Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timmerkörning med häst.  (läst 17672 gånger)

vindensbonig

  • Gäst
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #60 skrivet: 22 apr-13 kl 22:07 »
Är det så stor skillnad på att dra en stock och dra en vagn så man måste ha vägledning till detta steg?
Ska man då även ha vägledning för varenda redskap man byter mot ett nytt.
Nu är du inte det minsta seriös väll, eller?
Ärligt talat funderar jag om jag ska posta en endaste gång till i detta forum, för i mina ögon är det då inte det minsta seriöst.
Dom är enorma . Se på denna filmen finns en rad fel begångna enligt mig som att kliva in framför banken på släden direkt listfarligt .
Hästkörning del 1.wmv

Jimmy G

  • Inlägg: 224
    • Södermanland
SV: Timmerkörning med häst.
« Svar #61 skrivet: 24 apr-13 kl 12:40 »
helloj! jag tror att hästen har med en vagn och slädar om man kör hemma en stor fördel framför järnhäst och atv. sedan beror det mycket på hur man vill köra. första gallring är ju oftast mycket små bitar som man mycket enkelt kan lyfta upp på en vagn. man kan vid nästan alla underlag köra ut ca 1,5 m3 travmätt om man har en bra musklad häst. sedan beror det på mon man ska manuell hugga eller anställa en skördare. vanlig eller beståndsgående. och om man ska köra andra gallring finns det oftast även lite timmerbitar. dessa blir överdrivet tungt att lyfta upp på en vagn. men det går ju att lösa genom att lunna inhopp virket till en last bänk. sedan kan det ju bli för tungt för hästen. men då får man ta till ett par :D. jag tycker personligen att iden med griplastarvagnar är en mycket god idé. sedan kan man ju köra en gallring fast man har 100m mellan stickvägarna och lunna virket till stickvägarna och gå med lass hella tiden fram och tillbaka. för så är man ju produktiv med ett system där maskiner inte fungerar och då kanske man kan säga att man konkurrerar lite i alla fall. / Jimmy
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 2 användare
von tratt, Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser