Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta veg. utan sojaprodukter och annan "köttersättning"  (läst 7080 gånger)

solspjut

• Gäst
Dottern som är 10 år vill bli vegetarian. Det är egentligen inget problem för oss som redan äter vegetariskt flera gånger i veckan . Men jag känner att mina kunskaper inte riktigt räcker till.  ???Vi vill absolut inte byta ut köttet mot några sojaprodukter och helst inte heller quornprodukter. Ser inte dem som något bra etiskt och miljömässigt alternativ. Hon äter gärna alla sorters bönor, linser, quinoa  som ju har högt proteininnehåll. Hur ska man äta för att inte tappa något viktigt när man slutar helt  med kött och fisk? Måste hon äta några tillskottstabletter? Hon kommer att äta ägg och mjölkprodukter.

kurt

SV: Äta veg. utan sojaprodukter och annan "köttersättning"
« Svar #1 skrivet: 21 jan-12 kl 16:18 »
Äter hon ägg och mjölkprodukter så kommer hon knappast lida någon brist. Det är främst vitamin B12 som endast finns i fermenterade grönsaker (tillverkas endast av bakterier), och 1 glas mjölk ger halva dagsbehovet av Vitamin B12. Den som inte äter kött och fisk kommer oftast att få lägre blodvärde (Hb), eftersom man får i sig mindre med järn och det järn man får i sig är hårdare bundet och inte lika lätt tas upp (bäst är järn i form av just hemoglobin), så järn tillhör väl det som man skulle kunna tänkas behöva komplettera med.

När det gäller protein, så är det främst den essentiella aminosyran lysin som det är lite av i baljväxter, men tillsammans med spannmål t ex ris så får man tillräckligt av alla de essentiella aminosyrorna.

http://www.greenoption.org/naringslara/protein.html

Det gäller dock att vara fantasifull, så att man inte fastnar i bara några få livsmedel. För den som inte är van att äta baljväxter, så kan det hjälpa att mixa kokta baljväxter.

solspjut

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jan-12 kl 17:33 »
Tack!
Vilken bra sida du länkade till! Ska läsa igenom o lära mej mer.
Vilka är de bästa vegetariska järnkällorna? potatis Broccoli, persilja, mer?

Mata

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 21 jan-12 kl 19:22 »
Hej!

Vi är också laktovegetarianer (äter inte ägg), jag har 4 barn också. Vi har kollat järnvärden någon gång, men de har alltid varit jättebra. Faktiskt väldigt höga. Och då kan jag inte säga att de äter så väldigt mycket gröna grönsaker.
Nötter och frön äter de däremot mer av och det innehåller ju mycket järn. Själv har jag bara under graviditet haft lågt järn (vilket ju ör vanligt och en del menar att det är naturens sätt att fixa så bebisen får mer av de mineraler som är viktigare).

Jag känner drösvis med laktovegetariska familjer och har aldrig hört talas om att någon fått någon slags brister så det är nog inte mycket man behöver oroa sig för förutom att just lära sig att laga bra mat. Själv blev jag också vegetarian i samma ålder men eftersom resten av familjen inte sympatiserade så mycket så blev jag tvungen att lära mig laga mat själv. Vilket tog ett bra tag! När jag i tonåren fick tag på bra vegetariska kokböcker så fick jag till det till slut. :)

Jag vill tipsa om kikärtsmjöl eller mjöl från andra ärtor. Mycket praktiskt och användbart till mycket (redning, såser, pannkakor, biffar, bröd, kakor e t c) och så nyttigt.

Vi äter inga kosttillskott förutom D-vitamin då. Quorn har vi aldrig ätit (innehåller ägg) och sojaprodukter äter vi knappast alls.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 jan-12 kl 19:28 »
Jag är också vegetarian utan att äta sojaprodukter eller quorn eller något annat läskigt köttsubstitut. Jag äter ägg och mjölkprodukter. Har levt så här i 2.5 år nu. Var nyligen och kollade mina värden och allt var toppen :) Äter mycket bönor och linser i min kost :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 21 jan-12 kl 20:00 »
Fler järnkällor förutom de som redan nämnts: Mjöl, särskilt havremjöl, torkade persikor, sparris, sirap. Russin kan bidra också, men det är väldigt olika. Glöm inte kalciumet, kvinnor kan lätt få brist på både järn och kalcium.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser