Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inne hela vintern?  (läst 9883 gånger)

hajens

• Skåne
SV: Vinter å ute...
« Svar #20 skrivet: 26 jan-12 kl 21:58 »
min är ute hela dagarna, både ankor och höns (har ingen inhägnad hönsgård, så de går fritt omkring där de önskar) oavsett väderlek. Däremot är de inte så värpvilliga alls, kanske för att jag varesig har värme eller elljus i hönshuset, men det får vara som det är med det. De värper nog tids nog. Friska och glada är de och trivs nog rätt bra att "muppa" runt på gården som de har lust, och de kommer springade mot mig hela gänget när jag kommer hem och tror de skall få mat. (blivit lite skyggare dock sedan de fått påhälsning av räven för nån månad sedan.)
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 26 jan-12 kl 22:49 »
Jag har inte heller värme eller ljus i hönshuset, men min höns värper varsitt ägg varje dag ... Det gäller bara för mig att hitta äggen ...
Just nu värper tre hönor i hönshuset ... en värper ute där hon tycker det passar :)
Mitt gäng kommer också springande när jag visar mig ...
MEN tuppen börjar bli aggressiv :(

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #22 skrivet: 27 jan-12 kl 17:10 »
Detta är mitt första år med höns (de är födda i mars -11) och de får gå ute lösa i trädgården. Varje morgon kollar dom vädret noga men har hittills inte valt att stanna inne, även om det blåser mycket så fjädrarna "viker" sig åt fel håll så är dom ute och spankulerar! Kommer också rusande när jag kommer hem med bilen, mycket festligt när katter och hönor springer ikapp för att komma först och ev. få lite godsaker! ;D Väldigt roligt tycker jag med så pigga höns. Har ingen värme i hönshuset och inget lyse men det är isolerat och alla är glada och nöjda, får 2-3 ägg/dag av mina tre hönor. Här kommer en bild när de är med mig nere vid stallet och kollar, kanske blir det lite havre-spill att äta!?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

hajens

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 27 jan-12 kl 17:48 »
@aragona, åhh vad fina dom är.
Blir lite smått avis på alla andra som har höns som värper. Mina skräphöner värper i princip aldrig. Köpte dom i augusti och har hittills fått ca 20 ägg totalt. Inte ens att ställa in yxan i hönshuset som ett konkret hot hjälpte nämnvärt.

Funderar starkt på att köpa en liten besättning hedemorehöns i vår om ingen bättring sker.
Sist hönan värpte var nu i mitten av jan, då kom två ägg, innan dess har hon inte värpt sedan i sept.

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 27 jan-12 kl 18:04 »
@aragona: Visst är höns ganska lika katter på det sättet, de är fantastiska på att säga att de svälter ihjäl, fast att de fått massor av mat redan... Det är tur att man inte är fler i familjen, då skulle de bli feta, eftersom alla skulle tro att de andra missat att mata dem  ::).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

David97

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 jan-12 kl 18:28 »
Vad är det för hönor du har Argona??? så fina!

Det är Hedemora :)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #26 skrivet: 27 jan-12 kl 19:37 »
Ja, det är Hedemora (utan genbank) och jag är väldigt stolt över dom, så fina tycker jag! :-* Det är lustigt att mina fyra katter och fem höns kommer springande och trängs tillsammans när jag kommer hem med bilen i hopp om att få godbitar (som de rätt ofta får också, jobbar på dagis och tar med matrester hem) Dessutom är de alltid hungriga som du säger, fast de precis har ätit! ;D Måste filma dem, katterna och hönsen när de kommer i full galopp!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Robbanc

• Skåne
Inne hela vintern
« Svar #27 skrivet: 06 feb-12 kl 20:21 »
Släpper ni ut hönsen på vintern??

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Inne hela vintern
« Svar #28 skrivet: 06 feb-12 kl 20:28 »
Det finns mycket kunskap här på alternativ. Vill man ha snabbt svar så kan man prova sökfunktionen, den funkar bra.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=126251.0

Mina höns är ute i princip alla dagar, de blir sura om man inte släpper ut dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #29 skrivet: 06 feb-12 kl 20:28 »
ja, våra är ute varenda dag hela året om. Regn, solsken, snö eller storm. De går ut en stund varje dag faktiskt.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

flax

• Halland
« Svar #30 skrivet: 06 feb-12 kl 21:47 »
Ja, mina går ute fritt alla dagar.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

TheoA

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 06 feb-12 kl 22:15 »
Nej de får vara inne på vintern ..
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #32 skrivet: 06 feb-12 kl 22:55 »
Jag rastar mina de flesta dagar även på vintern. Nu har det dock varit nära -30 i några dagar så då har de fått stanna inne.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #33 skrivet: 06 feb-12 kl 23:06 »
Mina går ut varje dag, fritt på gården, om de inte får gå ut så ser de ut att bli förargade! Än så länge har de gått ut en stund i alla väder, vid regn så har de sökt skydd under div. saker i trädgården.

rosita51

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 07 feb-12 kl 08:38 »
Här går de ut varje dag så fort jag öppnar luckan och de brukar vara ute hela dagarna trots kylan. Men i dag (-11 grader ute) verkade de inte vilja komma ut, så jag stängde luckan igen efter 15 minuter. Då blev det genast ett himla liv på tuppen! Han kacklade höga läten som när han varnar för något och han gav sig inte. Jag gick in för att se om det var något som hänt där inne, men allt var bra förutom hans höga kackel. Så jag öppnade deras lucka igen och då tystnade han! Efter ytterligare 5 minuter gick de ut!
MVH Rosita zon 1

lena70

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 07 feb-12 kl 09:36 »
Mina brukar få vara ute året runt, de får välja själva om de vill vara ute eller om de vill vara i hönshuset, men efter mårddjurets besök, har jag i ren förskräckelse, röjt upp i gårdens gamla hönshus, som stått tomt i åratal, och bara varit virke och annat i, och snabbt flyttat in alla hönsen där istället..NU vet jag inte om jag törs ha dom ute mer...Iallafall inte i skogshönsgården, utan tak..

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #36 skrivet: 07 feb-12 kl 10:05 »
Mina får gå ut om dom vill - men det vill dom inte längre. Det kan bero på att vi har ½meter snö och rejält kallt. Eller på att de fick ett nytt rymligt hönshus för en månad sen och som dom verkar trivas väldigt bra i. ::)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Skåne-Fredde

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 07 feb-12 kl 10:24 »
Mina får alltid gå ute om de vill, men är det för kallt så stannar de inne. Bara silkisarna som trotsar kylan  :)
Grand danois, Skånska blommehöns, Isbar, Maran, Kochin, Faverolles, Sussex, Brahma

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #38 skrivet: 07 feb-12 kl 10:26 »
Så här såg det ut hos mina höns häromdagen när det var minus 16 grader ute. Dom har fått lite höspill från hästarna att gå på och det uppskattas, annars kan man lägga ut grangrenar, halm eller nått annat så att dom slipper gå direkt på snön om dom inte vill det. Mina går på snön också, men det verkar extra skönt i solen med lite hö eller halm under fötterna.  :)

TheoA

• Södermanland
SV: Inne hela vintern?
« Svar #39 skrivet: 07 feb-12 kl 16:20 »
Om jag öppnar luckan går ingen ut.. Inte ens min kanin.. måste vara något fel på dom :P
Sen så blir de också förkylda.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 2 användare (1 dolda)
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser