess...har jag aldrigt äns provat att värma/laga mat i mikro...
Försöker leva självhushåll sen 2002

Filip Skräplund

« Svar #95 skrivet: 13 aug-07 kl 09:23 »
För typ 15 år sen, var det en god vän till mig ...numera professor som började forska i mikrougnen/matens påverkan/status etc etc. Efter 2 månaders studier blev alla finansiella anslag indragna...tänkvärt tycker jag. Sen dess...har jag aldrigt äns provat att värma/laga mat i mikro...

Ja, så kan det gå om man irriterar "makterna"  :o :o :o
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

finfint

• störst av allt är kärleken
SV: Re:Åsikter om mikrovågsugn
« Svar #96 skrivet: 10 mar-08 kl 23:23 »
Däremot "har jag hört"  :-[ att man inte ska micra i platslåda så jag värmer på tallriken på jobbet. Kanske var någon som tyckte att det helt enkelt var trevligare att äta på tallrik som delade med sig av sin åsikt - ingen aning.. Ni fysik-duktiga - kan det spela roll? Strålningen går ju igenom burken och på vägen värmer den också (liksom micro-locket ifo..)  Hmm..

Jag tror att snacket om att inte micra i plastburk har att göra med att en del plaster kan avge kemikalier till maten när de hettas upp (tror jag, är biolog, inte kemist...). jag har uppfattningen att de modernare plastburkarna som är gjorda för att micra i är mer ok än till exempel glass- eller smörförpackningar som inte är tillverkade för att tåla värme. Någon annan som vet mer??

För övrigt fick jag också ont/surrigt på telefonsidan av huvudet när jag pratade länge i min stenåldersmobil, något jag aldrig upplever i fast telefon. Min nya mobillur ger inga sådana problem...

Och appropå strålning, en fråga av anekdotisk karaktär: min mamma hävdade bestämt att hennes smink förvann under dagen när hon satt framför den gamla tjocka typen av datorskärm hela dagen (och då menar jag verkligen i hemdatorernas barndom), jämfört med när hon inte satt framför datorn hela dagen såklart. Finns det ett korn av sanning i det, eller är det bara rök utan eld som mina finska släktningar brukar säga?  :) ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser