Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inne hela vintern?  (läst 9882 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Inne hela vintern?
« skrivet: 24 jan-12 kl 12:23 »
Pratde precis med en avlägsen bekant om vädret etc.
Så sa hon att d e lite synd på vintern om hönorna som e inne hela tiden.
Vill dom inte gå ut frågade ja då. Hon tittade på mig lite konstigt å sa att på vinter kan dom ju inte va ute?! Då förfryser dom väl kammen etc...
Då stirrade ja på henne å sa att mina e ute varje dag oavsett väder, vind å årstid...
Jag har allt från dv kochin till värphybrider, hedemora, pärlhöns etc etc..
Mina ankor badar i stort sett varje dag även då det är mkt kallt...
Är det vanligt att man har sina djur instängda på vintern eller hur har ni det??
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

4-ever

• Skåne
SV: Vinter å ute...
« Svar #1 skrivet: 24 jan-12 kl 12:29 »
Mina höns får då gå ut även om det är snö och kallt.
Visst står de å ena sidan på ena foten å andra sidan på andra foten  :)
Men inte skulle jag kunna låsa in dem?!?! De väljer ju själva att vilja gå ut. För inte tvingar jag dem till det!
Öppnar deras lucka och vips är de ute  ;D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 24 jan-12 kl 16:18 »
Mina går inte ut på vintern dom är ena riktiga "innegosare"  ;D tittar bara ut o sen tycker dom det räcker.
Kanske har dom för mysigt hönshus?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

4-ever

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 jan-12 kl 16:53 »
Mina går inte ut på vintern dom är ena riktiga "innegosare"  ;D tittar bara ut o sen tycker dom det räcker.
Kanske har dom för mysigt hönshus?
Du får nog genast se till att "antigosa" hönshuset så de får frisk luft på vintern med  >:D
Det bästa är väl att de får välja själva  :D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 24 jan-12 kl 17:09 »
Dörren står alltid öppen på dagarna, om de sedan väljer att vara ute beror en del på vädret. Så fort det kommit snö vill de helst stanna på trappen, går bara till bäcken för att dricka, men annars är de ute och sprätter oavsett årstid.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 24 jan-12 kl 18:24 »
Skulle aldrig drömma om att "låsa" in hönsen under vintern. 

Här får hönorna minsann gå ute varje dag oavsett väder. Absolut inte för att de måste utan för att de vill! :o :o  :o

Har Hedemoror, Brahma, ett par Dorking, dv Kochin och många härlinga sorters mix och nästan alla individer
kastar sig glatt ut varje morgon. De nästan puttar upp dörren när jag kommer och säger god morgon till dem.
Hedemororna verkar verkligen gilla vår snö och pullsar gärna fram... :-*

Visst händer det att de väljer att gå in (eller i alla fall in under taket) under delar av dagen pga tex regn, snö eller blåst men jag skulle
nog ändå säga att alla är ute en god stund under årets alla dagar. En del av utegården har tak med sandbad men helst vill de springa ut lösa i trädgården.   :D
Vill man så kan man ;P

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 24 jan-12 kl 18:52 »
Jag skulle gärna vilja ha mina ute men så fort det blev snö vägrade de gå ut, jag såg ett litet huvud då och då som tittade ut men som snabbt drogs in igen. Efter ett par veckor gav jag upp så nu väntar jag tills våren för att få se dem pickande i trädgården igen.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #7 skrivet: 24 jan-12 kl 19:12 »
Vilka fegisar! Mina är ute hela dagarna utom när det är blåsigt, tom malayerna går runt i snön. Chabona vill helst att det ska vara skottat och sopat...
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #8 skrivet: 24 jan-12 kl 19:21 »
Suck, mina vill inte heller gå ut, dom tittar i dörren sen myser dom ihop sig i värmen.
Kan förstå när det är - 15 men det har inte varit det så många dagar.
Men idag har jag fått min första kyckling för i år, naturruvad, så vi hoppas den klarar sig.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

4-ever

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 24 jan-12 kl 19:36 »
Vilka fegisar! Mina är ute hela dagarna utom när det är blåsigt, tom malayerna går runt i snön. Chabona vill helst att det ska vara skottat och sopat...
Vilken härlig bild!!
Förvisso har vi inte så mycket snö i år!
Mina tycker det är himla intressant och se vad som gömmer sig under snön  ???
Men visst är de inne emellanåt och värmer fötterna  ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 24 jan-12 kl 21:00 »
Mina får också gå ut det flesta dagar vintertid. Det är bara några få dagar när vi jobbar extra långa pass och det är risk för att vattnet fryser som dom får vara inne. Detta för att jag inte vill riskera att dom är utan vatten för många timmar...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 24 jan-12 kl 21:36 »
Mina hönor vill inte heller vara . Liksom Ronjarövardotter "tröttnade" jag med på att öppna och bara släppa släppa kyla när de ändå inte vill gå ut. Nu öppnar jag bara någon gång då och då för att se om de ändrat sig men de väntar nog på våren....

Hur löser ni det med temperaturen inne i hönshuset när ni har luckorna öppna??
Hur varmt/kallt har ni?

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #12 skrivet: 24 jan-12 kl 23:20 »
Jag har en rejäl värmeplatta under vattenautomaten i mitt stora hönshus. Alltid öppet luckan ut 8-20, samt ett halvöppet fönster ned till -5, springa ned till -10 (då kör jag fläkt i stället). I mitt lilla hönshus är det tillräckligt med hönsene egen värme och vattenautomaten hängande en halvmeter från golvet.
www.fuglemakeren.net

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 24 jan-12 kl 23:45 »
Jag har aldrig haft besvär med att vattnet frusit,har för mig att de ska trivas bra ned Tom någon minus men när jag tempat på +1 grad som kallast tycker jag en av hönorna fått blålila kam. Fick för mig att hon fryser så nu har de värmefläkt och varmare. Är de förkallt eller beror det på något annat? Ingen av mina hönor e direkt "ute-vintertids-fågel".

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 25 jan-12 kl 00:01 »
Har inte vatten i mitt hönshus sen ja upptäckte att ankorna hittat vattnet åxå....
Skottar gångar till mina damer åxå men d gör ja för kaninerna med.   :-[
Har ett kallt hönshus så för mina spelar d nog inge roll, men ut vill dom. Finns mkt mer gosaker på utsidan än i huset...
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

pytte

• -
« Svar #15 skrivet: 25 jan-12 kl 08:29 »
Mina kastar sig också ut, endast regn och blåst gör att de hellre är inne!
Skulle inte drömma om att ha luckan stängd om dagarna, de väljer själva precis som vi ;)
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

kackelmann

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 25 jan-12 kl 09:01 »
Hur var det, fanns det inte en film nånstans med en "Skrutten" som åker pulka?  Fin film, men jag hittar den inte nu.  Nånstans här på hönstavlan.

Det är nog Sandras film du tänker på
Skrutten åker pulka
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #17 skrivet: 25 jan-12 kl 15:39 »
Vår löpand var också pulkåkare (observera att hon klär sig efter väderleken)
www.fuglemakeren.net

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 26 jan-12 kl 20:11 »
Mina höns går ut oavsett väderlek ...
De kanske inte trivs i sitt hönshus ???

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 26 jan-12 kl 21:43 »
Mina höns går ut oavsett väderlek ...
De kanske inte trivs i sitt hönshus ???
Ja, då kanske mina trivs för mycket i sitt hönshus för de går inte ut överhuvudtaget.  ::) Dom går inte ens ut när solen skiner utan  väntar på att det ska vara "riktig vår"

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser