Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åsikter om mikrovågsugn  (läst 20830 gånger)

Inkka

• Östergötland
Re:Åsikter om mikrovågsugn
« Svar #20 skrivet: 07 jan-07 kl 12:16 »
Jag är skeptisk till micro. Blir ständigt idiotförklarad för det. Jag tycker inte maten blir särskillt bra eller god. Har några vänner med en nio-månaders-son. Han har inte ammats och fått bara burkmat sen han började äta riktig mat. Ersättning, välling och burkmat har alltid värmts i micron. Alltså allt han fått i sig hela livet (utom bröd och frukt och så). Jag har inte kommenterat detta för jag vill inte lägga mig i. Men, dom kommenterar alltid när jag värmer vår dotters mat på plattan. De flesta tycker micro är skitbra. Tycker man annorlunda är man lite konstig. Fast jag är hellre konstig då  ;D

Alphaville

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 jan-07 kl 12:27 »
Hej
Jag använder min micro bara ibland, inte en gång i veckan ens. Men bra på morgonen när man upptäckt att man glömt ta upp bröd ur frysen.
Alphaville
« Senast ändrad: 07 jan-07 kl 12:32 av Alphaville »

Eulalia

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 07 jan-07 kl 12:39 »
är också skeptiskt mot micro.
Har aldrig haft en och aldrig önskat mig heller.
Endast värmt mat i jobb-micron nångång, där är man så illa tvungen.
Skulle ALDRIG använda micro till barnens mat, eller snarare i barns närhet.
Tror inte att själva maten blir farlig (snarare stendöd) men själva strålningen när man värmer upp maten...
Nån annan än mig som får en skum känsla i huvudet när ni står nära en surrande micro??

Alva

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 07 jan-07 kl 12:51 »
Vet inte om jag får en skum känsla precis  :-\, men har alltid känt en instinktiv ovilja mot dem, liksom mot mobiltelefoner och bärbara grejer med små pluppar som man skall ha i öronen. Dels tycker jag inte om att alla andra ljud stängs ute o dels tycker jag inte att det är behagligt att få ljudet så direkt in i skallen. Då får jag en skum känsla i huvudet  ;).
Hur farliga mikrovågor och såntdära är tvistas det ju om.
Jag känner inget behov av dem och tycker att det är skumt  överhuvudtaget.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #24 skrivet: 07 jan-07 kl 12:53 »
Tror inte att själva maten blir farlig (snarare stendöd) men själva strålningen när man värmer upp maten...
Nån annan än mig som får en skum känsla i huvudet när ni står nära en surrande micro??

Jag håller med dig. Stendöd mat...  ;D  Alla näringsvärden har nog förintats. Jag har ingen micro och vill inte ha en heller. De gånger jag varit nära en micro som varit igång får jag också en "mystisk" känsla i kroppen... :-\

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #25 skrivet: 07 jan-07 kl 13:07 »
De gånger jag varit nära en micro som varit igång får jag också en "mystisk" känsla i kroppen... :-\

... men jag kanske är en känslig kille.  ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 07 jan-07 kl 13:10 »
... men jag kanske är en känslig kille.  ;)

var glad för det isåfall!  ;)
det är som när jag återfick luktsinnet när jag slutade röka, visst stinker världen en aning men wow, jag har ett val! jag kan känna och välja efter hur det känns..

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #27 skrivet: 07 jan-07 kl 13:17 »
var glad för det isåfall!  ;)

he,he... det går i (ej i micro) vågor...  ;D

« Senast ändrad: 07 jan-07 kl 13:22 av Prins Tuvstarr »

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 07 jan-07 kl 13:26 »
pffhahha smidigt Tuvstarr, du såg till att vi inte hamnade helt OT   ;D

Tapio

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 07 jan-07 kl 13:28 »
Halaj!

Jo, alltså, det är inte så att mikrovågor och värme från en spisplatta är två helt olika saker. Det är precis exakt samma slags energi. De har bara olika våglängd!
Möjligtvis så kan jag tänka mig att maten "dör" mer på spisplattan. Den har en högre frekvens och är därför "farligare"

//T

Eulalia

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 07 jan-07 kl 13:36 »
meeeen...varför känner jag isåfall inga skumma vibbar när jag står vid vanliga spisen?
Dessutom funkar det ju helt annorlunda:
micron värmer raktigenom med hjälp av vågorna.
Plattan värms upp av  ??? och värmer i sin tur maten, alltså indirekt uppvärmning,ingen strålning inblandad...

??? kan nån upplysa oss med vetenskapliga fakta
« Senast ändrad: 07 jan-07 kl 14:02 av Eulalia »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #31 skrivet: 07 jan-07 kl 14:51 »

Joho, ett stumt surr i huvudet och så pirrar det i huden på ansiktet. Snabbtinar bara frukostbröd om jag glömt ta fram också. Lagar aldrig något i den och värmer man mat i den så blir det vara.....öh, hett? Tror inte maten blir farlig alls. Men inte närande heller, bara liksom bukfylla som går över till hunger snabbare än varsamt lagad mat.

Gryning

• Mirandas have
« Svar #32 skrivet: 07 jan-07 kl 14:52 »
Han har inte ammats och fått bara burkmat sen han började äta riktig mat. Ersättning, välling och burkmat har alltid värmts i micron.

Jag blir mer betänksam över att pojken aldrig fått annat än industriframställt hel-/halvfabrikat än över tillagningssättet...

saris

« Svar #33 skrivet: 07 jan-07 kl 15:00 »
Vad skönt att jag inte är ensam om att tycka det är obehagligt med micro. Jag har också envisats med att vi inte ska ha någon. Får obehagskänslor precis som en del av er beskriver. Men jag är också överkänslig mot mobiltelefoner och har fått sluta helt att använda dem. Jag får en brännande, pirrande känsla i både huvudet och handen. Jag är också rädd att det ska bli värre så att jag reagerar även när andra använder mobil i min närhet. Datorer får jag också samma obehagskänsla av och kan bara sitta korta stunder.
Då passar jag såklart på att vistas här. Mitt favoritställe på nätet. ;)

Tapio

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 07 jan-07 kl 15:24 »
meeeen...varför känner jag isåfall inga skumma vibbar när jag står vid vanliga spisen?
Dessutom funkar det ju helt annorlunda:
micron värmer raktigenom med hjälp av vågorna.
Plattan värms upp av  ??? och värmer i sin tur maten, alltså indirekt uppvärmning,ingen strålning inblandad...

??? kan nån upplysa oss med vetenskapliga fakta

Halaj!

Man kan se tomtar och troll mitt på blanka dagen om man fokuserar tillräckligt hårt.

Ingen strålning från spisen? Kan du hålla handen 1 cm från en varm platta och påstå att det inte finns någon strålning?

Så här är det:
Det är inte så att det finns elektromagnetisk strålning och elektromagnetisk strålning.
Det finns bara elektromagnetisk strålning. Den finns över ett väldigt brett våglängds-och frekvensspann. Jag läser innantill i en tabell från gammal kurslitteratur:
Längst ner har vi kraftfrekvensen, den som kommer ut ur två hål i väggen. Våglängd: ca. 10 000 000 m

Sedan kommer telefoni. Våglängd: ca 100 000 - 1 000 000m.

Därefter kommer radiovågor. Långvåg ca 10 000 m, mellan-, kort- till ultrakortvåg ca 0,5 m

Här ligger mikrovågorna inklämda. Våglängd ca. 0,01 - 0,5 m.

Värmestrålning härnäst.  Våglängd ca. 0,00001 - 0,01 m.

Nu! Nästa på listan har en våglängd som du t.o.m. kan se! Den kallas därför också synligt ljus. Våglängd 0,0000008 - 0,000001 m.

Ultraviolett. Våglängd 0,000000001 - synligt ljus m.

Röntgenstrålning. Våglängd oändligt litet - 0,00000001 m

Gammastrålning (radioaktiv) Våglängd oändligt litet - 0,0000000001 m

Som sagt så kommer det mänskliga psyket in här. Som du ser så är det bara ett litet smalt spann av hela bredden som vi kan förnimma med våra sinnen; värmestrålning och synligt ljus. Och det vi inte kan förnimma är vi skeptiska mot.

Men återigen: alla strålningarna ovan är same shit, different name!

//T

Eulalia

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 07 jan-07 kl 15:33 »
Bra med lite fakta TApio..
men du bör se över dina egna frekvenser, du tog i lite väl där, med tomtarna osv..
Tur för dig att jag är på gott humör idag, som oftast annars  ;)
 (tips använd smileys för att mjuka upp en aning, när du ska skämta lite cyniskt)

Ju mer man vet desto mer vill man veta:
du verkar ju kunna det här, eller åtminstone har du gammal kurslitteratur att slå upp i:
Även om jag håller handen ovanför varm spisplatta och känner en viss ...värmestrålning..
så är det väl inte exakt samma sak som värmer upp maten i mikron? eller ÄR det värmestrålning som värmer i mikron???

och en annan fråga angående detta att det bara finns 1 slags elektromagnetisk strålning/många olika frekvenser. Det skiljer väl rätt kraftigt hur farlig en frekvens är mot en annan?
« Senast ändrad: 07 jan-07 kl 15:34 av Eulalia »

Inkka

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 07 jan-07 kl 15:38 »
Jag blir mer betänksam över att pojken aldrig fått annat än industriframställt hel-/halvfabrikat än över tillagningssättet...

Jo, håller med dig. (Vår dotter får väldigt sällan mat på burk och vägrar välling.) Men, det är en annan fråga. Dom tycker det är jobbigt och krångligt att laga egen mat till honom, säger dom.  :o

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #37 skrivet: 07 jan-07 kl 15:41 »
Mikrovågor är ett slags radiovågor, som i sin tur är elektromagnetiska vågor, eller det ksllas även strålning. Om man börjar med radiovågorna så har de en våglängd mellan ca 10000 m till 1 mm, sedan kommer värmestrålning (IR) som är något mer energirik, sedan synligt ljus, sedan kommer UV-strålning, röntgenstrålning och gammastrålning (energirikast). Den klassiska "farligheten" är ju att energirikaste strålningen är värst, gamma röntgen och UV-strålning har vi ju alla hört om.

Mikrovågorna har en våglängd mellan 1 mm och 1 dm, alltså nära IR-våglängden. Används i ugnar, radar etc.

Mikrovågorna har den egenskapen att när de träffar en vattenmolekyl, så börjar vattenmolekylen vibrera, alltså den blir varm. Mikrovågornas fördel är att de kan tränga in i maten en bit, och värmer alltså "på djupet", men andra uppvärmningssätt går från ytan och in. En vattenmolekyl på ytan börjar vibrera, denna vibration smittar av sig på "grannmolekylen" längre in och till slut är alltihopa varmt. Det tar i och för sig längre tid. Här har man också andra effekter, stekpannan är varmare än maten, ca 150 - 200 grader, och därför händer olika kemiska saker med ytan på det man steker, vilket ser trevligare ut. Mat tillagad i mikro ser livlös ut.

Jag tror inte näringsvärdet på mat lagad i mikro är sämre, snarare tvärtom, men den ser ju tråkig ut.

Påverkan från mikrovågor kan inte gå via maten, den har inget minne hur den blivit värmd. Däremot kan ju mikrovågorna påverka kroppen på andra sätt, jag vet någon som hade pacemaker för hjärtat, och den kom i otakt om han stog för nära mikrougnen.

Edgar, som tycker bäst om konventionell mat, men även använder mikron.  

Inkka

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 07 jan-07 kl 15:44 »
Måste tillägga att maten ofta blir så ojämnt varm i micro. Knaster-het på vissa ställen, och iskall på andra. Tycker inte om söndermicrad mat! Min make däremot kan lätt knapra i sig en stenhård panpizza som micrats alldeles för hårt  :-\

Gröfre Slissing II

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 07 jan-07 kl 16:38 »
God eftermiddag! Jag hade ett inlägg i detta ämne tidigare, men plockade bort det eftersom intet gensvar erhölls, men nu ser jag att "Edgar" nämnt något; nämligen att hjärtstimulatorer påverkas av mikrovågorna! Den upplysningen tackar jag för! Något annat som jag önskar veta är om det finns mikrovågsugnar som klarar metall utan att blixtar och/eller gnistor uppstår när man har metallföremål i ugnen.   Om LIKVÄL metallföremål råkar finnas i ugnen under drift : Påverkas någonting negativt? Ja, när jag i alla fall är i farten passar jag på att fråga HUR dessa blixtar uppstår? Visa litet hänsyn, som någon skrev i ett inlägg; ni som vet, tala om detta för mig! Läste fysik någon gång på 1950-talet och borde kanske vara "utdöd" nu! Jag tackar givetvis för eventuella svar!  Hälsningar!   G.S.II
« Senast ändrad: 07 jan-07 kl 16:38 av Gröfre Slissing II »

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser