Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timmerkörning med häst.  (läst 17668 gånger)

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #40 skrivet: 13 jan-12 kl 15:31 »
Jo jag har förstått att du tycker jag kan för lite om djur för att skaffa ett kreatur.
Men det är nog bara för att du ska kunna säga vad var det jag sa, om jag skulle bli ihjälstångad.
Och inget annat.

Ja tror inte hästar stångas. Dom sparkas.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #41 skrivet: 13 jan-12 kl 15:32 »
Inte svårt att hetsas ett dur  för de som vet hur man gör.

Ja, djuren ser ut att vara uppe i varv, men det är helt normalt av den kunskap jag har.
En häst är ju väldigt ivrig när han stått ett tag i båset och det är dags att sätta igång.
Det vet dom flesta som har haft häst, inget konstigt med det.
Och som jag kan ana kör du valak och dom uppvisar ju inte riktigt lika skarpt beteende.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #42 skrivet: 13 jan-12 kl 15:39 »
Jag vill inte gå in i diskussionen på något annat sätt än att ställa frågan om någon vet om det finns en efterfrågan på människor som kan köra timmer med häst. Min sambo har gjort det sedan barnsben i sitt hemland men ingenting här. Frågan är om det är värt att investera i hästar och utrustning, kunskapen finns ju redan  :) Men som sagt, finns en långvarig efterfrågan i Upplandsregionen, någon som vet/har kontakter?

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #43 skrivet: 13 jan-12 kl 15:43 »
Ja, djuren ser ut att vara uppe i varv, men det är helt normalt av den kunskap jag har.
En häst är ju väldigt ivrig när han stått ett tag i båset och det är dags att sätta igång.
Det vet dom flesta som har haft häst, inget konstigt med det.
Och som jag kan ana kör du valak och dom uppvisar ju inte riktigt lika skarpt beteende.
Har inget med att dom stått ett tag  för då är dom ju inte tränade utan det är va som  försiggår på hemmaplan som är hemligheten  . Men du får lycka till med din hästmanskap tråden klemer bara i väg .

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #44 skrivet: 13 jan-12 kl 15:45 »
Jag vill inte gå in i diskussionen på något annat sätt än att ställa frågan om någon vet om det finns en efterfrågan på människor som kan köra timmer med häst. Min sambo har gjort det sedan barnsben i sitt hemland men ingenting här. Frågan är om det är värt att investera i hästar och utrustning, kunskapen finns ju redan  :) Men som sagt, finns en långvarig efterfrågan i Upplandsregionen, någon som vet/har kontakter?

Av den informationen jag fått kör på bara, kasta inte bort din sambos kunskaper, men var berädd på vissa kulturkrockar med vissa människor, här gör vi så här vettu.
Så då får din sambo säga att, där jag kommer från gör vi så här.
« Senast ändrad: 13 jan-12 kl 15:51 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

kbh

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #45 skrivet: 13 jan-12 kl 16:00 »
Jag vill inte gå in i diskussionen på något annat sätt än att ställa frågan om någon vet om det finns en efterfrågan på människor som kan köra timmer med häst. Min sambo har gjort det sedan barnsben i sitt hemland men ingenting här. Frågan är om det är värt att investera i hästar och utrustning, kunskapen finns ju redan  :) Men som sagt, finns en långvarig efterfrågan i Upplandsregionen, någon som vet/har kontakter?
Har inga kontakter där uppåt sen får man nog nischa sig så som naturvård om råden parker och liknade klippa gräs med häst gör ju en del vet ja lika så köra sopor   så det är svårt att råda men kolla upp med  ströv om råden som kommunerna har brukar annars va poppis att köra ut med häst vet ja men det bästa är ju om han kan ta hand om huggningen skälv också  då blir det som man vill hade och sen har du ju hela konceptet på så vis  men det går  att få vissa skogs ägare intercederade på sånt också   förstås .hoppas nån i din är het kan hjälpa er .

nico75

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #46 skrivet: 13 jan-12 kl 23:25 »
Man tar stock inifrån stickvägarna och slänger ut vid ingångarna så traktorn kan ta därifrån menar du?
  jo

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #47 skrivet: 13 jan-12 kl 23:30 »
Jag ska överväga till i morgon om tråden ska tas bort helt, är i nuläget skeptisk till att den kommer att ge trådstartaren och övriga intresserade meningsfulla svar på frågorna som ställdes. Hästkörning, och i synnerhet skogskörning, är inget man lär sig genom Internet eller ska ge sig på utan att veta vad man gör och/eller ha tillgång till sakkunnig ledning. 

En bättre början är kanske annars att kontakta föreningen Skogshästen, www.skogshasten.com, eller läsa den uppdaterade utgåvan av Hästmannaskap Körning av Hans Sidbäck. Där finns bra teori i ämnet. Lika viktigt är att åka på kurser eller träffar inom området.
Självhushåll till nytta och nöje

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #48 skrivet: 13 jan-12 kl 23:41 »
Det finns ett flertal som utför skogstjänster med häst i området och vad jag vet har de jobb, är du intresserad så PM:a för vidare kontakt.

Jag vill inte gå in i diskussionen på något annat sätt än att ställa frågan om någon vet om det finns en efterfrågan på människor som kan köra timmer med häst. Min sambo har gjort det sedan barnsben i sitt hemland men ingenting här. Frågan är om det är värt att investera i hästar och utrustning, kunskapen finns ju redan  :) Men som sagt, finns en långvarig efterfrågan i Upplandsregionen, någon som vet/har kontakter?
Självhushåll till nytta och nöje

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #49 skrivet: 14 jan-12 kl 00:33 »
Jag ska överväga till i morgon om tråden ska tas bort helt, är i nuläget skeptisk till att den kommer att ge trådstartaren och övriga intresserade meningsfulla svar på frågorna som ställdes. Hästkörning, och i synnerhet skogskörning, är inget man lär sig genom Internet eller ska ge sig på utan att veta vad man gör och/eller ha tillgång till sakkunnig ledning. 

En bättre början är kanske annars att kontakta föreningen Skogshästen, www.skogshasten.com, eller läsa den uppdaterade utgåvan av Hästmannaskap Körning av Hans Sidbäck. Där finns bra teori i ämnet. Lika viktigt är att åka på kurser eller träffar inom området.


Är det så stor skillnad på att dra en stock och dra en vagn så man måste ha vägledning till detta steg?
Ska man då även ha vägledning för varenda redskap man byter mot ett nytt.
Nu är du inte det minsta seriös väll, eller?
Ärligt talat funderar jag om jag ska posta en endaste gång till i detta forum, för i mina ögon är det då inte det minsta seriöst.
« Senast ändrad: 14 jan-12 kl 00:35 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #50 skrivet: 14 jan-12 kl 08:40 »
Frågan löd:

"Som jag förstått finns här en del som kör i skogen professionellt.
Tror det där med hästar är som med cykel, har man en gång lärt sej glömmer man inte.
Hur är det, får ni det att gå runt och finns tillräckligt med jobb, och hur står hästen sig i jämförelse med maskiner som oxen, järnhästen och liknande?"

Detta handlade alltså mest om ekonomi och efterfrågan och kan givetvis diskuteras i en tråd. Men då det spårade ur kom jag med några tips som jag tror kan ge bättre hjälp.

Är det så stor skillnad på att dra en stock och dra en vagn så man måste ha vägledning till detta steg?
Ska man då även ha vägledning för varenda redskap man byter mot ett nytt.
Nu är du inte det minsta seriös väll, eller?
Ärligt talat funderar jag om jag ska posta en endaste gång till i detta forum, för i mina ögon är det då inte det minsta seriöst.
Självhushåll till nytta och nöje

Halte

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #51 skrivet: 14 jan-12 kl 08:46 »
Är det så stor skillnad på att dra en stock och dra en vagn så man måste ha vägledning till detta steg?
Ska man då även ha vägledning för varenda redskap man byter mot ett nytt.
Nu är du inte det minsta seriös väll, eller?
Ärligt talat funderar jag om jag ska posta en endaste gång till i detta forum, för i mina ögon är det då inte det minsta seriöst.
Är man van vid hästkörning så kanske det kan räcka med att man läser in sig lite genom böcker o.s.v. Det finns ju givetvis skillnader och saker som man behöver tänka på mer vid körning i skogen än med vagn på väg, även sådant som inte har direkt med själva körningen att göra.

Så är man inte så van tycker jag nog att lite vägledning kan vara på plats om man ska börja med ett nytt redskap..

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #52 skrivet: 14 jan-12 kl 10:27 »
Enligt min mening räcker det att kunna rida, kan man rida så kan man även allt det andra.
Hur utrustningen ska passa listar man ut på plats, förr eller senare förstår man det.
Principen är den samma.
Själv lärde kag mig fälla träd och såga med motorsåg i kortbyxor efter att ha läst bruksanvisningen som man fick med motorsågen. Motsvarande 3 års utbildning på 2 minuter.

Jag förstår nu att det finns två sidor av det hela, där den så kallade "ordningsamma" sidan förutspråkar handledning och utbildning i princip allt man tar sej för.

Samma sida säger även att man ska till hovslagare 5 gånger i veckan och till vetrinärn 8 gånger i veckan.

Så jag undrar då om det finns något spegelforum till alternativ.nu där man fixar allt genom en snabbtitt i instruktionshäftet?

Är man ute efter att försöka lära sej någonting och få tips och sedan blir hänvisad till utbildning och vägledning, medlemskap i föreningar osv.
Finns ingen måtta på galenskapen, alla kanske inte vill ha det på det där sättet.
Det enda det framkallar är på sin höjd psykotiska skratt.

Nu när vi har internet, ska vi se till att få maximalt informationsutbyte som gynnar alla som vill lära sej något.
Det finns ju inte ens information här på forumet motsvarande det informationshäfte på ett par tre sidor med illustrationer som man får med när man köper en motorsåg.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Sussilo

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #53 skrivet: 14 jan-12 kl 10:34 »
Ditt inlägg är helt fel från början till slut. Du har så stora kunskapsluckor och tar inte in den info du fått. Så det är ingen idé att bemöta dig.
« Senast ändrad: 14 jan-12 kl 14:10 av Sussilo »

tringeling

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #54 skrivet: 14 jan-12 kl 12:28 »
Ärligt talat funderar jag om jag ska posta en endaste gång till i detta forum

Skall detta tolkas som ett hot eller ett löfte?  ::)


 

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #55 skrivet: 14 jan-12 kl 13:57 »
Enligt min mening räcker det att kunna rida, kan man rida så kan man även allt det andra.
Hur utrustningen ska passa listar man ut på plats, förr eller senare förstår man det.
Principen är den samma.
Själv lärde kag mig fälla träd och såga med motorsåg i kortbyxor efter att ha läst bruksanvisningen som man fick med motorsågen. Motsvarande 3 års utbildning på 2 minuter.

Jag förstår nu att det finns två sidor av det hela, där den så kallade "ordningsamma" sidan förutspråkar handledning och utbildning i princip allt man tar sej för.

Samma sida säger även att man ska till hovslagare 5 gånger i veckan och till vetrinärn 8 gånger i veckan.

Så jag undrar då om det finns något spegelforum till alternativ.nu där man fixar allt genom en snabbtitt i instruktionshäftet?

Är man ute efter att försöka lära sej någonting och få tips och sedan blir hänvisad till utbildning och vägledning, medlemskap i föreningar osv.
Finns ingen måtta på galenskapen, alla kanske inte vill ha det på det där sättet.
Det enda det framkallar är på sin höjd psykotiska skratt.

Nu när vi har internet, ska vi se till att få maximalt informationsutbyte som gynnar alla som vill lära sej något.
Det finns ju inte ens information här på forumet motsvarande det informationshäfte på ett par tre sidor med illustrationer som man får med när man köper en motorsåg.

Ursäkta, men jag tror att det förr eller senare går rakt åt hälvitte för dig, du bör i vart fall FÖRSÖKA ta till dig lite info. Hur många har inte efter årtionden omkommit i olyckor för att de alltid gjort, d.v.s. helt vansinnigt?
T. ex. körde jag motorsåg i 35 år, varav 4 år nästan dagligen, och aldrig en repa eller ett tillbud.  Sen fick brorsan (som har motorsågskort) fick se mig och visade hur livsfarligt jag bar mig åt. Jag fattar inte själv att jag klarat mig. Och jag läser alltid instruktionsböcker.

Rida är en sak, köra med vagn är en annan, köra med vagn i terräng en tredje, köra med hammel en fjärde, saxa upp i välta en femte, att plöja en sjätte och rätt svårt. Ska du sen köra slåttermaskin eller självbindare......ujujuj.
Sen beror det på hur hästen är funtad. Är den rädd för älg, går, den ut i stenskärv, stannar den för en grantopp som ligger på fel håll...........?
Går den hem om något händer dej, står den still när den ska, kan den ö.h.t. gå i sidled, Är den körd med för "vasst" betsel..............?

Har man en för ändamålet bra häst så går den att förstöra på en liten stund. Har du ingen susning om vad du pysslar med så är det därtill livsfarligt.
Sätter du på selen fel (eller fel sele) så kan den gå sönder. Hästen kan få ont och bli stökig att sela.
Det räcker inte med lite väglening på ett forum, U-tube eller instruktionsböcker! Du behöver både utbildning och rutin!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Leifem

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #56 skrivet: 14 jan-12 kl 15:37 »
Oj oj då..  Jag "snubblade" nyss över den här tråden.. Har nu läst igenom hela ???
Jag är långt ifrån grön när det  gäller att handskas med djur.. Allt ifrån ridning, till att ha kört med inkörd oxe under en väns övervakning..
I trådar här på forumet finns så mycket erfarenhet o genuin kunskap vad det gäller dragare i skog. Så.. jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, när skogsgubbarna här får "tips" på "tips" o besked om vad som är "bra" eller inte "bra" !
  -  av ngn som förvärvat sina kunskaper via Youtube..   :o

Halte

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #57 skrivet: 14 jan-12 kl 17:18 »
Enligt min mening räcker det att kunna rida, kan man rida så kan man även allt det andra.
Hur utrustningen ska passa listar man ut på plats, förr eller senare förstår man det.
Principen är den samma.
Själv lärde kag mig fälla träd och såga med motorsåg i kortbyxor efter att ha läst bruksanvisningen som man fick med motorsågen. Motsvarande 3 års utbildning på 2 minuter.

Jag förstår nu att det finns två sidor av det hela, där den så kallade "ordningsamma" sidan förutspråkar handledning och utbildning i princip allt man tar sej för.

Samma sida säger även att man ska till hovslagare 5 gånger i veckan och till vetrinärn 8 gånger i veckan.

Så jag undrar då om det finns något spegelforum till alternativ.nu där man fixar allt genom en snabbtitt i instruktionshäftet?

Är man ute efter att försöka lära sej någonting och få tips och sedan blir hänvisad till utbildning och vägledning, medlemskap i föreningar osv.
Finns ingen måtta på galenskapen, alla kanske inte vill ha det på det där sättet.
Det enda det framkallar är på sin höjd psykotiska skratt.

Nu när vi har internet, ska vi se till att få maximalt informationsutbyte som gynnar alla som vill lära sej något.
Det finns ju inte ens information här på forumet motsvarande det informationshäfte på ett par tre sidor med illustrationer som man får med när man köper en motorsåg.
Hmm.. Om du sågade motorsåg i kortbyxor så kan du inte ha läst bruksanvisningen särskilt bra, eller inte förstått den.. Att såga motorsåg i kortbyxor visar bara på hur idiotiskt du bär dig åt, inget annat.. Och tro att du KAN fälla träd med motorsåg på ett vettigt sett efter det är ju rent löjeväckande.

Och jag drar paralleller mellan det uttalandet och uttalandena om timmerkörningen.. Det är en sak att råka lyckas göra något och en annan att kunna det. Den som kan något förstår värdet av att minimera risker, extra viktigt när du kör med häst eftersom att en idiotisk förare även kan råka skada den oskyldiga hästen.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #58 skrivet: 15 jan-12 kl 08:17 »
Ang jobb så finns det säkert jobb i de marker som är klassade som natureservat o liknande. Där jag bor får ingen traktor köra i hagarna. När träd skulle bort (tror det var för många, för EU-bidrag) så kom två hästekipage (det var ekar, inga små björkar). Där fanns altså ingen konkurrans.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #59 skrivet: 17 jan-12 kl 15:51 »
Enligt min mening räcker det att kunna rida, kan man rida så kan man även allt det andra.

Ja, så brukar småtjejerna jag haft som elever på ridläger tycka också när de kommer på ridläger för första gången i sitt liv. Efter första uteritten i skogen på halvgalna ponnys är de inte så övermodiga längre och efter en vecka med "riktigt" hästliv så börjar det gå upp för dem att den tillrättalagda miljön på en ridskola faktiskt inte lärt dem så mycket annat än att "åka" runt på häst i flera år...

Vad en brukshäst är - är inte bara ett substitut för en traktor, det är också ett levande väsen, och dessutom 600kg blixtsnabba muskler som kan göra sig själv riktigt illa (och dig också, men nu tänker jag främst på hästen) om den blir skrämd eller arg. Om du vill riskera livet på dig själv genom att experimentera med motorsåg efter att knappt läst en bruksanvisning är upp till dig, så länge du inte riskerar livet på andra varelser. Men det är klart att man får sig en uppläxning när man kommer in på ett forum som detta och förklarar att man tänker ägna sig åt "ev plågsamma djurförsök" utan ambitionen att tänka på riskerna för sig själv OCH DJURET man utsätter. Om allt du har gjort i hästväg är att rida (av din övermodiga attityd att döma så gissar jag att du "åkte" häst dock) så föreslår jag att du åtminstone tar ett steg i taget och fortsätter med att lära dig grunderna i hästmannaskap och hästhantering innan du funderar på att ge dig ut i skogen med redskap. Allt annat är bara idiotiskt och visar på avsaknad av respekt för det levande djuret.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 4 användare
LimJans, GuyFromTheSky, torpjens, ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser